[A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • de bouw is gestart

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door RikB » di 15 jan 2019, 9:12

Chris schreef: ma 14 jan 2019, 22:54 Ik weet niet wat de eisen van de doorvaarthoogte zijn, maar als je richting de 50-60 meter gaat heb je een enorme aanbrug nodig die tot over het knooppunt Gorinchem gaat.
Kan een leuke ontwerpopdracht worden voor het knooppunt :lol:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Boerenkool » do 17 jan 2019, 22:10

En het knooppunt blijft ongewijzigd staat er.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » do 17 jan 2019, 22:44

Er is inmiddels een nevengeul gegraven. Mijn voorstel zou zijn om de brug over de Merwede gewoon volgens Rijnstandaard te bouwen (doorvaartbreedte: 250 meter, doorvaarthoogte 9,10 (hoogst bevaarbare waterstand) en een eventueel beweegbaar gedeelte te voorzien in het Avelingerdiep. Gorinchem blijft zo bereikbaar voor boten met een staande mast en incidentele goederentransporten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder

Bericht door Chris » ma 25 feb 2019, 16:49

boe! schreef: ma 08 okt 2018, 18:59 Het viaduct Bolgerijsekade tussen knooppunt Everdingen en Lexmond gaat gesloopt worden. De brug wordt weinig gebruikt, is niet praktisch (fietsgoten) en is afgeschreven.

:arrow: Artikel RTV Utrecht
Aankomend weekend wordt het viaduct gesloopt:
Rijkswaterstaat schreef:A27: 24-uursafsluiting tussen knooppunt Everdingen en Lexmond in beide richtingen; 2 - 3 maart 2019

Rijkswaterstaat verwijdert van zaterdag 2 maart 20.00 uur tot zondag 3 maart 2019 20.00 uur het fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade ten zuiden van Vianen over de snelweg A27. In verband met deze werkzaamheden is de A27 tussen knooppunt Everdingen en Lexmond in beide richtingen voor 24 uur afgesloten.

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers rekening te houden met omleidingsroutes en een extra reistijd die kan oplopen tot 20 minuten.

Het viaduct Bolgerijsekade is een fiets- en voetgangersviaduct over de A27 ten zuiden van Vianen en is vanaf maandag 25 februari 2019 afgesloten. Het viaduct is in 1979 gebouwd en voldoet niet meer aan de huidige veiligheidseisen. Uit onderzoek is gebleken dat het viaduct weinig wordt gebruikt en in de directe omgeving zijn alternatieve fiets- en voetgangerswegen beschikbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » wo 22 mei 2019, 11:16

Ik ben zondag langs de Houtensebrug over het Amsterdam-Rijnkanaal gereden om een paar foto's te maken. Deze brug heeft kennelijk een type constructie die tegenwoordig niet meer is toegestaan, 4 kokers uit licht beton. De verbreding van dit stuk A27 wordt daardoor als zeer complex betiteld.

Afbeelding
A27 Houtensebrug-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Houtensebrug-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Houtensebrug-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A27 Houtensebrug-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Vinny » vr 24 mei 2019, 21:44

De verbreding van dit stuk A27 wordt daardoor als zeer complex betiteld.
Nieuwe brug bouwen en dan de sloopkogel door de oude.

Maar ik zal wel weer te simpel denken :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » zo 26 mei 2019, 14:12

^^ Wanneer gaat de eerste schop nu eindelijk de grond in? Volgend jaar meen ik?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » zo 26 mei 2019, 15:55

^^ zie de projectpagina van de MIRT: https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/ ... polder-a27 daar staat de start realisatie op 2022.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door boe! » di 04 jun 2019, 15:15

Overzicht van het project in 7 minuten.
Link

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » do 06 jun 2019, 18:29

^^ Helaas een naar mijn mening niet optimale oplossing, maar beter dit dan niets. Jammer dat we nog drie jaar op de start van de werkzaamheden moeten wachten, waarna het nog eens een jaar of vijf duurt voordat alles klaar is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Kaaiman » do 06 jun 2019, 20:34

Gezien de ingrijpende verbeteringen die zijn doorgevoerd tussen OTB en TB denk ik dat de weggebruiker zich best wel gelukkig mag prijzen. En zoals ik al eerder heb betoogd: de A27 ligt zo'n beetje op de slapste grond van Nederland, net als de A2 Amsterdam - Utrecht en de A12 Gouda - Utrecht. Vanwege de hoge kosten om de fundering aan te passen, zal fysieke verbreding pas worden overwogen bij verbreding naar 2x4+. Dan kun je namelijk net als bij de A2 en A12 de oude rijbaan voor één richting gebruiken en daarnaast een nieuwe rijbaan aanleggen voor de tegenrichting.

Wel jammer dat de knooppunten nagenoeg niet worden aangeroerd. Een volledig kruisingsvrij KP Hooipolder, een KP Gorinchem met 3 doorgaande rijstroken en semi-directe verbindingsbogen, en een gecompleteerd KP Everdingen zouden toch niet misstaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Naturist » do 06 jun 2019, 22:40

Kaaiman schreef: do 06 jun 2019, 20:34... de A27 ligt zo'n beetje op de slapste grond van Nederland,...
Dik water noemen ze dat.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Madhollander » di 11 jun 2019, 22:05

hooipolder :nuts: :nuts: :nuts:

Serieus, dit is het beste waar ze mee kunnen komen. Mijn hemel. Grootste pijnpunt van hooipolder is het feit dat doorgaand verkeer op de A59 moet stoppen voor het kruisende verkeer en vice versa. Jammer genoeg een lapmiddel mbv een enorme lap asfalt en nog steeds gelijksvloerse kruisingen in de A59. Gooi er nou eens echt geld tegenaan en duw de A59 onder de huidige situatie door. Bestaande kruisingen hoeven op die manier alleen het afslaande verkeer te verwerken terwijl de doorgaande wegen (a27 en a59) ongehinderd zijn. Huidige voor sorteer vakken voor linksaf onder het viaduct van de A27 komen dan op de plek van de huidige rechtdoor banen onder het viaduct van de A27 en midden onder het viaduct duikt de A59 overal onderdoor. De ruimte is er voor een Neherkade achtige constructie zou je zeggen. Minus rotonde bovenop, je zou zelfs gewoon een open tunnelbak kunnen gebruiken.
https://www.google.nl/maps/place/Laakha ... d4.3198459
geen makkie om aan te leggen, maar zeker niet onmogelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Pino » di 11 jun 2019, 22:54

^^ De plannen geven het idee dat men doorgaand verkeer op de A27 belangrijker vindt dan de kruisende wegen en de afslaande bewegingen van en naar die wegen. Dat laat een doorn in het oog als Hooipolder en de houtje-touwtje-passage van Gorinchem dus bestaan, waarmee feitelijk middelen zijn vrijgemaakt voor zoveel mogelijk verbreding van de A27 zelf inclusief veel robuustere oeververbindingen. Daar kan ik, als je dan toch prioriteiten moet stellen, dan wel inkomen.

Zoals hierboven met zoveel woorden wordt gezegd: Hooipolder is vooral belachelijk als je op de A59 zit of ernaar/ervan afslaat. Zolang het probleem maar niet uitstraalt naar de onvoldoende ontwikkelde noord-zuid-as A27, past het misschien wat minder in een uitbouwplan voor die snelweg. Voor een gecompleteerd Everdingen, als door Kaaiman genoemd, geldt dat feitelijk ook.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 jun 2019, 23:11

Worden in Everdingen zelfs niet de relaties Houten > IJsselstein en Lexmond > Beesd aangelegd? Dit is laaghangend fruit. Hoewel deze vooral prettig zijn bij calamiteiten op één van beide snelwegen en keren bij de eerstvolgende afrit dan ook weer niet het eind van de wereld is, maar toch.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door waldo79 » wo 12 jun 2019, 7:34

Voor zover ik weet wordt Everdingen niet volledig gemaakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Pino » wo 12 jun 2019, 8:33

Schelpenpaadje schreef: di 11 jun 2019, 23:11 Worden in Everdingen zelfs niet de relaties Houten > IJsselstein en Lexmond > Beesd aangelegd? Dit is laaghangend fruit. Hoewel deze vooral prettig zijn bij calamiteiten op één van beide snelwegen en keren bij de eerstvolgende afrit dan ook weer niet het eind van de wereld is, maar toch.
De aanleg van de verbindingsboogjes is vast niet moeilijk. Maar daarvóór en daarná moet je dat verkeer ook weer laten uitvoegen en invoegen. Dan moet je dus wat gaan klussen in de huidige voorsorteer- en invoegstructuur, wat vermoedelijk wat complex is bij boogjes waarover verkeer met lage snelheid zal rijden op een knooppunt waar de verbindingsbogen verder op met hoge snelheid genomen kunnen worden (wat ook cruciaal is voor de doorstroming). Het doet me ergens aan :KP: De Hoek denken, waar de verbindingsboog Schiphol -> Raasdorp er wél ligt, maar alleen beschikbaar is onder bijzondere omstandigheden. Dat gebeurt niet voor niets.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door sanderl » wo 12 jun 2019, 10:08

Die boog A4-A5 is trouwens gewoon permanent beschikbaar. Alleen niet al te zichtbaar door de tijdelijke bewegwijzering. Maar navigatie maakt er gewoon gebruik van.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door H. » wo 12 jun 2019, 10:22

^^ Ik meende dat die opgeheven zou worden wanneer A9 Badhoevedorp klaar was, maar blijkbaar is ie nog in gebruik.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » wo 12 jun 2019, 10:43

Pino schreef: wo 12 jun 2019, 8:33 Het doet me ergens aan :KP: De Hoek denken, waar de verbindingsboog Schiphol -> Raasdorp er wél ligt, maar alleen beschikbaar is onder bijzondere omstandigheden. Dat gebeurt niet voor niets.
Dit is al jaren niet meer het geval. Streetview uit 2014 laat hem al als open zien. Zover ik kan zien is het enige verschil met een normale boog het ontbreken van een wegwijzer voor die richting, maar hij wordt wel gewoon bereden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Pino » wo 12 jun 2019, 10:57

^^ De gele bewegwijzering is hoe dan ook weer weg, meen ik. Dus het is een boog die gebruikt kan worden, waar navigatie je ook overheen kan sturen, maar waar verder niet echt ruchtbaarheid aan wordt gegeven. En dat heeft denk ik wel een reden, die ik dan maar zoek in het minimaal houden van de impact voor verkeer dat gewoon de A4 Schiphol -> Burgerveen of de A5 Burgerveen -> Raasdorp volgt.

Was het niet zo dat er lijnbussen over deze verbinding gaan? Echt opheffen is dan dus geen optie; wel kun je er natuurlijk geslotenverklaringen plaatsen en er eventueel zelfs een slagboom neerzetten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » wo 12 jun 2019, 11:27

^^ klopt, maar dat is duidelijk wat anders dan dat ie "alleen beschikbaar is onder bijzondere omstandigheden".

Opheffen wordt eigenlijk niet gedaan als er geen noodzaak toe is, immers bij incidenten (en voor hulpdiensten) is het nooit verkeerd een boogje te hebben. Wat wel wordt gedaan bij sluitingen voor regulier verkeer is het instellen van een sluis en/of een CADO en dat was ook de originele situatie:
Afbeelding

Maar ik zou eigenlijk niet weten in wiens belang het zou zijn om die situatie weer in te stellen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 jun 2019, 11:36

Een verbod zul je moeten handhaven en een slagboom kan alleen maar kapot gereden worden. Prima om dit zo te laten. Wie de route kent heeft er profijt van, en wie er niks aan heeft, heeft er ook geen last van.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Pino » wo 12 jun 2019, 11:43

^^ Eens. Ik denk dat voorlopig niemand iets heeft aan terugdraaien. Pas wanneer zoveel mensen de niet-bewegwijzerde lus gaan gebruiken dat deze rimpelingen veroorzaakt in de reguliere (wel bewegwijzerde) verkeersstromen, moet je aan terugdraaien gaan denken. Maar ik zie er ook zo vlug geen belang in om deze boog alsnog te gaan bewegwijzeren. Dat hoort bij dezelfde status quo ;)

Daarmee weer terug naar Everdingen: ook daar lijkt me de status quo goed. En redelijk in lijn met enigszins vergelijkbare situaties: De Hoek in zijn startsituatie, Burgerveen, Het Vonderen, Abzweig Erfttal etc zoals ze sinds hun opening altijd zijn gebleven.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Rein » wo 12 jun 2019, 16:29

Pino schreef: wo 12 jun 2019, 10:57 ^^ De gele bewegwijzering is hoe dan ook weer weg, meen ik.
Nee hoor, de gele bewegwijzering hangt er nog gewoon.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 11:08

Ik heb geprobeerd wat meer informatie te achterhalen over de Houtensebrug. Deze is in de periode 1978-1980 gebouwd met licht beton (ook wel gespeld als lichtbeton), een type beton dat meer holle ruimtes heeft en daardoor lichter is. Er zijn slechts een paar grote bruggen in Nederland met dit type beton gebouwd en de Houtensebrug was mogelijk de laatste ervan.

Echt duidelijke informatie waarom dit lichtbeton niet meer werd toegepast heb ik niet gevonden, maar wellicht is door de lagere dichtheid de draagkracht te beperkt? Het is eigenlijk het tegenovergestelde van hogesterktebeton, dat juist een grote dichtheid heeft en bijna vloeibaar is. Beide betonmengsels kunnen voor hetzelfde ranke ontwerp zorgen. De Stichtse Brug bestaat uit twee overspanningen, de eerste van lichtbeton en de tweede van hogesterktebeton.

Ik vond deze achtergrondinformatie in een oplegnotitie bij het tracébesluit A27:
  • Bouwhistorische analyse Houtensebrug
    Er is in opdracht van Rijkswaterstaat door Monumenten Advies Bureau (definitief, 2 juli 2018) een bouwhistorische verkenning naar de Houtensebrug uitgevoerd.

    De Houtensebrug is een vaste kokerliggerbrug van voorgespannen beton naar een ontwerp van de Bouwdienst Rijkswaterstaat uit 1980. De brug heeft een hoofdoverspanning van 145 meter en twee zijoverspanningen van 60 meter, dus met een totale lengte van 265 meter. In breedte meet de brug zo’n 30 meter. De brug heeft geen (monumentale) status, renovatie of aanpassing van de brug kan in principe zonder onderzoek, documentatie en een samengestelde waardenstelling uitgevoerd worden.

    De Houtensebrug heeft een hoge architectuurhistorische waarde als beeldbepalend object in de A27 en als onderdeel van een reeks nieuw gebouwde bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal na de verbreding in de jaren ’70 van de vorige eeuw. De brug is samen met een zestal andere bruggen gebouwd door de Rijkswaterstaat afdeling Directie Bruggen in de periode tussen 1974 en 1980. De Houtensebrug is echter de enige in dit lijstje die een overspanning vormt in een snelweg en zodoende ook de grootste afmetingen heeft. De brug bezit verder geen pioniersfunctie binnen de historische ontwikkeling van vaste verkeersbruggen of in het overzicht van betonnen bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.

    De bouwhistorische waarde van de brug is zeer beperkt doordat de toegepaste materialen op het gebied van materialisering een geringe ouderdom bezitten.

    Er zijn wel de nodige bouwsporen aanwezig in de bestaande brug, waarmee de constructiewijze van de brug kan worden achterhaald. Deze sporen bezitten dan ook enige bouwhistorische waarde. De hoofdoverspanning van de brug is opgetrokken uit het materiaal lichtbeton, dat niet veel is toegepast bij bruggenbouw in Nederland. Mogelijk is de Houtensebrug een van de laatste voorbeelden van een forse overspanning waarbij lichtbeton is toegepast.

    De Houtensebrug bezit een zekere cultuurhistorische waarde als onderdeel van de uitbreiding van de Rijksweg 27, later de A27 genoemd, in verschillende Rijkswegenplannen. De brug is onderdeel van de laatste uitbreiding van de A27 in het traject tussen Lexmond en het knooppunt Lunetten bij Utrecht, vanwaar de weg doorgetrokken is naar Hilversum en Almere.

    De Houtensebrug bezit enige beeldwaarde als een betonnen kokerliggerbrug. Hoewel er meerdere van dit soort bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal liggen, is dit type brug, naast de boogbrug, een beeldbepalend soort brug voor het verbrede Amsterdam-Rijnkanaal in de periode van eind jaren ’60 tot de ’80 in de vorige eeuw.

    De brug bezit geen situeringswaarde aangezien het traject van de A27 hier pas in de jaren ’70 gegraven is, zonder gebruik te maken van bestaande structuren. De aanleg van de A27 heeft er voor gezorgd dat de bestaande historische landschappelijke structuren diffuus zijn geworden De brug bezit enige ensemble-waarde als onderdeel van een reeks betonnen kokerliggerbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal.
    Opzet en opbouw van de pijlers en landhoofden, inclusief opleggingen, materialisering van de kokerliggers bij de hoofdoverspanning en de zijoverspanningen en de stalen balustraden aan de uiteinden van de brug hebben een hoge beeldwaarde.
Afbeelding
A27 Houtensebrug-5 by European Roads, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Rogier » zo 14 jul 2019, 14:46

Volgens mij is de eerste Stichtse brug ook met licht beton gemaakt en is deze nieuwer dan deze brug. Een mogelijke reden om lichtbeton toe te passen is om gewicht te besparen, zodat de brug minder sterk uitgevoerd hoeft te worden. Bij zeer hoogsterktebeton past men hetzelfde toe (slankere constructie), omdat er meer voorspanning toegepast kan worden.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Victor » za 16 nov 2019, 18:22

Knooppunt Hooipolder blijft de lokale gemoederen bezighouden, en van diverse kanten komt men met al dan niet creatieve alternatieven.

https://www.bndestem.nl/oosterhout/trom ... ~a9bfa1fc/

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Jeff » za 16 nov 2019, 18:33


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] KP Lunetten - KP Hooipolder • tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » za 16 nov 2019, 18:40

Dit soort dubbele trompetknooppunten komen nogal eens voor als er sprake is van een aansluiting tussen een tolweg en een tolvrije weg. Er komt dan een tolstation tussen.

Zoals het hier getekend is zal ongeveer dat gehele buurtschap in het zuidoostelijk kwadrant van het knooppunt gesloopt moeten worden. Daarnaast zit je met de lengte van weefvakken en de doorstroming, dit is toch niet het minste knooppunt qua afslaande verkeersstromen. Op veel ontwerpcriteria zal dit waarschijnlijk slechter scoren dan een knooppunt op de bestaande locatie.

Plaats reactie