Wie heeft voorrang?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

kadoosh1
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 13:40

Wie heeft voorrang?

Bericht door kadoosh1 » zo 12 mei 2019, 13:44

https://www.google.nl/maps/@52.3600382, ... 384!8i8192

Auto gaat rechtdoor over de Diemerzeedijk en fiets komt van rechts op de Hein de haanbrug.

Naar mijn inzien heeft de fiets voorrang. Maar de automobilist zeg van niet.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Demassel » zo 12 mei 2019, 14:14

Ik zeg fiets van rechts heeft voorrang zie immers geen :B6: of haaientanden op het fietspad en uitritconstructie is het ook niet

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Piles » zo 12 mei 2019, 14:26

kadoosh1 schreef: zo 12 mei 2019, 13:44 Maar de automobilist zeg van niet.
Wat is zijn argumentatie daar bij?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Jackbauer1350 » zo 12 mei 2019, 16:44

Al sinds mei 2001 hebben ook fietsers die van rechts komen voorrang.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mei 2019, 17:14

Fietser van rechts heeft voorrang.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » zo 12 mei 2019, 19:47

kadoosh1 schreef: zo 12 mei 2019, 13:44 https://www.google.nl/maps/@52.3600382, ... 384!8i8192

Auto gaat rechtdoor over de Diemerzeedijk en fiets komt van rechts op de Hein de haanbrug.

Naar mijn inzien heeft de fiets voorrang. Maar de automobilist zeg van niet.
Geen borden + markering, geen uitritconstructie, geen zijweg met beperkte bestemming. Kortom, basale verkeersregel treed in werking, rechts (fietser) heeft voorrang.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door LennyKravitz » vr 17 mei 2019, 20:20

Stel je rijdt hier:

https://goo.gl/maps/nWpJY2sthsPxpaPc9

Er komt van rechts een fietser aan... moet je voorrang verlenen?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Demassel » vr 17 mei 2019, 20:22

^^ja

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » za 18 mei 2019, 0:39

Ja.

Wat een gepruts zeg. Blokkenlijn, lichtmast in het fietspad, fietspad gaat over in bromfietspad, 2-richtingspad denk ik? Top geregeld allemaal zo... :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Jeroen » za 18 mei 2019, 9:30

Interessanter zou denk ik zijn of een fietser van links hier ook voorrang heeft. Door de markeringen zullen veel fietsers dat hier waarschijnlijk namelijk wel verwachten.

Sleepoog
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:33

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Sleepoog » za 18 mei 2019, 12:18

Nog twee situaties die tot verwarring leiden:

1. https://goo.gl/maps/nUYMpSH5WCXo6Gag7
Fietsers van rechts hebben m.i. ook gewoon voorrang, maar krijgen dat niet of nauwelijks. Ze nemen het trouwens ook niet.

2. https://goo.gl/maps/kzQnRpWQjwjYoNVN6
Ik fiets hier en wil de richting op van de Audi. Van tegenovergestelde richting komt een auto die zijn weg vervolgt over de asfaltweg. Fietser gaat voor, immers een drempel en geen uitrit (mijns inziens), maar de praktijk is anders.

Als je verder in dit dorp rondkijkt zie je nog wel meer bijzonder vage en vooral onduidelijke situaties :facepalm:

edit: is er eigenlijk een topic waarin vreemde verkeerssituaties worden besproken?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Basjuh1981 » za 18 mei 2019, 12:22

Jeroen schreef: za 18 mei 2019, 9:30 Interessanter zou denk ik zijn of een fietser van links hier ook voorrang heeft. Door de markeringen zullen veel fietsers dat hier waarschijnlijk namelijk wel verwachten.
Fietsers nemen sowieso voorrang, zelfs als ze het niet hebben.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » za 18 mei 2019, 12:53

Jeroen schreef: za 18 mei 2019, 9:30 Interessanter zou denk ik zijn of een fietser van links hier ook voorrang heeft. Door de markeringen zullen veel fietsers dat hier waarschijnlijk namelijk wel verwachten.
En in theorie hebben ze ook nog gelijk. Blokmarkering zou alleen moeten worden toegepast bij voorrangssituaties voor fietsers. Echter, dit zal altijd in combinatie met driehoekmarkering en bebording (B06) toegepast moeten worden.

Overigens staat vlak bij het kruispunt een waarschuwingsbord voor kruisende fietsers. Maar ook dat is niet iets waarmee je juridisch de voorrang goed regelt.

Fietser geen voorrang? dan kan je kiezen voor geen markering of kanalisatiestrepen.
Laatst gewijzigd door Nahoj op za 18 mei 2019, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » di 21 mei 2019, 1:34

Gewoon mijn twijfelgevallen..

1)
Ok... je wilt rechtdoor... op het fietspad van rechts komt een fietser aan... moet je voorrang verlenen?
Twijfel-hint... stoeprand...
https://goo.gl/maps/8rSyizcRCq3riPg36

2)
Jij gaat rechtdoor, een fietser komt van rechts... voorrang verlenen?
https://goo.gl/maps/CAQB55KjMmzdvjcR7

3)
Je rijdt hier met de auto, naast je rijdt een brommer of fietser op die fietsstrook. Wie gaat voor?
https://goo.gl/maps/icNT4JsY3dv9PWpc7

4)
Je rijdt als fietser op het fietspad. Er komt een andere fietser van rechts. Wie moet voorrang verlenen?
https://goo.gl/maps/41sMUcgkzeeF5dyU6
It aint over 'till it's over...

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » di 21 mei 2019, 16:57

LennyKravitz schreef: di 21 mei 2019, 1:34 Gewoon mijn twijfelgevallen..

1)
Ok... je wilt rechtdoor... op het fietspad van rechts komt een fietser aan... moet je voorrang verlenen?
Twijfel-hint... stoeprand...
https://goo.gl/maps/8rSyizcRCq3riPg36

2)
Jij gaat rechtdoor, een fietser komt van rechts... voorrang verlenen?
https://goo.gl/maps/CAQB55KjMmzdvjcR7

3)
Je rijdt hier met de auto, naast je rijdt een brommer of fietser op die fietsstrook. Wie gaat voor?
https://goo.gl/maps/icNT4JsY3dv9PWpc7

4)
Je rijdt als fietser op het fietspad. Er komt een andere fietser van rechts. Wie moet voorrang verlenen?
https://goo.gl/maps/41sMUcgkzeeF5dyU6
Als ik t goed heb zit t alsvolgt:

1. geen bebording of markering aangaande voorrang -> basale regels van toepassing -> fietser heeft voorrang want deze is verkeer van rechts

2. geen bebording of markering aangaande voorrang-> basal regels van toepassing -> jij hebt voorrang want jij bent rechtdoorgaand op dezelfde weg

3. allereerst even mijn ongenoegen uitten, wat een kl*te-situatie
geen bebording of markering aangaande voorrang-> basal regels van toepassing -> jij hebt voorrang want jij bent rechtdoorgaand op dezelfde weg

Iets naar het zuiden is t nog leuker, een gelijkwaardige T-splitsing bij Vmax 50km/u en dan het fietspad 10 meter uitbuigen en in de voorrang zetten. Je kan het doen, maar of het samenvalt met het verwachtingspatroon van de gebruikers....

4. geen bebording of markering. onderscheid in verharding heeft geen invloed, door de blokken bij de weg heeft het iets weg van een uitritconstructie, maar dan kloppen de bochtbanden aan de andere zijde weer niet. Ik zou zelf in dit geval voorrang geven.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » di 21 mei 2019, 23:02

^^
Qua situatie 3 vind ik discutabel wie "rechtdoor" gaat op dezelfde weg.
It aint over 'till it's over...

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » wo 22 mei 2019, 22:19

^^
Ik niet (mijn mening, absoluut niet arrogant bedoeld!), de rijbaan is wat mij betreft maatgevend, fietsstroken zijn secundair. Overigens moet je deze situatie helemaal niet willen zonder ondersteuning van bebording en markering, de gemiddelde weggebruiker zal (terecht) moeite hebben met het goed lezen van de situatie

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door mavas » vr 24 mei 2019, 16:46

Ik heb hier nog een situatie. https://www.google.nl/maps/@52.393869,4 ... 312!8i6656
Bestaat inmiddels ook al weer 10 jaar volgens mij, maar is mij nog steeds onduidelijk. Als er een auto van rechts komt, heeft die dan voorrang?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Mus » vr 24 mei 2019, 18:40

De stoeprand loopt door (ook al is-ie verlaagd), dus dit is een uitrit. Verkeer van rechts heeft hier dus geen voorrang.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door EtienneM » vr 24 mei 2019, 18:49

^^ Dat argument zou je dus ook kunnen voeren bij de casus in de beginpost van dit topic. Ik weet het dus even niet.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Victor » vr 24 mei 2019, 20:00

Mus schreef: vr 24 mei 2019, 18:40 De stoeprand loopt door (ook al is-ie verlaagd), dus dit is een uitrit. Verkeer van rechts heeft hier dus geen voorrang.
Stoeprand loopt door??
Sorry hoor, maar ik zie daar geen stoeprand. Wat daar "doorloopt" is voor mij gewoon onderdeel van de klinkerbestrating, wat hooguit als kantstreep dienst doet.
Verder vind ik het ook erg onduidelijk, omdat het geheel als verhoogd plateau is aangelegd. Zonder borden denk ik dan al gauw: gelijkwaardige T-kruising.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door mavas » za 25 mei 2019, 0:26

Het is mij in ieder geval vrij duidelijk dat het onduidelijk is ;)

Er zijn hier voor zover ik weet nog geen ongelukken gebeurd.
Wat ik trouwens altijd zie is dat verkeer vanaf de parkeerterreinen altijd voorrang verleent aan het verkeer op de N200. Waarom ze dat doen weet ik niet.

Ben ook benieuwd wat een Attietattie of Feitelijk hier van vindt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Nahoj » za 25 mei 2019, 11:14

mavas schreef: vr 24 mei 2019, 16:46 Ik heb hier nog een situatie. https://www.google.nl/maps/@52.393869,4 ... 312!8i6656
Bestaat inmiddels ook al weer 10 jaar volgens mij, maar is mij nog steeds onduidelijk. Als er een auto van rechts komt, heeft die dan voorrang?
Ik zie geen doorlopend trottoir, maar ook geen bochtbanden, situatie ligt in zijn geheel op een plateau wat t allemaal niet duidelijker maakt. er loopt echter wel weer een band door. Kortom, het wel of niet uitrit zou ik niet durven zeggen omdat voor alletwee iets te zeggen valt.

Wat ik wel zie is dat rechts is 'slechts' een parkeerplaats. Op basis daarvan zou ik zeggen dat uitkomend verkeer voorrang moet verlenen omdat zij uit een weg met beperkte bestemming komen.

Wat dat betreft vragen dit soort situaties om n mailtje naar de desbetreffende gemeente hoe zij zelf de situatie zien en of zij begrijpen dat deze voor verwarring zorgt bij de gemiddelde weggebruiker.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » za 25 mei 2019, 12:24

Ik kan niet bedenken op basis waarvan het een uitrit zou zijn. De beperkte bestemming is niet direct zichtbaar. En de infrastructurele factoren ontbreken ook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » zo 26 mei 2019, 12:09

Is niet de enige voorwaarde van een "uitrit" zijn dat de stoeprand doorloopt? Hetzij gelijk met de weg, hetzij met schuine afrit-dingen... dat boeit niet.

Het hele ding "beperkte bestemming" heb ik nooit over geleerd en gehoord, en boeit dus ook niet.

Maar de stoeprand loopt door, het is dus per definitie een uitrit, dus verkeer van rechts dient voorrang te verlenen.
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » zo 26 mei 2019, 12:16

LennyKravitz schreef: zo 26 mei 2019, 12:09Het hele ding "beperkte bestemming" heb ik nooit over geleerd en gehoord, en boeit dus ook niet.
'Jij hebt er nooit over gehoord, dus het boeit niet.' Dat is een argument dat ik nog niet eerder gebruikt heb zien worden. :lol:

Dus dit is geen uitrit? https://maps.app.goo.gl/VXuMu5wknSB6Rewn8
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door MaartenE » zo 26 mei 2019, 12:28

Er staat wel een :B6: Aan de andere kant van het plateau, vraag mij af waarom er dan onderscheid wordt gemaakt tussen de ene kant en de andere kant?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » zo 26 mei 2019, 17:43

Attietattie schreef: zo 26 mei 2019, 12:16
LennyKravitz schreef: zo 26 mei 2019, 12:09Het hele ding "beperkte bestemming" heb ik nooit over geleerd en gehoord, en boeit dus ook niet.
'Jij hebt er nooit over gehoord, dus het boeit niet.' Dat is een argument dat ik nog niet eerder gebruikt heb zien worden. :lol:

Dus dit is geen uitrit? https://maps.app.goo.gl/VXuMu5wknSB6Rewn8

Laat ik het zo stellen: er ligt een stoeprand, dus zou het een uitrit moeten definiëren. Voorbeeld wat jij geeft is uiteraard ook een uitrit. Ik bedoelde niet te stellen dat de stoeprand verplicht is... maar als die er ligt is het een uitrit. In dat geval boeit de rest niet... het is een uitrit, dan dient vanuit die richting voorrang te worden verleend. Kan me trouwens de verwarring, en derhalve de post hier best voorstellen.

Dan het punt over "beperkte bestemming"... laat mij de wettekst zien waarin dit wordt gedefinieerd en gebruikt, en overtuig me.

Je komt volgens mij nl. in best vage dingen terecht, omdat een ieders eigen opzicht "beperkt" anders kan worden opgevat. In bovenstaande situatie gaat het best om een behoorlijk parkeerterrein, alsmede een lange parallelweg... in hoeverre dat dan "beperkt" is?? Ik denk dat niemand in een split second kan of zou moeten inschatten in bijvoorbeeld deze situatie in hoeverre de weg van rechts wel of niet beperkt is.
Daarom denk ik dat het verhaal "beperkte bestemming" geen hout snijdt... maar nogmaals, laat me gerust zien of het ergens in verkeerswetten staat.
It aint over 'till it's over...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door Attietattie » zo 26 mei 2019, 18:16

^^ Ik heb geen zin ver te zoeken, maar de samenvatting van de CROW-richtlijn is mijns inziens meer dan voldoende om aan te geven dat die beperkte bestemming één van de belangrijkste factoren is om te bepalen of iets al dan niet een uitrit is.

Afbeelding

Disclaimer: deze richtlijn stamt uit 2006. Mogelijk is er een nieuwere versie en is eea gewijzigd. Maar de strekking zal absoluut niet veel anders zijn geworden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Wie heeft voorrang?

Bericht door LennyKravitz » zo 26 mei 2019, 22:04

^^

Valt me nog mee dat het zo omschreven wordt. Alleen wat een CROW-richtlijn ertoe doet voor automobilisten mag je je afvragen natuurlijk. Je wordt geacht de wet te kennen, maar daar horen dit soort richtlijnen niet bij denk ik. Is meer een richtlijn voor ontwerpen van infra etc?

Anyway… gaat me niet om gelijk te hebben of krijgen hoor, maar ga de discussie wel aan of de gewone automobilist zo'n kruising als danig kan beoordelen. Met rijles (theorie) krijg je niks te leren over "beperkte bestemming"... alleen hoe een uitrit eruit kan zien, en daarbij hoort o.a. de doorgetrokken stoeprand wel tot de lesstof als een definitie van uitrit. Al het andere dat voor wegenliefhebber-incrowd bekend mag zijn maar voor jan-de-automobilist-met-de-pet niet, zou niet mogen boeien.
It aint over 'till it's over...

Plaats reactie