Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 07 jun 2019, 21:16

Boeing777 schreef: vr 07 jun 2019, 19:28 De alternatieven zijn niet veel beter denk ik vanuit Nederland gezien. De BAB8 tussen Karlsruhe en Stuttgart is ook een drama met Baustelles, en de verderop gelegen beruchte Albaufstieg net zo..
De Albaufstieg heeft een slechtere naam qua files dan hij verdient. Natuurlijk, het loopt er bij drukte net wat sneller vast door het verloop met scherpe bochten, maar het levert geen enorme terugslagfiles op als een Baustelle met verlies van rijstroken. Dus :KP: Walldorf - :KP: Weinsberg - Stuttgart - Ulm blijft geen verkeerde optie. Zij het dat het natuurlijk verre van Baustelle- en filevrij zal zijn - het is iets anders dan een vol uur kwijt zijn aan één Baustelle.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 08 jun 2019, 10:44

Erg druk op de routes door de Alpen deze ochtend. Lange files voor de Gotthardtunnel, de San Bernardinoroute, de Fernpass, de Brenner en de Tauernroute.

De San Bernardino route loopt ook steeds meer vol. Op dit moment moet je op meer dan 2 uur reistijd rekenen om de 60 kilometer tussen Chur en de San Bernardinotunnel af te leggen. En de file staat eigenlijk niet eens voor de tunnel zelf, maar eerder. Voor de Gotthardtunnel sta je circa 3 uur te wachten. Eigenlijk zijn er twee aparte wachtrijen van elk 1,5 uur.

Ook is er grote hinder aan het begin van de Brennerpass bij Innsbruck. Komende vanaf de A12 kost dit 1h40 minuten, zowel vanuit Landeck als vanuit Kufstein. Er lijkt tunneldosering te zijn voor de landtunnel vlak voor het tolstation. Aan videomaut heb je dus vandaag helemaal niks.

Ook is er enorme congestie op de Duitse A8 en verder op de Oostenrijkse A10. Als je de hele route plant geeft Google Maps een reistijd van 2,5 uur tot aan de Katschbergtunnel, maar als je de files individueel opmeet kom je over de 4 uur reistijd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door mavas » za 08 jun 2019, 15:25

Waar komt die grote drukte op de Duitse A8 en Oostenrijkse A10 door?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 08 jun 2019, 15:42

Ik vermoed dat München leegloopt voor een korte vakantie in Kroatië. In Duitsland hebben de scholen ook dinsdag nog vrij, dus mensen hebben een weekend van 4 dagen.

Ik vraag me wel eens af wat die 4-daagse weekenden nog waard zijn als je er 2 van in de file staat. De vertragingen zijn zo groot dat het niet meer even een dagdeel rijden is, je doet er gewoon 7 of 8 uur over om 400 kilometer te rijden naar de zuidzijde van de Alpen.

Bijvoorbeeld in Zwitserland zou je normaal in 2 - 2,5 uur van Ticino naar het Mittelland kunnen rijden. Prima dus, om een weekend te kunnen doen in het zuiden, stel je woont bij Zürich en je gaat een weekendje naar Locarno of Lugano. Maar door de files is dat een reis van 5-6 uur. Als de Gotthard niet zo'n beperkende factor zou zijn zou je gewoon vrijdagavond naar het zuiden kunnen rijden en zondagavond terug. Maar door de lange reistijd is dat steeds lastiger aan het worden. Effectief kan je daardoor minder tijd op je bestemming vertoeven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 10 jun 2019, 10:23

^^ Bayern en Baden-Württemberg hebben vakantie tot de 21e, enige andere deelstaten hadden juist vakantie tot vandaag.
Chris schreef: za 08 jun 2019, 10:44 Ook is er grote hinder aan het begin van de Brennerpass bij Innsbruck. Komende vanaf de A12 kost dit 1h40 minuten, zowel vanuit Landeck als vanuit Kufstein. Er lijkt tunneldosering te zijn voor de landtunnel vlak voor het tolstation. Aan videomaut heb je dus vandaag helemaal niks.
Deze file vanuit de tegenrichting kunnen bewonderen. Er waren werkzaamheden in de tunnel, waarbij rijstroken wegvielen. Of er werd gedoseerd, weet ik niet. Het tolstation kon de stroom hoe dan ook bij lange niet aan, dus ontstond terugslagfile. Die werd zo lang (in de richting Landeck tot voorbij het vliegveld van Innsbruck) dat doseren om de file voor de tunnel ipv het tolstation te laten ontstaan weinig verschil heeft gemaakt. Dat zijn omstandigheden waarbij je niets koopt voor telepass/videomaut etc. Even verderop bij Sterzing liep het niet anders, net zoals de hele A22 richting Modena een grote stop-and-go was. De combinatie van deze files plus het voortraject (halfuur tussen :KP: Inntal en Kiefersfelden, Blockabfertigung bij Füssen en Lermoos voor wie over de Fernpass aankwam) brachten mij tot de conclusie dat dit mogelijk wel erger zou zijn dan de Gotthard.

In noordelijke richting maar minieme hinder gehad. Sterzing kon de flow net niet aan, en ook in noordelijke richting veroorzaakten die werkzaamheden bij Schönberg enig gedoe. Verder nogal in accordeon rijden op de A22, waarbij het vaak zwaar in elkaar schoof bij scherpere bochten of wanneer er weer eens een Duitse caravan oid naar de linker rijstrook schoof. De Duitse vrienden op de weg blonken in bredere zin uit in zeer matig rijstrookgebruik: links ervoor gooien en dan moest de rest maar remmen, niet terug uitvoegen zodat ik vrij regelmatig maar rechts ben gaan inhalen, en dat volk maakt dan grappen dat NL voor Nur Links staat...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 10 jun 2019, 12:32

Ik reed over de Fernpass richting zuiden. Het was nog een beetje druk, maar je kon zien dat het verkeer sterk aan de richting Innsbruck gebonden was, bij Nassereith was ik de enige die naar Imst af sloeg en daarna reed er bijna niks meer.

De Gotthardroute heeft veel vertraging op één punt, maar de rest valt relatief mee. Via de Fernpass en Brennerpass heb je heel veel files achter elkaar.

Ik verbaasde me ook wel dat er zondag nog veel file richting zuiden was, vooral in de ochtend. Dat kwam dus omdat Zuid Duitsland 2 weken vrij heeft en dus minder gebonden aan vrijdagmiddag en zaterdagochtend om te reizen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 10 jun 2019, 15:22

Chris schreef: ma 10 jun 2019, 12:32 De Gotthardroute heeft veel vertraging op één punt, maar de rest valt relatief mee. Via de Fernpass en Brennerpass heb je heel veel files achter elkaar.
Op de Gotthard krijg je natuurlijk nog Chiasso en met een beetje pech ook nog wachttijden voor de daaropvolgende tolstations. Al zijn die laatste meestal korter en kun je ook om Chiasso nog wel een beetje heen plannen.

Wat betreft de Fernpass ben ik vanaf Innsbruck over Imst gereden, omdat de korte en relatief vlakke klim vanaf daar me de extra kilometers wel waard leek (bij Mötz staan ook geslotenverklaringen voor vrachtwagens, maar ik ken die kant van de B189 eigenlijk niet). Ook op zaterdag zag je daar maar weinig verkeer.

DvdB
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 20:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door DvdB » wo 12 jun 2019, 19:47

Beste kenners van de weg, ik heb in november een berichtje geplaatst met de vraag wat de beste route naar Oostenrijk is vanaf Barneveld
Wij hopen vrijdag 26 Juli te vertrekken .Hebben jullie wat tips voor ons?
We willen wel overnachten in de buurt van Neurenberg

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » wo 12 jun 2019, 20:14

Was misschien wat makkelijker geweest om een aparte draad te openen, maar de opmerkingen van november zijn nog van kracht:
- A3 Frankfurt-Nürnberg lijkt de minst filegevoelige route door Zuid-Duitsland dit jaar (weinig grote werkzaamheden).
- de A3 Arnhem-Köln is echter een opeenvolging werkzaamheden. Je zou kunnen overwegen om over Venlo of Aachen naar Köln te rijden
- Rijden op vrijdag in Duitsland kan aanzienlijke vertraging opleveren. Vermijd met name de middag en vertrek dus vroeg uit Nederland.

Verder geen idee hoe je verder wilt van Nürnberg naar je eindbestemming (nog steeds de Pinzgau?). Meestal is er niet heel veel keuze meer, maar het laatste stuk op zaterdag is vermoedelijk ook niet het meest filegevoelige. München-Rosenheim-Inntalautobahn ligt voor de hand dus. Er zijn wel varianten te bedenken, maar die doe je waarschijnlijk meer voor je eigen lol dan om files te vermijden. Mocht het desalniettemin helemaal vast staan tussen Nürnberg en München if tussen München en Rosenheim, denk dan aan een route via Regensburg en de B15. Mocht het vast staan bij grensovergang Kiefersfelden, verlaat dan de A93 bij Oberaudorf en ga verder over de Oostenrijkse B172 en B178.

DvdB
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 20:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door DvdB » wo 12 jun 2019, 21:04

Dankjewel voor zover.Wij gaan idd richting Wald in Pinzgau. Misschien is het toch beter om via Venlo te rijden en ook op een andere dag te vertrekken .Woensdag bv
Naar Zwitserland al de achterliggende jaren nooit grote problemen gehad met file’s
Nu voor het eerst naar Oostenrijk
we hoorden ook dat er lange file ‘s te verwachten zijn bij Kufstein ....
Maar je hebt al een goede tip gegeven

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 12 jun 2019, 21:20

Tirol blokkeert het vrachtverkeer rond zon- en feestdagen. Ook daarna mag het vrachtverkeer maar mondjesmaat Tirol in. Dit zorgt voor wachtrijen. Gisteren, de dinsdag na pinksteren, stond er vanaf Italië een 20 kilometer lange rij vrachtwagens op de rechterrijstrook naar de Brennerpass. Bij Kufstein gebeurt dat ook. Personenverkeer heeft meestal geen enorme vertragingen, maar truckers verliezen er vele uren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » wo 12 jun 2019, 21:27

DvdB schreef: wo 12 jun 2019, 21:04 we hoorden ook dat er lange file ‘s te verwachten zijn bij Kufstein ....
Maar je hebt al een goede tip gegeven
Gewoon verkeersinformatie luisteren of lezen, en dan weet je vanzelf wat je te wachten staat. Afgelopen zaterdag, met topdrukte, was er een halfuur wachttijd. Ik zou op zaterdag 27 juli minder drukte verwachten. De meeste verhalen over lange wachttijden en files in deze regio komen toch van mensen die hier voor skivakantie komen. Maar die zijn voor files toch wel een heel ander, drukker, verhaal.

Overigens is die route over Oberaudorf ook nog wel een optie wanneer je verder niet verwacht op Oostenrijkse snelwegen te rijden en geen zin hebt om een vignet te kopen.

Eerder vertrekken en op vrijdagmiddag niet hoeven rijden is natuurlijk altijd relaxter, maar dat moet maar in je planning passen. Op zich is Barneveld-Nürnberg maar een 600 km (iets meer als je over Venlo/Aachen rijdt), dus met vroeg vertrek hoef je niet eens te haasten om toch vrij kort na lunch in Nürnberg te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019, 11:06

Chris schreef: za 08 jun 2019, 10:44
Ook is er grote hinder aan het begin van de Brennerpass bij Innsbruck. Komende vanaf de A12 kost dit 1h40 minuten, zowel vanuit Landeck als vanuit Kufstein. Er lijkt tunneldosering te zijn voor de landtunnel vlak voor het tolstation. Aan videomaut heb je dus vandaag helemaal niks.
Ik kwam net over de Brenner en de reden voor die chaos is dat er op de halve A13 werkzaamheden zijn, met een zeer smalle linkerrijstrook. Zeker die op de Europabrücke oogden ook niet dat die binnenkort klaar zijn, dat wordt nog wat deze zomer...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jun 2019, 13:37

^^ Maar wel lekker het volle tolbedrag mogen aftikken natuurlijk...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 15:16

Tja. Mijn tol voor de Mont Blanc ging ook niet omlaag pas, toen ik een uur moest wachten. Wees blij dat de tol niet omhoog gaat omdat ze alle poortjes open moeten houden, dus hogere loonkosten :dyn_hyp:

Als ik me mijn rit van vorig weekend goed herinner, zijn de meeste afsluitingen ten zuiden van het tolstation. Het stukje op de Europabrücke en de landtunnel Schönberg is de uitzondering. Afkomstig uit Sterzing leverde dat niet echt problemen op (wellicht mede doordat dat tolstation wat doseert), afkomstig uit Innsbruck ontstaan de files bij de brug. Maar goed, anders zou de kop van de files waarschijnlijk bij het tolstation zijn geweest, wat maar ietsje zuidelijker is. Of het in die zin groot verschil maakt ...?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jun 2019, 19:23

Pino schreef: vr 14 jun 2019, 15:16 Wees blij dat de tol niet omhoog gaat omdat ze alle poortjes open moeten houden, dus hogere loonkosten
Ik dacht al aan vraag & aanbod prijzen. Dan kunnen ze wel €100 gaan vragen voor een enkeltje Mont Blanc, want er is toch genoeg verkeer. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 21 jun 2019, 16:16

Best opvallend: er staat in de Alpen op deze vrijdagmiddag meer file richting noord dan richting zuid. Voor de Gotthard is de file 4km aan de zuidkant tegenover 2km aan de noordkant. De Brenner loopt op veel plaatsen vast richting noord. Duidelijk veel mensen die hun pinkster/Fronleichnam-vakantie (scholen in Bayern en Baden-Württemberg waren twee weken vrij) met een dag verkort hebben om voor de grote drukte uit naar huis te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 21 jun 2019, 17:01

Dat komt inderdaad door de schoolvakantie in Zuid-Duitsland. Het stikte van de Duitsers in Südtirol afgelopen week, en dat zal rond het Gardameer en de Adriatische Zee niet anders zijn geweest vermoed ik. De rest van Duitsland heeft nu een 4-daags weekend vanwege Fronleichnam en dus niet veel reden om op vrijdag nog richting zuiden te rijden. Het meeste verkeer in Duitsland zal nu enig woon-werk zijn voor degenen die geen lang weekend hebben en wat regionaal recreatieverkeer. Mensen die een 4-daags weekend hebben zijn woensdagmiddag al naar hun bestemming gereden.

Ik denk dat het morgen drukker is richting zuiden, een begin van een wisselweekend, alhoewel nog niet zo zwaar als in juli.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 22 jun 2019, 9:19

Chris schreef: vr 21 jun 2019, 17:01Ik denk dat het morgen drukker is richting zuiden, een begin van een wisselweekend, alhoewel nog niet zo zwaar als in juli.
Het lijkt erg mee te vallen. Er is nauwelijks congestie in Europa op dit moment, alleen Italië is wat drukker. Een groot deel van het Europese snelwegennet is mooi groen op Google Maps. In heel Duitsland wordt maar één echte file gemeld, op de A3 bij Rohrbrunn vanwege een wegafsluiting. Haast bijzonder dat het zó rustig is op een zaterdagochtend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 11:10

Hoorde wel op Radio Vinci Autoroutes dat de Gele Hesjes (althans: "des manifestants") de doorgang op een aantal afritten bemoeilijkten. Hopelijk geen voorbode van een reeks acties in de juli-weekenden.

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door JarnoNL96 » do 27 jun 2019, 17:43

Vandaag opvallend al een drukke dag op de weg in duitsland. Met name rondom Frankfurt, Stuttgart en Karlsruhe.

Afbeelding

Relatief weinig ongelukken, vooral verkeersdrukte dus.
Met name de baustelles bij Pforzheim en Karlsruhe(A8) leveren veel vertraging op. Ook de baustelles bij Erlangen en Regensburg(A3) zijn pijnpunten. Ook een ongeval op de A8 ten zuiden van stuttgart helpt bepaald niet mee aan de verkeersdrukte op het moment.

Opvallend: De baustellen bij Ulm, over 7.5km waar ook een rijstrook minder is levert geen vertraging op.

Vakanties zijn inmiddels begonnen in Berlijn en Brandenburg (week geleden al) Vandaag krijgt Hamburg vakantie.

Morgen volgen er wat meer waaronder Hessen, Rheinland Pfalz en Saarland.
Lijkt erop dat het vakantieverkeer nu toch echt begint

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 9:23

Nog weinig loos op dit moment. Een paar files in Duitsland, geen extreme drukte. Wellicht loopt dat nog wat op de komende uren. Wel opvallend druk in Italië, veel files op allerlei plekken, dat was de afgelopen weekenden ook zo. Op Skyscrapercity werd geklaagd dat er zo ontzettend veel wegwerkzaamheden zijn Italië in vergelijking met vroeger. 'Het lijkt wel Duitsland', werd gezegd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 29 jun 2019, 9:40

^^ Op mijn hemelvaartsvakantie inderdaad wel redelijk wat werkzaamheden gezien in Italië (voornamelijk gereden op A5, A4, A22, A27 en rond Milaan). Maar als je kijkt waar nu de files staan, zijn dat de redelijk klassieke plekken bij vakantie-uittocht. En dit is natuurlijk het eerste grote vertrekweekend met een aantal Duitse deelstaten waar dit weekend de vakantie begint. Degenen die vanuit Noord-Duitsland gisteren zijn vertrokken of door de nacht zijn gegaan, zijn nu op die plekken.

De eeuwige Duitse focus op Italië (naast uiteraard vliegvakanties richting Mallorca e.d.) wordt wel duidelijk wanneer je ziet dat de Franse A7 het nog prima houdt.

Opvallend in Zuid-Duitsland: file-impact van Baustelles op de A8 lijkt groter dan die op de A3-A9 richting München. Rohrbrunn, wat toch vaak een ellendepunt was, rijdt door. Baustelle Erlangen is dan voornaamste pijnpunt op weg naar München, maar minder impact dan die tussen Albaufstieg en Ulm op de A8.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 9:46

Ik heb denk ik wel op 30 of 40 campings gestaan in Frankrijk de afgelopen 10 jaar. Duitsers gaan wel naar Frankrijk, maar niet in grote hoeveelheden. Vooral in de Alpen en het zuidoosten kom je wel eens Duitsers tegen, maar bij lange na niet de hoeveelheden Nederlanders die je ziet.

Ik was eerder deze maand in Südtirol en daar reden bijkans meer Duitsers dan Italianen.... Italië ligt ook om de hoek voor Zuid-Duitsland. Die zitten met een halve dag rijden aan het Gardameer en nog een paar uur langer aan de Adriatische kust.

Fransen daarentegen zie je ook maar weinig buiten Frankrijk. Zij gaan echt massaal in eigen land op vakantie. Vanaf Parijs zit je met een halve dag rijden ook wel in de Midi.

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Boeing777 » za 29 jun 2019, 10:09

Opvallend in Zuid-Duitsland: file-impact van Baustelles op de A8 lijkt groter dan die op de A3-A9 richting München. Rohrbrunn, wat toch vaak een ellendepunt was, rijdt door. Baustelle Erlangen is dan voornaamste pijnpunt op weg naar München, maar minder impact dan die tussen Albaufstieg en Ulm op de A8.
Vraag me af wat die vertraging dan veroorzaakt op de A8 en de A3 bij Erlangen. Minder rijstroken zijn er niet beschikbaar volgens mij. Zal wel door de versmalde rijstroken komen dan. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe de Virngrundtunnel op de A7 het gaat doen de komende weekeinden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 29 jun 2019, 12:20

Chris schreef: za 29 jun 2019, 9:46 Italië ligt ook om de hoek voor Zuid-Duitsland. Die zitten met een halve dag rijden aan het Gardameer en nog een paar uur langer aan de Adriatische kust
Absoluut. Maar ook voor veel Duitsers die noordelijker wonen liggen bestemmingen in Italië dichterbij dan populaire bestemmingen in Frankrijk. Vanuit plaatsen als Hamburg en Berlijn is Frankrijk toch nog een stuk naar het zuidwesten en waarom zou je niet recht naar het zuiden rijden? (da's natuurlijk ook waarom Frankrijk eerder 'onze' natuurlijke bestemming is)

Maar goed, Frankrijk is voor de nodige Duitsers wel doorgangsland op weg naar de geliefde Spaanse costa's. Daar gaan toch nog vrij veel Duitsers met de auto heen, maar duidelijk niet genoeg om gedoe te veroorzaken in het Rhônedal...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 29 jun 2019, 14:24

In Kroatie hebben de gebruikelijke files gestaan aan de grensovergangen en de tolstations, met name Lučko bij Zagreb.

De opvallendste file was ruim 5 kilometer voor het tolstation voor de brug van het vasteland naar het eiland Krk. Dat kwam door motorrijders die daar protesteerden tegen de tol. Dat deden ze door rustig stuk voor stuk door de tolpoortjes te rijden en aan de kassa in contanten te betalen in zoveel mogelijk losse munten in Lipa’s. De tol is 23 Kuna (ongeveer 3 Euro) voor motorrijders, ofwel 2300 Lipa, in zoveel mogelijk munten van zo weinig mogelijk waarde.
De politie heeft hen naar 1 tolpoort verwezen, maar met al dat toeristenverkeer gaat de rest van het verkeer niet hard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » za 29 jun 2019, 21:35

Pino schreef: za 29 jun 2019, 12:20
Chris schreef: za 29 jun 2019, 9:46 Italië ligt ook om de hoek voor Zuid-Duitsland. Die zitten met een halve dag rijden aan het Gardameer en nog een paar uur langer aan de Adriatische kust
Absoluut. Maar ook voor veel Duitsers die noordelijker wonen liggen bestemmingen in Italië dichterbij dan populaire bestemmingen in Frankrijk. Vanuit plaatsen als Hamburg en Berlijn is Frankrijk toch nog een stuk naar het zuidwesten en waarom zou je niet recht naar het zuiden rijden? (da's natuurlijk ook waarom Frankrijk eerder 'onze' natuurlijke bestemming is)

Maar goed, Frankrijk is voor de nodige Duitsers wel doorgangsland op weg naar de geliefde Spaanse costa's. Daar gaan toch nog vrij veel Duitsers met de auto heen, maar duidelijk niet genoeg om gedoe te veroorzaken in het Rhônedal...
En vergeet vooral Istrië niet. Dat is voor Duitsers sinds oudsher dé Middellandse Zeekust bij uitstek.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 29 jun 2019, 21:46

Alleen ligt Istrië aan de Adriatische Zee ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » za 29 jun 2019, 22:43

De Adriatische Zee is onderdeel van de Middellandse Zee.

Plaats reactie