Huurauto en rijden in Albanië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Piles » zo 02 jun 2019, 15:45

Dit weekend bedacht om eens een onbekende(re) Europese bestemming aan te doen in augustus. Vanwege natuur, cultuur en strand is de keuze gevallen op zo'n 2 weken Albanië.
Wat ik in het buitenland altijd het lastigste vind, is het vervoer: gaan we met OV of huren we een auto en rijden we zelf...

Begin dit jaar op Madeira voor het eerst een huurauto genomen, via Sunnycars. Dit beviel uitstekend. In Albanië is Sunnycars echter wel aan de prijs: voor 2 weken zouden we dan uitkomen op bijna 900 euro. Sixt of Hertz zijn makkelijk 200 euro goedkoper (maar kennen wél een eigen risico).
We zijn niet van plan om (met de auto) de grens over te steken.

Wat is jullie advies, en hoe zijn de wegen in Albanië? Is dat een beetje te doen of echt niet aan te raden met een kleine huurauto?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door waldo79 » zo 02 jun 2019, 18:25

Van wat ik lees wordt er in Albanië druk geïnvesteerd om het wegennet te moderniseren.

@Chris: wat is jouw inschatting?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Chris » zo 02 jun 2019, 18:47

De wegen zijn wel behoorlijk verbeterd de laatste 10 jaar. Met een auto heb je veel meer vrijheid om mooie gebieden te bezoeken en die heeft Albanië veel.

De Llogara Pass schijnt erg de moeite waard te zijn.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door NWH » ma 03 jun 2019, 9:13

Zelf ben ik een paar jaar geleden in het zuiden van Albanië geweest en ik kan beamen dat de hoofdwegen er over het algemeen goed bij liggen. Maar verwacht geen Nederlandse biljartlakens.
De bewegwijzering vond ik soms wat aan de kleine kant, maar als je op navigatie rijdt dan zou dit geen probleem moeten zijn.
Uiteraard heb je her en der nog paard en wagen en de nodige wandelaars langs de hoofdwegen, maar dit is elders in Oost-Europa ook zo.

Ik kan het je aanraden, ook met een kleine huurauto.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door waldo79 » di 04 jun 2019, 7:54

Die tip van die navigatie kan je net zo goed overboord gooien, dan kom je nog eens op leuke plekken :dyn_hyp:

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Piles » di 04 jun 2019, 8:43

^^ Haha ja, dat zal sowieso wel gebeuren :lol: Gisteren de vliegtickets geboekt voor 2 weken, dus nu op zoek naar een (betaalbare) auto.
Sunnycars beviel me uitstekend, zeker met die afbetaalde eigen risico's. Maar voor die 2 weken betaal je dan wel 750-800 euro. Bij Hertz is het snel 200 euro goedkoper, maar die vertrouw ik wat minder qua schades e.d...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door waldo79 » di 04 jun 2019, 17:29

Tja, dat auto huren is wel een stuk prijziger dan op een toeristische bestemming. Minder concurrentie :handshake:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door mvalkenburg » di 04 jun 2019, 20:31

Met eigenlijk zo'n beetje alle verhuurders heb ik slechte ervaringen met vermeende schades bij directe boekingen en dan niet extra betalen voor hun eigen risico-afkoop. Dat kost bij hertz en dergelijken ook gauw 20 tot 30 euro per dag en dan zie je dat sunny cars lang zo slecht nog niet is. En ja, op dit soort bestemmingen zijn huurauto's relatief duurder, kun je mooi compenseren met de lagere kosten voor levensonderhoud 👍

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 jun 2019, 3:07

Piles schreef: di 04 jun 2019, 8:43 ^^ Haha ja, dat zal sowieso wel gebeuren :lol: Gisteren de vliegtickets geboekt voor 2 weken, dus nu op zoek naar een (betaalbare) auto.
Sunnycars beviel me uitstekend, zeker met die afbetaalde eigen risico's. Maar voor die 2 weken betaal je dan wel 750-800 euro. Bij Hertz is het snel 200 euro goedkoper, maar die vertrouw ik wat minder qua schades e.d...
De prijs betaal je vaak op een andere manier.

Het afkopen van een eigen risico moet je zien als een soort verzekering. Ja, Sunny Cars is niet goedkoop, maar het biedt wel zekerheid en ik heb nog nooit gezeur gehad. Het is supermakkelijk. Ik koop liever mijn eigen risico af en betaal dan maar wat meer. Geeft mij een fijner gevoel. Vorig jaar in Beiroet had ik direct bij Sixt geboekt, want Sunny Cars biedt daar niks aan. Maar ook bij Sixt heb ik het eigen risico afgekocht, wat zelfs nog duurder was dan de huurprijs. Blij toe, want ik had in het chaotische verkeer in het centrum van Beiroet wel een kleine aanrijding met een taxi.

Omgerekend € 55 per dag voor een huurauto op een niet-toeristische bestemming, in een land waar de kans dat je schade rijdt ook wel wat groter zal zijn, vind ik eigenlijk nog meevallen. Dat het 200 euro goedkoper kan scheelt je per dag € 15. Maar je loopt wel meer risico's. Afgezien daarvan, is ook op andere vlakken de aanvullende dekking van Sunny Cars uitmuntend.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Piles » wo 05 jun 2019, 8:57

^^ Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Vanavond maar eens een leuk autootje kiezen, en de rest van de route invullen.
Theth leek ons wel leuk, maar is dus niet bereikbaar zonder 4x4. Oeps :facepalm:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Schelpenpaadje » wo 05 jun 2019, 9:22

Als je niet wilt opvallen in Albanië huur je een Mercedes :mrgreen:

Link

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Piles » wo 12 jun 2019, 20:13

Alles is geregeld en geboekt, ready to go :top: Nog een paar weken aftellen.

Vliegen naar Tirana, daar de huurauto halen, dan naar: Shköder, Valbone, Kukes, Fier, Ksamil, Orikum en terug naar Tirana. Kukes en Fier zijn niet de meest toeristische bestemming, maar we proberen de reistijd per dag een beetje in te perken. Geen zin om 6 uur in de auto te zitten. En elke stad/streek heeft zijn mooie dingen, dus ik ben ook wel benieuwd.

Ik zal proberen eind augustus hier een reisverslag achter te laten, met de nodige (weg)foto's :woop:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Robonus » vr 21 jun 2019, 9:31

Leuk om te lezen! Wij gaan in september ook die kant op.

Ik wou weer eens wat anders, en zat te denken aan Georgie, na het zien van WIDM 2018. Na wat rondkijken op internet blijkt dat veel wegen heel erg slecht zijn daar, en ega wou het ietsje minder intensief. Toen op Albanië uitgekomen.

Ook ik ga 100% zeker bij sunnycars huren. In het verleden ook altijd gedaan en gaat altijd goed.
We gaan na het landen en ophalen van de auto via Krujë gelijk naar Shkoder, waar we de auto laten staan en een 3 daagse alpentour doen waar je een hike hebt van Valbona naar Theth:
https://komanilakeferry.com/en/tours/al ... alps-tour/

Dan volgen we een beetje de route Gjokova Durres Berat Apollonia Vlore Ilogara Butrint en een paar dagen Ksamil.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door NWH » vr 21 jun 2019, 9:41

^^ Ziet er goed uit! Die hike lijkt mij erg mooi

Ik heb zelf nog nooit bij Sunnycars geboekt maar hoor van iedereen die dit wel doet goede verhalen.
Zelf heb ik geen slechte ervaringen met andere huur instanties. Dus ik zou deze dan ook niet "afraden". De enige keer dat er echt moeilijk werd gedaan was in Hongarije, we waren schijnbaar 40 minuten te vroeg ( :dontknow: ) en men wilde ons daarom een extra bedrag laten afrekenen omdat wij de auto eerder kwamen afhalen. Hier uiteraard niet mee akkoord gegaan en na wat over een weer gediscussieer hebben we toen de auto gewoon meegekregen voor het afgesproken bedrag.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2019, 11:54

Robonus schreef: vr 21 jun 2019, 9:31Ik wou weer eens wat anders, en zat te denken aan Georgie, na het zien van WIDM 2018. Na wat rondkijken op internet blijkt dat veel wegen heel erg slecht zijn daar,
Mwa, mwa, valt ook wel weer mee. Ik heb het vanuit Nederland met mijn eigen auto gedaan en heb aardig wat van Georgië gezien. Ja, er zitten slechte stukken weg bij, maar het hangt er ook van af waar je allemaal naar toe wilt. De verharde wegen zijn niet allemaal top (al liggen sommige er wel superstrak bij), maar het is in het algemeen niet rampzalig. Tenzij je echt dieper de bergen in wil en over onverharde wegen gaat, dan wordt het een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Robonus » vr 21 jun 2019, 12:28

Oké, goed om even een persoonlijke opvatting te lezen. Het nadeel van onverharde wegen is wel dat je daar met je "gewone" huurauto niet mag komen (volgens mij standaard bij sunnycars) dus dan moet je al een 4x4 huren en dan gaat het budget aardig hard. De mooiste plekjes liggen meestal wel aan de onverharde wegen namelijk.

Ach misschien in de komende jaren nog eens beter in verdiepen. Thanks voor de toevoeging iig. :top:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door jelger » vr 21 jun 2019, 13:45

Ik kan een lang verhaal tikken, maar dat doe ik niet in een draadje over Albanië. Ik bevestig maar even simpel wat Coen Tunnel zegt. Je kan alle gangbare (standaard) toeristische locaties die de meeste toeristen in een 14 dagen reis aandoen met een normale auto berijden (hier ook ervaringsdeskundige met eigen auto, meermaals). Doen de locals ook. Er zijn slechte wegen maar dat zijn betrekkelijke perifere uitzonderingen, als je wel de Balkan redelijk genoeg vindt. Als WIDM 2018 je aanleiding is, en richtlijn van je bezoek aan de "mooiste plekjes" in Georgië: al die plekken zijn - in mijn snelle uit mijn hoofd herinnering - aan te rijden met een normale auto. Ik zou zeggen, boek maar alvast je Eindhoven - Kutaisi vlucht met Wizz-Air. 8-)

En als je dan toch een 4WD nodig denkt te hebben doordat je de woestenij in wil in de hoge bergen, dan vallen de kosten buiten het hoogseizoen ook best mee, maar het zijn geen Sunny prijzen, dat is hoe dan ook waar. Afhankelijk van de ouderdom eisen die je stelt kost een 4WD je vanaf ca 570 euro voor 14 dagen.

Veel plezier in ieder geval in Albanië!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Huurauto en rijden in Albanië

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 jun 2019, 17:22

Robonus schreef: vr 21 jun 2019, 12:28 Oké, goed om even een persoonlijke opvatting te lezen. Het nadeel van onverharde wegen is wel dat je daar met je "gewone" huurauto niet mag komen (volgens mij standaard bij sunnycars) dus dan moet je al een 4x4 huren en dan gaat het budget aardig hard. De mooiste plekjes liggen meestal wel aan de onverharde wegen namelijk.
Dat is niet een standaard regel van Sunny Cars, maar het hangt af van de lokale verhuurder. In sommige landen, zoals bv. de VS, is rijden over onverharde wegen bij de meeste verhuurders in principe altijd verboden; in Canada mag het wel zolang het maar over een 'government maintained road' is en sommige wegen zijn wel uitgesloten. Maar voor de VS en Canada werkt Sunny Cars volgens mij alleen maar samen met Alamo.

Ik weet niet of het in Georgië kan, maar ik heb ook wel eens voor autohuur in Armenië gekeken en daar was een Lada Niva ook een optie, nota bene de meest goedkope. En daarmee kom je overal in die landen. :mrgreen:

Plaats reactie