Ecoducten in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » za 18 mei 2019, 10:00

Dat zijn bomen die op het ecoduct of het dijklichaam rond het ecoduct staan. Vermoedelijk houden die het minst makkelijk water vast, waardoor wortels het grondwater al helemaal niet bereiken.

Vorig jaar eind augustus reed ik een stukje door Duitsland en daar zag je ook dat alle bomen al in herfstkleur waren terwijl dat normaal pas later in oktober of november zo is. In Zuid-Frankrijk is dat heel normaal, maar in onze omgeving niet.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Steyn_E » za 18 mei 2019, 14:47

^^
Het zal ook wel wat met de constructie te maken hebben denk ik; Terlet is een betonplaat met een laag grond, verderop bij de Woeste Hoeve ligt er veel meer zand over de "tunnelmoten". Dat ontwerp lijkt het toch beter te doen (qua begroeiing). Al kun je je ook afvragen of bomen bovenop de ecoducten zo hard nodig zijn, met struiken kun je ook beschutting creëren en ook open plekken komen gewoon in de natuur voor.
Eigenlijk zou er eens uitgebreid geëxperimenteerd moeten worden met verschillende struiken, bomen en planten welke het goed doen op dit soort droge plekken (vlinderstruiken of boomsoorten boomsoorten van zuidelijker afkomst?) en daarmee alle vergelijkbare ecoducten gaan beplanten. En voor nieuwe ontwerpen kijken hoe je het best verdroging kunt voorkomen (meer grond lijkt te helpen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » zo 19 mei 2019, 21:54

Ik kwam er vanmiddag langs en het is inderdaad doods.

Afbeelding
ecoduct Terlet - dode bomen by European Roads, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » zo 23 jun 2019, 11:45

Een ecoduct in bouw boven de A18.
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 22:48

Ecoduct Rumelaar over de A12 in de avondzon.

Afbeelding
Ecoduct Rumelaar-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Ecoduct Rumelaar-2 by European Roads, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » zo 30 jun 2019, 10:33

^^ Het ziet er weer groen uit nadat een jaar geleden een groot deel van de vegetatie door een uitslaande bermbrand was verdwenen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » zo 30 jun 2019, 13:23

De natuur herstelt zich wel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » vr 06 sep 2019, 10:11

Rond de Parkstad Limburg komen kennelijk twee ecoducten. De eerste is Ecoduct Feldbiss over de nieuwe N300, die op 2 oktober 2017 is geopend.

Ook komt er een nieuw Ecoduct Teverenerheide, waar exact kon ik zo niet vinden. Het is een project van de provincie Limburg, dus het zal wel over een provinciale weg gaan dan. De Tevenerer Heide is een natuurgebied in Duitsland, direct ten zuiden van Air Base Geilenkirchen.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door H. » vr 06 sep 2019, 10:24

Chris schreef: vr 06 sep 2019, 10:11
Ook komt er een nieuw Ecoduct Teverenerheide, waar exact kon ik zo niet vinden.
https://www.google.com/maps/@50.9297793 ... a=!3m1!1e3

Is het deze?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » vr 06 sep 2019, 10:24

Chris schreef: vr 06 sep 2019, 10:11 Ook komt er een nieuw Ecoduct Teverenerheide, waar exact kon ik zo niet vinden. Het is een project van de provincie Limburg, dus het zal wel over een provinciale weg gaan dan. De Tevenerer Heide is een natuurgebied in Duitsland, direct ten zuiden van Air Base Geilenkirchen.
Ik denk dat daarmee het ecoduct over de Europaweg-Noord wordt bedoeld. Dat is de voormalige N597 tussen Brunssum en Ubach over Worms.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » vr 06 sep 2019, 10:29

H. schreef: vr 06 sep 2019, 10:24
Chris schreef: vr 06 sep 2019, 10:11
Ook komt er een nieuw Ecoduct Teverenerheide, waar exact kon ik zo niet vinden.
https://www.google.com/maps/@50.9297793 ... a=!3m1!1e3

Is het deze?
Nee dat is het in 2017 opgeleverde Ecoduct Feldbiss. Het Ecoduct Teverenerheide moet nog aangelegd worden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » vr 20 sep 2019, 19:22

De Provincie Gelderland is deze maand gestart met de aanleg van twee ecoducten ten oosten (N344) en ten zuiden (N302) van Nieuw-Milligen. De werkzaamheden duren t/m augustus 2020.

:arrow: Nieuwsbericht

Locatie:
Afbeelding

Videoimpressie:
Link

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 sep 2019, 19:45

Is er nog een verschil tussen een natuurbrug en een ecoduct?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » vr 20 sep 2019, 19:49

Volgens mij niet. Het zijn verschillende namen voor hetzelfde soort bouwwerk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 sep 2019, 20:44

De impressie bevestigt dit ook.

De term natuurbrug associeer ik eerder met 'brug over natuur'. Zoals de N356 bij De Falom, die ter plaatse deels verhoogd en op palen is uitgevoerd om de Ecologische Hoofdstructuur te kruisen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 sep 2019, 16:58

^^ Daar wordt ook weer de term natuurpassage voor gebruikt. Zoals in de N236 bij Ankeveen bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » za 21 sep 2019, 17:01

Er zijn zowat net zoveel namen als het aantal ecoducten die er zijn ondertussen... :surrender:

Ecoduct, natuurbrug, natuurpassage, ecopassage, recreaduct, eco-recreaduct, streekoduct, faunabrug, faunapassage, wildwissel, ecocorridor, eco-aquaduct. Nog meer?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » ma 20 jan 2020, 18:07

Rijkswaterstaat schreef:Verbinding natuurgebieden hersteld door ecoduct Koekendaal

De afgelopen jaren is door Rijkswaterstaat, BAM en gemeente Doetinchem hard gewerkt aan de realisatie van ecoduct Koekendaal. Op woensdag 15 januari 2020 is de passage officieel afgesloten voor de mens en aan de natuur gegeven.

Onder andere dassen, reeën, vleermuizen en boomkikkers in natuurgebied de Wrange, kunnen elkaar vanaf dat moment vanuit de verschillende delen weer vinden. Het nieuwe ecoduct bevindt zich over de snelweg A18 ter hoogte van landgoed De Koekendaal.

Meerjarenprogramma ontsnippering
Natuurgebied de Wrange werd tot op heden gescheiden door de A18. Ecoduct Koekendaal brengt daar verandering in. De natuurbrug over de A18 is aangelegd als een van de laatste ecoducten in het meerjarenprogramma ontsnippering (MJPO) van Rijkswaterstaat. Vanaf 2005 zijn vele ecoducten, faunatunnels en andere verbindingen aangelegd in Nederland om natuurgebieden over en onder infrastructuur weer te verbinden. De aanleg van het ecoduct werd uitgevoerd door BAM. Gemeente Doetinchem beheert het groen op en aangrenzend aan het ecoduct.

Natuurgebied de Wrange
De Wrange is onderdeel van een gebied van oude rivierduinen en dekzanden langs de noordoever van de Oude IJssel. Het beeld van het gebied is een afwisseling van bossen en open ruimtes. De Wrange is onderdeel van het Nationaal Natuurnetwerk en van de Ecologische Verbindingszone die tussen Gaanderen en Doetinchem ligt. Deze zone verbindt Montferland met de Wrange, Zumpe en Slangenburg. De Wrange is ook een belangrijk uitloopgebied voor Doetinchem. Het ecoduct is vernoemd naar het aanwezige landgoed: De Koekendaal.


Verbinding over de A18
De A18 is een grote barrière voor diverse diersoorten zoals ree, das, vleermuizen, boomkikker, kamsalamander en levendbarende hagedis. Ecoduct Koekendaal kan die barrièrewerking flink verminderen en een goede verbinding vormen tussen de natuurgebieden aan weerszijden van de snelweg. De functionele breedte op het midden van het ecoduct is 20 m. Dit is ruim voldoende voor de grootste diersoort die hier voorkomt: het ree.

Aanplanten grondwallen
Tussen het ecoduct en de Rekhemseweg zijn aan weerszijden van de A18 grondwallen aangelegd en aangeplant met inheemse struiken en loofhout. Dennen zijn in verband met het risico op natuurbranden niet meer teruggeplant. Een mantel van bloeiende heesters naast een snelweg vertraagt of dooft een beginnende natuurbrand. Een brandsingel van loofhout bomen voorkomt brandoverslag over een snelweg. Deze maatregel bevordert ook de biodiversiteit langs de snelweg en vergroot het leefgebied van onder anderen vlinders, bijen en salamanders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » zo 02 feb 2020, 8:23

Aanstaande zaterdag 8 februari wordt Natuurbrug De Mortelen geopend. Dit ecoduct ligt over het spoor tussen Boxtel en Eindhoven. De natuurbrug ligt 1,3 kilometer ten noordwesten van Natuurbrug Groene Woud over de A2. Samen vormen de natuurbruggen een ecologische verbinding tussen de natuurgebieden Kampina, de Mortelen, de Scheeken en het Dommeldal.

:arrow: Uitnodiging Open Dag
:arrow: Projectwebsite ProRail
:arrow: Locatie in Google Maps

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » zo 05 apr 2020, 13:46

Chris schreef: zo 19 mei 2019, 21:54 Ik kwam er vanmiddag langs en het is inderdaad doods.

Afbeelding
ecoduct Terlet - dode bomen by European Roads, on Flickr
Ik zag vanmorgen dat de dode bomen op wildwissel Terlet zijn verwijderd. Dat kan overigens ook al enige tijd geleden zijn gebeurd; op dat stuk van de A50 kom ik vrij weinig.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 07 apr 2020, 22:30

^^ Die zijn volgens mij al een paar maanden weg.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door EtienneM » wo 29 apr 2020, 0:27

Het Ecoduct Dwingelderveld bij het plaatsje Spier aan de A28 lijkt te zijn hernoemd naar “Ecoduct Marinier der 1e klasse Marc Harders“, vernoemd naar de 23-jarige Marinier die in 2010 bij een bermbom in Uruzgan samen met de 29-jarige korporaal Jeroen Houweling om het leven kwam.

Afbeelding

Afbeelding


Bron: Korps Mariniers op Facebook https://www.facebook.com/41345567538406 ... 798749697/
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Hajo » wo 29 apr 2020, 18:50

Mooi eerbetoon! :vlag-nl: :top:

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Sibren » do 30 apr 2020, 8:48

Het is onderdeel van een project om 40 kunstwerken in Nederland te vernoemen naar omgekomen militairen: NOS.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020, 10:27

boe! schreef: vr 20 sep 2019, 19:22 De Provincie Gelderland is deze maand gestart met de aanleg van twee ecoducten ten oosten (N344) en ten zuiden (N302) van Nieuw-Milligen. De werkzaamheden duren t/m augustus 2020.

:arrow: Nieuwsbericht

Locatie:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Webcambeelden:

N302 Natuurbrug Clemens Cornielje
Afbeelding

N344 Natuurbrug Aardmansberg
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Kaaiman » vr 15 mei 2020, 7:52

Bij enkelbaans N-wegen vraag ik me altijd ten zeerste af of de kost van zo'n ecoduct tegen de baat opweegt. Enkelbaans wegen zijn voor herten prima over te steken, desnoods met zo'n speciale hertenpassage met dynamische bebording, en klein wild kun je via tunneltjes leiden.

Pas bij dubbele rijbanen en/of de aanwezigheid van parallelwegen zou ik een ecoduct overwegen, omdat dat door ruimtebeslag, hogere verkeersintensiteiten en afrasteringen toch wel flinke hindernissen zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Wesso » wo 09 sep 2020, 0:06

Chris schreef: ma 20 jan 2020, 18:07
Rijkswaterstaat schreef:Verbinding natuurgebieden hersteld door ecoduct Koekendaal

De afgelopen jaren is door Rijkswaterstaat, BAM en gemeente Doetinchem hard gewerkt aan de realisatie van ecoduct Koekendaal. Op woensdag 15 januari 2020 is de passage officieel afgesloten voor de mens en aan de natuur gegeven.
SPOILER: TOON

Onder andere dassen, reeën, vleermuizen en boomkikkers in natuurgebied de Wrange, kunnen elkaar vanaf dat moment vanuit de verschillende delen weer vinden. Het nieuwe ecoduct bevindt zich over de snelweg A18 ter hoogte van landgoed De Koekendaal.

Meerjarenprogramma ontsnippering
Natuurgebied de Wrange werd tot op heden gescheiden door de A18. Ecoduct Koekendaal brengt daar verandering in. De natuurbrug over de A18 is aangelegd als een van de laatste ecoducten in het meerjarenprogramma ontsnippering (MJPO) van Rijkswaterstaat. Vanaf 2005 zijn vele ecoducten, faunatunnels en andere verbindingen aangelegd in Nederland om natuurgebieden over en onder infrastructuur weer te verbinden. De aanleg van het ecoduct werd uitgevoerd door BAM. Gemeente Doetinchem beheert het groen op en aangrenzend aan het ecoduct.

Natuurgebied de Wrange
De Wrange is onderdeel van een gebied van oude rivierduinen en dekzanden langs de noordoever van de Oude IJssel. Het beeld van het gebied is een afwisseling van bossen en open ruimtes. De Wrange is onderdeel van het Nationaal Natuurnetwerk en van de Ecologische Verbindingszone die tussen Gaanderen en Doetinchem ligt. Deze zone verbindt Montferland met de Wrange, Zumpe en Slangenburg. De Wrange is ook een belangrijk uitloopgebied voor Doetinchem. Het ecoduct is vernoemd naar het aanwezige landgoed: De Koekendaal.


Verbinding over de A18
De A18 is een grote barrière voor diverse diersoorten zoals ree, das, vleermuizen, boomkikker, kamsalamander en levendbarende hagedis. Ecoduct Koekendaal kan die barrièrewerking flink verminderen en een goede verbinding vormen tussen de natuurgebieden aan weerszijden van de snelweg. De functionele breedte op het midden van het ecoduct is 20 m. Dit is ruim voldoende voor de grootste diersoort die hier voorkomt: het ree.

Aanplanten grondwallen
Tussen het ecoduct en de Rekhemseweg zijn aan weerszijden van de A18 grondwallen aangelegd en aangeplant met inheemse struiken en loofhout. Dennen zijn in verband met het risico op natuurbranden niet meer teruggeplant. Een mantel van bloeiende heesters naast een snelweg vertraagt of dooft een beginnende natuurbrand. Een brandsingel van loofhout bomen voorkomt brandoverslag over een snelweg. Deze maatregel bevordert ook de biodiversiteit langs de snelweg en vergroot het leefgebied van onder anderen vlinders, bijen en salamanders.
Afgelopen vrijdag:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Chris » wo 09 sep 2020, 13:45

Nogmaals die Gelderse ecoducten. Het moest in augustus klaar zijn maar het lijkt wat vertraagd.

N302
Afbeelding

N344
Afbeelding

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door Durashift » wo 09 sep 2020, 21:53

Op de A12, tussen Veenendaal en Maarsbergen zijn ze het ecoduct ook aardig beet aan het pakken. Wordt flink afgegraven bovenop... daar lopen voorlopig geen dieren overheen. :(

Vraag mij af wat het doel ervan is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ecoducten in Nederland

Bericht door boe! » do 10 sep 2020, 7:22


Plaats reactie