[A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Kaaiman » vr 17 jul 2015, 9:02

Het lijkt me dat de A73 aardig wat voormalig A2-verkeer opslurpt, en dan met name voor mensen die van/naar plaatsen noordelijker dan Nijmegen gaan die vroeger niet via de N271 zouden rijden maar via Eindhoven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door captain007 » vr 17 jul 2015, 9:49

Het verkeersbeeld zal in ieder geval niet wezenlijk veranderen, want nu is er in de piekuren ook al een gelijke capaciteit ten opzichte van na de verbreding middels de spitsstroken. Ik weet niet hoe de doorstroming op de A2 ten noorden van Het Vonderen is. Die zou nu dan ook al slecht moeten zijn, anders zie ik namelijk geen reden om een onderzoek te starten. Ik gok zo dat het wegvak Weert - Eindhoven veel nijpender is dan het stuk tussen Weert en Het Vonderen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 13:52

Pak ik de Wegenwiki erbij, dan zie ik qua intensiteiten (2013) van 53.000 tot 66.000 voertuigen tussen Maasbracht en Maarheeze v.v. Ten noorden van Maarheeze loopt het richting 80.000. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel vrachtverkeer ertussen rijdt, maar ik kan me voorstellen dat het redelijk vol zit in de spitsuren.

Op het Brabantse deel is een verbreding zeker nodig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Chris » vr 17 jul 2015, 14:02

Na de openstelling van de A73 zijn de intensiteiten op de A2 over de Maas behoorlijk gedaald, omdat verkeer dat voorheen de N273 als transitroute nam, nu over de A73 rijdt.

Mijn inziens is een verbreding tussen Eindhoven en Weert een stuk urgenter dan tussen Weert en Maasbracht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 14:08

^^Vanuit het zuiden komende zie je de intensiteiten flink dippen bij het Vonderen. Maar het is zeker nodig de weg te verbreden ten noorden van Weert en ten zuiden ervan het overwegen waard.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » vr 17 jul 2015, 14:17

Tot Maastricht is het wel ongeveer het rustigste gedeelte van de A 2. Er zijn tal van andere snelwegen die ook verbreding behoeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 14:28

Zoals altijd geldt het gezegde: het lijstje met wensen is langer dan het budget groot is :yes:

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Dennal » di 01 nov 2016, 19:13

ANWB: A2 en A58 bij Eindhoven in top drie van knelpunten op snelwegen

EINDHOVEN - De snelweg A2 tussen Eindhoven en Weert en de A58 tussen Tilburg en Eindhoven staan in de top drie van knelpunten op snelwegen. Op de eerste plek staat de A4 tussen Den Haag en Leiden.

Bron: Eindhoven Dagblad (ED.nl)
http://www.ed.nl/extra/weer-verkeer/anw ... -1.6596567
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Dennal
stadsweg
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 nov 2008, 11:05
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Dennal » vr 07 jul 2017, 23:33

Provincie Limburg wil versneld spitsstroken Weert-Eindhoven

EINDHOVEN/MAASTRICHT - Het Limburgs Parlement pleit voor een versnelde aanleg van spitsstroken op de A2 tussen Weert en Eindhoven. Een motie daarover van de VVD is door Provinciale Staten aangenomen. Dat schrijft 1Limburg.

Bron : Eindhovens Dagblad
http://www.ed.nl/eindhoven/provincie-li ... ~ac64b637/
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!

Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 23:46

^^ Spitsstroken? :s Waarom niet een integrale verbreding naar 2x3?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Seat Ibiza » za 08 jul 2017, 6:29

^^
Hierom: "De kostenramingen voor de verbreding Weert-Eindhoven aan beide zijden lopen namelijk zeer uiteen van € 165 mln tot € 425 mln, echter voor € 80 mln kunnen al spitsstroken aan beide zijden gerealiseerd worden."

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Boerenkool » za 08 jul 2017, 21:17

Waarom ook altijd dat of/of denken?
Tussenwegen zijn ook denkbaar.
Voor spitsstroken spreekt dat je minder kunstwerken hoeft te doen, en minder asfalt en funderen en grondverwerving

Voor verbreding spreekt dat je minder installaties nodig hebt en veiligheid en flexibiliteit inbouwd.

Maar volgens mij kan je veel meer klutsen. Alleen bij kunstwerken insnoeren is altijd beter dan integraal. En een vluchtstrook kan misschien weer zoals vroeger en op nieuwe brede rijksautowegen gewoon iets minder perfect dan meteen 3.5 m volle dikte zoab.
2 meter goedkoop asfalt met strook er naast van overrijdbare grasstrooktegels ofzo, beter dan niks. Kan je ook beetje uitrijden en uiteindelijk half op berm gaan staan met je lekke of brandende auto. En je kan prima ontwijken en hulpdiensten kunnen er hard langs, 2 m is smal maar veel fatsoenlijkeautos gaan wel wat linkser in hun baan dan en die hulpdiensten kunnen prima stukje over de grasbanden uitwijken. Dat zijn goede chauffeurs. Het is alleen minder voor de ontwijkers die er pijlsnel rechts langsschieten, dat is te weinig comfort bij meepakken grastegels of je moet te rustig rijden. Maar dat is geen ramp.
Dat je iets meer schokt in een ambulance is wel vervelend, maar ik denk dat een spitsstrook erger is. Die is niet acuut vrij, zeker nuet in een filesituatie en dan kunnen autos geen kant op dus moet je er heel traag doorwurmen en moet alles beetje bij elkaar invoegen. Dan staat de hulpdienst vast geregeld te wachten en te remmen.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Myquandro » ma 17 dec 2018, 11:32

Ik weet niet zeker of dit het beste topic is om deze vraag te stellen, dus mocht dit beter ergens anders kunnen dan lees ik dat graag. Dat gezegd hebbende.

Een kort tijdje geleden is op het traject van Eindhoven naar Weert de snelheid van 120km/h verhoogd naar 130km/h. Op het traject van Weert naar Maasbracht was dit al lange tijd het geval waardoor nu over bijna het gehele traject Eindhoven - Maasbracht 130km/h gereden kan worden. Wat mij verbaasd is dat dit nu bijna het geval is. Het is namelijk zo dat bij Maarheeze over een zeer kort stukje de snelheid nog op 120km/h is gebleven. Dit gaat over een afstand van slecht zo'n 2km in noordelijke richting en zelfs maar zo'n 1,7km in zuidelijke richting. Wat is de reden dat specifiek op deze plek de snelheid niet mee is gegaan in de verhoging naar 130km/h? Het resultaat is namelijk een, naar mijn mening overbodige, extra onrust en waarschijnlijk een verhoging van het aantal mensen dat daar te hard rijdt.

Mijn vraag is voornamelijk wat hiervoor de reden is. Maar mocht de informatie er zijn, is er een idee of dit stukje binnenkort ook aangepast wordt naar 130km/h?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door boe! » ma 17 dec 2018, 13:03

Er liggen verschillende natuiurgebieden langs dat deel van de A2. Blijkbaar zijn de waarden bij de Groote Heide nu zo goed dat 130 km/u mogelijk is en bij Maarheeze nog niet.

Uit een oud document van het ministerie over de maximumsnelheden:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Naturist » ma 17 dec 2018, 14:11

En vergeet niet die onoverzichtelijke heuvel/bocht bij Maarheeze, daar staan vaak files.
Mogelijk zou dit er ook nog mee te maken kunnen hebben.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Boerenkool » ma 17 dec 2018, 22:15

Er liggen in Maarheeze ook heel wat huizen met hun tuin tegen de A2. Er staat alleen een 2 m geluidwal.
Ik kan me voorstellen dat dat nu al eigenlijk te veel geluid is en dat ze daarom liever niks veranderen daar. Een nieuwe geluidswal kost een hoop en dan willen die mensen ook nog eens planschade omdat ze tegen een enorme muur moeten gaan kijken.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Naturist » ma 17 dec 2018, 22:35

Maarheeze is zo'n dorp wat in het verleden met de aanleg een hoop onrecht is aangedaan.
De enig goede manier om dit dorp weer één te laten zijn is mi. een tunnelbak.
En bij voorkeur een dichte
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Chris » do 31 jan 2019, 19:44

Antwoorden op kamervragen over de problematiek op het traject Weert - Eindhoven: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -eindhoven

Weinig hoopvols voor verbeteringen. Het staat niet in de file top 50, er zijn grotere knelpunten in Nederland en Zuid-Nederland en er worden 'innovatieve maatregelen' genomen:
  • Eén van de innovatieve maatregelen die sinds kort wordt toegepast is gedragsbeïnvloeding door middel van een reis-assistent. Deze maatregel wordt toegepast voor het traject Weert-Eindhoven, gericht op het verbeteren van de doorstroming, het verminderen van de CO2 uitstoot en de toename van gebruik van innovatieve diensten. De eerste tussenresultaten worden binnenkort verwacht.
Dit lijkt me toch vooral wat gerommel in de marge, qua resultaten niet vergelijkbaar met dat van een extra rijstrook.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » do 31 jan 2019, 19:58

Waar kan ik me opgeven voor de functie van reisassistent?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Naturist » do 31 jan 2019, 22:47

^^ Wellicht liever een reisassistente? :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door omNOMNOMNOM » di 30 apr 2019, 14:47

‘Weeffout’ Leenderheide bemoeilijkt aanpak files vanuit Limburg

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2019042 ... it-limburg

Volgens Rijkswaterstaat is een verbreding van de A2 tussen Weert en Eindhoven nutteloos omdat knooppunt Leenderheide een flessenhals vormt. Desalniettemin erkennen ze in het artikel wel dat de enige oplossing daadwerkelijk een verbreding is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 apr 2019, 17:04

Hoewel een probleemanalyse nog niet is afgerond, weet een woordvoerder al dat het niet aan RWS ligt en dat ook met de kennis van vandaag precies dezelfde keuzes gewoon opnieuw gemaakt zouden worden:
Volgens Rijkswaterstaat is Leenderheide destijds met de toen geldende inzichten aangepakt. Dit betekent niet dat het nu anders zou gebeuren.
Waarom zouden we met dit soort wijsheden vooraf überhaupt nog onderzoek doen naar oorzaken en oplossingen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » di 30 apr 2019, 20:26

Dan zou je moeten toegeven dat je vroeger een foutje hebt gemaakt en daarmee kun je natuurlijk niet scoren in de media... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Egbert » di 30 apr 2019, 20:41

Ook met de toen geldende inzichten kon een kleuter toch inzien dat hier gewoon op een aantal punten domme beslissingen zijn genomen? :facepalm:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door IQ[] » zo 05 mei 2019, 21:51

Volgens mij is er niet echt een topic voor de A2 tussen Kerensheide en Maastricht (en verder), dus ik plaats het maar hier.
Ik zag dat de Kruisberg in beide richtingen een adviessnelheid 100 heeft gekregen. Ik wist overigens niet dat er adviessnelheid 100 borden bestonden.

Paar dashcam snapshots:
Richting Maastricht:
Afbeelding
Afbeelding
(oude onderbord van auto+aanhanger is uitgewisseld met een vrachtwagenicoon)

Richting Eindhoven:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door sven_engelen » zo 05 mei 2019, 22:54

Dit is dus zo'n overtrokken onnodige maatregel. De bocht richting Maastricht kun je makkelijk met 110-115 nemen en richting Kerensheide moet je juist vaart maken om die heuvel op te komen. Ik vind het enorm overdreven.
Svenlo

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door captain007 » zo 05 mei 2019, 23:00

Ik heb ze beide kanten op wel eens met 130 genomen. Richting Maastricht is dat wel wat sportief te noemen :D, ook niet aan te raden met slechte banden of nat wegdek. De bochten zijn wel bovengemiddeld scherper dan wat je normaal op een snelweg op een hoofdrijbaan kan verwachten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 mei 2019, 23:18

^^ Alleen richting Maastricht zijn de bochten wat scherper. Maar goed, daarvoor word je al gewaarschuwd middels de :J4:. Die is daar ook voor bedoeld, en die staat daar ook niet voor niks. Net als de bochtschilden. Een Vadvies erbij is mijns inziens dan wat dubbelop. Het is niet dat met een gewone auto de bochten met 130 km/u niet veilig te nemen zijn.

Richting Kerensheide kom je geen rare bochten tegen.
sven_engelen schreef: zo 05 mei 2019, 22:54 Dit is dus zo'n overtrokken onnodige maatregel. De bocht richting Maastricht kun je makkelijk met 110-115 nemen en richting Kerensheide moet je juist vaart maken om die heuvel op te komen. Ik vind het enorm overdreven.
Ik ben het met je eens, het is behoorlijk betuttelend. :geenlach: Ik rij daar altijd (als de verkeerssituatie het toelaat) beide kanten op met 130 km/u. Ook richting Maastricht kan dat prima, dat is juist een leuk stukje weg met die snelheid en dan die afdaling. :woop:

Richting Kerensheide is slechts het invoegen van 3 naar 2 rijstroken en de turbulentie die dat kan geven de enige reden die ik kan bedenken voor zo'n lage Vadvies. Zelfs in mijn oude Swiftje kan ik daar met 130 naar boven.
IQ[] schreef: zo 05 mei 2019, 21:51Ik wist overigens niet dat er adviessnelheid 100 borden bestonden.
Ik kan me ook geen andere locaties voor de geest halen waar ze verder staan. Wellicht de eerste Vadvies 100-borden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Kaaiman » ma 06 mei 2019, 8:18

Mooie oplossing zo. Al die betutteling met lagere maximumsnelheden vind ik overdreven, maar een bovengemiddeld gevaarlijk c.q. substandaard wegvak een adviessnelheid meegeven vind ik prima. Iets voor de A79? ;)

Helaas werkt dit alleen voor de verkeersveiligheid en niet voor wegvakken die (mede) om milieuredenen een lagere maximumsnelheid hebben gekregen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Pino » ma 06 mei 2019, 9:15

Met die grote blauwe borden onderaan een regulier waarschuwingsbord wordt het er wel heel sterk ingewreven. Ik heb ook het gevoel dat je ogen hier mee worden getrokken naar het blauwe stuk dan naar de waarschuwing erboven - ik vermoed als gevolg van de omvang van beide borden.

Op zich ben ik er niet tegen om een waarschuwing te koppelen aan een adviessnelheid, maar de waarschuwing moet het primaat hebben en dat lijkt niet wat hier gebeurt. Ik moet dan toch aan de Britse methode denken van een veel kleiner onderbord op de waarschuwing. Die combineert dit vele malen beter (behalve dan dat de Britten op dat onderbord de misleidende tekst "max speed XX" zetten).

Plaats reactie