[CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Chris » za 07 apr 2007, 13:05

http://www.jamesbayroad.com/jbr/virtualtour/index.html

De James Bay Road is de meest afgelegen weg ter wereld, in het noorden van de provincie Quebec.
The James Bay (Baie James) region of northern Quebec is located in northeastern Canada along the eastern side of James Bay. It is a vast wilderness area of taiga/boreal forest, reached by a single road - the very remote James Bay Road (Route de la Baie-James) - 620 km of forest and taiga and not a single town along the way!
For the ultimate remote road trip you can also travel east along the extremely remote Trans-Taiga Road, at the end of which you will be 745 km from the nearest town!
Afbeelding

Afbeelding
My goal for this trip was to drive to the end of the Trans-Taiga Road and back. The Trans-Taiga Road is an extremely remote road that starts at km 544 of the James Bay Road and runs east for 666 km, almost to Labrador. At the very end, you are 742 km from the nearest town!
veel foto's, de moeite waard.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 07 apr 2007, 13:21

Mijn hemel, dat is echt the middle of nowhere! :shock:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 07 apr 2007, 13:25

Kun je wel zeggen ja... :shock:

Zeker die "Trans Taiga Road". En toch zou ik dat eind best wel 's willen rijden. :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 07 apr 2007, 15:48

Leuke serie. 375 km voor het volgende tankstation. Ik vraag me af of de meeste (Noord-)Amerikaanse auto's dat wel halen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » za 07 apr 2007, 19:22

Palance schreef:Leuke serie. 375 km voor het volgende tankstation. Ik vraag me af of de meeste (Noord-)Amerikaanse auto's dat wel halen?
jerrycan?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 07 apr 2007, 20:33

2 jerrycans (voor het geval de pomp gesloten is).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 07 apr 2007, 20:42

De pomp is 24/7 open ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 07 apr 2007, 20:52

Dat scheelt. :D

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 07 apr 2007, 22:56

C1000 ;)

Mij lijkt het een hele mooie route op te rijden. Maar ik zou zelf toch wel een jarrycan meenemen. Ik wist niet dat je zo ver moest rijden in sommige landen voor de volgende pomp. Dit is echt een afgelegen stukje land. 8-)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 07 apr 2007, 22:58

Wat moet je nou doen als je halverwege pech krijgt? Mobiele telefoons werken er niet, je bent dus helemaal op jezelf aangewezen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 08 apr 2007, 14:06

Hopen op andere weggebruikers? Ik heb ooit gelezen dat in de VS een verplichting bestaat voor bestuurders om medeweggebruikers te helpen bij pechgevallen. Ik weet niet of dat ook voor Canada geldt. Maar desalniettemin moet dit toch een geweldige ervaring zijn om te rijden :worship:

En afstand tot de volgende pomp: in Nieuw-Zeeland heb ik dit op de foto gezet. Mijn tank zat toen nog meer dan voor de helft gevuld ;)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 08 apr 2007, 14:09

Je moet je ook registreren voordat je deze weg opmag, vanwege de afgelegenheid dus.

In Nederland is volgens mij nergens een plek verder dan 20km van een tankstation. Misschien op een autovrij eiland ofzo, maar verder?

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » zo 08 apr 2007, 23:11

Palance schreef:Leuke serie. 375 km voor het volgende tankstation. Ik vraag me af of de meeste (Noord-)Amerikaanse auto's dat wel halen?
Makkelijk. De meeste auto's halen buiten de stad makkelijk 1 op 12. Ook in Noord-Amerika.
We leven niet meer in de jaren 60. De tijd van de landjachten is voorbij. De gemiddelde auto daar is ongeveer zo groot als een VW Passat. De grootste verschillen zijn dat er bijna geen diesels zijn, en dat bedrijven veelal pickups gebruiken in plaats van busjes.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 09 apr 2007, 12:56

Als ik de tank van m'n Honda helemaal volgooi, dan kan ik de volgende pomp na 375 km met gemak halen. Op een volle tank kan ik ongeveer 450 tot 500 km afleggen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 09 apr 2007, 15:38

Hoeveel voertuigen per dag zouden daar nou rijden? Het lijkt er haast nog wel eenzamer als Noord-Scandinavië. Dat laatste lijkt me voorlopig wel uitdaging genoeg. :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 09 apr 2007, 16:32

Jeroen schreef:Hoeveel voertuigen per dag zouden daar nou rijden?
Zou Chris van deze weg de intensiteiten hebben?
:denk:
;)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 09 apr 2007, 20:26

Hajo schreef:Als ik de tank van m'n Honda helemaal volgooi, dan kan ik de volgende pomp na 375 km met gemak halen. Op een volle tank kan ik ongeveer 450 tot 500 km afleggen.
Het record met mijn Megane is net geen 1400 km, als het brandstoflampje gaat branden, kan ie nog 150 km . . .

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 apr 2007, 22:39

Chris schreef:Je moet je ook registreren voordat je deze weg opmag, vanwege de afgelegenheid dus.

In Nederland is volgens mij nergens een plek verder dan 20km van een tankstation. Misschien op een autovrij eiland ofzo, maar verder?
Autovrije eilanden bestaan niet, lokale bevolking mag daar wel over motorvoertuigen beschikken (en wat dacht je van tractoren en brommers)? Brandstof is dus overal in Nederland wel binnen 20 km te krijgen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 10 apr 2007, 6:47

Rottumeroog :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Coen Tunnel » di 19 feb 2019, 13:20

Een recenter artikel over deze weg:

https://driving.ca/chevrolet/auto-news/ ... as-station

Ik ga de James Bay Road in juni zelf rijden als ik op vakantie ben in Canada. :)

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door NWH » di 19 feb 2019, 13:53

^^
Gaaf vooruitzicht. Post je er hier dan ook een aantal foto's van?
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Peter » di 19 feb 2019, 14:26

Als je pech hebt ligt er begin juni nog sneeuw. Maar wellicht ligt dit al te dicht bij de kust. Of ga je pas eind juni ?
Ik ben nog nooit zo noordelijk in Canada geweest, wel veel in het zuiden (lijn Calgary-Toronto-Montreal-Quebec_cité). Word je daar niet gek van de muggen in dit tijd ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Coen Tunnel » di 19 feb 2019, 14:49

Het zou in Radisson en Chisasibi rond de 14 graden moeten zijn begin juni. Er zullen zeker wel muggen zijn, maar ik zal me er op voorbereiden met muggennetten/hoedjes.

We gaan vanuit de regio Toronto naar Matagami rijden, daar overnachten, dan naar Chisasibi, dan naar Radisson waar we ook de waterkrachtcentrale gaan bezoeken, en dan terug naar het zuiden waar we in Amos zullen overnachten. En dan weer terug naar de bewoonde wereld: Ottawa, Québec City en Montréal. :)

Uiteraard zal ik ook wel wat foto's maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Chris » di 19 feb 2019, 15:02

Radisson ligt ongeveer op dezelfde breedtegraad als Nederland. In dit soort gebieden gaat de omslag van winter naar zomer heel snel, met nauwelijks een voorjaar. Soms ga je in een paar weken van winter naar zomer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jun 2019, 5:43

En ik kan nu trots melden dat ik de volledige James Bay Road gereden heb, met ook de zijtak naar Chisasibi er bij. Wat een belevenis! Een uitgebreider verslag zal ik binnenkort plaatsen. Maar als er alvast vragen zijn, dan verneem ik ze graag! :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Palance » do 06 jun 2019, 7:55

Ik ben wel benieuwd of die weg echt heel verlaten is, of je toch nog af en toe iemand tegenkomt (en maak je daar een praatje mee omdat er amper iemand is), of is er toch meer volk op de weg dan je zou verwachten?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door NWH » do 06 jun 2019, 8:23

Ik ben wel benieuwd of er nog veel sneeuw / ijs lag, of dat het meeste al was weggesmolten.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jun 2019, 14:12

Palance schreef: do 06 jun 2019, 7:55 Ik ben wel benieuwd of die weg echt heel verlaten is, of je toch nog af en toe iemand tegenkomt (en maak je daar een praatje mee omdat er amper iemand is), of is er toch meer volk op de weg dan je zou verwachten?
De weg is de primaire ontsluiting voor de Cree-dorpen Waskaganish, Eastmain, Wemindji en Chisasibi, en voor het non-native dorp Radisson. Er rijden dus de nodige trucks (veelal van het Cree-transportbedrijf Kepa Transport) en auto's, al kan het zo zijn dat je een halfuur lang niemand tegenkomt. Maar soms ook een paar voertuigen achter elkaar. Aangezien iedereen rond de 100 km/u of sneller rijdt daar waar het kan, ga je niet stoppen om met iemand een praatje te maken. Hooguit dat je anderen tegenkomt bij één van de rustplaatsen langs de weg. Er zijn er een aantal met picknickbankjes en eenvoudige wc's (het zijn eigenlijk een soort latrines, er is geen water), en bij km 381 is een tankstation met restaurant en een klein motel. Daar stopt vrijwel iedereen wel even, en zowel op de heen- als terugweg zaten er meerdere andere reizigers, al was het er zeker niet vol.

Personeel van de waterkrachtcentrales wordt door Hydro Québec veelal ingevlogen met eigen vliegtuigen en helikopters, zo'n 30 km ten zuiden van Radisson is een vliegveld (net als bij sommige waterkrachtcentrales aan de Trans-Taiga Road). Hun transport over de weg beperkt zich tot de moeilijker bereikbaardere waterkrachtcentrales en het vervoer van grote goederen voor de waterkrachtcentrales.

In de Cree-dorpen zijn ook vliegvelden, waar Air Creebec (de luchtvaartmaatschappij van de Cree) op vliegt, maar volgens de mensen die ik in Chisasibi heb gesproken wordt er vooral gereden en maar weinig gevlogen. Dat laatste zal ook wel duur zijn en met de auto is het makkelijker om veel mee te nemen.

De registratie om de weg op te gaan is niet verplicht, maar wij hebben het wel gedaan. Het is bij km 6, even buiten Matagami.
NWH schreef: do 06 jun 2019, 8:23 Ik ben wel benieuwd of er nog veel sneeuw / ijs lag, of dat het meeste al was weggesmolten.
Op het noordelijke deel lag her en der nog wat sneeuw langs de weg en langs de rivieren. Op het Reservoir Robert-Bourassa bij Radisson lag nog wat ijs bij de toegang tot de spillway. Maar de weg zelf was schoon. Op de dag van de teruweg was het in Radisson rond het vriespunt en sneeuwde het 's ochtends vroeg. De sneeuw bleef op de bomen liggen, maar niet op de weg. De eerste ca. 200 km reden we tussen de licht besneeuwde bomen door, een mooi gezicht.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op do 06 jun 2019, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re:

Bericht door Schelpenpaadje » do 06 jun 2019, 14:29

Chris schreef: zo 08 apr 2007, 14:09 In Nederland is volgens mij nergens een plek verder dan 20km van een tankstation. Misschien op een autovrij eiland ofzo, maar verder?
De Houtribdijk is het langste traject tussen twee tankstations dat ik zou weten. Dit is 28,5km. Dan zit je halverwege op 14km van een tankstation.

Misschien is er ergens toch nog een plek die iets verder verwijderd is van een tankstation, maar meer dan 20km zou me verbazen.

De enige plek die nog een beetje in de buurt komt is de Vijfde Slenk op Terschelling, op zo'n 19km van een tankstation, maar daar loopt geen weg naartoe.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CDN] De meest afgelegen weg ter wereld.

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jul 2019, 22:49

Niet met de intentie te crossposten, maar meer voor degenen die deze topic in de toekomst ooit vinden via Google of de zoekfunctie: ik heb in deze topic een reisverslag geplaatst van mijn trip over de James Bay Road.

Plaats reactie