[F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » di 30 apr 2019, 8:30

Wat je ook van de anti-auto-wind in het Elysée vindt, die in de Mairie de Paris is hoe dan ook groter. In ieder geval lijkt dit artikel te gaan om een vroege (gelekte?) versie van een plan dat pas over een paar weken zal worden aangeboden aan de burgemeester. Dat is nog te vroeg om van de nationale politiek een noodrem-actie te verwachten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Vinny » di 30 apr 2019, 20:52

Parijs mist wel een echte ringmetro,
Ik meen dat er wel zoiets gepland stond. Of het echt zinvol is waag ik te betwijfelen: verkeer tussen de voorsteden is veel diffuser en minder goed te accommoderen met openbaar vervoer.
Een weg als de A86 is ook de hele dag door druk,
En ook redelijk substandaard. Een goed uitgebouwde ringweg rond Parijs die wat ruimer om de agglomeratie loopt zou best wel eens flink wat doorgaand verkeer kunnen 'afvangen'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Km357 » di 30 apr 2019, 21:15

Zolang Rouen geen ringweg heeft zal de enige échte rondweg rond Paris zowat de A26 zijn langs Reims, naar Troyes en dan zo A5/A6 naar Lyon. Aan de westkant moet je dan A29 en Pont de Normandie over en dan terug A28 richting Le Mans/Tours.

Duur en omslachtig, maar dat komt er van als politici zich te veel bezighouden met lokale zaken om stemmen te krijgen en niet met de "big picture".

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » di 30 apr 2019, 21:21

Mwa, de A/N104 aan de oostkant is niet perfect, maar lijkt heel redelijk te volstaan voor transitverkeer. Althans, als ik me zou verplaatsen tussen A1, A4 en A6, zou ik het allang weten (mede met dank aan de A5/A19-verbinding om pas veel verder zuidelijk op de A6 uit te komen).

Het probleem is wat er aan de westkant ligt. Of beter gezegd: niet ligt. Een fijne verbinding buitenom tussen A1, A13 en A10/A11. Ik hoop op een verbinding buitenom tussen pak 'm beet St Arnoult en Roissy of Senlis. Hier liggen echter natuurgebieden in de weg, dus ik weet of je dat wel helemaal moet toeschuiven op de politiek.

Als je die twee hebt liggen, komt een volledige (betere) buitenring me overdreven voor. Zo verantwoordelijk is transitverkeer nu ook weer niet voor de verkeersproblemen van Parijs of zelfs maar de A86.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » di 30 apr 2019, 21:38

Pino schreef: di 30 apr 2019, 21:21 Mwa, de A/N104 aan de oostkant is niet perfect, maar lijkt heel redelijk te volstaan voor transitverkeer. Althans, als ik me zou verplaatsen tussen A1, A4 en A6, zou ik het allang weten (mede met dank aan de A5/A19-verbinding om pas veel verder zuidelijk op de A6 uit te komen).
Wel een hoop TOTSO's als je van de A1 naar de A6 moet. Laat staan als je naar de A10 moet. De Francilienne is uiteindelijk ook gewoon een drukke route die voornamelijk 2x2 rijstroken kent.
Het probleem is wat er aan de westkant ligt. Of beter gezegd: niet ligt. Een fijne verbinding buitenom tussen A1, A13 en A10/A11. Ik hoop op een verbinding buitenom tussen pak 'm beet St Arnoult en Roissy of Senlis. Hier liggen echter natuurgebieden in de weg, dus ik weet of je dat wel helemaal moet toeschuiven op de politiek.
Op drukkere dagen is juist de route langs de westkant van Parijs een route die wél doorrijdt, maar door doorgaand verkeer grotendeels genegeerd wordt. Je verlaat de A1 bij La Courneuve voor de echte drukte begint. Vanaf daar naar de A86 en dan kun je via de A14 naar de A13, of door de Duplextunnel de A86 vervolgen tot de N118 om richting de A10 en A11 te gaan. Ook overdag wel een drukke route tussen La Courneuve en Rueil-Malmaison, vooral langs Gennevilliers, Colombes en Nanterre, maar niet extreem filegevoelig. Een stuk beter te doen dan de A86 langs de oostkant, of de zuidoostelijke Boulevard Périphérique.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » di 30 apr 2019, 23:07

^^ Is bekend, maar grotendeels ook een route die dusdanig door de agglomeratie gaat dat je er regelmatig tussen locals in de file staat. Het feit dat het er beter doorrijdt dan de A86 oostelijk langs de stad maakt het nog geen goede buitenring. De A104 tussen A1 en A5 heeft zijn genoemde tekortkomingen (*), maar is wel de klassieke buitenring waar maar weinig file staat. De A6 bereik je dan wel via A5-A19 (zoals ook bewegwijzerd). En ja, naar de A10/A11 is deze route inderdaad niets. Daarom ook die gedachte over een bretel verder buiten de stad aan de westkant.

(*) Als ze de Contournement Est de Roissy nou eens zouden aanleggen, praat je ook over een flink lagere hoeveelheid TOTSOs ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Vinny » wo 01 mei 2019, 20:23

Als je naar Nantes rijdt kun je denk ik beter over Rouen rijden en als je naar Rennes (of verder westelijk) moet is de optie via de A 29 en Caen beter. Voor Zuidwest Frankrijk ontkom je niet aan de route via Parijs en richting Nice en Marseille loont het de moeite om via de A 26 en/of A 31 te rijden. Dan vermijdt je Parijs ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » wo 01 mei 2019, 20:46

A29 en A26 hebben in die zin natuurlijk ook de functie van Grand Contournement de Paris, mede om die verbindingen vanuit het noorden buiten Parijs om te kunnen routeren. Maar dat betekent niet dat daarmee de vraag naar een buitenring niet bestaat. Voornaamste argument lijkt me verkeer noord-zuidverbinding naar A10, A20, A71 en A75 vanuit het noorden, waarvoor geen Grand Contournement-verbinding bestaat. En dan heb je nog plaatsen in het westen waarvoor weliswaar een verbinding buitenom Parijs bestaat, maar die nog altijd zo'n 50 kilometer extra vergt ten opzichte van een route over Parijs (wat nog breder uitgebouwde snelwegen zijn ook). Rennes en de Bretonse noordkust gaat prima via de A29, maar naar Nantes wordt dat al snel minder aantrekkelijk.

Tenslotte heb je nog verkeer van en naar plaatsen kort buiten het Ile de France, pak 'm beet Compiegne, Soissons, Chartres. Dus de verkeersvraag voor een buitenring krijg je wel rond, zo laat de A104 aan de oostkant ook min of meer zien.
Laatst gewijzigd door Pino op do 02 mei 2019, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Chris » wo 01 mei 2019, 20:51

Het probleem is volgens mij ook dat Parijs geen goede ringweg heeft voor regionaal en doorgaand verkeer. De A/N104 is een samengeraapte serie expresswegen met zijn eigen problemen. Dat is toch niet vergelijkbaar met de M25 rond Londen, de A10 rond Berlijn of de Madrileense ringwegen. Daardoor komt veel verkeer toch op de A86 of zelfs BP uit. Aan de westkant van Parijs is dit nog problematischer, men wil een vrachtwagenverbod op de BP maar de A86 kan niet gebruikt worden door vrachtwagens vanwege de te lage Duplextunnel en de N104 ontbreekt aan de westkant van Parijs. Dan moet je of over het onderliggend wegennet of via de BP. En er zit nog best wel veel industrie aan de noordwestkant van Parijs, met name rond Gennevilliers.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Pino » do 02 mei 2019, 9:22

Meestal praten we over Parijs als de stad die, in tegenstelling tot London (en uiteindelijk ook Berlijn) tenminste een ringweg heeft redelijk nabij het stadscentrum. En daar komt de BP dan nog eens bovenop, naast snelwegen/expreswegen door de banlieue als de A3, N118 etc. Het argument "ja maar London en Berlijn hebben een goede buitenring" vind ik dan wat lastig. Op zijn minst zou ik bij een of-of altijd voor het Parijse wegennet kiezen. En-en was natuurlijk altijd leuker geweest, maar vermoedelijk niet de meest realistische gedachte.

De verkeersvraag op zo'n buitenring neemt ook af dankzij goede binnenringen. Wanneer je het "bretel-niveau" (hoeken tot een 90-120 graden) voorbij gaat, praat je al snel over een dusdanig aantal extra kilometers dat de buitenring alleen aantrekkelijk bij grotere vertraging "aan de binnenkant". En dat zie je ook precies bij Parijs. De Francillienne is nu niet heel populair als transitroute en dat komt volgens mij meer doordat het over de A86 en de BP doorgaans minder tijd kost dan over de Francillienne, dan door de TOTSOs en uitbouwstandaard. De A5-A19 route heeft de Francillienne nog wat aantrekkelijker kunnen maken op de route van en naar de A6, maar da's maar in beperkte mate een "verdienste" van de buitenring.

Al met al vind ik de situatie te billijken aan de oost- en zuidkant, maar de westkant is problematischer. Inderdaad, als je op de BP een vrachtwagenverbod wilt, moet er hetzij een alternatief zijn voor de Duplextunnel (anders dan de A86 helemaal andersom rijden) hetzij een buitenom-verbinding aan de westkant. De al genoemde verbinding Senlis-St Arnoult dus.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F] Verlaging maximumsnelheid in Frankrijk

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 14:49

Pino schreef: do 02 mei 2019, 9:22Al met al vind ik de situatie te billijken aan de oost- en zuidkant, maar de westkant is problematischer. Inderdaad, als je op de BP een vrachtwagenverbod wilt, moet er hetzij een alternatief zijn voor de Duplextunnel (anders dan de A86 helemaal andersom rijden) hetzij een buitenom-verbinding aan de westkant. De al genoemde verbinding Senlis-St Arnoult dus.
Het is niet ideaal, maar vrachtverkeer kan bij zo'n verbod voor de BP de Duplextunnel natuurlijk ook bypassen door tussen Nanterre en Vélizy A14-A13-A12-N12-A86 te rijden, via Chambourcy en Saint-Cyr-l'École. Dat is ongetwijfeld minder om dan een rondje A86.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » do 02 mei 2019, 20:01

^^ Absoluut. En als je naar de A10 of A11 moet (dan wel daarvandaan komt), heb je met A12/N10 nog een wat rechtstreeksere route ook die heel redelijk is uitgebouwd. Tussen de A10/A6 en de industrie bij Gennevilliers is het verschil tussen A86 linksom en rechtsom relatief klein; het is vermoedelijk vooral vrachtverkeer tussen het zuiden en omgeving Nanterre dat te lijden zou hebben onder een vrachtwagenverbod op de BP (even op de aanname dat verkeer naar Paris intra muros en randgemeenten tegen de BP aan wel vrijstellingen zullen krijgen). Het neemt het punt over het wat matige netwerk aan de westkant niet weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Vinny » do 02 mei 2019, 20:13

Ten westen van Parijs is of alles volgebouwd, of je zit in het 'Parc Régional du Vexin Français' te wroeten. Lastig om daar nog een ringweg of autosnelweg te realiseren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » do 02 mei 2019, 20:36

Er liggen nog steeds behoorlijk concrete plannen voor aanleg van een N184 of A184 tussen het huidige einde van de Francillienne bij Cergy en de A13 bij Orgeval. Staan niet op een heel hoog pitje, maar daar kan dus iets en volgens mij ook zonder extreem duur tunnelwerk (is wel wat meer in de stad dan ik voor een buitenring wenselijk zou vinden). Vanaf daar hoef je niet meer enorm de natuur in om de N10 langs Rambouillet te bereiken. Die laatste loopt natuurlijk wel weer door een Parc Regionale.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Ds79m » do 02 mei 2019, 20:44

^^ Het nadeel is wel dat je dan net als de A/N104 toch wel weer een soort kruip door-sluip door route krijgt, met diverse verkeersstromen die elkaar dwars zitten. Ook de N10 heeft nu eigenlijk al geen restcapaciteit meer in en rond Trappes en gaat daar ook vrij lang door bebouwd gebied. Niet het meest charmante deel van Frankrijk, maar toch.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » do 02 mei 2019, 22:06

Het is nogal speculatief, wanneer er alleen echte plannen tot Orgeval liggen, maar je zou verwachten dat er dan op termijn wel een rechtdoorverbinding bij Orgeval komt te liggen die je naar de N10 voorbij Trappes brengt. Heb ik het mis, en laat men je over de A13/A12 teruggaan naar de 'verkeerde kant' van Trappes, dan maak je er inderdaad niet meer van dan een houtje-touwtje route waar verkeersstromen door elkaar heen gaan lopen en die voor niemand echt lekker rijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 23:37

Pino schreef: do 02 mei 2019, 20:36 Er liggen nog steeds behoorlijk concrete plannen voor aanleg van een N184 of A184 tussen het huidige einde van de Francillienne bij Cergy en de A13 bij Orgeval. Staan niet op een heel hoog pitje, maar daar kan dus iets en volgens mij ook zonder extreem duur tunnelwerk
Het is daar wel heel heuvelachtig, met steile hellingen aan de oevers van de Seine en Oise. Het lijkt niet zo spannend als je een blik op de kaart werpt, maar ik denk dat je je daar nog flink op verkijkt. Het is zeker geen makkelijk traject.
Ds79m schreef: do 02 mei 2019, 20:44 ^^ Het nadeel is wel dat je dan net als de A/N104 toch wel weer een soort kruip door-sluip door route krijgt, met diverse verkeersstromen die elkaar dwars zitten. Ook de N10 heeft nu eigenlijk al geen restcapaciteit meer in en rond Trappes en gaat daar ook vrij lang door bebouwd gebied. Niet het meest charmante deel van Frankrijk, maar toch.
De N10 daar is ook behoorlijk filegevoelig. Ik ben meermaals tolvrij richting Spanje gereden, en voor de wielerwedstrijd Parijs-Nice ben ik meermaals in Yvelines en omgeving geweest, dus ik ken de N10 wel een beetje. Maar een vlotte route is het ondanks de 2x2 niet. De gelijkvloerse kruisingen in Trappes en Maurepas helpen ook niet mee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » vr 03 mei 2019, 9:05

Coen Tunnel schreef: do 02 mei 2019, 23:37 Het is daar wel heel heuvelachtig, met steile hellingen aan de oevers van de Seine en Oise. Het lijkt niet zo spannend als je een blik op de kaart werpt, maar ik denk dat je je daar nog flink op verkijkt. Het is zeker geen makkelijk traject.
Snap ik, en ik meen ook dat er een flink bedrag in de boeken staat voor realisatie van deze route (laatste status vond ik zo vlug hier).

Maar projecten die al sinds de jaren '60/'70 sluimeren zijn technisch meestal niet extreem moeilijk te realiseren. De moeilijkheid en de kosten plegen eerder te zitten in het tevreden houden van de mensen in de omgeving. Ook hier is flinke tegenstand in de betrokken plaatsen; grote kans dat dat nog wel tot tunnelbouw gaat leiden. Het kaartje hieronder (afkomstig van de tegenstanders, Copra184), laat zien waar men in de studies van rond 2006 was blijven hangen. Maar goed, voor 2030 lijkt hier sowieso weinig te gaan gebeuren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Vinny » vr 03 mei 2019, 19:57

Maar dit voorstel is een tamelijk duur plan, houdt bestaande knelpunten in stand (Conflans St. Honorine) en biedt voor doorgaand verkeer geen significante verbetering. Ik snap dus wel dat dat is spaakgelopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » vr 03 mei 2019, 22:02

Vraag is dan of het project niet zou zijn spaak gelopen wanneer de plannen ambitieuzer waren geweest en hadden voorzien in een doortrekking naar Les Ulis (had een gesloten Francillienne opgeleverd) of St Arnoult oid. De controverse in de regio was vast gelijk gebleven, hoogstens krijg je dan wat meer landelijke politici achter je. In ruil voor tenminste een miljard meer investeren ...

Ook zonder doortrekking voorbij de A13 is wel regionaal nut aan te wijzen voor het completeren van het noordwestelijke kwadrant van de Francillienne. Het zou in ieder geval het regionale verkeer binnen het noordwestelijke deel van de agglomeratie en rond Cergy-Pontoise in het bijzonder. Bedenk jezelf ook dat deze hele buitenring niet is bedacht om transitverkeer beter te geleiden, maar als rocade des villes nouvelles (in het bijzonder Cergy-Pontoise, Marne-la-Vallée, Evry, Melun-Sénart). Hoewel de ontwikkeling van de villes nouvelles, en Cergy-Pontoise, anders is gelopen dan eind jaren '60 gedacht, is het gebied aan de noordwestelijke buitenkant van de agglomeratie volgens mij wel goed voor een miljoen inwoners. Daarvoor kun je je veroorloven een weggetje aan te leggen met hoofdzakelijk regionaal belang.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Vinny » za 04 mei 2019, 15:43

Voor veel inwoners in het gebied geldt dat ze op Parijs gericht zijn voor werkgelegenheid. Voor hen betekent zo'n verbinding vooral overlast en weinig voordeel. De oostkant van Parijs heeft Eurodisney gekregen als hot-spot. Ik denk dat dat mede de oorzaak is van het feit dat het wegennet daar wel beter is uitgebouwd en op meer steun van de locale bevolking kon rekenen: die waren blij dat het verkeer naar dat pretpark voortaan buiten de bebouwde kom werd geleid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Willem » za 04 mei 2019, 17:19

Het grootste probleem in de passage van Parijs ligt in het faciliteren van doorgaand verkeer in de noord-zuidrichting. Uiteraard is er in de oost-westrichting eveneens doorgaand verkeer, maar dat is veel minder dan de stroom noord- zuid.

En voor dat noord-zuid verkeer maakt het niet uit of ze oostelijk of westelijk langs Parijs kunnen, als de verbinding maar enigzins vlot verloopt. In combinatie met attracties aan de oostzijde is het een logische keuze om doorgaand verkeer langs de oostzijde van de stad te leiden en te faciliteren.
Bovendien is de Seine daar smaller zodat een eenvoudiger brug over die rivier volstaat.

Doorgaand oost-west verkeer wordt wel geprobeerd middels groene borden noordelijk om Parijs te leiden (Rouen-Reims via Soissons), maar dat lijkt me geen route voor massaal verkeer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » za 04 mei 2019, 19:33

^^ Reims-Soissons-Compiegne-Rouen is nota bene E46. Als er verkeersvraag was, bouwen ze de Route Nationale nog wel eens uit. Maar die lijkt inderdaad te ontbreken. Wat betreft noord-zuid: op zich heb je natuurlijk gelijk dat het verkeer tussen de A1 en de A10/A11 niet veel zou moeten uitmaken dat ze oostelijk rond de stad moeten mits dat maar doorrijdt. De omweg tegenover een theoretische westelijke bypass is niet enorm. Maar alles langs één kant vergroot wel de verkeersdruk en de risico's dat de hele boel bij een ongeval vastloopt. En dat is wat je consequent ziet aan de oostkant: op A3/A86 en op het eerste stuk A10. Les Ulis, waar je de Francillienne op zou gaan om oostelijk naar Lille te gaan, kan al een redelijk knelpunt zijn. Dan voelt een westelijke buitenring niet als overbodige luxe.
Vinny schreef: za 04 mei 2019, 15:43 De oostkant van Parijs heeft Eurodisney gekregen als hot-spot. Ik denk dat dat mede de oorzaak is van het feit dat het wegennet daar wel beter is uitgebouwd en op meer steun van de locale bevolking kon rekenen: die waren blij dat het verkeer naar dat pretpark voortaan buiten de bebouwde kom werd geleid.
Het noordoostelijke deel van de A104 lag er grotendeels al in 1975, ruim voordat sprake was van Eurodisney en van de ville nouvelle Marne-la-Vallée. Het zuidoostelijke deel was ruim later, maar kon in zijn ontwikkeling redelijk meeliften met de ontwikkeling van de villes nouvelles aldaar.

In de noordwestelijke hoek (evenals in het zuidwesten) is nooit zo rekening gehouden met verdere ontwikkeling van de Francillienne. De verbinding A1-Cergy kwam er pas later en verder naar het zuiden heeft gedetailleerde planvorming altijd ontbroken. Als je op Wikisara leest over de geschiedenis van de buitenring, lees je met zoveel woorden dat die volgordelijkheid al heel vroeg zo gepland was, waarna west en zuidwest dus in de eerste fase worden neergezet als "werken we nog uit". Hetgeen er natuurlijk nooit meer van kwam toen in de vroege jaren '70 de visie op automobiliteit sterk veranderde. Wat precies voor die volgordelijkheid zorgde? Landschap wordt als factor genoemd. Wellicht ook de A15, en dat er al veel bebouwing lag die geen onderdeel van ville nouvelle-planning was. Je hebt dan geen Eurodisney nodig om dan een wat andersoortige lokale reactie te krijgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mei 2019, 20:35

Vinny schreef: za 04 mei 2019, 15:43 Voor veel inwoners in het gebied geldt dat ze op Parijs gericht zijn voor werkgelegenheid. Voor hen betekent zo'n verbinding vooral overlast en weinig voordeel. De oostkant van Parijs heeft Eurodisney gekregen als hot-spot. Ik denk dat dat mede de oorzaak is van het feit dat het wegennet daar wel beter is uitgebouwd en op meer steun van de locale bevolking kon rekenen: die waren blij dat het verkeer naar dat pretpark voortaan buiten de bebouwde kom werd geleid.
Disneyland Paris (want zo heet het alweer jaren) had al vanaf de opening in 1992 een aansluiting op de A4, en dat is altijd de belangrijkste toevoerroute voor het park geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » za 04 mei 2019, 21:41

Als ik er zo over nadenk, zou de voornaamste reden achter het eerst aanleggen van het noordoostelijke deel van de A104 wel eens het vliegveld Charles de Gaulle zijn geweest. Beide zijn midden jaren '70 geopend en de A104 is toch de hoofdroute van het vliegveld naar het oosten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Kaaiman » zo 05 mei 2019, 12:08

Pino schreef: za 04 mei 2019, 19:33 ^^ Reims-Soissons-Compiegne-Rouen is nota bene E46. Als er verkeersvraag was, bouwen ze de Route Nationale nog wel eens uit. Maar die lijkt inderdaad te ontbreken.
De E46 loopt inmiddels alweer een hele tijd via Amiens, júíst omdat de N31 zo slecht is uitgebouwd. :nahzeg:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Pino » zo 05 mei 2019, 12:21

^^ Weet je dat zeker? Daar loopt al de E44, die tot aan St Quentin de A29 volgt. E46-schildjes zie ik op Streetview nergens langs de route Rouen-Amiens-St Quentin-Reims en juist wel langs de N31-route. De officiële lijst E-routes zegt volgens mij niets meer dan Rouen-Reims. In de praktijk gaat oost-west transitverkeer natuurlijk in principe wel over Amiens, al heb je ongetwijfeld tolmijders die toch de N31 pakken: slecht uitgebouwd maar wel kaarsrecht en volgens mij redelijke voorzieningen voor routiers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 mei 2019, 12:44

E46 loopt inderdaad gewoon via Soissons, Compiègne en Beauvais. Staat ook op de wegwijzers bij de aansluiting van de A1 met de N31 bij Compiègene, zie hier de Streetviewbeelden van afgelopen oktober: https://www.google.com/maps/@49.3970758 ... 384!8i8192

Op de route via Amiens heb ik geen E46-verwijzingen gezien, dat is de E44.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Kaaiman » zo 05 mei 2019, 13:13

Ik heb een hele tijd geleden eens uitgezocht waar de E46 nou langs wordt geleid, en op het knooppunt ter westzijde van Reims (A4 x A26 x A344) staat op beide takken A4 de E46 noordwaarts via de A26 aangegeven en op de A26 zuidwaarts via de A4. In het verleden verliep de E46 ook over de A344 door Reims. Daar staan hier en daar nog wat onopgeruimde bordjes.

Verder naar het noorden op de oudere bewegwijzering ontbreekt het nummer E46 op de A26 echter, dus goed te volgen is het wegnummer allerminst. Op de N31 bij Soissons staat E46 inderdaad wel redelijk aangegeven, al mis je 'm wel op een aantal cruciale punten.

Maar ik meen dus ook ergens gelezen te hebben dat de E46 via Amiens geleid zou zijn sinds 201x. Geen idee meer waar.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [F][BP] Paris: "Boulevard Périphérique"

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 mei 2019, 13:28

^^ Er zijn overigens wel meer fouten/inconsequenties in hoe E-nummers in Frankrijk staan aangegeven. De E15 bij Parijs wordt vanuit het noorden over drie verschillende routes geleid.

Plaats reactie