Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Chris » vr 31 mei 2019, 9:42

RTV Oost meldt dat uit een onderzoek van VIA blijkt dat de Aalderinkssingel in Almelo de gevaarlijkste weg van Nederland is.

>> https://www.rtvoost.nl/nieuws/313377/Me ... -in-Almelo
  • Om wegen goed met elkaar te kunnen vergelijken, bepaalde VIA ook nog het zogeheten 'ongevalsrisicocijfer' per weg. Dat wordt berekend door het aantal verkeersslachtoffers af te zetten tegen de weglengte en de hoeveelheid verkeer die over een weg rijdt. Vooral de enige rotonde in de Aalderinkssingel blijkt een boosdoener. Alleen daar al gebeurden elf ongelukken waarbij vooral fietsers en bromfietsers betrokken waren. Bij één van die ongevallen viel een dodelijk slachtoffer.
De locatie: https://www.google.com/maps?ll=52.35724 ... 7&z=18&t=h

Ik had familie in die wijk wonen, dus de rotonde ken ik wel. Ik vraag me af wat het zo onveilig maakt, het is een rotonde met vrijliggend fietspad en zebrapaden. De toeleidende wegen zijn ook ingericht conform functie. Op zich niet anders dan zoveel andere rotondes in Nederland.

Wellicht zijn er omgevingsfactoren. Direct rond die rotonde zitten 4 basisscholen, 1 ROC en een kinderdagverblijf. Kortom: locaties waar veel mensen hun kinderen naar toe brengen, én waar veel mensen naar toe fietsen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Basjuh1981 » vr 31 mei 2019, 12:36

Basisscholen zijn een drama wat betreft veiligheid. Ouders die hun auto maar neerpleuren, schijt hebben aan de rest van de wereld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Schelpenpaadje » vr 31 mei 2019, 18:25

Dat speelt vast een rol. En de weg is waarschijnlijk ook extra druk omdat deze één van de weinige verbindingen naar de andere kant van het spoor is?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Wouter N14 » vr 31 mei 2019, 19:02

Onjuiste duiding van het probleem. Niet de weg of rotonde is verkeersonveilig, maar de planologie :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Victor » vr 31 mei 2019, 19:19

Daarnet was het nog in Een Vandaag, maar daar kwam ook niet veel uit.
Een politieman in de studio die vooral heel precies wist wie waarvoor verantwoordelijk was.
Over de betreffende rotonde: men snapt het niet, en gaat nu onderzoek doen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Piles » vr 31 mei 2019, 19:37

Wouter N14 schreef: vr 31 mei 2019, 19:02 Onjuiste duiding van het probleem. Niet de weg of rotonde is verkeersonveilig, maar de planologie :idea:
Of de oplossing (rotonde) past niet bij de situatie, dan is wel de rotonde het probleem.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Kaaiman » vr 31 mei 2019, 19:58

Ik vind dat grotere basisscholen vanaf een x aantal leerlingen sowieso veel slimmere in/uitstapfaciliteiten moeten hebben, waarbij de grote aankomende en vertrekkende verkeersstromen elkaar nergens kruisen. Desnoods afgedwongen met eenrichtingsverkeer in de omliggende buurt. Ook het in- en uitstappen op zich kan veiliger, bijvoorbeeld met schuine insteekhaventjes en een breed trottoir tussen elk insteekhaventje. Dit om een overzichtelijke uitstapruimte te creëren, maar ook om het zicht bij het achteruit wegrijden te verbeteren.

Het fileparkeren wat je vaak ziet conflicteert qua verkeersveiligheid met linkszijdig in/uitstappende personen langs de doorgaande verkeersstroom, en de daarbij onverwacht openzwaaiende deuren.

Wat ook zou kunnen is een soort busstation, maar dan heb je telkens het probleem dat alle kroost vanaf het perron alsnog de verkeersstroom van wegrijdend verkeer elkaar kruist. Dat is wel ongelijkvloers op te lossen zoals in de nabije toekomst op de stations Groningen en Zwolle gebeurt, maar daarmee ook vele malen te duur. Geen optie dus.

Probleem hou je met die insteekhaventjes wel met het ophalen van kinderen, waarbij de timing nogal kan variëren. Daar zou je een soort wachttijdenbord of -app voor kunnen maken, of klassen achter elkaar vrij geven en niet allemaal tegelijk. Klas 4c om 14:55, en 5a en 5b om 15:00, 5c en 6a om 15:05, enzovoort.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Palance » vr 31 mei 2019, 20:04

Kaaiman schreef: vr 31 mei 2019, 19:58 Ik vind dat grotere basisscholen vanaf een x aantal leerlingen sowieso veel slimmere in/uitstapfaciliteiten moeten hebben, waarbij de grote aankomende en vertrekkende verkeersstromen elkaar nergens kruisen. Desnoods afgedwongen met eenrichtingsverkeer in de omliggende buurt.
In de Barendrechtse wijk Meerwede komt dat voor (klik).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Koesj » vr 31 mei 2019, 21:59

Kinderen kunnen ook lopen en vooral ook fietsen; ik deed dat laatste, hoewel pas vanaf groep 4 - acht km per dag :?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door keokiracer » vr 31 mei 2019, 22:02

Koesj schreef: vr 31 mei 2019, 21:59 Kinderen kunnen ook lopen en vooral ook fietsen; ik deed dat laatste
Ik mocht dat laatste niet omdat ik te dichtbij woonde en er te weinig plek voor fietsen was, dus lopend naar school tot en met groep 8 :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Palance » vr 31 mei 2019, 22:21

Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is. De groene weg onder de A15 (Heulweg) bestaat al een tijd niet meer.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Basjuh1981 » zo 02 jun 2019, 17:20

keokiracer schreef: vr 31 mei 2019, 22:02
Koesj schreef: vr 31 mei 2019, 21:59 Kinderen kunnen ook lopen en vooral ook fietsen; ik deed dat laatste
Ik mocht dat laatste niet omdat ik te dichtbij woonde en er te weinig plek voor fietsen was, dus lopend naar school tot en met groep 8 :p
Niet omdat je niet bij de trappers kon? :heygrr:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Palance » zo 02 jun 2019, 18:33

keokiracer schreef: vr 31 mei 2019, 22:02 Ik mocht dat laatste niet omdat ik te dichtbij woonde en er te weinig plek voor fietsen was, dus lopend naar school tot en met groep 8 :p
Dat gold voor mij ook. Sterker nog: Mijn middelbare school was nog dichterbij dan mijn lagere school, dus ook dat kon ik lopend doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door frenkievee » zo 02 jun 2019, 19:49

Basjuh1981 schreef: vr 31 mei 2019, 12:36 Basisscholen zijn een drama wat betreft veiligheid. Ouders die hun auto maar neerpleuren, schijt hebben aan de rest van de wereld.
Als ex-MR-lid van een basisschool kan ik je dan vertellen dat de ouders, die dat doen op ouderavonden juist degenen waren die de grootste waffel hadden met betrekking tot het verkeersonveilig zijn van de situatie rondom school.... Maar wel het liefst nog proberen om hun lieverdjes met de auto tot in de klas weg te brengen.
Koesj schreef: vr 31 mei 2019, 21:59 Kinderen kunnen ook lopen en vooral ook fietsen; ik deed dat laatste, hoewel pas vanaf groep 4 - acht km per dag :?
Daar worden de huidige prinsjes en prinsesjes veel te moe van. Dat kan toch helemaal niet. 8-)
met groet, Frank

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Schelpenpaadje » zo 02 jun 2019, 21:39

^^ Het meest trieste is dat iedereen wel tenminste één excuus heeft voor dergelijke gedrag (zoals kinderen met de auto naar school brengen). Is het niet vanwege aansluitende werktijden, dan is het vanwege de afstand of omdat ze het te onveilig vinden om met de kinderen op de fiets te gaan.

Wij hebben de luxe van een school vlakbij en tijd om de kinderen altijd lopend of op de fiets te brengen. En over een paar jaar gaan ze zelf lopend of fietsend.

Ook ik zou graag zien dat het scholen, net als vroeger, zou lukken voor te schrijven met welk vervoermiddel kinderen naar school komen (en ook bij ons was dat voor sommige straten verplicht lopend, omdat er niet genoeg plek was voor alle fietsen). Maar tijden zijn helaas veranderd, kennelijk.

Als ik in een situatie zat waarin de kinderen met de auto brengen de enige praktische optie was, dan zou ik met bevriende ouders uit de buurt een pooltje maken om de kinderen te laten carpoolen. Zo heb je zo veel mogelijk kinderen per auto (en dus minder auto's) en kost het je nóg minder tijd (want dat lijkt vooral voorop te staan...)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Kaaiman » ma 03 jun 2019, 8:08

In aanvulling op mijn vorige relaas: de grootste verkeersstromen van schoolgaande fietsers zou ook zo veel mogelijk gescheiden van de grootste autoverkeersstromen afgewikkeld moeten worden, binnen een straal van 500 m van de school via vrijliggende (of bij onvoldoende beschikbare breedte aanliggende) fietspaden van voldoende breedte.

Ik wil in de buurt van scholen af van gewone fietsstroken, aangezien gehaaste ouders in hun auto's nietsontziend langs het slingerende kroost van andere ouders slalommen. Shared space en dat soort ongein is volstrekt ongeschikt voor hoge (schoolspits)intensiteiten en beperkt men maar lekker tot het speelplein van de school.

Idealiter ligt een school dus met de ene kant aan het hoofdfietspad van de wijk en met de andere kant aan een directe zijtak van de wijkontsluitende gebiedsontsluitingsweg. Echter komt het met de positionering van de school best wel nauw. Ik ben een tijd geleden betrokken geweest bij een planstudie in de buurt van het nieuwe scholencomplex aan de rand van Akkrum, nabij de A32. Die school staat verkeerskundig precies aan de verkeerde kant, want de meeste ouders die hun kroost op school afzetten rijden het dorp uit. De school staat echter aan de dorp-in-kant. Gevolg: nodeloos dubbel kruisend verkeer omdat iedereen in een lusje moet rijden... :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 jun 2019, 8:33

^^ In Akkrum is lang gestreden voor een fietspad. Dat er intussen toch nog ligt. Zoals die school werd neergezet aan een weg waar je voorheen met de fiets niet eens mocht komen is vrij absurd. Bijzondere omstandigheid daar was dat de (inmiddels opgeheven) gemeente Boarnsterhim met sterk verouderde schoolgebouwen zat, maar eigenlijk geen geld had voor nieuwbouw. Aan de andere kant van de snelweg had men de ruimte en was de grond waarschijnlijk niet al te duur. In Grou deed zich hetzelfde voor maar had de gemeente de 'luxe' van vrijgekomen grond door wegbezuinigde sportvoorzieningen.

In de specifieke situatie bij Akkrum zou je het terrein twee ontsluitingen moeten geven met eenrichtingsverkeer (wat nu ook de situatie is), waarbij je de richting eventueel nog zou kunnen laten wisselen tussen de ochtend en middag. Met dit laatste vermijd je kruisend verkeer en gridlocks. En fietsverkeer inderdaad gescheiden afhandelen.

In het algemeen: zelfs met vrijliggende fietspaden ontkom je niet aan conflictpunten, waar altijd een zekere mate van gevaar zal zijn.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Ehuls » ma 03 jun 2019, 11:49

Het artikel trekt trouwens wel een opvallende relatie met de gereden snelheid. Daar waar er veel ongelukken gebeuren en er ook vaak te hard gereden wordt is volgens het artikel de snelheid ook direct de oorzaak van de ongelukken, daar waar veel ongelukken worden maar niet te hard wordt gereden 'zal er wel een andere reden zijn'. Beide hoeven niet waar te zijn natuurlijk. Ook als mensen zich aan de max snelheid houden hoeft die snelheid niet per se een veilige snelheid te zijn voor die weg. Juist omdat er op zowel de wegen waar vaak te hard wordt gereden als op de wegen waar mensen zich wel aan de max snelheid houden valt die relatie met snelheid helemaal niet te trekken. Het klinkt als een vooringenomen standpunt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Wesso » ma 03 jun 2019, 18:37

Palance schreef: vr 31 mei 2019, 22:21 Ik vraag me af hoe betrouwbaar de data is. De groene weg onder de A15 (Heulweg) bestaat al een tijd niet meer.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik vroeg me af waar die data te vinden is, maar dat is hier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Meest onveilige weg van Nederland: Aalderinkssingel in Almelo

Bericht door Vinny » ma 03 jun 2019, 21:22

Bijzondere omstandigheid daar was dat de (inmiddels opgeheven) gemeente Boarnsterhim met sterk verouderde schoolgebouwen zat,
Maar dan noem je ook wel een voorbeeld: de gemeente was zo armlastig dat er zelfs geen geld was om de veiligheid van sommige bruggen te garanderen... https://www.lc.nl/archief/Brug-Grou-nie ... 98459.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie