Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 jun 2019, 11:22

Onze vakantierit van Friesland naar het midden van Italië verdelen we dit jaar over drie dagen, met stops in Maastricht en even ten zuiden van Como.

De hoofdetappe Maastricht > Como staat gepland voor vrijdag 2 augustus.

Deze belooft volgens routeplanners ruim acht uur te duren. Kort genoeg om inclusief vertraging binnen een dag te kunnen afleggen, al willen we files waar mogelijk uiteraard liever voorkomen. Vandaar dat ik benieuwd ben naar tips en ervaringen voor deze route. Gepland vertrek uit Maastricht is rond acht uur (we zijn tenslotte al op vakantie). Wij zijn goed bekend met de "normale" weg vanuit het noorden via Basel (zowel linksrheinisch als rechtsrheinisch) via de Gotthard, maar kiezen dan meestal voor een overnachting ergens tussen Basel en Gotthard.

Google Maps geeft (zoals verwacht) als voorkeursroute vanuit Maastricht A76 -A4-A61-A5-A2 aan.

De rijstijd van E25-E42-A60-A1-A4-A35-A2 (via Verviers, Saarbrücken en Strassbourg) zou echter in theorie even lang zijn. Tussen Maastricht en Strassbourg wordt ook E25-A31-A4 als suggestie gegeven (via Luxemburg).

Welke van deze of andere opties zou volgens jullie het prettigst rijden?

We reizen met twee kleine kinderen. Dus als de keuze is tussen uren in de file, of wat extra kilometers met een extra stop, dan neigt onze voorkeur naar het tweede. Wat dat betreft zou bijvoorbeeld omrijden via de San Bernardino bij vergelijkbare reistijd niet bezwaarlijk zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » ma 10 jun 2019, 11:52

De routes door Frankrijk staan er nu niet goed op door werkzaamheden op de A35 bij Séléstat. Verkeer moet daar nu over één rijstrook per richting, wat dus ook veel files veroorzaakt. Die situatie zou echter op 26 juli voorbij moeten zijn. De routes door Frankrijk zullen in ieder geval rustiger zijn dan die door Duitsland. Een van die twee zou altijd mijn voorkeur hebben boven Duitsland op een vrijdag - zelfs als het augustus is en de meeste mensen al op vakantie zijn. Eventuele files op de A35 laten zich daarbij nog omzeilen door bij Strasbourg over de N353 naar de Duitse A5 te wisselen.

De keuze tussen route Saarbrücken en route Luxembourg is een kwestie van smaak. Saarbrücken is ultiem rustig, maar je krijgt er het stuk enkelbaans in de A60 en de passage van Saarbrücken naar de Franse A4 voor terug. Da's allemaal net wat minder ontspannend rijden, al is ook die passage prima uitgebouwd. Bedenk jezelf ook dat je tussen Verviers en Saarbrücken maar één Raststätte tegenkomt; dat kan met kleine kinderen een factor zijn (parkeerplaatsen met WC zijn er wel voldoende). Het scheelt wat tol tegenover route Luxembourg, maar je verliest wel de optie om goedkoop te tanken in Luxembourg.

Over Luxembourg rijden heeft de gemakken van een 100% snelweg-route, en de extra tol compenseert feitelijk wel met de goedkope benzine. Over de A4 valt niet veel te vertellen. Het is een meestal rustige, goed uitgebouwde snelweg. Voor mij doorgaans een verademing als je het drukke stuk Luxembourg-Metz achter de rug hebt.

Relevant voor beide opties: passage Strasbourg is deels 90 km/h (krijg je zowel in route Saarbrücken als over Luxembourg). Op de A35 ten zuiden van Strasbourg heb je weliswaar tankstops, maar feitelijk maar één prettige parkeerplaats om te stoppen. Dat is Haut-Koenigsbourg bij Séléstat. Maar met hetzelfde gemak pak je je lunch bij een hypermarché vlakbij de snelweg in Strasbourg of Colmar.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Basjuh1981 » ma 10 jun 2019, 16:31

Pino schreef: ma 10 jun 2019, 11:52 Voor mij doorgaans een verademing als je het drukke stuk Luxembourg-Metz achter de rug hebt.
Ik vind het altijd een stuk rustiger als bij Toul de péage begint. Daarvoor is het altijd vrij druk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » ma 10 jun 2019, 20:05

^^ Uiteraard is het hele stuk tot aan Toul druk. Maar als je naar Strasbourg rijdt, is het stuk nadat je naar de A4 afslaat niet zo relevant. En dat is bij Metz ;)

(ik heb de opties om via Nancy en de Vogezen naar Basel te rijden ook maar even gelaten voor wat ze zijn)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 jun 2019, 22:56

Dank voor deze eerste reacties.

De route over de A61 zou voor ons de meest bekende en dus 'veilige' keuze zijn. Maar tegelijk zijn we vertrouwd met de drukte in Duitsland, ook op de A5. Dus deze kans om die eens te omzeilen (wat je normaal vanuit Noord-Nederland niet zo snel zult doen) is wel aantrekkelijk.

Via Luxemburg lijkt van de twee het meest aantrekkelijk. Méér voordelen dan via Saarbrücken (tegenover een paar minuten extra reistijd op papier staat meer comfort en kans op vertraging, plus goedkoop tanken in Luxemburg). Nadeel is wat extra tol. Waarmee moeten we rekening houden? Ik zie dat Metz-Strasbourg € 13,60 is, komt daar nog wat bij?

Ik vroeg ook naar alternatieven voor het tweede deel van de route. San Bernardino in plaats van Gotthard lijkt me dan de enige keuze? Dan uiteraard via de Duitse A61 en A8. Ik zie dat dit op papier 1-1,5 uur extra reistijd oplevert. De files voor de Gotthard moeten wel ruimschoots langer zijn wil de keuze voor de A13 gunstig uitpakken. Of is dat, wanneer wij ons daar op een vrijdag ergens tussen 15.00 en 18.00 melden, toch niet zo onwaarschijnlijk?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jun 2019, 3:09

Het blijft bij die € 13,60 voor Metz-Straatsburg.

Alternatief in Zwitserland kan nog zijn om via Been, Montreux en de Simplonpas te rijden, en aan de Italiaanse kant via de SS33, A26, A8/A26, A8 en A36 naar Como. Maar dat loont alleen bij langere vertragingen voor de Gotthard. Als je iets zuidelijker dan Como overnacht, bijvoorbeeld in Milaan, dan is het een logischer route.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Basjuh1981 » di 11 jun 2019, 7:53

Pino schreef: ma 10 jun 2019, 20:05 ^^ Uiteraard is het hele stuk tot aan Toul druk. Maar als je naar Strasbourg rijdt, is het stuk nadat je naar de A4 afslaat niet zo relevant. En dat is bij Metz ;)

(ik heb de opties om via Nancy en de Vogezen naar Basel te rijden ook maar even gelaten voor wat ze zijn)
Nadat ik het stuk tikte, kwam ik tot dezelfde conclusie toen ik op de kaart keek :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » di 11 jun 2019, 8:49

Coen Tunnel schreef: di 11 jun 2019, 3:09 Alternatief in Zwitserland kan nog zijn om via Bern, Montreux en de Simplonpas te rijden, en aan de Italiaanse kant via de SS33, A26, A8/A26, A8 en A36 naar Como. Maar dat loont alleen bij langere vertragingen voor de Gotthard. Als je iets zuidelijker dan Como overnacht, bijvoorbeeld in Milaan, dan is het een logischer route.
Als je de omweg via de Simplon pakt, zijn de laatste kilometers via A36 en terug naar het noorden om in Como te komen ook het grote bezwaar niet, lijkt me. Als je flexibel bent in je keuze voor een plek voor een tweede overnachting zou je uiteraard nog kunnen kijken of je die ietsje naar het zuiden kunt verplaatsen zodat hij makkelijk te benaderen is vanaf Simplon, Gotthard en San Bernardino.

Ikzelf verwacht op deze vrijdagmiddag zeker nog wel vertragingen op de Gotthard-route. Je bent hier de grote vertrekpiek van Noord-Europa naar Italië voorbij, maar de vrijdagmiddag en -avond blijft wachttijden opleveren. De andere kant is echter dat je voor de alternatieven Simplon en San Bernardino ook redelijk extra tijd moet rekenen, dus dat roept de vraag op of de file niet het minder slechte alternatief is. Daartussenin zit nog de optie "over de pas rijden", oftewel de A2 al bij Wassen verlaten en dan de Gotthardpas. Dat kost een 45 minuten extra, maar kan alleen werken wanneer er alleen een file staat bij Göschenen en niet al verder stroomopwaarts. Als je voor de Simplon kiest, is met kleine kinderen wellicht de autotrein door de Lötschberg fijn. Het breekt jouw reis wat, en is voor hen een belevenis. Reken in de tussentijd niet op significante tijdswinst ten opzichte van buitenom rijden langs Montreux.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 jun 2019, 10:52

Wat is de beste route tussen Maastricht en Luxemburg? De E25 volgen of de oude route door Liège over de N610?

De oude route door de stad is een stuk korter. Hebben we wat te vrezen van files tussen ca. 8.30 en 9.00?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Basjuh1981 » za 15 jun 2019, 11:45

Op zich rijdt de route om de stad prima. Ik weet niet hoe het gesteld is met de drukte. Het is wel vakantieperiode.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jun 2019, 12:01

Op de E40 (E25) zijn tussen Rocourt en :KP: Loncin op dit moment wegwerkzaamheden. Dat zorgt voor korte files. Ik weet niet of die er 2 augustus nog steeds zijn.

Normaal maakt het qua tijd niks uit voor beide routes, maar in deze situatie lijkt de route door de stad wat sneller te zijn. Tenzij je een aanhanger hebt, dan mag je niet de route door de stad nemen en dan moet je dus wel de snelwegroute om de stad heen, maar volgens mij is dat hier niet het geval.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » za 15 jun 2019, 15:25

De werkzaamheden voor Loncin duren nog tot de zomer van 2020; de weg wordt daar verbreed. Maar Sofico.org zegt ook dat de eerste fase van de werkzaamheden eind juni zou eindigen. Dus het heeft zin om in juli te kijken wat de impact dan zal zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 12:21

Het is precies een week voor vertrek. Interessant dus om eens te zien wat het verkeer vandaag doet.

Mede vanwege werkzaamheden staat er bij Straatsburg momenteel een flinke file (lees: nog drukker dan anders).

Is er iemand bekend met de route Metz - Nancy - N59 - Colmar?
Volgens Google Maps zou dit op dit moment 3 minuten langzamer zijn dan via de A4 en Straatsburg.
Ik neem aan dat het in elk geval qua tol niet ongunstiger is, ondanks de toltunnel in de N159?
Aanrader of juist niet?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » vr 26 jul 2019, 12:40

Hier pas nog langs gekomen: viewtopic.php?f=246&t=21754

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 aug 2019, 15:39

Nog een tip vaan mijn kant: Persoonlijk zou ik morgen gewoon voor de Gotthardroute gaan. De laatste weekenden waren duidelijk dat er geen chaosfiles waren. De vertragingen voor de wegwerkzaamheden bij Luzern geven meer op de kaart rode lijntjes dan in de praktijk serieuze vertraging. Let op de Vmax van 60, i.v.m. flitspalen (ook al rijden de locals er deels vlot, die weten waar ze staan).

Mocht de file wat langer zijn, dan bij Amsteg de snelweg af en vandaar binnendoor verder naar de bergpas. Zijn de vertragingen kleiner kan je tot Wassen rijden en dan de snelweg af. Scheelt wat OWN gekronkel, alhoewel de H2 niet slecht uitgebouwd is.

Het alternatief via de Simplon is ook geen vertragingsvrij gebeuren. Op vrijdag wil het op de A1 tussen Härkingen en Bern graag wat vast staan, en ook rond Vevey (A9/A12). Bovendien zijn er op de Simplonpass enkele wegwerkzaamheden met verkeerslicht. Dit zorgt weliswaar niet voor chaos, maar alsnog voor wat wachttijden.

Wat betreft de pro's en contra's voor de routes via Saarbrücken en Luxembourg is alles al gezegd en denk dat je je keuze ook al gemaakt hebt. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » do 01 aug 2019, 16:25

Korte update over de situatie in de Elzas: je ziet Google Maps al een paar dagen nogal rood kleuren bij zowel de Lemaire-tunnel in de N59, als op de A35 voor de werkzaamheden bij Séléstat. Beide leveren echter miet meer dan vijf minuten vertraging op.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » do 01 aug 2019, 21:22

Dank voor jullie nieuwe adviezen. Dat waardeer ik zeer!

Waarschijnlijk wordt het de route via de N59. Zowel die optie als over de A35 hadden de afgelopen tijd volgens Google verspreid over de dag wisselende vertragingen. Soms was over Straatsburg vrijwel filevrij en een half uurtje sneller, maar vaker was het lood om oud ijzer. Liever het risico van wat langer onderweg dan een half uur of langer in de file te moeten staan.

De keuze voor de Gotthard hebben we al langer geleden gemaakt. Een eerder plan ging uit van een stop in de buurt van Malpanza/Lago Maggiore. Dan wordt de Simplon al wat interessanter. Die stap is ergens tussen Como en Milaan geworden. Dat de files voor de tunnel dit jaar mee lijken te vallen stemt ons hoopvol. Maar we rijden net zo lief over de pas, wat ons voor de afwisseling en een stop op de pashoogte al veel vaker goed bevallen is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Pino » do 01 aug 2019, 21:28

Wat betreft de Gotthard: waar in de Zuid-Europese landen nu het drukste weekend voor de deur staat, zie je op de Gotthard de files alweer korter worden. Vorig weekend was al veel minder intens dan de twee ervoor. Naar het zuiden althans; richting noord zie he nu juist meer en langere files ontstaan. Die trend zal zich het komende weekend alleen maar doorzetten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 aug 2019, 23:18

Hierbij even een verslagje:

Rond 8:00 uur uit Maastricht vertrokken.

De route dwars door Liège ging bijna fluitend. Hier en daar wel wat langzaam rijdend verkeer, maar een knappe jongen die het via de rondweg sneller had gedaan.

Volgens het navigatiesysteem doemde tussen Bastogne en Arlons al meteen een file op met een vertraging van ruim een half uur. Toen ik op dat moment Martelange op de borden zag verschijnen ging er bij mij een lichtje branden en konden we nog mooi de N4 pakken. Na een wat vroeger dan geplande tankstop zijn we zo filevrij Luxemburg doorgekomen.

Helaas kwamen we tussen Thionville en Metz in de file terecht die was ontstaan door een zwaar ongeluk. Nadat de betrokken voertuigen weer rechtop stonden en er weer een rijstrook vrijgegeven kon worden ging de reis verder.

De A33-N59 is een prima route binnendoor. Zoals door anderen al aangeven op dit forum landschappelijk ook niet verkeerd. We zijn ten slotte al op vakantie, dus ook leuk om eens wat geheel anders te rijden dan onze vaste route door Duitsland. Aangekomen bij de Tunnel Maurice-Lemaire konden we meteen doorrijden. Op het stuk tot de A35, dat wat minder goed is uitgebouwd, reed het ook redelijk door. We zijn gelukkig vooral tractoren tegengekomen vandaag :)

Bij Chatenois wachtte ons toch nog een mindere verrassing. Blij dat we geen noemenswaardige vertraging op de N59 waren opgelopen, bleek de aansluiting met de A35 volledig afgesloten. Volgens Google Maps en ons navigatiesysteem waren enkele op- en afritten ondanks de werkzaamheden gewoon open, waaronder de relatie Chagenois-Colmar. Mooi niet dus. Balen.

De omleidingsroute naar Colmar liep via Selestat en even voorzagen we een scenario waarbij we precies in één van de files die we wilden vermijden op de A35 terecht zou komen. Nu terugkijkend op kaarten zou dat waarschijnlijk wel meegevallen zijn, maar voor de zekerheid zijn we op goed geluk via enkele D-wegen aan de westkant van de A35 naar de iets zuidelijker gelegen aansluiting gereden.

Bij Basel en Luzern gelukkig weinig vertraging. Wel vrij veel werkzaamheden in Zwitserland, maar het reed allemaal wel redelijk door.

Iets na vijven kwamen we aan bij Wassen. De file voor de Gotthard was in korte tijd geslonken van 7 naar 4km, dus voor de tunnel gekozen. Dit ging allemaal redelijk voorspoedig (lees: een paar kilometer langzaamrijdend verkeer). Vlak voor de laatste dosering voor de echte tunnel begint was er echter een pechgeval in de tunnel, waardoor deze twintig minuten gesloten moest worden in beide richtingen. Dan baal je wel even terwijl je niet meer uit de rij kunt en niet weet hoe lang het gaat duren.

Daarna geen noemenswaardige problemen meer gelukkig. Bij Mendrisio nog even de snelweg verlaten voor een voordelige tankstop.

Morgen gaat onze reis verder over de A50, A1 en A14 naar onze eindbestemming maar die dit is redelijk straightforward en een 1:1 kopie van wat we vorig jaar al eens hebben gereden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Chris » vr 02 aug 2019, 23:22

Hoe lang had je over die 4 km file voor de Gotthardtunnel gedaan zonder dat pechgeval denk je?

De oude vuistregel was 1 km = 15 minuten. Maar ik heb al heel wat jaar niet meer gelezen over files van 15 - 20 kilometer (=4-5 uur vertraging).

Er zijn nog best wel frequent pechgevallen in de Gotthardtunnel als je de verkeersinfo van @ANWBEuropa volgt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 aug 2019, 23:30

Ik denk dat die 4km wel redelijk klopte.

Hiervan was het grootste deel niet eens langzaam rijden en stilstaan, maar rustig in de 1 achter je voorganger aan rollen. Ik schat dat we zonder afsluiting maximaal een half uur vertraging hadden gehad.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Maastricht > Como op vrijdag 2 augustus

Bericht door martwout2 » do 08 aug 2019, 13:46

Schelpenpaadje schreef: vr 02 aug 2019, 23:18 De A33-N59 is een prima route binnendoor. Zoals door anderen al aangeven op dit forum landschappelijk ook niet verkeerd. We zijn ten slotte al op vakantie, dus ook leuk om eens wat geheel anders te rijden dan onze vaste route door Duitsland. Aangekomen bij de Tunnel Maurice-Lemaire konden we meteen doorrijden. Op het stuk tot de A35, dat wat minder goed is uitgebouwd, reed het ook redelijk door. We zijn gelukkig vooral tractoren tegengekomen vandaag :)
Je kan trouwens ook net voor de tunnel ook de col naar Sainte Marie kiezen. Die col stelt weinig voor. Voor je het weet ben je al op de hoogte. Daarna rij je zo het plaatsje door en voeg je weer op de hoofdweg. We hebben dit laatst vanuit Zwitserland ook gedaan. Niet om de kosten van de peage maar puur om gewoon tunnelvrij te rijden. De tunnel is vrij eentonig.

Plaats reactie