[USA] Verenigde Staten • United States

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Lekkere Kwal » wo 01 mei 2019, 15:03

^^ de afslag ervoor geeft meerdere kruispunten terwijl de lusroute vloeiend is:
Afbeelding

GM ziet de lus daardoor als 1 minuut sneller ondanks de extra afstand

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » wo 01 mei 2019, 20:46

De staat Oregon wordt vaak overgeslagen door buitenlandse toeristen is mijn indruk. Je leest vaak verhalen van mensen die naar California / Arizona / Utah / Nevada gaan, maar vrijwel nooit over Oregon.

Onterecht lijkt mij, de staat heeft schitterende landschappen. Ik stuitte net op het Crater Lake, het diepste meer van Noord-Amerika (600 meter). Het ligt op bijna 1900 meter hoogte en is een caldera (ingestorte vulkaan). Je kan er per auto komen.

Afbeelding

Afbeelding

De kust schijnt ook prachtig te zijn, net zoals de canyon van de Columbia River ten oosten van Portland. En andere bergketens in de Cascade Mountains. Of de eenzame woestenij van het oosten van de staat, dat nog onbekender is.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Km357 » do 02 mei 2019, 19:41

Oregon is buiten Bourgogne en Jura ook een eldorado voor koele druivenrassen zoals Pinot Noir. Kun je écht lekkere dingen van proeven als je liefhebber bent.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » vr 03 mei 2019, 20:26

Een project in West Virginia is de King Coal Highway, een upgrade van de US 52 door het zuiden van de staat. West Virginia heeft uitermate lastig terrein om snelle wegen door aan te leggen, met heel veel diepe, nauwe en bochtige valleien waardoor snelle wegen kostbaar zijn, het is dan noodzakelijk om grote viaducten en uitgravingen aan te leggen.

Het project King Coal Highway omvat circa 140 kilometer van de US 52 tussen Bluefield en Williamson. De reistijdverkorting wordt geschat op meer dan een uur. Het project loopt al 20 jaar maar er is nog nauwelijks wat van opgeleverd.

Afbeelding

Gisteren is begonnen om de 'bridge to nowhere' nabij Bluefield te verbinden met het wegennet. Deze brug is al ongeveer 10 jaar geleden opgeleverd maar er was geen geld om de brug ook aan te sluiten op andere wegen, zodat ze ongebruikt zijn. West Virginia heeft eigenlijk het geld niet om zo'n kostbaar project uit te voeren, met het huidige tempo zou het een paar honderd jaar duren voordat die weg ooit gereed komt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Km357 » vr 03 mei 2019, 21:03

Waarom hebben ze die brug dan gebouwd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » vr 03 mei 2019, 21:13

Je ziet vaak dat staten als deze niet genoeg geld hebben om iets in één contract te gunnen. Dus ze doen een beetje hetzelfde als in Duitsland, eerst een contract voor de grondwerken, dan voor de bruggen en aan het einde nog eens voor het asfalteren. Maar tijdens dat proces raakt het geld meestal op. Politici krijgen geld vrij voor één contract maar hun opvolger geeft er geen prioriteit aan, waardoor dit soort dingen een looptijd van oneindig krijgen.

Bijvoorbeeld dat knooppunt op de satellietfoto is al tussen 2001 en 2003 aangelegd. Naar verwachting zal het pas in 2021 of 2022 in gebruik genomen worden als ook de rest van de weg eindelijk wordt aangelegd.

Bij Welch zijn in 2001-2003 al grondwerken uitgevoerd voor een knooppunt tussen de US 52 en US 121 die vervolgens nooit meer verder zijn uitgevoerd. De US 121 verloopt nog niet eens in West Virginia, dit is zo'n ander project dat ook zo traag verloopt.

De afgelopen 20 jaar is maar één stuk daadwerkelijk opengesteld en dan ook nog maar voor de helft (één van de twee rijbanen) nabij Red Jacket.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Rogier » vr 03 mei 2019, 23:33

Men kan ook besluiten om eerst het geld op te sparen en pas daarom het werk (volledig) aan te besteden. Nu wordt men met extra onderhoudsuitgaven geconfronteerd voor de bruggen, terwijl deze niet in gebruik zijn. Dat is niet erg efficient met je geld omgaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Kaaiman » za 04 mei 2019, 7:11

Ik zou me sowieso afvragen of je niet beter zo veel mogelijk 1 rijbaan kunt aanleggen. Een halve weg over de gehele lengte is nuttiger dan een hele weg over de helft.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » za 04 mei 2019, 13:49

Het is überhaupt de vraag of deze weg wel ooit aangelegd moet worden. Men noemt het de 'Roads to Prosperity', dit is een enorm achtergebleven gebied die op economische en sociale indicatoren structureel als laagste in de Verenigde Staten scoren. De kans lijkt haast groter dat er straks nagenoeg niemand meer woont dan dat die weg ooit gereed komt.

Ik heb de cijfers van de 4 counties in het gebied er bij gezocht:
Afbeelding

Bijvoorbeeld Williamson is de belangrijkste plaats aan de US 52 tussen Bluefield en Huntington, maar is inmiddels zodanig gekrompen dat het nog maar 2.700 inwoners telt. Zo weinig verkeer rechtvaardigt niet om er miljarden aan hoogwaardige wegen aan uit te geven.

De grootste plaats in het studiegebied, Bluefield, zal ook amper van de King Coal Highway profiteren, aangezien het al aan I-77 ligt. Verkeer van Bluefield naar Huntington zal via I-77 / I-64 waarschijnlijk ook na een eventuele oplevering van de King Coal Highway en de Tolsia Highway het snelste blijven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » za 04 mei 2019, 19:03

Ik ben nog wat verder in het wegenbeleid en West Virginia gaan kijken.

In 1965 is het Appalachian Development Highway System gecreëerd om de bereikbaarheid van de Appalachian Mountains te verbeteren. Dit was een programma dat niet alleen West Virginia omvatte, maar de hele regio van Mississippi tot in New York. Toen werd al ingezien dat de Interstate Highways (vanaf 1956) alleen niet voldoende waren om het gebied te ontwikkelen. Onder de ADHS zijn nog enkele Interstate Highways toegevoegd maar het gros waren goedkopere 'divided highways' met alleen ongelijkvloerse kruisingen op belangrijke kruispunten. Er is 100.000+ kilometer van dit soort weg in de Verenigde Staten, maar de bouw ervan is in berggebieden veel duurder dan elders. In West Virginia waren veel grote dalviaducten en uitgravingen nodig bijvoorbeeld.

Ook wel een aardig feitje wat ik tegen kwam is dat Bush in 2000 niet president werd vanwege de hertelling in Florida indertijd, maar omdat hij West Virginia wist te 'flippen'. Dat was precies de marge waarmee hij won, Florida stemde bijna altijd Republikeins, maar West Virginia bijna altijd Democratisch. Sinds 2000 is West Virginia steeds 'roder' (republikeins) geworden omdat het zo achter blijft bij de rest van de Verenigde Staten. Tegenwoordig is het één van de meest rode staten van het land, een enorm verschil met de periode voor 2000. Trump won er 69% van de stemmen, het hoogste van alle staten.

West Virginia is altijd problematisch geweest. Historisch gezien waren er weinig grotere plaatsen omdat er geen landbouw mogelijk was. Bijna alle middelgrote plaatsen in het Midwesten zijn gesticht als centrale steden waar landbouwproducten werden verwerkt. West Virginia bestaat echter vrijwel volledig uit bebost berggebied met nauwelijks duidelijke valleien en vlakke gebieden, het is daarin echt weer anders dan Pennsylvania bijvoorbeeld. De enige industrie was dus aan de wat grotere rivieren, vooral de Ohio River. En de kolenmijnen. Daarbuiten is nauwelijks een economische basis behalve toerisme. Daarom is er buiten een paar steden een sterke sociale en economische teruggang sinds de jaren 50.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » zo 05 mei 2019, 19:23

Deze video van de West Virginia Turnpike laat zien hoe lastig het terrein is. Er is werkelijk geen stuk van meer dan 0,5 kilometer zonder een scherpe bocht.

Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 mei 2019, 22:30

^^ Wat is de Vmax daar? Zal vast niet meer dan 50 mph zijn. Doet me wel wat denken aan de oude Italiaanse A1 tussen Bologna en Florence (nu de A1 Panoramica), of nog meer de Italiaanse A7 tussen Vignole Borbera en Genua.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door NWH » di 07 mei 2019, 9:44

^^
Op 5:32 zie ik een bord staan met speed limit 60mph. Weet niet of dat op de hele route van toepassing is ;)
Verder wel een schitterende route!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Jeroen » di 07 mei 2019, 10:01

Coen Tunnel schreef: zo 05 mei 2019, 22:30of nog meer de Italiaanse A7 tussen Vignole Borbera en Genua.
Die lijkt me toch nog wel wat extremer dan dit. Op die A7 zitten talloze bochten die je met hooguit 60km/h kunt nemen en loopt het dwars door de bebouwing heen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Coen Tunnel » di 07 mei 2019, 12:18

^^ Maar het is net zo goed een verouderd wegontwerp dat een nauw dal volgt. Uiteraard is het niet één op één vergelijkbaar, maar het deed mij er wel aan denken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » do 09 mei 2019, 17:43

Er zijn nog steeds overstromingen in delen van de Verenigde Staten. Dit is I-35 / Kansas Turnpike nabij Wellington. Men noemt het een '100 year flood' (1% kans dat dit in een jaar voorkomt).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019, 10:48

De 30 grootste STEM regio's van de Verenigde Staten, gesorteerd. STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics, een belangrijk thema in de Amerikaanse arbeidsmarkt. Vaak wordt dit gezien als 'tech', alhoewel STEM in bijvoorbeeld San Francisco en Seattle anders is dan in veel andere steden, waar het meer gaat om ingenieurs.

Men heeft gekeken naar 3 factoren;
* simpelweg de 30 grootste STEM regio's nu
* de groei in de periode 1990-2017 (indicatief voor 'job opportunities')
* betaalbaarheid van huizen voor starters

Betaalbaarheid van woningen is een belangrijke factor voor afgestudeerden omdat in tegenstelling tot de verhalen over de salarissen in de tech sector in bijvoorbeeld San Francisco, de meeste STEM banen niet meteen een startsalaris van 6 cijfers hebben.

Van San Francisco / Silicon Valley wordt gezegd dat zij teren op een pool van twintigers die nog niet willen settelen en dus wel voor een salaris van $ 120.000 per jaar in een mini appartement voor $ 3600 per maand in San Francisco willen wonen. Maar veel STEM banen landelijk zijn wat oudere werknemers die andere prioriteiten / levensfase hebben en betaalbaarheid van huizen dus veel belangrijker is: Why nearly half of San Francisco Bay Area residents plan to leave

Dallas komt daarbij op #1 uit, Los Angeles en Sacramento een tie op #29.

De factoren dat Dallas #1 is;
* 7e meeste aantal STEM banen
* 77% groei sinds 1990 (#4 in de VS)
* starterswoningen kosten 2.9 keer het inkomen

Los Angeles daarentegen;
* 3e meeste aantal STEM banen
* 10% groei sinds 1990 (#29 in de VS)
* #29 op betaalbaarheid van woningen

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door jelger » wo 15 mei 2019, 11:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door captain007 » vr 17 mei 2019, 20:42

Hierbij een video van State Route 95 in Utah. Deze heb ik vorig jaar gereden en gefilmd in september. Hier zie je eigenlijk hoe bizar leeg deze staat soms is. Je rijdt hier in de video een afstand van zo'n 80 mijl waar je ruim een uur over doet en je komt helemaal niks tegen. Die dag hebben we 8 uur lang gereden en zijn echt urenlang nauwelijks plaatsen tegengekomen, terwijl de landschappen adembenemend zijn. In de video zien we voornamelijk Fry Canyon. Een Canyon grenzend aan Canyonlands en de Colorado rivier. Aan het einde van de video kruisen we de Colorado rivier bij het begin van Lake Powell (meer achter de Glen Canyon Dam bij Page):
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » vr 17 mei 2019, 21:03

Wat een geweldige landschappen! :top: Bij het kijken van de video bedacht ik me dat Australië pas echt interessant zou zijn als het ook zulk reliëf had. Het klimaat is vergelijkbaar (minder koud in de winter weliswaar) maar Australië is toch grotendeels vlak.

Ik kan dit deel van de VS wel waarderen, ik heb recent ook een aantal video's gezien van California ten oosten van de Sierra Nevada en delen van Nevada. Woeste, lege landschappen. Zoals het binnenland van delen van Spanje, maar dan 50 keer zo groot.

Wat me trouwens op valt is dat de wegen in best wel goede conditie lijken te zijn ondanks het barre klimaat en de enorme leegte (weinig belastingbetalers om zoiets te financieren).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door jelger » vr 17 mei 2019, 22:01

Utah is echt geweldig. Heb er van genoten, meer nog dan Arizona. En tja, 4th July in een dorpje met bijbelse naam. Amerikaanser kan het niet. Fraaie wegen ook. Het deel ten oosten van de Sierra Nevada meermalen bereden, via alle passen, en van zuid-noord er langs, of vanaf/naar Nevada. Kamperen en outdoors. Zomer, winter. Het is er altijd mooi.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Pino » za 18 mei 2019, 15:05

Chris schreef: vr 17 mei 2019, 21:03 Bij het kijken van de video bedacht ik me dat Australië pas echt interessant zou zijn als het ook zulk reliëf had. Het klimaat is vergelijkbaar (minder koud in de winter weliswaar) maar Australië is toch grotendeels vlak.
De dingen die je in Australië zou willen zien, zijn grotendeels kust en hinterlands. Maar die zijn dan wel weer een stuk spectaculairder dan veel wat je in de VS zult vinden. Het maakt het land wel minder geschikt voor roadtrips.
Ik kan dit deel van de VS wel waarderen, ik heb recent ook een aantal video's gezien van California ten oosten van de Sierra Nevada en delen van Nevada. Woeste, lege landschappen. Zoals het binnenland van delen van Spanje, maar dan 50 keer zo groot.
Ik zit nu stukje bij beetje een video te bekijken (van een kleine 7 uur) van een integrale rit van LA naar New York. Het deel California-Denver is echt een heerlijke rit om te zien en een echte uitnodiging om daar zelf nog eens te gaan rijden. Gaat overigens wel buiten Utah om, maar Arizona en Colorado hebben ook een flinke wow-factor. Zit nu ergens in het deel op de Great Plains en dat is natuurlijk een heel ander verhaal.
Link

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door jelger » za 18 mei 2019, 15:15

LA - Denver is inderdaad schitterend. Zowel via deze route, als over alternatieven, zoals Las Vegas en centraal Utah (I-15 / I-70). Zelf ben ik nooit helemaal tot Denver gekomen (vanaf Arches NP naar Mesa Verde NP in zuidwestelijk Colorado doorgestoken). Alternatief via Arizona en New Mexico (Albuquerque / Santa Fe) is ook fraai.

Het hele stuk tussen de Grand Canyon en Mesa Verde in de route hierboven gaat door indianen reservaat via het Four Corners Monument (waar 4 staten aan elkaar grenzen).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Jeroen » za 18 mei 2019, 15:38

Ik heb nu twee roadtrips door de VS gemaakt binnen een jaar tijd en het smaakt ook nog steeds naar meer. Je merkt ook gewoon dat het een ideaal land is om mooie lange reizen te maken. De zeer afwisselende landschappen en het rustige wegbeeld maakt dat de mijlen gewoon voorbij vliegen. Tel daar nog eens bij op dat er goedkope hotels in overvloed zijn en ook autorijden (autohuur/benzine) relatief betaalbaar is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Chris » zo 19 mei 2019, 10:32

Ik ben die video ook stukjes aan het kijken, inmiddels in het noorden van Arizona.

Wat me opviel zijn die extreme 'road dips' van CA-62 en US 95 in de Mojave Desert. Het wordt natuurlijk verergerd omdat het versneld wordt afgespeeld, maar in andere timelapse video's heb ik dat nog niet zoveel zo erg gezien.

Overigens wel een wat opmerkelijke route, je zou denken dat je I-15 en I-40 neemt.

De video geeft ook weer hoe waanzinnig groot het stedelijk gebied van Los Angeles is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Pino » zo 19 mei 2019, 11:31

Chris schreef: zo 19 mei 2019, 10:32 Overigens wel een wat opmerkelijke route, je zou denken dat je I-15 en I-40 neemt.
Voor de road trip vind ik het wel een leuk idee hoor, op deze manier Joshua Tree NP meepakken op weg van LA naar de Grand Canyon. I-15/I-40 zal uiteraard sneller zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Jeroen » zo 19 mei 2019, 12:14

Het mag dan een snelweg zijn, maar ik vond de I-15 Los Angeles - Las Vegas anders bepaald geen straf om te rijden. Ik heb op de terugweg vanuit de South Rim richting LA via de I-40, US-93 en de I-15 gereden om de Boulder Dam nog mee te kunnen pakken. Fantastische route. :wow:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door jelger » zo 19 mei 2019, 13:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door Km357 » zo 19 mei 2019, 13:16

Als groot Fallout: New Vegas liefhebber zou ik die regio ook eens met m'n eigen ogen willen zien. Een roadtrip van Denver naar de Bay Area staat bij de droomreizen gepland, enkel nog geld en tijd vinden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [USA] Verenigde Staten • United States

Bericht door jelger » zo 19 mei 2019, 13:38

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie