Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » wo 24 sep 2014, 21:18

^^Er stond helemaal niets. Google is in 2009 4 keer op die plaats langsgeweest in april, augustus, september en oktober en telkens is er geen bord te zien.
Vinny schreef: Het nieuwe portaal is schoon en fris door de wegbeheerder neergezet. Zo mooi maken ze de bewegwijzering slechts zelden in Wallonië. Ik vermoed dus dat iemand van de wegendienst bedacht heeft dat het bord voor de komende 40 jaar ook maar meteen zo volledig mogelijk moest zijn. Kennelijk was er budget voor... ;)
Inderdaad, altijd fijn een nieuwe lichtbak. Dat is klassebewegwijzering op alle punten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie25 » wo 24 sep 2014, 21:26

^^

Dat is een persoonlijke mening waar over te discussieren valt, er is niets "nieuw" en "klasse" aan iets log en verouderd, ongeacht de opdruk :D

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 21:30

Mooie grote letters. Het bord is qua blauwvak in balans. De informatie staat logisch gegroepeerd. Het enige is dat La Louvière in engschrift staat, maar dat lijkt hier wel terecht. Op twee regels schrijven zou een lelijk bord opleveren. En alle wegnummers die de weg heeft staan er op. Bonuspunt.

Ik vind dit echt 100% beter dan het hedendaagse gepruts in Vlaanderen eerlijk gezegd... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Waals NBA"

Bericht door waldo79 » wo 24 sep 2014, 21:37

---

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 21:59

Vinny schreef:Mooie grote letters. Het bord is qua blauwvak in balans. De informatie staat logisch gegroepeerd. Het enige is dat La Louvière in engschrift staat, maar dat lijkt hier wel terecht. Op twee regels schrijven zou een lelijk bord opleveren. En alle wegnummers die de weg heeft staan er op. Bonuspunt.

Ik vind dit echt 100% beter dan het hedendaagse gepruts in Vlaanderen eerlijk gezegd... ;)
Helemaal mee eens. Niet alles in Wallonië is slechter. Ook de gloednieuwe lichtbakken op de verbrede E40 tussen Battice en Cheratte zien er fantastisch en duidelijk uit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 22:10

:huh:
Ik wist niet eens dat ze die weg zouden gaan verbreden. Dit smeekt om foto's :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 22:23

^^ Ik zei het verkeerd... ik bedoel nieuw asfalt. Dat ligt er al een jaartje. De 2x3 rijstroken liggen er natuurlijk al langer. De weg ligt er prachtig bij met gloednieuwe klassieke lichtbakken, zeer mooi en erg duidelijk in het donker! 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 22:28

Ja ik dacht ook al: 2x4 zou wel een beetje oversized zijn voor die weg. 2x3 is ook al tamelijk ruim gegeven de verkeersintensiteiten. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 sep 2014, 22:30

^^ Nou, smaller zou ik het daar ook niet willen hebben. 2x2 zou aan de krappe kant zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Waals NBA"

Bericht door Vinny » wo 24 sep 2014, 22:57

Het is in ieder geval een parel voor het Waalse wegennet :) En dus goede bewegwijzering.
Er zijn wegen die er slechter aan toe zijn daar. Ik wil maar zeggen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie25 » wo 24 sep 2014, 23:04

Vinny schreef:Mooie grote letters. Het bord is qua blauwvak in balans. De informatie staat logisch gegroepeerd. Het enige is dat La Louvière in engschrift staat, maar dat lijkt hier wel terecht. Op twee regels schrijven zou een lelijk bord opleveren. En alle wegnummers die de weg heeft staan er op. Bonuspunt.

Ik vind dit echt 100% beter dan het hedendaagse gepruts in Vlaanderen eerlijk gezegd... ;)
Het voldoet wel niet aan het plan "NBA" waar ze enkele jaren mee afgekomen zijn. Het voldoet aan de vormvereisten van de klassieke Belgische bewegwijzering en daarmee verschilt het voorlopig niet van de huidige gebruikte portaalbewegwijzering in Vlaanderen. Ik zie niet in over welk "gepruts" het dan zou kunnen gaan. Een enkele vernieuwde weg in Wallonië met "goede nieuwe" bewegwijzering wordt hier opgehemeld terwijl het AWV de voorbije 5 jaar bezig geweest is met het gehele Vlaamse snelwegennet te vernieuwen, daar kraait dan geen haan naar. Ik kan niet goed volgen eerlijk gezegd :D

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: "Waals NBA"

Bericht door Snelwegfreak » do 25 sep 2014, 0:42

Dat is op zich niet zo gek als je bedenkt dat we van Vlaanderen meer vernieuwing gewend zijn dan van Wallonië. Dat maakt een nieuw (en toevallig redelijk goed) bord in Wallonië meer indruk ;)

Overigens, ik kan ''het hedendaagse gepruts in Vlaanderen'' wel volgen eerlijk gezegd. De laatste jaren is men in Vlaanderen enorm aan het experimenteren gegaan qua bewegwijzering. Dat heeft tot veel verschillen geleid in ontwerpen en systemen. Helaas verschilt dit ook per gewest, waardoor het (net als in Nederland) een inconsistent zooitje is geworden in Vlaanderen wat betreft bewegwijzering. In beide landen wordt nu met nieuwe regels/hervormingen gehoopt op een betere toekomst ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » do 25 sep 2014, 6:20

Alfa schreef:^^Er stond helemaal niets. Google is in 2009 4 keer op die plaats langsgeweest in april, augustus, september en oktober en telkens is er geen bord te zien.
Vinny schreef: Het nieuwe portaal is schoon en fris door de wegbeheerder neergezet. Zo mooi maken ze de bewegwijzering slechts zelden in Wallonië. Ik vermoed dus dat iemand van de wegendienst bedacht heeft dat het bord voor de komende 40 jaar ook maar meteen zo volledig mogelijk moest zijn. Kennelijk was er budget voor... ;)
Inderdaad, altijd fijn een nieuwe lichtbak. Dat is klassebewegwijzering op alle punten.
Inderdaad het oude portaal is weggehaald bij de verbreding naar 3 rijstroken op die plaats en die dateert al van ongeveer 2006 dus al die jaren heeft er inderdaad niets gestaan.
Een beetje verder in St Ghislain op de splitsing E42 naar Tournai is er vorige week trouwens ook een nieuw portaal neergezet jaren nadat het oude is weggenomen, het is identiek aan het voorbeeld van op de foto hierboven maar wel zonder het A-nummer.
Op het stuk E42 tussen Battice en Luxemburg vind je nu trouwens uitsmijters die uitgevoerd zijn in nieuwe waalse stijl maar dan wel in lichtbakversie.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Wimpie25 » do 25 sep 2014, 19:52

Snelwegfreak schreef:Dat is op zich niet zo gek als je bedenkt dat we van Vlaanderen meer vernieuwing gewend zijn dan van Wallonië. Dat maakt een nieuw (en toevallig redelijk goed) bord in Wallonië meer indruk ;)

Overigens, ik kan ''het hedendaagse gepruts in Vlaanderen'' wel volgen eerlijk gezegd. De laatste jaren is men in Vlaanderen enorm aan het experimenteren gegaan qua bewegwijzering. Dat heeft tot veel verschillen geleid in ontwerpen en systemen. Helaas verschilt dit ook per gewest, waardoor het (net als in Nederland) een inconsistent zooitje is geworden in Vlaanderen wat betreft bewegwijzering. In beide landen wordt nu met nieuwe regels/hervormingen gehoopt op een betere toekomst ;)
Ik kan je er wel enigszins in volgen. Hopelijk geraken onze wegbeheerders er in Vlaanderen en Nederland er allemaal uit en ik zie in dat licht een nauwere samenwerking wel zitten (aangezien Vlaanderen toch stiekem steeds vaker richting het Noorden aan het spieden is) ;)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mikhail » do 25 sep 2014, 20:25

Vinny schreef:Mooie grote letters. Het bord is qua blauwvak in balans. De informatie staat logisch gegroepeerd. Het enige is dat La Louvière in engschrift staat, maar dat lijkt hier wel terecht. Op twee regels schrijven zou een lelijk bord opleveren. En alle wegnummers die de weg heeft staan er op. Bonuspunt.

Ik vind dit echt 100% beter dan het hedendaagse gepruts in Vlaanderen eerlijk gezegd... ;)
Ik vind deze nieuwe lichtbak in Wallonie ook niet slecht, maar het nieuwe experiment van bewegwijzering op de Antwerpse ring met omhoogwijsende pijlen is toch ook niet zo slecht?
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door Tommy » wo 08 okt 2014, 21:06

Deze oude lichtbak kwam ik paar dagen geleden tegen. Vond hem opvallend. De pijl staat helemaal anders dan verwacht:
https://maps.google.be/maps?q=La+Louvi% ... 58.93,,0,0
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: "Waals NBA"

Bericht door Lambo19 » wo 08 okt 2014, 21:57

Inderdaad normaal staat die pijl schuin omhoog

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » vr 24 okt 2014, 0:42

Coen Tunnel schreef:Bij het verlaten van Aire de Tignée richting Luik staat sinds dit jaar (of eind vorig jaar) ook een bord met de nummers A3, E40 en E42.
Helaas kon ik die nét niet goed op de foto krijgen...

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: "Waals NBA"

Bericht door jdb2 » za 08 nov 2014, 13:57

Het lijkt erop dat Wallonië een overstap aan het maken is naar de A-nummers?
In het RTBF journaal over de onveiligste snelwegen van België werd een kaartje getoond met enkel A-nummers:
Afbeelding

Op dit elektronisch bord ook enkel A-nummers.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: "Waals NBA"

Bericht door Alfa » za 08 nov 2014, 14:42

De wegwijzers vermelden enkel de E-nummers en de A-nummers zijn in Wallonië net zo goed onbekend (behalve bv de A54, wegen die jarenlang enkel dat nummer gedragen hebben). Dus die overstap zit er echt niet aan te komen. De A-nummers worden, net als in Vlaanderen, wel in bepaalde specifieke gevallen gebruikt zoals bij de administratie en de politie. Soms neemt de media die nummers per abuis over (zonder ze over te zetten naar de E-nummers).

In het geval van dat kaartje zal dat er aan liggen dat men in de genoemde lijst met meest gevaarlijke autosnelwegen (die hier ook op het forum verschenen is) specifiek over over de A11 en A18 sprak en niet over de hele E34 of E40.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: "Waals NBA"

Bericht door jdb2 » zo 09 nov 2014, 0:04

Deze en bovenstaande foto waarvan waar de A3 gedeeltelijk is weggevallen, lijken mij toch nieuwe borden? Vandaar dat ik ook dacht dat het misschien een nieuw beleid is om ze naast de E-nummers te vermelden.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: "Waals NBA"

Bericht door tompie » zo 09 nov 2014, 8:11

^^ dat is inderdaad een recent portaal en ik dacht toen ook dat men de A nummers ging vermelden, maar enkele weken geleden is er nog een nieuw portaal verschenen op de E42 in St-Ghislain en dat is dan weer zonder A nummers, er zit dus geen constante in. Men is nu op het waals gedeelte van de E403 bezig met vernieuwing van alle borden dus ben ik es benieuwd wat daar zal komen, momenteel is men bezig met alle sokkels te plaatsen.
belgie is zo slecht nog niet

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mikhail » ma 10 nov 2014, 21:55

harry schreef:
Coen Tunnel schreef:Bij het verlaten van Aire de Tignée richting Luik staat sinds dit jaar (of eind vorig jaar) ook een bord met de nummers A3, E40 en E42.
Helaas kon ik die nét niet goed op de foto krijgen...

Afbeelding
Agelopen weekend ben ik in de regio Charleroi geweest. Het viel mij op dat er een volledige nieuwe bewegwijzering is voor rustplaatsen en tankstations, en ik moet zeggen deze is beter Dan wat men in Vlaanderen gebruikt. De bebording is niet overdreven groot zoals je hier in Vlaanderen terugvindt, duidelijk en consequent op 2km, 1km en 0m. Ook is er altijd een vermelding naar het volgende tankstation en voor een knooppunt vermelden ze ook alle tankstations per richting. Als het goed is mag het gezegd worden!
****

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 8:37

Mikhail schreef:Ook is er altijd een vermelding naar het volgende tankstation en voor een knooppunt vermelden ze ook alle tankstations per richting.
Op de E40 voor Aire de Tignée ook, maar daar staan de tankstations op van alle uitvalswegen vanaf Luik. Ik ben nu al meerdere keren langs het bord gereden, maar daar staat zoveel informatie in zulke kleine letters dat het niet leesbaar is. ;)
Als het goed is mag het gezegd worden!
Het is niet slecht, al vind ik die compleet witte lichtbakken met zwarte letters niet heel fraai. De tweetalige versies in de Oostkantons zien er al helemaal rommelig uit, daar lijkt het bijvoorbeeld alsof de naam 'Rastplatz Aire de Emmelserwald' is. Toppunt is wel 'Grenzrastplatz Aire frontalière de Lichtenbusch'. :lol:
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 06 jun 2016, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: "Waals NBA"

Bericht door harry » di 11 nov 2014, 11:13

^^ Klinkt mij niet raar in de oren. In Brussel hebben ze dingen als Boulevard Auguste Reyerslaan. Gewoon een beetje creatief met talen omgaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: "Waals NBA"

Bericht door Mikhail » di 11 nov 2014, 15:05

De borden die ik gezien heb waren enkel reflecterende borden en geen nieuwe lichtbakken voor aanduiding van parkings.
****

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Waals NBA"

Bericht door Coen Tunnel » di 11 nov 2014, 17:39

^^ Ah, ik dacht dat het om dezelfde soort borden zou gaan. De lichtbakken heb ik enkel in de provincie Luik gezien op de E40 en E42.

MA60
stadsweg
Berichten: 315
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 14:31
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: "Waals NBA"

Bericht door MA60 » vr 21 nov 2014, 0:12

Je ziet toch duidelijk de Franse invloeden van deze borden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Waals NBA"

Bericht door Willem » vr 06 mei 2016, 23:06

*stofstof*

Vandaag reed ik over de E411 en het viel op de nieuwe borden bij de afrit met de N97 bij Ciney op dat in de pijl voor de doorgaande richting niet alleen het E-nummer stond, maar voor het nummer stond nog het snelwegsymbooltje.

Wordt dat de nieuwste mode in Wallonië? Bij andere afslagen stond er geen symbooltje voor het E-nummer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: "Waals NBA"

Bericht door Chris » ma 13 mei 2019, 20:29

Is dit een nieuwe stijl bewegwijzering met A-nummers?

Afbeelding
Bron: General Maximus op Skyscrapercity

Plaats reactie