Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Pino » ma 06 mei 2019, 21:05

Glodenox schreef: ma 06 mei 2019, 20:25 Tja. File kan soms spontaan oplossen of spontaan ontstaan. Het kan niet altijd goed gaan.
Veel hangt ook af van de rijstijl van de gebruiker. Een ietwat onzekere bestuurder gaat hier en daar wat onnodig vertragen (hoewel dat uiteraard altijd beter is dan als een gek doorrijden).

Het is moeilijk om daar op te reageren omdat het nu eenmaal een momentopname is.
Dat zijn inderdaad momentopnames, maar tegelijkertijd argumenten vóór de snelweg of anders het beter gebouwde OWN. Bredere stedelijke wegen lijken handig, maar als ze veel drukke gelijkvloerse kruisingen hebben, verlies je er altijd meer tijd dan je denkt, ook al ligt de gemiddelde snelheid er redelijk hoog. Als dat niet door je eigen onzekerheid komt, dan wel door de onzekerheid van ter plaatse onbekenden, waarvan je de impact op hoogwaardiger en rustiger wegen veel minder merkt dan ergens op stedelijk hoofdwegennet.

Ikzelf zal Waze er niet minder om gaan gebruiken. Twee minuten tijdwinst vind ik minder belangrijk dan snelle meldingen van actuele gevaren en afsluitingen.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Waze

Bericht door carman6 » ma 06 mei 2019, 21:11

Ik gebruik Waze redelijk veel en al dik 3 jaar, maar heb de laatste tijd wel het idee dat hij (te) vaak crashed. Heb dat eigenlijk sinds ik weer van ios naar android ben gegaan. Hij lijkt op android ook vaker aan te geven geen internet te hebben terwijl er dan wel h+ en voldoende bereik af te lezen is. Voor mij leek de app in ieder geval beter te werken op ios, wat ik toch een beetje vreemd vind van een Google owned bedrijf.
Heb ook het idee dat het ontwijken van files het laatste half jaar ofzo verslechterd is, maar dat kan ook alleen een gevoel zijn.

Ben wel erg te spreken over het dataverbruik, 250 mb voor een maand ongeveer. Dit dan gemiddeld over een 4 maanden ofzo met 4000 km per maand. Flitsmeister verbruikt zo 3 a 4 keer meer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » ma 06 mei 2019, 22:02

^^ Bij mij crasht hij denk ik 1x per maand (Android) terwijl ik het een stuk meer gebruik, dus dat ligt mogelijk aan jouw eigen device of OS. De laatste tijd heb ik inderdaad wel vaker dat ie om verbinding zeurt. Een- of tweemaal per week ofzo.

Ik heb het idee dat de gebruikerscommunity ongeveer een jaartje geleden kleiner is geworden doordat Flitsmeister een stuk groter is geworden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Waze

Bericht door carman6 » di 07 mei 2019, 7:44

^^

Ik moet er wel bij zeggen dat hij dit alleen doet bij afstanden van rond de 400 km, misschien dat dat ook nog invloed heeft. Op deze afstand geeft hij trouwens ook lang niet altijd alternatieve routes, terwijl ik vanaf dezelfde locatie met Google Maps wel 2 alternatieven te zien krijg (die ook echt redelijke opties zijn, niet +30 min of zoeiets). Device is een Samsung Galaxy S10, dus zou het vreemd, maar niet onmogelijk, vinden dat het hier aan ligt. Ik draai op de achtergrond ook nog Spotify en vaak ook nog Flitsmeister. Ook rij ik voor 90% in Duitsland, dus Flitsmeister lijkt mij het probleem (in ieder geval hier) niet te zijn.

Trouwens, van het weekend eens de vignet feature uitgeprobeerd (in Oostenrijk en Zwitserland) en het werkt vrij goed. Slecht 1 keer gehad dat ik dacht op een vignet plichtige weg te rijden (ik had ingesteld geen vignet te hebben), maar het kan best zijn dat die weg toevallig vignet vrij was. Het scheelt een hoop zoek werk met deze feature. :top:

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » wo 05 jun 2019, 15:54

Weer zo'n gek idee van Waze. :?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » wo 05 jun 2019, 15:58

^^ Er staat een roze tekstballonnetje dwars op de snelweg, geen wonder dat ie je via de af- en oprit stuurt. :p

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 05 jun 2019, 16:06

Best wel apart. Zo te zien is er geen vertraging op de hoofdrijbaan.

Weet iemand trouwens hoe je een ongeval of pechgeval kunt afmelden? Ik maak namelijk af en toe mee dat Waze meldt dat er een ongeval is op de locatie waar ik rij, maar er in geen velden of wegen iets te zien is. Ik zou dan graag kunnen melden dat er geen ongeval/pechgeval meer is. Bestaat die optie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » wo 05 jun 2019, 16:41

Komt er dan niet een pop-up in beeld waarbij je het ongeluk kan bevestigen of afmelden?

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Waze

Bericht door Dion » wo 05 jun 2019, 16:57

mavas schreef: wo 05 jun 2019, 16:06 Best wel apart. Zo te zien is er geen vertraging op de hoofdrijbaan.

Weet iemand trouwens hoe je een ongeval of pechgeval kunt afmelden? Ik maak namelijk af en toe mee dat Waze meldt dat er een ongeval is op de locatie waar ik rij, maar er in geen velden of wegen iets te zien is. Ik zou dan graag kunnen melden dat er geen ongeval/pechgeval meer is. Bestaat die optie?
Je kan als meldingen op je 'route' liggen wachten tot deze vanzelf openen. Vervolgens kan je op het duimpje of op het rode pinnetje drukken. Door op het rode pinnetje te drukken meld je als het ware dat de melding niet klopt. Na voldoende 'zekerheid' wordt de melding verwijderd van de kaart.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 05 jun 2019, 17:20

^^ Volgens mij zie ik 2 knoppen: 1 duimpje en een knop waar ik commentaar kan tikken. Dat rode pinnetje staat me niet zo bij.
Zal ik nog eens op letten als ik langs een incident kom.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » wo 05 jun 2019, 18:35

nickdh schreef: wo 05 jun 2019, 15:54 Weer zo'n gek idee van Waze. :?

Afbeelding
Dat had ik laatst ook op een andere parallelbaan. Heeft me naar schatting 5 minuten winst opgeleverd.
Dion schreef: wo 05 jun 2019, 16:57
mavas schreef: wo 05 jun 2019, 16:06 Weet iemand trouwens hoe je een ongeval of pechgeval kunt afmelden? Ik maak namelijk af en toe mee dat Waze meldt dat er een ongeval is op de locatie waar ik rij, maar er in geen velden of wegen iets te zien is. Ik zou dan graag kunnen melden dat er geen ongeval/pechgeval meer is. Bestaat die optie?
Je kan als meldingen op je 'route' liggen wachten tot deze vanzelf openen. Vervolgens kan je op het duimpje of op het rode pinnetje drukken. Door op het rode pinnetje te drukken meld je als het ware dat de melding niet klopt. Na voldoende 'zekerheid' wordt de melding verwijderd van de kaart.
Dat kan vaak, echter niet altijd.
mavas schreef: wo 05 jun 2019, 16:06 Best wel apart. Zo te zien is er geen vertraging op de hoofdrijbaan.
Verklaarbaar. Waze wijzigt de route bij een tijdwinst van 5 minuten of meer. Als ze dat bij iedere minuut zouden doen, zou je de hele tijd een melding krijgen dat de route wéér gewijzigd is. Grote kans dus dat er iets op de hoofdrijbaan gaande wás, maar dat nu opgelost is. De route was al naar Nick gestuurd en wordt nu dus niet meer gewijzigd, omdat de winst te klein is.
Laatst gewijzigd door Attietattie op wo 05 jun 2019, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waze

Bericht door Snelwegfreak » wo 05 jun 2019, 18:38

Sinds kort heb ik Waze op het scherm in mijn auto. Echt ideaal. Het enige wat er (al een tijdje) aan schort is de weergave van de gemiddelde snelheid in trajectcontroles.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » wo 05 jun 2019, 18:59

Ik ben Waze aan het testen en ik kreeg ook zo'n vreemde route voorgesteld toen ik over de A73 van Venlo naar Nijmegen reed. Bij knooppunt Rijkevoort werd ik door Waze de A77 opgestuurd. Ik heb dat genegeerd (zondagochtend, nauwelijks verkeer) en op de A73 bleek niets (meer) aan de hand te zijn. Crashen van de app heb ik nog niet meegemaakt, maar het (eindeloos) zoeken naar een netwerk met enige regelmaat. Ik heb al meegemaakt dat de app van Lille (F) tot Amersfoort geen netwerk kon vinden. De app opnieuw opstarten wil nog wel eens helpen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 19:00

nickdh schreef: wo 05 jun 2019, 15:54 Weer zo'n gek idee van Waze. :?
Dat zou niet moeten.
Heb je een datum en tijdstip voor mij?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door sven_engelen » wo 05 jun 2019, 19:02

Ik gebruik elke dag waze om op mijn afspraken te komen maar dat loopt niet altijd even lekker. Ik erger me aan de meldingen over stilstaande voertuigen op de vluchtstrook en "files" die allang opgelost zijn. Voor de rest is het een topapp
Svenlo

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » wo 05 jun 2019, 19:06

Ik rijd er meer dan 2000km per week mee, door heel Nederland, telkens naar andere plaatsen. En ik zweer bij die app.

Als je geen meldingen wil over stilstaande voertuigen, zet je dat toch uit? :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » wo 05 jun 2019, 19:37

petervdveen schreef: wo 05 jun 2019, 19:00
nickdh schreef: wo 05 jun 2019, 15:54 Weer zo'n gek idee van Waze. :?
Dat zou niet moeten.
Heb je een datum en tijdstip voor mij?
05-06-19 / 13:28. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 05 jun 2019, 21:52

sven_engelen schreef: wo 05 jun 2019, 19:02 Ik gebruik elke dag waze om op mijn afspraken te komen maar dat loopt niet altijd even lekker. Ik erger me aan de meldingen over stilstaande voertuigen op de vluchtstrook en "files" die allang opgelost zijn. Voor de rest is het een topapp
Zoals Attietattie al zegt kun je dat uitzetten. Ook per richting kan dat. Zo krijg je geen meldingen als er een stilstaand voertuig op de andere rijbaan staat in de tegenrichting, maar nog wel in jouw eigen richting.

Klopt, meldingen over files die al weg zijn krijg ik ook nog wel eens.

Wat ik verder nog mis:
- Mogelijkheid om een ander startpunt te kiezen dan de locatie waar je bent (daarmee kan ik bijvoorbeeld opzoeken hoe Waze mijn vriendin stuurt als ze van werk naar huis gaat).
- Offline-modus. De app zou ook gewoon moeten kunnen starten zonder data-verbinding. Dan kan ik alvast een route opgeven en dan pakt hij vanzelf wel de route op als er wel data beschikbaar is. Zonder data-verbinding valt de app uit, heel hinderlijk lijkt me op locaties waar de data-verbinding zwak is of regelmatig uitvalt. Bv als je door een tunnel rijdt, of in Duitsland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 22:00

In Duitsland moet je verbinden met Telekom. Alle andere netwerken zijn zo slecht buiten de steden dat zelfs Waze of WhatsApp amper werkt.

De kracht van Waze is natuurlijk de actualiteit waardoor je een dataverbinding nodig hebt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » wo 05 jun 2019, 22:01

Ik ben ook een zeer actief en zeer tevreden Waze gebruiker via Apple CarPlay. Ik ben erg blij dat sinds kort de GPS snelheid getoond wordt in Waze.

Wat ik nog mis is de mogelijkheid om een afgesloten rijstrook aan te geven.

Stilstaande voertuigen op de vluchtstook aangeven doe ik trouwens heel erg vaak. Op een ritje van 100 km wel een keer of vier / vijf zo'n beetje. Nog een geluk voor Sven dat ik niet vaak in de buurt van Venlo ben. :lol:

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Waze

Bericht door EtienneM » wo 05 jun 2019, 22:02

mavas schreef: wo 05 jun 2019, 21:52 Wat ik verder nog mis:
- Mogelijkheid om een ander startpunt te kiezen dan de locatie waar je bent (daarmee kan ik bijvoorbeeld opzoeken hoe Waze mijn vriendin stuurt als ze van werk naar huis gaat).
Deze functie is wel ingebouwd in de webviewer op https://waze.com/livemap. Het is mogelijk daar je eigen begin- en eindpunt te kiezen en verschillende routeopties te zien. :)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 05 jun 2019, 22:05

^^ Dat is nog eens een goede tip! Bedankt!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 22:12

mavas schreef: wo 05 jun 2019, 21:52 - Mogelijkheid om een ander startpunt te kiezen dan de locatie waar je bent (daarmee kan ik bijvoorbeeld opzoeken hoe Waze mijn vriendin stuurt als ze van werk naar huis gaat).
Let op, er moet geen route actief zijn.

Selecteer een weg, tik op de drie stipjes en toon locatie.
Tik nu weer op de drie stipjes en tik op 'Stel in als startpunt'.
Nu kan je je route plannen.

Tip 2: Laat je vriendin haar route delen ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » wo 05 jun 2019, 22:38

Nou, ik ga ook aan de Waze. Vrijdagmiddag zal de grote test plaatsvinden voor een rit van Veenendaal naar de veerhaven van Den Helder (en vervolgens Texel).

Ik heb al even de route laten bepalen, en Waze gaf vanaf de A7 allerlei obscure polderweggetjes door de Wieringermeer en de Anna Paulownapolder aan. Er was wat vertraging op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, maar verder kon ik niet zien waarom de route via A1-A10-A8-A7 werd aangegeven. De meest gangbare route is via A12-A2-A9-N9. Het zou vrijdagmiddag best wel eens druk kunnen worden vanwege het pinksterweekend, dus ik ben benieuwd...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Waze

Bericht door Rein » wo 05 jun 2019, 22:40

Nou nee. De gangbare route is via de A7 en de N99. Via de N9 is een recept voor erg veel frustratie, irritatie en tijdverlies.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Wesso » wo 05 jun 2019, 22:44

^^ Zo'n gevoel over de N9 had ik al. Dat wordt dus waarschijnlijk iets anders.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Waze

Bericht door boe! » wo 05 jun 2019, 22:48

Rein schreef: wo 05 jun 2019, 22:40 Nou nee. De gangbare route is via de A7 en de N99.
Om vervolgens naadloos aan te sluiten in de file op de N250. Soms is het handiger om vanaf de N502 naar de veerhaven te rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » wo 05 jun 2019, 22:53

Rein schreef: wo 05 jun 2019, 22:01Ik ben erg blij dat sinds kort de GPS snelheid getoond wordt in Waze.
Sinds kort? Al jaren.
Rein schreef: wo 05 jun 2019, 22:01Stilstaande voertuigen op de vluchtstook aangeven doe ik trouwens heel erg vaak. Op een ritje van 100 km wel een keer of vier / vijf zo'n beetje. Nog een geluk voor Sven dat ik niet vaak in de buurt van Venlo ben. :lol:
Dat doe ik ook bij de vleet. Pech voor Sven dat ik wél vaak in de buurt van Venlo rijd. :PP:

Wat mij stoort aan Waze, is dat ze volgens mij de openbare matrixbakkendata gebruiken. En zodra er een kruis getoond wordt voor een afgesloten spitsstrook, krijg je de melding dat er een rijstrook is afgesloten. Krijg je dit soort gepruts.

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 23:05

Attietattie schreef: wo 05 jun 2019, 22:53Krijg je dit soort gepruts.
Dat krijg je helaas alleen als Waze weer eens de boel niet op orde heeft.
We tonen inderdaad alle verdrijfpijlen in de app.

Bij sluiting van een spitsstrook wordt op alle beeldstanden enkele minuten een verdrijfpijl getoond, waarbij die dus ook in de app komen. Zodra die weer weg zijn worden de meldingen weer verwijderd.

Probleem is dat ze vaak bij Waze blijven hangen.

Overigens, mocht je dit zien, dan vind ik het helemaal niet erg even een appje te krijgen ;)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » wo 05 jun 2019, 23:10

Wesso schreef: wo 05 jun 2019, 22:38 Nou, ik ga ook aan de Waze. Vrijdagmiddag zal de grote test plaatsvinden voor een rit van Veenendaal naar de veerhaven van Den Helder (en vervolgens Texel)
:doei:
Rein schreef: wo 05 jun 2019, 22:40 Nou nee. De gangbare route is via de A7 en de N99. Via de N9 is een recept voor erg veel frustratie, irritatie en tijdverlies.
Zeker op een vrijdag ja, maandag was het te doen via de N9, wel een Duitser ingehaald die bij elk bordje 50 wegens rijdende afzetting zijn remmen ging testen en vervolgens tergend langzaam weer naar de 70@80 ging die die al reed vanaf Alkmaar :shutup:
Daarna lekker cc@85 teller kunnen zetten (na eventjes inhouden naar 40 wegens de daadwerkelijke maaiwerkzaamheden). Ik had liever 95/100 op de teller gehad, maar ik ben al blij genoeg als ie daar überhaupt op de CC kan.


edit:
N250 alleen even moeten remmen omdat er iemand moest inparkeren, maar dat zal vrijdag vermoed ik wel anders zijn
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie