Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 01 mei 2019, 7:30

Ook in het Frans, als service voor onze Franse Trafiquers ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 01 mei 2019, 12:44

^^ Vanwaar die vraag? :dontknow: :s
De symbolen op die borden (P, tanken, eten e.d.), daar zal geen woord Frans bij zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 mei 2019, 13:52

^^ Aire de Colline Noisette-Ouest. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » wo 01 mei 2019, 20:02

harry schreef: wo 01 mei 2019, 12:44 ^^ Vanwaar die vraag? :dontknow: :s
De symbolen op die borden (P, tanken, eten e.d.), daar zal geen woord Frans bij zijn.
https://inducks.org/notab/nba/2018h/DSC ... eldonk.jpg
Uit dit bord blijkt niet of de weggebruiker moet afslaan naar Hazeldonk-West of 'afrit 14' moet nemen. Kan zijn dat dit vanzelfsprekend is (vroeger was het duidelijk....), maar het lijkt er op dat ze wat hebben geklust daar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » do 02 mei 2019, 9:09

harry schreef: wo 01 mei 2019, 12:44 ^^ Vanwaar die vraag? :dontknow: :s
Omdat dit soort grens-VZPs berucht zijn (of waren) voor de drugshandelaren, meestal voor drugs met bestemming Noord-Frankrijk. Ik vroeg me af hoe die bestemming aangegeven werd, daar ze kennelijk allemaal zijn aangegeven ;) In het Frans of wellicht met een pictogram van een joint en een smiley-pilletje.
"Er staan nog een hoop andere borden die aangeven wat je allemaal op Hazeldonk-West kunt doen"
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » do 02 mei 2019, 10:37

Waarom wordt aansluiting 14 niet gewoon Hazeldonk genoemd, in het blauw? Het is een officiele plaats met een kom en de aansluiting geeft in België ook toegang tot het omliggende gebied, zoals De Mosten. En vanuit het zuiden naar Galder, al moet je daarvoor door een hek waarvan ik niet weer of dit hek ook in de nacht open is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 02 mei 2019, 14:12

Emil schreef: do 02 mei 2019, 10:37Waarom wordt aansluiting 14 niet gewoon Hazeldonk genoemd, in het blauw?
Dat schijnt ook zo (of "Breda-Hazeldonk") gepland te zijn als de bewegwijzering daar helemaal NBA wordt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » do 02 mei 2019, 14:16

^^ Hazeldonk heeft eigen komborden, dus Breda-Hazeldonk zou niet nodig hoeven zijn. Gewoon "Hazeldonk" als afritnaam mag best. En verwarrend ook aangezien je daar nog best ver van Breda zit.
De Zeistenaar schreef: do 02 mei 2019, 12:14 Ik heb juist het idee dat de gemeente Zeist hier een fout heeft gemaakt. Alle andere entreeborden in Bosch en Duin zijn wit (landelijk gebied).

De gemeente heeft de fout toegegeven en gaat het aanpassen.
Ja, dan lijkt het er op alsof hier ten onrechte een kombord is geplaatst.

Wit bord in combinatie met :zone-60: mag natuurlijk wel, sterker nog, dat is vrij gangbaar. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 06 mei 2019, 22:37

Enkele foto's van NBA. Sommige borden zijn al eerder op dit forum voorbijgekomen.
A7 knooppunt Joure vanuit Sneek:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
A28 Groningen-Zuid vanuit Julianaplein:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Rechtsachter ^^ het bord dat op de onderdoorgang vanuit het noorden staat ("oprit 40"):
Afbeelding
Dit bord lijkt een beetje op de andere afritborden, maar er zit o.a. meer ruimte boven de pijl. Het zal dus wel een product van de aannemer zijn.
A28 afrit 24 De WIjk, nieuw vorkbord + afrit 16 't Harde, nieuwe uitsmijter:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
OK, het regende. Maar zeg niet dat ik het niet geprobeerd heb. :mrgreen:
A6 richting zuid, nieuwe splitsing arfit 2-5 + aansluitend afritten 5, 4 en 3 (afrit 4 niet alles, JackBauer had al goede foto's):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Naturist » ma 06 mei 2019, 23:12

harry schreef: ma 06 mei 2019, 22:37 Afbeelding
OK, het regende. Maar zeg niet dat ik het niet geprobeerd heb. :mrgreen:
Zulke foto's passen meer in mijn collectie :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » zo 12 mei 2019, 21:29

Op de A50 richting zuid, afritten Schaarsbergen en Arnhem-Noord en knooppunt Waterberg staat/hangt nieuwe NBA.
Foto's van afgelopen zaterdag, toen ik (om de een of andere reden) in Arnhem moest zijn.
Voor de duidelijkheid heb ik alle wegwijzers op de foto gezet.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding Dit is een oudere foto.

Afbeelding Geen NBA.

Afbeelding Nieuw bord.

Afbeelding Geen NBA.

Afbeelding Geen NBA.

Afbeelding Nieuwe borden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wesso » zo 12 mei 2019, 21:59

^^ :top:
Steyn_E schreef: zo 28 apr 2019, 21:41 Gezien het feit dat die strook inmiddels altijd open is (en de belijning ook daarop is aangepast) kunnen de kantelwalsen gewoon verwijderd worden en vervangen door normale borden. Lijkt me het meest voor de hand liggend.
De belijning is nog niet overal aangepast, maar er zijn dus een paar kantelwalsborden vervangen door normale borden. Zou dat verder stroomopwaarts ook gaan gebeuren?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steyn_E » zo 12 mei 2019, 22:46

^^
Lijkt mij niet. Die Arnhem/Oberhausen [A12] bedoelde ik ook. De borden daarvoor hangen nog boven de spitsstrook, lijkt me dat die gewoon blijven hangen. Hopelijk is de reden om ze te vervangen dan ook het aanleggen van een derde permanente rijstrook (waren er niet plannen om spitsstroken om te gaan bouwen?).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » ma 13 mei 2019, 10:24

De kantelwalsborden vanaf :AS: 20 Anrhem-Centrum stonden voor de richting A12-oost de laatste jaren al standaard open, ook als de spitsstrook gesloten was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » ma 13 mei 2019, 11:13

Paar nieuwe borden op de A6:

Afbeelding
Nieuw portaal bij Haven.

De volgende stond er al, nieuw is het rijstrokenbord links:
Afbeelding


Afbeelding
Ook deze hing er al maar nu is de plakpijl die rechts van het N305 schild zat weg.

Afbeelding
Hing er al maar zou eigenlijk een tikkie naar links moeten.


Afbeelding
Nieuwe torens. Eentje boven de middenberm had ook wel volstaan lijkt mij.



Toevoeging:
Bij deze en de borden ervoor zijn de afplakkingen nu weg.
Afbeelding

Zelfde bord van Harry's site:
Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rein » ma 13 mei 2019, 12:05

Nieuw opzetbordje op bestaand servicebord op de A9 Li bij afrit 6. Fraai is anders wat mij betreft. En vraag is ook waarom niet eerder bedacht is dat Schiphol-Oost aangegeven zou moeten worden.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 13 mei 2019, 12:14

^^ Is het met de lamellen-techniek van tegenwoordig niet te doen om eenvoudig het bord wat hoger te maken en de lamellen met het doel Schiphol-Oost simpelweg onder de bies (en eventueel ook onder Amsterdamse Bos) tussen te schuiven?
Jackbauer1350 schreef: ma 13 mei 2019, 11:13 Afbeelding
Nieuwe torens. Eentje boven de middenberm had ook wel volstaan lijkt mij.
Dat lijkt mij dan eerder verwarrend. Ik vraag me nu al bij bepaalde (berm)borden af of ze voor de hoofdbaan of de parallelbaan bedoeld zijn, en dat zou met wegwijzers boven de middenberm alleen maar verwarring opleveren. Realiseer me in de tussentijd dat twee torens boven beide banen ook niet heel chique staat. Hier was ongetwijfeld een elegantere oplossing voor te verzinnen geweest. Het rechterbord in de berm plaatsen zou een begin kunnen zijn bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Westfrisiaweg
dorpsstraat
Berichten: 218
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 21:33
Locatie: Heerhugowaard

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Westfrisiaweg » di 21 mei 2019, 20:17

Pino schreef: ma 13 mei 2019, 12:14 ^^ Is het met de lamellen-techniek van tegenwoordig niet te doen om eenvoudig het bord wat hoger te maken en de lamellen met het doel Schiphol-Oost simpelweg onder de bies (en eventueel ook onder Amsterdamse Bos) tussen te schuiven?
Is het niet één vel folie over al die lamellen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 21 mei 2019, 20:22

Nee. Alle lamellen zijn losse planken met eigen folies. Die worden in de fabriek op elkaar gestapeld en vervoerd.

Even een lamel ertussen schuiven is lastig. In het bordontwerp wordt namelijk geen rekening (meer) gehouden met bordnaden of lamellen. Dat betekent dat extra informatie ertussen schuiven je bordontwerp niet ten goede komt (andere interlinies enzovoort). Een nieuw bord of ruiter/strook is veel gemakkelijker en wellicht qua plaatsing nog goedkoper ook.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 21 mei 2019, 20:44

Snelwegfreak schreef: di 21 mei 2019, 20:22In het bordontwerp wordt namelijk geen rekening (meer) gehouden met bordnaden of lamellen.
Dat lijkt me juist voor service-borden wel handig. Zoals de Fransen het doen, zeg maar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 21 mei 2019, 20:53

Omdat bij het bordontwerp de fabrikant (en daarmee de constructie van het bord) nog niet bekend is, is het niet mogelijk om daar rekening mee te houden. Vroeger, toen alle borden plaatdeelborden waren (en borden altijd in vaste plaatdelen van 300 of 600 mm hoog werden opgebouwd), gebeurde dat wel. Maar dan heb je het meer over de plaatsing van pijlkoppen en teksten buiten de bordnaden i.v.m. zichtbaarheid van deze elementen.

Maar zoals ik al zei: ik vermoed dat een compleet nieuw bord of een ruiter/strook goedkoper is dan het bord uit elkaar halen, nieuwe lamellen toevoegen en weer in elkaar plaatsen. Dat duurt veel langer dan de andere genoemde maatregelen en is dus veel duurder. Als het bord hoger wordt heb je ook in dát geval vaak een nieuwe ondersteuningsconstructie nodig, dus daar win je qua kosten ook niets mee.

Onlangs kwam ik een project tegen waarbij afstanden op fietswegwijzers aangepast moesten worden. Het idee was overal te stickeren. Toen bleek dat overal nieuwe armen uiteindelijk goedkoper was, omdat de stickers per stuk (maatwerk) veel meer geld kostten. Zowel qua productie als plaatsing.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 21 mei 2019, 21:05

Snelwegfreak schreef: di 21 mei 2019, 20:22 Even een lamel ertussen schuiven is lastig. In het bordontwerp wordt namelijk geen rekening (meer) gehouden met bordnaden of lamellen. Dat betekent dat extra informatie ertussen schuiven je bordontwerp niet ten goede komt (andere interlinies enzovoort). Een nieuw bord of ruiter/strook is veel gemakkelijker en wellicht qua plaatsing nog goedkoper ook.
Ruiter zal wel weer ruim goedkoper zijn geweest dan nieuw bord, anders hadden we er hier bij Amstelveen geen ruiter bij gekregen. Ik snap je redenering over interlinies, maar kan me tegelijkertijd niet aan de indruk onttrekken dat dat juist bij een extra doel dat je direct onder de bies kunt plaatsen niet het grootste probleem zou moeten zijn. Wellicht is de praktijk weerbarstiger, en je zit uiteindelijk ook niet te wachten op de wanstaltige interlinies van bijvoorbeeld de netwerkbenadering-popnagelborden op de A10. Je zou wel hopen dat hier een bepaalde mate aan standaardisering haalbaar is. Frankrijk is in zoverre toch wel een goed voorbeeld - ergens liever een extra paneeltje eronder schuiven of slechts een paneel vervangen dan dit soort spul moeten ruiteren. Ik denk dat zij ook laten zien dat je de kostenkant van die deel-vervangingen goed kunt managen.

Dank voor je uitleg, hoe dan ook!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » di 21 mei 2019, 21:09

Het is eigenlijk redelijk eenvoudig. Meer informatie op een bord nodig? Dan is het óf popnagelen als er iets anders weg gaat (naamswijziging bijvoorbeeld) óf ruiteren als er één bestemming bij komt en het constructietechnisch mogelijk is óf compleet vervangen als de wijziging te ingrijpend is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door paolie » di 21 mei 2019, 22:34

Rein schreef: ma 13 mei 2019, 12:05 Nieuw opzetbordje op bestaand servicebord op de A9 Li bij afrit 6. Fraai is anders wat mij betreft. En vraag is ook waarom niet eerder bedacht is dat Schiphol-Oost aangegeven zou moeten worden.

Afbeelding
Schiphol-Oost stond voorheen op het reguliere afritbord. Dit doel is echter vervangen door Amstelveen-Zuid. Schiphol-Oost verhuisde toen naar het servicebord.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » do 23 mei 2019, 0:57

Een paar nieuwe foto's van NBA van de afgelopen dagen.

Bordje op A16 bij afrit 14 ("industrie Breda"). Had ik hier nog niet eerder gezien.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Deze staat er al een tijdje, maar ik had hem tot nu toe over het hoofd gezien. In knooppunt Zaarderheiken, lus A67-oost richting A73-noord.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afrit Nijmegen-Dukenburg op de A73 richting noorden. Nu geheel NBA.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
A6 bij Almere richting noorden. Een detail: afrit 4-8 was afgeplakt en is nu zichtbaar.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Op de NBA-website heb ik in totaal 71 foto's toegevoegd of vervangen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 23 mei 2019, 7:46

Waarom Nijmegen onder de streep staat op de A73 is mij een raadsel. Ik had liever Rotterdam en Arnhem onder de streep gezien met A50-schildje, maar op dit punt maakt dat eigenlijk geen bal uit.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door mhkamp » do 23 mei 2019, 7:51

^^ Ik ga er van uit dat Nijmegen bij knooppunt Neerbosch er af gaat, waar Rotterdam en Arnhem de A73 volgen. In die zin klopt het wel.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » do 23 mei 2019, 8:01

Heb je gelijk in. :)<>: Een nadere blik op dat bord; waarom is het eigenlijk zo breed? Er zit zeker een meter of anderhalf ruimte tussen de steden en afstanden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » do 23 mei 2019, 8:03

Het is de volgende afrit, maar voor mij nog steeds wel een doel in lijn. Desalniettemin: zet hier een A326-schildje voor en de boodschap wordt wel wat duidelijker. Dan zeg je feitelijk "als je Nijmegen in rijdt via de A326 [vergeet niet dat je hier de eerste Nijmeegse afrit van de A73 al hebt gehad], dan rijd je over zes kilometer de bebouwde kom in."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » do 23 mei 2019, 8:11

nickdh schreef: do 23 mei 2019, 8:01Een nadere blik op dat bord; waarom is het eigenlijk zo breed? Er zit zeker een meter of anderhalf ruimte tussen de steden en afstanden.
Er is ruimte gereserveerd om onder de streep ook een routenummer voor rw783 te kunnen aangeven. Dat kan aansluiten bij een bestaand A/N-nummer, maar wellicht ook een S-nummer (bv. S103). Dat kan dan later gemakkelijk met een stripje worden opgelost.

Plaats reactie