Weginrichting: wat vinden we hier van?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 10 jun 2019, 17:04

Ik woon nu een paar jaar in Utrecht, in het nieuwe stadsdeel Leidsche Rijn. Door o.a. dit forum valt mijn oog nogal eens op verkeerde bebording, onduidelijke of onjuiste weginrichting enz.
Al een paar keer met de gemeente contact gehad over bepaalde situaties, maar het lastig om daar doorheen te komen. Ik voel me af en toe echt een ontzettende zeikerd, maar het stoort me ook enorm dat een (grote) gemeente vaak wat aanrommelt en zich niet houdt aan reglementen en voorschriften.

Dus nu eens een topic over de zaken die mij opvallen, en waarvan ik vooral benieuwd ben naar jullie mening :top:

Ik heb de verschillende casussen even opgeknipt in verschillende posts:
Laatst gewijzigd door Piles op ma 10 jun 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 10 jun 2019, 17:04

Laten we 'luchtig' beginnen:

1. Adviessnelheid 15 vanwege een basisschool. Buren vinden dat er een maximumsnelheid van 15 geldt, vanwege het eigen brouwsel aan de linkerkant:
Afbeelding

2. Fietssnelweg langs Leidsche Rijn Centrum. Door de :G11: mag je hier dus niet met de auto in (dat is althans de bedoeling). Aan de linkerkant staat een :L8: terwijl het fietspad zeker niet doodloopt. De :L8: staat er dus onterecht én had anders aan de rechterkant moeten staan:
Afbeelding

3. 2 voorbeelden van de 'shared shape'-borden die in heel Leidsche Rijn staan. De gemeente wil hiermee benadrukken dat je als fietser het pad deelt met voetgangers. Ik verwacht eerder boze voetgangers die nu geen fietsers verwachten. Een :G11: of :G13: had wat mij betreft ook het doel bereikt:
Afbeelding
Afbeelding

4. Parkeervakken naast de bioscoop. Je kan er alleen niet legaal komen...
Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 10 jun 2019, 17:05

Dan de volgende:
Een VOP / zebrapad wordt vaak toegepast om een fietsoversteek veiliger te maken. Zie onderstaand voorbeeld:
Afbeelding

Bij Leidsche Rijn Centrum is dit ook toegepast:
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij missen hier de :L2: borden (ook op het kruisende fietspad). En mag je fietsen op een VOP (als deze zo wordt toegepast)?

Een stukje buiten Leidsche Rijn Centrum ligt een basisschool, met daarnaast een fietspad en busbaan, met een kruisende weg.
In het kader van 'meer waarschuwingen/borden = veiliger' is de hele kruising volgebouwd. Waarmee de aandacht m.i. wordt afgeleid van de fietsers en voetgangers die oversteken:
Afbeelding
Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » ma 10 jun 2019, 17:05

Als laatste de Derde Oosterparklaan, waar ik dit topic ook mee begon. Hier is een schoolzone ingericht met adviessnelheid 15. Het is echter ook 1 van de belangrijkste ontsluitingswegen van de wijk. Het inrichtingsplan is hier te vinden: https://wijkberichten.utrecht.nl/wijkbe ... rklaan.pdf

1. Inrijden schoolzone:
Afbeelding

2. Einde schoolzone, met een geel bordje voor extra waarschuwing (dubbelop met :J8: en niet volgens het plan):
Afbeelding

3. Hier kruist een fietspad de weg, met daarbij een :J24: en een onderbord 'Let op: verkeer van rechts'. Het onderbord suggereert dat rechts voorrang heeft, door het doorlopende trottoir is hier echter een uitritconstructie. Waardoor fietsers van links en rechts ook voetgangers voorrang moeten geven:
Afbeelding

4. Zelfde als 3, maar dan gezien vanaf het fietspad:
Afbeelding

5. Lastig te vangen op een foto, maar de drempels zijn totaal ongeschikt om met 30 km (max.snelheid) te nemen. Zelfs 15 is aan de snelle kant, laat staan met een verlaagde Golf (waar ik laatst achteraan sukkelde)...
Voor verkeersremmende maatregelen is geen verkeersbesluit nodig, dus ik zie deze hoge drempels als illegale manier om de maximumsnelheid zonder besluit toch lager dan 30km/u te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wesso » ma 10 jun 2019, 17:42

Lieve help, wat een ongelooflijk prutswerk hebben ze daar afgeleverd. Zeker als het gaat om kruisingen waar fietsers bij betrokken zijn.

Als er één ding belangrijk is bij dat soort kruisingen is het wel zichtbaarheid. Die is bij de busbaancombinatie en 'verkeer van rechts' belemmerd door boompjes, paaltjes, muurtjes of wat dan ook maar voorhanden is. En verder maken de borden het vreselijk onoverzichtelijk en niet te volgen. Ik weet niet of het woord Fietsersbond hier gepast is, maar is die niet al in actie gekomen?

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris079 » ma 10 jun 2019, 17:58

Wat ik hier vooral zie , zijn fouten in het wegontwerp, die men nu probeert te maskeren, "verbeteren" en of te verduidelijken door het vol te gooien met veelal onduidelijke verkeersborden.
Je vraagt je af of bij het ontwerpen van dergelijke wegen er ook vanuit het verkeerstechnisch oogpunt naar gekeken is. Hier lijkt het voornamelijk dat de architect en of stedenbouwkundige het voor het zeggen hadden.

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Chris079 » ma 10 jun 2019, 18:01

Piles schreef: ma 10 jun 2019, 17:05
Afbeelding
Afbeelding
Deze spant wel de kroon. Hoeveel borden kan je op 1m2 kwijt?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jun 2019, 20:10

Dit is gewoon een brevet van onvermogen van de wegbeheerder. Walgelijk dat ze hier mee wegkomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Kaaiman » ma 10 jun 2019, 21:31

Dat geelgroene Engelse oversteekkindje maakt het he-le-maal af! :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » ma 10 jun 2019, 22:05

Piles schreef: ma 10 jun 2019, 17:05
Afbeelding
Afbeelding
Wat doen die slagbomen daar? :? :?
Je verwacht nog net geen bord: PAS OP Er kan nog een trein aankomen... :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wesso » ma 10 jun 2019, 22:24

^^ Dat zijn rood-wit geblokte palen (toevallig ook de kleuren van de stad Utrecht)...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jeroen » ma 10 jun 2019, 22:38

MaartenE schreef: ma 10 jun 2019, 22:05 Wat doen die slagbomen daar? :? :?
Je verwacht nog net geen bord: PAS OP Er kan nog een trein aankomen... :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Komt wel vaker voor bij vrijliggende bus- en trambanen, soms zelfs inclusief dezelfde overwegbellen als bij de normale overwegen...

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door MaartenE » ma 10 jun 2019, 22:49

^^
De bellen ben ik mee bekend, palen zelf nooit eerder gezien. Weer wat geleerd, merci!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Egbert » di 11 jun 2019, 6:57

Die palen zie je normaal alleen bij het ingaan van een bebouwde kom.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » di 11 jun 2019, 13:09

Chris079 schreef: ma 10 jun 2019, 17:58 Hier lijkt het voornamelijk dat de architect en of stedenbouwkundige het voor het zeggen hadden.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Leidsche Rijn is natuurlijk volledig op de tekentafel ontworpen door stedenbouwkundigen. Het is de vraag in hoeverre een verkeerskundige heeft meegekeken naar de ontwerpen.

Maar los van het ontwerp, worden er nu (door afdeling Verkeer) allerlei inrichtingen gebouwd die m.i. prutswerk zijn en totaal niet voldoen aan reglementen en richtlijnen.
Wouter N14 schreef: ma 10 jun 2019, 20:10 Dit is gewoon een brevet van onvermogen van de wegbeheerder. Walgelijk dat ze hier mee wegkomen.
Eens, de vraag in dit topic is dan ook wel een beetje: "Wat kan ik doen om de wegbeheerder hier NIET mee weg te laten komen"...
Ik zie een aantal opties:
- Deze casussen melden bij de gemeente zelf (die het vervolgens kan afwimpelen);
- Fietserbond zoals hierboven gemeld;
- Wijkraad;
- Spreekuur met de wijkwethouder (die helaas niet over Verkeer gaat).
Wesso schreef: ma 10 jun 2019, 22:24 ^^ Dat zijn rood-wit geblokte palen (toevallig ook de kleuren van de stad Utrecht)...
Klopt, waarschijnlijk om extra te benadrukken dat je er niet in mag...
Er zijn overigens wel licht- en geluidssignalen voor de busbaan: oranje knipper (zie 2e foto) en piepje zodra er een bus komt. Dat is op alle busbaankruisingen in Leidsche Rijn zo.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » di 11 jun 2019, 13:28

Piles schreef: ma 10 jun 2019, 17:05
Afbeelding
Afbeelding
Wat een gruwel! Buiten die verschrikkelijke borden-, palen en hekjesmeuk, die alle aandacht van de toch al niet al te overzichtelijke situatie afleidt, vind ik het ook nog eens uiterst storend dat de busbaan in rood asfalt is uitgevoerd en het fietspad in een soort ondefinieerbaar beige.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door mavas » di 11 jun 2019, 13:39

Piles schreef: ma 10 jun 2019, 17:05 Bij Leidsche Rijn Centrum is dit ook toegepast:
Afbeelding
Zou dit wel mogen eigenlijk? Zebrapadmarkering gebruiken om een fietsoversteek te maken?
Daarnaast krijg je ook precedentwerking: Moet je nu in heel Nederland stoppen voor overstekende fietsers op een zebrapad?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door BHJ » di 11 jun 2019, 14:44

^^ Als ik van mn fiets zou afstappen en zou gaan lopen wel (maar dat is een discussie voor elders)
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door paolie » di 11 jun 2019, 15:00

mavas schreef: di 11 jun 2019, 13:39
Piles schreef: ma 10 jun 2019, 17:05 Bij Leidsche Rijn Centrum is dit ook toegepast:
Afbeelding
Zou dit wel mogen eigenlijk? Zebrapadmarkering gebruiken om een fietsoversteek te maken?
Daarnaast krijg je ook precedentwerking: Moet je nu in heel Nederland stoppen voor overstekende fietsers op een zebrapad?
Je moet stoppen en voorrang geven aan fietsers vanwege het stopbord, niet vanwege de zebramarkering. Wat betreft precedent: ik ben gelukkig nog geen andere zebra's op fietsoversteken met stopborden tegengekomen.
Wat een verschrikkelijk prutswerk.


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rein » di 11 jun 2019, 15:47

^^ Ongelooflijk!

In mijn optiek zou er ofwel sprake moeten zijn van een VOP ofwel van een fietsoversteek ofwel van een VOP en fietsoversteek die naast elkaar liggen. In de aangegeven voorbeelden lijkt in de meeste gevallen sprake van een combi van VOP en fietsoversteek, althans dat lijkt de wegbeheerder ervan gemaakt te hebben. Dit lijkt me juridisch niet mogelijk en bovendien zeer onwenselijk, omdat er hiermee allerlei verkeersregels door elkaar heen worden gemixt. Dit moet je met zijn allen echt niet willen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Rene » wo 12 jun 2019, 9:07

Fietsers in de voorrang bij een oversteekplaats en dan ook nog zebrapaden erbij. Dubbel dom !

Maar ja, van een gemeente als Utrecht met zijn extreem-extreemlinkse verkeersstandpunten mag je dan ook dergelijke domheid verwachten....

Beste advies: ga niet in zo'n gemeente wonen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » wo 12 jun 2019, 16:36

Grappig, ik was afgelopen weekend in Utrecht en had ook een aantal bijzonder merkwaardige verkeerssituaties gezien. Blijkbaar ben ik niet de enige die zich dan vraagtekens bij de competentie van de wegbeheerder stelt 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Durashift » za 15 jun 2019, 22:45

Rene schreef: wo 12 jun 2019, 9:07 (..)

Maar ja, van een gemeente als Utrecht met zijn extreem-extreemlinkse verkeersstandpunten mag je dan ook dergelijke domheid verwachten....
(..)
Mwah, enkele voorbeelden komen uit Vleuten en die constructie ligt er al dik tien jaar volgens mij.

Zeer zeker voordat GroenLinks een partij van belang werd in de Utrechtse gemeenteraad.
Denk eerder dat dit uit de liberale tijd van D66 stamt.. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door waldo79 » za 15 jun 2019, 23:06

Vleuten valt al dik 18 jaar onder de gemeente Utrecht.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Piles » za 15 jun 2019, 23:50

^^ dat en al mijn eigen foto's zijn situaties die afgelopen half jaar zijn aangelegd. Alleen de streetview-voorbeelden zijn een stuk ouder.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 jun 2019, 15:10

Een weliswaar tijdelijke inrichting van een kruising van Randweg met een uitvalsweg van een nieuwe woonwijk in het dorp waar ik woon. Eigenlijk is deze weg bedoeld als nieuwe toegang naar de sportvelden en wordt ook gebruikt door fietsers en voetgangers. In eerste instantie was die uitvalsweg gesloten voor voetgangers en fietsers met de borden :C16: en :C14: maar dat werd genegeerd. Gek genoeg is nu op verzoek van bewoners van de nieuwe wijk tijdelijke een verkeerslichtinstallatie geplaatst en markering op het wegdek aangebracht. Die is alleen bedoeld voor de fietsers/voetganger maar heb al een keer gezien dat ook auto's er voor blijven wachten.
Paar foto's van hoe het er nu uit ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op SV is nog de oude situatie te zien. Er stond voorheen een bungalow op de plek waar nu die tennishal en de uitvalsweg is.
https://goo.gl/maps/cLpbURhZA4vQg1Cf7

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Vinny » za 22 jun 2019, 17:15

Ik vind dit weer bedroevend onprofessioneel van de wegbeheerder. Er staan zoveel borden terwijl de situatie daarmee niet duidelijker wordt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Wouter N14 » za 22 jun 2019, 17:45

Het is toch juridisch volstrekt onmogelijk dat automobilisten dat verkeerslicht mogen negeren :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Weginrichting: wat vinden we hier van?

Bericht door Jackbauer1350 » za 22 jun 2019, 20:13

^^ Het verkeerslicht op de uitvalsweg is een verkeerslicht voor fietsers. Er zit een fietsje in de lens.
Of geldt die dan automatisch ook voor het overige verkeer wanneer er geen andere staat? Andersom is het namelijk wel zo dat een fietser voor een gewoon verkeerslicht moet wachten als er geen aparte is voor de fietsers.

Plaats reactie