beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
rensket
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 10:27

beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door rensket » do 16 mei 2019, 10:44

Hallo allemaal, ik heb al even gezocht op het forum maar kon het antwoord niet direkt vinden behalve dat zondag over het algemeen prettiger rijden is zonder vrachtverkeer.
Komende zomer gaan we op vakantie naar Oostenrijk, (grensovergang Salzburg) en willen een stop maken bij Playmobil funpark bij Neurenberg
We moeten op zaterdag bij onze accommodatie in Oostenrijk zijn en zijn nu aan het nadenken over volgende opties
- woensdag naar neurenberg, donderdag daar in park, vrijdag door tot zuid-duitsland (omgeving Chiemsee?) of oostenrijk
- donderdag naar Neurenberg, vrijdag in park daar, zaterdag door naar accommodatie (zo'n 400 km), we willen daar graag rond 14 uur aankomen.

Nu lees ik dat vrijdag misschien wel meest druk is, dus dan is tweede optie misschien beter, maar dan staan we waarschijnlijk in file voor grensovergang op zaterdag en wordt het misschien lastig om om 14 uur daar aan te komen?, woensdag is misschien ook weer rustiger dan donderdag, als we langste stuk rijden?

Alle tips zijn welkom, ook over de beste routes (neurenberg dus vast punt waar we langs willen).we moeten nu de tussenstops gaan boeken. Sorry als er al zo'n topic is die ik niet heb kunnen vinden, zouden jullie mij dan de link kunnen sturen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door Pino » do 16 mei 2019, 11:38

^^ Topic staat gewoon op de juiste plaats hoor ;)

Op welke zaterdag moet je precies in Oostenrijk zijn? In Duitsland maakt het nog wel eens wat verschil of je reist rond een weekend dat een grote deelstaat vakantie krijgt (en zo ja, welke). En wanneer je eerder in augustus rijdt, wordt de druk ook een stuk kleiner.

Vrijdag wordt in de middag steeds drukker, maar je kunt daarvoor altijd nog wel een eind komen. Dus in je eerste scenario zou het geen enkel probleem moeten zijn om donderdag in het park door te brengen, vrijdag door te rijden tot kort voor de Oostenrijkse grens en dan zaterdag heel rustig aan te doen. Enorme files voor de grensovergang richting Oostenrijk verwacht ik in die zin ook niet, en zonodig heb je nog opties om rustig aan binnendoor te rijden en er een aangename dag van te maken. Dat gezegd hebbende: de stad Salzburg heeft in mijn ervaring prima bruikbare onderweg-hotels en het is wel een aardige plek om een (vrijdag)avond door te brengen. Op zaterdag van Nürnberg naar je eindbestemming klinkt risicovoller. Ik wil aannemen dat je met een vroeg vertrek nog zonder heel grote problemen München voorbij kunt komen, maar van daaraf tot Salzburg kun je dan vastlopen - al is dat stuk in de winter meestal filegevoeliger dan in zomerweekends.

Over de route naar Nürnberg op een doordeweekse dag zou ik me niet al te druk maken. Woensdag of donderdag zou je in beide gevallen goed door moeten komen. Nog wel even in de gaten houden of er ergens werkzaamheden zijn die op alle dagen file veroorzaken en daar dan eventueel een route omheen plannen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mei 2019, 12:06

Wat is je eindbestemming in Oostenrijk? Wellicht zijn er nog alternatieve routes te bedenken.

rensket
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 10:27

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door rensket » vr 17 mei 2019, 21:42

dankjulliewel, eindbestemming is bij dorfgastein in de buurt

rensket
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 16 mei 2019, 10:27

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door rensket » vr 17 mei 2019, 23:18

en we gaan reizen op data van 31 juli - 3 augustus, dus wel heel druk weekend

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door Coen Tunnel » za 18 mei 2019, 8:15

Naar Dorfgastein ligt de route via Salzburg voor de hand, maar als alternatief zou je in Duitsland de A8 kunnen verlaten bij Traunstein en vanaf daar via Inzell, Lofer, Saalfelden en Zell am See die kant op kunnen rijden. Je vermijdt daar niet de hele A8 mee, maar wel een file bij een eventuele grenscontrole. Al denk ik dat de kans klein is dat de Oostenrijkers daar gaan controleren.

De meeste Duitsers hebben dat weekend al vakantie (voor Brandenburg zit het er dan zelfs al bijna op), maar Bayern en Baden-Württemberg, de twee zuidelijkste Bundesländer, krijgen dan pas vakantie. Dus die zullen dan ook onderweg zijn. Vooral in Bayern kan het dan druk op de weg zijn op de vrijdagmiddag en -avond en de zaterdag. Heel veel verkeer vanuit Bayern hoeft niet zo gek ver te rijden voor fijne vakantiebestemmingen als Noord-Italië en Kroatië, dus dat verkeer zal voornamelijk op de zaterdag onderweg zijn zodat ze er in één dag naar toe kunnen rijden. Ik ben daarom geneigd om te zeggen dat je beter voor de eerste optie kan gaan, waarbij je vrijdag in Oostenrijk aankomt. Dan zit je nog voor de grote drukte op de weg, al zijn files niet helemaal uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: beste rijdagen door Duitsland komende zomer

Bericht door Chris » za 18 mei 2019, 9:55

Coen Tunnel schreef: za 18 mei 2019, 8:15Heel veel verkeer vanuit Bayern hoeft niet zo gek ver te rijden voor fijne vakantiebestemmingen als Noord-Italië en Kroatië, dus dat verkeer zal voornamelijk op de zaterdag onderweg zijn zodat ze er in één dag naar toe kunnen rijden.
De ervaring leert inderdaad dat het weekend waarop Zuid-Duitsland vakantie krijgt in Duitsland zelf één van de minst drukke in de periode juli-augustus is. Mensen vertrekken tijdig, de drukte neemt dan op zaterdag in de loop van de ochtend al af. Vaak zie je dat er dat weekend in Nordrhein-Westfalen en Hessen vrijwel geen file staat. Verder in Oostenrijk en Italië is het dan wel langer druk.

Plaats reactie