Markering Duurzaam Veilig

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » do 13 dec 2018, 15:32

Wouter N14 schreef: do 13 dec 2018, 10:29 Uitwijkstrook is vergelijkbaar met een redresseerstrook en wordt dus in principe niet gebruikt, ook niet door fietsers. Heb het boekje even niet bij de hand, maar dacht dat die strook 25 cm breed is.
Inderdaad, maximaal 25 cm vanaf de zijkant van de verharding. Een grotere afstand, zeg vanaf 30 cm, kan de strook worden aangezien als strook voor de fietsers, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Слава Україні

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door ZwolleNoord1 » di 25 dec 2018, 23:28

Duurzaam veilig in de Belgische Ardennen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » do 27 dec 2018, 7:43

Ik probeer een grap te maken met de elementen 'bowlingbaan Strike', 'wielerpeloton' en 'overschrijding van de doorgetrokken streep', en hoewel de meesten de bedoeling wel aan zullen voelen, krijg ik 'm maar niet puntig geformuleerd. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mavas » di 12 mar 2019, 15:55

Ik denk dat dit het beste hier past. In dit document https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... k_n470.pdf over ongevallen op de N470 worden een heleboel zaken van Duurzaam Veilig eigenlijk afgekraakt. Eigenlijk een heleboel dingen die heel logisch zijn, zijn door Duurzaam Veilig veranderd waardoor wegen onveiliger zijn geworden.
Zaken als:
- de onderbroken kantmarkering op GOW-80 zorgt in bochten voor een verzwaring van de rijtaak;
- het toepassen van onderbroken kantmarkering op GOW-80 zorgt ervoor dat extra asfalt rechts van de rijstrook aangezien kan worden als extra rijstrook, en een verzwaring van de rijtaak geven;
- bewegwijzering staat vaak ver en hoog van rijrichting af, waardoor deze slechter zichtbaar zijn en een verzwaring van de rijtaak geven

Ik hoop dat met name over de markering nog eens iemand in de CROW-werkgroep hier notie van neemt. :dyn_hyp:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Via » di 12 mar 2019, 17:40

Onderbroken kantmarkering werd ook voor snelfietsroutes laatst al gekraakt omdat hierdoor de diepte niet goed is in te schatten. Lijkt me inderdaad wel eens tijd worden voor heroverweging, ook in het kader van zelfrijdende auto's.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Rein » di 12 mar 2019, 17:45

mavas schreef: di 12 mar 2019, 15:55 - het toepassen van onderbroken kantmarkering op GOW-80 zorgt ervoor dat extra asfalt rechts van de rijstrook aangezien kan worden als extra rijstrook, en een verzwaring van de rijtaak geven;
Zoiets dus. Lekker als je er onbekend bent en het is donker en mistig ofzo.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » di 12 mar 2019, 19:39

In bochten speelt bij jongere gebiedsontsluitingswegen wellicht ook npg dat bochten vaak niet in verkanting liggen. Daardoor is het verloop van de bocht minder zichtbaar en worden in de bocht G-krachten minder opgevangen. Erg leuk om de snelheid wat omlaag te krijgen, maar voor doorgaande wegen bubeko wordt de weg er gewoon moedwillig onveiliger van.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » ma 20 mei 2019, 21:37

Ik reed gisteren van Renswoude naar Barneveld via de Barneveldsestraat, een wat zeldzame gemeentelijke GOW-80 (alhoewel niet volgens EHK ingericht, alleen een middenstreep). Echter je zag nog wat weggestraalde ETW-60 markeringen her en der. Kennelijk toch teruggezet van 60 naar 80. De weg heeft ook vrijliggende fietspaden aan beide zijden, maar wel sporadisch wat erftoegang. 80 kon je er ook wel zonder gekke fratsen rijden.

Aan satellietbeelden te zien zijn die vrijliggende fietspaden daar niet al te lang geleden aangelegd. Het komt dus nog wel voor, de upgrade van 60 naar 80 op gemeentelijke wegen. Ondanks dat het geen N-weg is heeft het ook wel een kernverbindende functie, het is de meest logische route tussen Renswoude en Barneveld, je gaat niet omrijden via de N802.

Dat moet ook nog wel aardig gecoördineerd zijn, afgaande op de grenzen in Google Earth valt die weg onder 3 verschillende gemeenten in 2 provincies.

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door JJVernig » vr 24 mei 2019, 15:33

@chris, als local: Deze weg is nooit 60 km/h geweest. Wat je daar ziet is inderdaad vooral de gemeente Barnevel behoorlijk terughouden in 60-zones.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » vr 24 mei 2019, 17:25

Is het in het verleden dan ingericht geweest als een erftoegangsweg waar je 80 mocht?

Je ziet op oudere satellietbeelden duidelijk een ETW-60 markering:

Afbeelding

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » zo 02 jun 2019, 20:46

Nou zojuist in een Tesla model 3 mogen rijden. Die rijstrookassistent laat ook direct zien waarom de etw-60 markering ronduit belachelijk is.
In geen enkel ander land zou die functionaliteit zó de weg kwijt raken als op etw-60..
Ik ga aan de kant voor een auto, systeem helemaal in paniek.. ik rij iets over de streep heen, systeem weer in paniek

Ik hoop dat dit snufje op nieuwe voertuigen leidt tot het verdwijnen van de etw-60 markering, liefst opgedragen vanuit de EU
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gronau1993 » zo 02 jun 2019, 23:39

Woon sinds enkele jaren in Duitsland, en heerlijk dat je bijna overal tussen de dorpen 100 mag, de wegen zijn lekker breed, zonder drukke markeringen. Moet er soms nog aan wennen hoe fijn rijden dat is. :)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mhkamp » ma 03 jun 2019, 6:51

Gronau1993 schreef: zo 02 jun 2019, 23:39 ...de wegen zijn lekker breed...
De Bundesstraßen, ja. Die K en L wegen zijn smal, zeker voor een vrachtwagen of trekker.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » ma 03 jun 2019, 12:40

Gaiajohan schreef: zo 02 jun 2019, 20:46 Nou zojuist in een Tesla model 3 mogen rijden. Die rijstrookassistent laat ook direct zien waarom de etw-60 markering ronduit belachelijk is.
In geen enkel ander land zou die functionaliteit zó de weg kwijt raken als op etw-60..
Ik ga aan de kant voor een auto, systeem helemaal in paniek.. ik rij iets over de streep heen, systeem weer in paniek

Ik hoop dat dit snufje op nieuwe voertuigen leidt tot het verdwijnen van de etw-60 markering, liefst opgedragen vanuit de EU
Ik zou niet direct willen zeggen dat als een automerk zijn techniek niet op orde heeft, dat dan gelijk de weginrichting niet in orde is.
Misschien zou de EU daar regels voor moeten maken.. ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door mhkamp » ma 03 jun 2019, 12:43

^^ Het beste zou zijn dat de weginrichting in Europa hetzelfde zou zijn : dan krijg je die problemen ook niet en fabrikanten weten waar ze aan toe zijn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Robbert297 » ma 03 jun 2019, 13:34

^^ Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als wij hier in Nederland de zaakjes betreft de weginrichting al niet op orde hebben, gaat dat in andere landen niet anders.
Слава Україні

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door paolie » ma 03 jun 2019, 15:50

En hierbij dus meteen een van de redenen waarom de volledig zelfrijdende auto er de komende decennia zeker niet gaat komen. Wegkantmarkeringen zijn in Nederland al verre van uniform uitgevoerd, laat staan in heel Europa. En dan laat ik de duizenden kilometers wegen zonder enige vorm van markering gemakshalve nog even buiten beschouwing. Eer dat allemaal op één gelijk niveau gebracht is (en blijft!) zijn we heel wat jaren verder. Als dat al ooit lukt...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Kaaiman » ma 03 jun 2019, 17:07

Mwah, het zou op zich mogelijk moeten zijn om de verkeersaders (SW/GOW en doorgaande ETW's die onterecht ETW zijn) bubeko uniform en geschikt voor (semi-)zelfrijdende auto's te maken. Daarbij is het wel van belang dat er een soort van aandachtszones komen op basis van locatie waarbij de bestuurder wordt opgepiept om weer zelf het stuur in handen te nemen. Bij het binnenrijden van de bebouwde kom bijvoorbeeld.

Grote kans dat Shared Space dan ook weer op zijn retour gaat, omdat een dergelijke weginrichting weinig referentiepunten biedt voor zelfrijdende auto's. En trouwens ook voor verkeersdeelnemers met (voornamelijk visuele) beperkingen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » di 04 jun 2019, 8:05

petervdveen schreef: ma 03 jun 2019, 12:40
Ik zou niet direct willen zeggen dat als een automerk zijn techniek niet op orde heeft, dat dan gelijk de weginrichting niet in orde is.
Misschien zou de EU daar regels voor moeten maken.. ;)
Ik denk dat de techniek niet heel slecht is. Het is de idiote etw-60 markering. In vrijwel elk land heeft een weg minimaal een centraallijn, tenzij er geen belijning is.
Dan weet je al veel beter waar je aan toe bent. Zelfs op Sao Miguel, Azoren, werkt de functionaliteit van rijstrookassist zeker niet slecht in een huurauto. Vrijwel elke weg heeft een centrale lijn.

Het feit dat Nederland een uitzondering heeft qua belijning in het verdrag van Wenen zegt ook wel voldoende. Onze belijning is gewoon ridicuul.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 10:47

^^ vind jij ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gronau1993 » wo 05 jun 2019, 14:57

Ik woon in Duitsland, en zie bijna dagelijks wel gevaarlijke inhaalsituaties op 100 wegen buiten de bebouwde kom.

Even snel een tractor inhalen, of een Nederlander die met 70 lekker aan het toeren is op de zaterdagmiddag.

In Nederland zie je naar mijn mening al weinig tractoren op 80 wegen en al helemaal niet op autowegen.
En ook zie je gevaarlijk inhalen veel minder vaak voorkomen, dus ja elk land heeft zijn voordelen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Basjuh1981 » wo 05 jun 2019, 16:34

Wat zijn gevaarlijke inhaalacties?

Hier in NL worden doorgetrokken strepen op kaarsrechte wegen gekalkt of een :F1: geplaatst om te voorkomen dat er wordt ingehaald. Veel inhaalacties worden ook verkeerd ingezet, waarschijnlijk omdat het niet meer geleerd wordt bij rijlessen. Je ziet vaak dat er te weinig afstand gehouden wordt t.o.v. voorligger, zodat er geen overzicht is en zodat er geen snelheid gemaakt kan worden.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Gaiajohan » wo 05 jun 2019, 18:08

petervdveen schreef: wo 05 jun 2019, 10:47 ^^ vind jij ;)
Aan de waarderingen te zien zijn er meer die zo denken. Verder ben ik pertinent tegen uitzonderingen, die maken dingen alleen maar onduidelijk.
Ongeregelde voorrang op T-splitsingen.. ook zoiets. In andere landen is er meestal gewoon één weg die duidelijk voorrang heeft. Ik kom helaas dagelijks een situatie tegen waar ik rechtdoor ga, moet wachten voor iemand van rechts, maar die van rechts moet ook weer wachten voor iemand van rechts die linksaf wil slaan, en die dus mij weer voor moet laten gaan..


Wat Duitsland betreft, zoveel 100-wegen zie ik daar niet vrijwel alles in de omgeving Brüggen tot Geilenkirchen is 70, soms zelfs 50..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Nahoj » wo 05 jun 2019, 19:20

Basjuh1981 schreef: wo 05 jun 2019, 16:34 Wat zijn gevaarlijke inhaalacties?

Hier in NL worden doorgetrokken strepen op kaarsrechte wegen gekalkt of een :F1: geplaatst om te voorkomen dat er wordt ingehaald. Veel inhaalacties worden ook verkeerd ingezet, waarschijnlijk omdat het niet meer geleerd wordt bij rijlessen. Je ziet vaak dat er te weinig afstand gehouden wordt t.o.v. voorligger, zodat er geen overzicht is en zodat er geen snelheid gemaakt kan worden.
Doordat ik het niet geleerd heb tijdens mijn rijlessen (weinig van dergelijke wegen in lesgebied, en sowieso niet aanwezig in het examengebied) ben ik niet zo happig op dergelijke inhaalacties, kom deze inderdaad ook maar weinig tegen in NL. Op de momenten dat ik het tegenkomen haal ik daardoor vermoedelijk pas laat in (t.o.v. de geoefende gebruiker)
Maar denk dat hetgeen ik zelf ervaar voor een groter deel geldt, weinig aandacht voor in de rijles, weinig ervaring doordat de situatie (in delen van het land) weinig meer voor komt. Dan hangt t af van het type bestuurder, neemt deze weinig risico, aanvaardbaar risico of teveel risico.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 19:28

Het gevaar van inhalen als je dat niet geleerd hebt is bijvoorbeeld dat je mensen hebt die 70 rijden in de 5, veel te dicht op hun trage voorganger rijden om inhaalzicht te hebben, naar links gaan, vervolgens merken dat de auto nauwelijks versnelt met die snelheid in z'n 5 en daardoor de inhaalactie veel te lang duurt. Idealiter hou je afstand en heb je voldoende inhaalzicht, schakel je tijdig terug en versnel je al op jouw weghelft, naar links, in een paar tellen er voorbij en weer naar rechts. Dan heb je geen 500 meter op de tegenrichting nodig om in te halen.

Wat ook meespeelt is dat in Nederland de vrachtwagens gewoon 80 rijden op N-wegen. Als ze eenmaal op snelheid zijn rijden vrachtwagens vaak nog wel sneller dan gewone auto's die 80 op de teller = 73 GPS rijden of zo. In het buitenland mag vrachtverkeer vaak minder snel dan personenverkeer op N-wegen, in Duitsland bijvoorbeeld maar 60, dus dan is er meer noodzaak om in te halen dan in Nederland. Ik haal in Nederland eigenlijk ook maar zelden in. Het mag sowieso bijna nergens. Flevoland is een uitzondering daarin.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Basjuh1981 » wo 05 jun 2019, 21:16

^^ En als aanvulling: verhoog de snelheid tot ruim boven de Vmax. Dan maakt het de tijd dat je op de verkeerde weghelft rijdt nog een stuk korter.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Basjuh1981 » wo 05 jun 2019, 21:26

Nahoj schreef: wo 05 jun 2019, 19:20 Doordat ik het niet geleerd heb tijdens mijn rijlessen
Aangezien het een onderdeel is van het autorijden c.q. deelnemen aan het verkeer zou het verplicht moeten zijn. Je zou het droog kunnen oefenen op een 2x2 weg bijvoorbeeld.

Ik reed vanmorgen over de vernieuwde Machiel Vrijenhoeklaan in Den Haag. Daar kwam ik achter een treintje van 4 auto's te rijden. Vooraan reed een tractor met een tank erachter 40@50. Dan rijdt je op een kaarsrechte weg met gescheiden fietspaden en niemand die er voorbij durft. Inhalen is eng en er ligt een dubbele doorgetrokken streep. Nu was ik de 5e in de rij, dat vond ik iets te veel risico om er voorbij te knallen, als ik de eerste was geweest had ik het wel gedaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 21:29

Het is ook wel risicovol om een treintje van trage voertuigen in te halen op hogere snelheid. De kans is best groot dat iemand voor je toch besluit in te halen en met 40 naar links komt terwijl jij daar al 70-80 rijdt.

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Nahoj » wo 05 jun 2019, 22:30

Basjuh1981 schreef: wo 05 jun 2019, 21:26
Nahoj schreef: wo 05 jun 2019, 19:20 Doordat ik het niet geleerd heb tijdens mijn rijlessen
Aangezien het een onderdeel is van het autorijden c.q. deelnemen aan het verkeer zou het verplicht moeten zijn. Je zou het droog kunnen oefenen op een 2x2 weg bijvoorbeeld.

Ik reed vanmorgen over de vernieuwde Machiel Vrijenhoeklaan in Den Haag. Daar kwam ik achter een treintje van 4 auto's te rijden. Vooraan reed een tractor met een tank erachter 40@50. Dan rijdt je op een kaarsrechte weg met gescheiden fietspaden en niemand die er voorbij durft. Inhalen is eng en er ligt een dubbele doorgetrokken streep. Nu was ik de 5e in de rij, dat vond ik iets te veel risico om er voorbij te knallen, als ik de eerste was geweest had ik het wel gedaan.
Aangezien inhalen niet verplicht is lijkt mij dit een iets te extreem gesteld. Daarbij, oefenen op een 2x2 weg?? Dan leer je inhalen, dat is iets anders dan het inzetten van een inhaalmanoeuvre op een 1x1 GOW bubeko met tegenliggers.

Aangaande je situatie in Den Haag, met een dubbele doorgetrokken streep is inhalen niet eng, maar bij wet verboden, tenzij langs de weg de uitzondering aangegeven wordt.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Markering Duurzaam Veilig

Bericht door Basjuh1981 » do 06 jun 2019, 7:40

Nahoj schreef: wo 05 jun 2019, 22:30 Aangezien inhalen niet verplicht is lijkt mij dit een iets te extreem gesteld. Daarbij, oefenen op een 2x2 weg?? Dan leer je inhalen, dat is iets anders dan het inzetten van een inhaalmanoeuvre op een 1x1 GOW bubeko met tegenliggers.

Aangaande je situatie in Den Haag, met een dubbele doorgetrokken streep is inhalen niet eng, maar bij wet verboden, tenzij langs de weg de uitzondering aangegeven wordt.
Het gaat erom dat je in eerste instantie de stappen weet hoe je correct moet in halen. Dat maakt het makkelijker als je op een 2x1 gaat inhalen.

Het is niet toegestaan om je links van een doorgetrokken streep te bevinden. Dat is iets anders dan niet mogen inhalen.

Plaats reactie