[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 24 mei 2019, 19:13

^^ dat is op zichzelf een drogredenering want het een is globaal en het ander specifiek. De grote reductie heeft niet voorkomen dat snelwegen nog steeds concentraties gemeten worden die tegen de norm aan liggen, want een snelweg is logischerwijze het punt waar voertuigen het meeste uitstoten. Het doel van een trajectcontrole is juist gericht op zo'n locatie, een euronormering niet. Maar wat ik er bij was vergeten te vermelden is dat geluidsreductie ook een van de doelen kan zijn, zoals bij de A2 ten noorden van Utrecht, daar helpen uitstootnormering sowieso al niet bij.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » za 25 mei 2019, 18:41

De Vlaamse regering besliste vrijdag het volgende rond het viaduct van Gentbrugge:
De Resolutie over een leefbare toekomst voor de omgeving van het E17-viaduct in Gentbrugge vraagt de Vlaamse Regering om werk te maken van een grondige renovatie van het viaduct. In 2020 en 2021 zal het viaduct een grondige sanering ondergaan. Er is nood aan een langetermijnvisie over het viaduct, en een geïntegreerd pakket van maatregelen dat de diverse problemen in het betrokken gebied aanpakt. Wegens het groot maatschappelijk en ruimtelijk strategisch belang, het belang van een geïntegreerde aanpak en de nood aan een brede, participatieve aanpak is het aangewezen de procedure 'complexe projecten' te volgen. Dit proces start met de verkenningsfase. De Vlaamse Regering start dus nu de verkenningsfase voor het E17 viaduct van Gentbrugge, en duidt De Werkvennootschap aan als initiatiefnemer voor het project, die de coördinatie opneemt met het Departement Omgeving en de andere betrokken entiteiten.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » za 25 mei 2019, 20:45

Zo veel politiek correcte en bureaucratische woorden om te zeggen dat het nog veel tijd en geld zal nemen om alle actiegroepen te sussen dat het viaduct blijft.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Alfa » di 28 mei 2019, 3:32

Je bereikt niets met stoere taal die enkel anderen tegen de haren strijkt. Zoiets zou enkel leiden tot meer activisme. Hier hebben ze beleeft gezegd dat het viaduct voorlopig behouden blijft, maar dat ze open staan voor realistische alternatieven (die m.i. schaars zijn, maar dat moet dan maar blijken). Wat dus een goede aanpak is.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Mikhail » di 28 mei 2019, 22:36

vynkce schreef: wo 22 mei 2019, 18:31 Foto van de werken op de E17:
Afbeelding
Hebben deze werken een rechtstreeks verband met de werken voor de Oosterweelverbinding op linkeroever?
****

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door boe! » wo 29 mei 2019, 16:53

^^ Zo wordt het wel gebracht door de media: https://www.oosterweelverbinding.be/lin ... middenberm

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Jump » wo 29 mei 2019, 20:22

Half uur durende docu over het afzinken van de Kennedytunnel elementen.
Link

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Tokke1976 » wo 12 jun 2019, 10:47

Basjuh1981 schreef: vr 24 mei 2019, 8:11 Trajectcontrole is altijd overbodig. Snelwegen zijn de veiligste wegen. Ga lekker controleren op plekken waar snelheid echt een gevaar is, zoals bij scholen.
De impact van ongevallen op snelwegen is in de meeste gevallen wel een pak groter door snelheid.
Trajectcontrole is alleszins een meer rechtvaardige vorm van snelheidscontrole omdat de snelheid wordt gemeten over een langer traject. Het zomaar zeggen dat controle op snelwegen overbodig is, geeft aan dat je de gevaren gewoonweg fout inschat. Overdreven snelheid is niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor anderen, op elk moment van de dag of nacht.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » wo 12 jun 2019, 14:04

Ik zeg niet dat controle overbodig is. Ik zeg alleen dat trajectcontrole overbodig is. Dit is gewoonweg het vullen van de staatskas. Als je de excessen eruit wilt halen, zal daar actief op gecontroleerd moeten worden middels (onopvallende) surveillancewagens. 160 rijden waar 120 is toegestaan kan best veilig zijn. Dat hangt van de omstandigheden af, zoals drukte of het weer.

De stukken snelweg waar trajectcontrole actief is in NL rijdt trouwens minder prettig dan de stukken zonder trajectcontrole.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Tokke1976 » do 13 jun 2019, 10:58

^^
Dus je bent voorstander van puntcontrole en wil het voordeel van trajectcontroles niet zien? Trajectcontroles zijn in mijn ogen een pak eerlijker dan een flitspaal of bemande flitscontrole. Niet alleen is trajectcontrole eerlijker, maar ook veiliger want er zal niet geremd worden ter hoogte van de camera's.
Meer controles in België op de snelweg lijkt me op korte termijn een utopie want de wegpolitie is zwaar onderbezet en het zal niet beter worden.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 13 jun 2019, 11:29

Ik ben voorstander van surveillance. Geen trajectcontrole of flitspalen. Deze kijken alleen maar naar snelheid. En de meeste overtredingen die geconstateerd worden op basis van snelheid vallen in de categorie tot 10 km/h sneller dan het getal op een A1-bord.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Willem » do 13 jun 2019, 11:30

Wellicht dat in de toekomst vrijwel alle snelwegen trajectcontrole krijgen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Lekkere Kwal » do 13 jun 2019, 12:58

Basjuh1981 schreef: do 13 jun 2019, 11:29 Ik ben voorstander van surveillance.
Ik ben er juist geen voorstander van omdat de verhouding kosten/pakkans erg scheef is, het kost twee personen per eenheid die een paar verbalen per uur halen in een zee van tienduizenden per uur op sommige wegvakken. Ze zijn prima om de extremen van de weg te halen maar ze gaan niet die tientallen auto's pakken die jij of ik nu al boven de Vmax voorbij ziet rijden terwijl we zelf netjes rijden. Kan ja nagaan hoeveel er daarvan op het hele wegennet rijden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Km357 » do 13 jun 2019, 13:04

Veiligheid gaat juist om het feit om de excessen er uit te halen en niet om diegene die net 122km/h rijdt te beboeten terwijl die zelfde persoon achteraf dan een wegpiraat zien voorbijstormen waar niks tegen gedaan wordt.

Daar zit de vergelijking scheef met deze total surveillance samenleving.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 13 jun 2019, 13:47

Lekkere Kwal schreef: do 13 jun 2019, 12:58
Basjuh1981 schreef: do 13 jun 2019, 11:29 Ik ben voorstander van surveillance.
Ik ben er juist geen voorstander van omdat de verhouding kosten/pakkans erg scheef is, het kost twee personen per eenheid die een paar verbalen per uur halen in een zee van tienduizenden per uur op sommige wegvakken. Ze zijn prima om de extremen van de weg te halen maar ze gaan niet die tientallen auto's pakken die jij of ik nu al boven de Vmax voorbij ziet rijden terwijl we zelf netjes rijden. Kan ja nagaan hoeveel er daarvan op het hele wegennet rijden.
Het gaat dus om het geld binnenharken i.p.v. de veiligheid.

Het is beter om iemand uit het verkeer te halen, een praatje mee maken, eventueel een boete uitschrijven, dan na anderhalve week een boete op de mat laten vallen dat er een bedrag overgemaakt moet worden naar de schatkist.

De tientallen auto's die boven de Vmax rijden vallen in de marge van 10 km/h. Totaal niet interessant. Daarbij zijn andere gedragingen zoals onnodig links of op de middenstrook rijden, geen voorrang verlenen, hinderen of een brake-test uitvoeren gevaarlijker dan 10 km/h harder rijden dan de Vmax.

Maar vooral lekker gefocust blijven op snelheid. Dat is namelijk automatisch te beboeten, wat weer goed is voor de staatskas :top:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Lekkere Kwal » do 13 jun 2019, 14:10

Basjuh1981 schreef: do 13 jun 2019, 13:47 Het is beter om iemand uit het verkeer te halen, een praatje mee maken, eventueel een boete uitschrijven, dan na anderhalve week een boete op de mat laten vallen dat er een bedrag overgemaakt moet worden naar de schatkist.
Dat is het zeker. De vraag is niet wat beter zou zijn, maar tot hoever je wilt gaan. Het zou ook beter zijn om iedereen die een onhandige beweging maakt, of bijvoorbeeld onnodig vroeg invoegt even een uitleg te geven over hoe onhandig ze bezig zijn. Alleen elke surveillant kost geld en dat is niet beschikbaar om tot zo ver te gaan om elke hardrijder op deze manier op die goede manier aan te pakken, ze moeten nu al de extremen pakken en de andere situaties zoals bellers, problematische ladingen, slingerende vrachtwagens etc. Dat is juist wat ik zeg met de verhouding kosten/pakkans.
De tientallen auto's die boven de Vmax rijden vallen in de marge van 10 km/h. Totaal niet interessant.
Dat rijd ik zelf al en dat is niet mijn waarneming, er rijden er genoeg met flinke snelheid mij voorbij op de 100 km/h stukken terwijl ik dus al ruim in de honderd rijd. Bij 130 km/h stukken zijn ze zeldzamer maar zeker niet zeldzaam.
Maar vooral lekker gefocust blijven op snelheid. Dat is namelijk automatisch te beboeten, wat weer goed is voor de staatskas :top:
En de snelheid is ook datgene wat direct verhouding houdt met geluidsoverlast en luchtvervuiling, terwijl onhandig weggedrag dat niet heeft. Dus volgens mij wil jij enkel focussen op dat te hard rijden geld kan kosten en wil je niet overwegen wat er verder speelt om te hard rijden aan te pakken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » do 13 jun 2019, 14:20

Lekkere Kwal schreef: do 13 jun 2019, 14:10 En de snelheid is ook datgene wat direct verhouding houdt met geluidsoverlast en luchtvervuiling, terwijl onhandig weggedrag dat niet heeft. Dus volgens mij wil jij enkel focussen op dat te hard rijden geld kan kosten en wil je niet overwegen wat er verder speelt om te hard rijden aan te pakken.
Onhandig gedrag levert onnodige remacties op, ongevallen en files. Levert ook geluidsoverlast en luchtvervuiling op.

Waar ik op wil focussen is dat snelheid niet het enige onderdeel is van het verkeer. Het gaat om het complete plaatje. Daarom kun je beter surveilleren dan een flitspaaltje of een TC neerzetten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Vinny » do 13 jun 2019, 15:13

Basjuh1981 schreef: do 13 jun 2019, 11:29 Ik ben voorstander van surveillance. Geen trajectcontrole of flitspalen. Deze kijken alleen maar naar snelheid. En de meeste overtredingen die geconstateerd worden op basis van snelheid vallen in de categorie tot 10 km/h sneller dan het getal op een A1-bord.
Het is onmogelijk om met geregelde surveillance het complete wegennet in de gaten te houden. Camerabewaking bij tunnels laat zien dat automobilisten de raarste capriolen uit kunnen halen als er geen toezicht lijkt te zijn. Persoonlijk ben ik voor flitspalen op gevaarpunten mits aangekondigd. Dan is het geen geld uit de zak van de argeloze automobilist kloppen, maar wordt er daadwerkelijk bereikt dat mensen afremmen wanneer er sprake is van bijv. een gevaarlijke afdaling, een scherpe bocht, krappe invoeger of een weefvak.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door keokiracer » do 13 jun 2019, 15:30

Vinny schreef: do 13 jun 2019, 15:13
Basjuh1981 schreef: do 13 jun 2019, 11:29 Ik ben voorstander van surveillance. Geen trajectcontrole of flitspalen. Deze kijken alleen maar naar snelheid. En de meeste overtredingen die geconstateerd worden op basis van snelheid vallen in de categorie tot 10 km/h sneller dan het getal op een A1-bord.
Het is onmogelijk om met geregelde surveillance het complete wegennet in de gaten te houden. Camerabewaking bij tunnels laat zien dat automobilisten de raarste capriolen uit kunnen halen als er geen toezicht lijkt te zijn. Persoonlijk ben ik voor flitspalen op gevaarpunten mits aangekondigd.
??
Dus je ziet dat er veel problemen zijn met automobilisten die rare capriolen uithalen, en je oplossing daarvoor is om een flitspaal neer te zetten die niet op rare capriolen kan bekeuren maar wel op snelheid?
Zou het misschien zo zijn dat mensen die idiote capriolen uithalen omdat er toch geen angst is voor een bekeuring? Er wordt toch alleen maar op snelheid gefocussed*, dus lekker boeiend dat je een bermpje meepakt, lekker boeien als je achteruit rijdt over de vluchtstrook bij file, dat kan een flitser toch niet bekeuren.
Als je nu eens serieus meer surveillance-voertuigen laat rondrijden, onopvallend of opvallend, die letten op gebruik van smartphones, linksplakken, excessief bumperkleven etc dan gaat dat veel meer opleveren dan de zoveelste flitspaal neer te kwakken.

* Dat zal misschien niet letterlijk zo zijn, maar zo is de perceptie van mensen wel, en die perceptie moet je veranderen wil je resultaat zien. Dat gaat je niet lukken door mobiele flitser nummer 3800 van de maand neer te zetten, mensen zijn al schijterig om Vmax+10 te rijden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door NWH » do 13 jun 2019, 16:06

^^ Volgens mij gaat deze discussie behoorlijk off-topic :dontknow:

Jump schreef: wo 29 mei 2019, 20:22 Half uur durende docu over het afzinken van de Kennedytunnel elementen.
Interessante video!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Alfa » ma 17 jun 2019, 0:55

Tokke1976 schreef: do 13 jun 2019, 10:58 ^^
Dus je bent voorstander van puntcontrole en wil het voordeel van trajectcontroles niet zien? Trajectcontroles zijn in mijn ogen een pak eerlijker dan een flitspaal of bemande flitscontrole. Niet alleen is trajectcontrole eerlijker, maar ook veiliger want er zal niet geremd worden ter hoogte van de camera's.
Meer controles in België op de snelweg lijkt me op korte termijn een utopie want de wegpolitie is zwaar onderbezet en het zal niet beter worden.
Trajectcontroles is vooral een vorm van totaalcontrole. Totaalcontoles zijn de plaag van deze tijd. Je gaat zo echt naar een politiestaat waar elke regel strak en automatisch gehandhaafd wordt zonder menselijkheid, en dat op meerdere fronten (niet enkel wegcontroles dus maar ook bv op internet en camera's met gezichtsherkenning).

Niemand heeft iets tegen politie om de regels te handhaven, maar dat is iets anders dan totaalcontrole. Om een vergelijking te maken: ik ben ook voorstander dat er controle is op het op de grond smijten van papiertjes, maar dat wil niet zeggen dat je moet pleiten om overal camera's te hangen die via gezichtsherkenning alle mensen die papiertjes op de grond smijten opsporen en boetes opleggen. Het verschil dus tussen normale controle en totaalcontrole. Het probleem is dat de technologie het tegenwoordig gemakkelijk gemaakt om aan totaalcontrole te doen en dat mensen de gevaren er niet van inzien. Dat we in een tijd leven waar extreme politieke groeperingen alsmaar machtiger worden is nog een goede reden om voorzichtig te zijn met totaalcontrole, want voor je het weet wordt die totaalcontrole gebruikt voor heel andere zaken (kijk maar naar China of Rusland).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Mikhail » di 18 jun 2019, 22:36

Willem schreef: do 13 jun 2019, 11:30 Wellicht dat in de toekomst vrijwel alle snelwegen trajectcontrole krijgen.
Lees vooral alle Vlaamse snelwegen, over trajectcontrole over Waalse snelwegen heb ik nog niets gehoord of gelezen...
****

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door tompie » wo 19 jun 2019, 6:56

^^ allesinds op de E42 Tournai/St-Ghislain is men nu ook palen aan het plaatsen voor anpr camera's....
Anderzijds zijn de jongste maand de 4 flitspalen op de E42 in tournai en in St-Ghislain volledig vernield door brand inclusief de schakelkasten.
belgie is zo slecht nog niet

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » ma 08 jul 2019, 8:25

Alfa schreef: wo 19 dec 2018, 23:59 De stabiliteit van het viaduct is niet in gevaar, het gaat slechts om de opsmuk die wat los blijkt te zitten. Je gaat een gebouw ook niet onmiddellijk ontruimen als de verf van de gevel afbladert. Paniek is dus niet nodig. Er zijn al maatregelen genomen: de zones onder het viaduct worden tijdelijk afgesloten in afwachting van de volledige renovatie in 2020.

De aanpak van het viaduct de volgende twee jaren is nu officieel en zal gepaard gaan met heel wat verkeershinder:
De sanering van het viaduct zal in twee grote fasen gebeuren. Van het voorjaar tot het najaar van 2020 wordt het viaduct hersteld in de richting van Kortrijk. In dezelfde periode van 2021 wordt het viaduct richting Antwerpen aangepakt. Het gros van de werken kan niet in de wintermaanden uitgevoerd worden, omdat voldoende droog en warm weer nodig is. Tijdens de werken zal het verkeer op de E17 twee rijstroken in elke richting hebben op de rijrichting waar niet gewerkt wordt. Onder het viaduct kunnen we, op een aantal dagen of nachten per onderdoorgang na, alle wegen, fiets- en voetpaden open houden.
Meer info: https://wegenenverkeer.be/werken/renova ... brugge-e17

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door vynkce » vr 02 aug 2019, 9:10

De nieuwe spitsstrook op de E17 richting Gent (De Pinte - Zwijnaarde) werd de afgelopen maanden grondig geëvalueerd door het Vlaams verkeerscentrum. Zij kwamen tot onderstaande conclusies. Meer info in het volledige rapport: http://www.verkeerscentrum.be/pdf/rappo ... 9-v1-1.pdf
- Dankzij de spitsstrook tussen De Pinte en Zwijnaarde verloopt de ochtendspits op de E17 in de regio Gent een pak vlotter: de filezwaarte daalde er met maar liefst 79%, het aantal voertuigverliesuren nam af met 73%.
- Als er op de E17 voor Zwijnaarde soms toch file voorkomt, is die duidelijk het gevolg van incidenten, of wordt ze veroorzaakt door een terugslaande file van verderop op de E17 of de E40.
- De extra permanente wegcapaciteit op de uitvoegstrook van de E17 naar de E40 zorgt ervoor dat het verkeer er ook ’s avonds vlotter verloopt dan voorheen.
- Vooral vrachtverkeer maakt gebruik van de spitsstrook.

PepperDust
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 14:44

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door PepperDust » vr 02 aug 2019, 9:29

Vooral vrachtverkeer, maar niet voldoende. Gelukkig hebben ze die analyse ook gemaakt:
De migratie naar rechts is het grootst voor het vrachtverkeer, doch slechts 31% van het vrachtverkeer maakt gebruik van de spitsstrook terwijl 56% gebruik blijft maken van rijstrook 1.

Ook het personenverkeer is in de naperiode naar rechts opgeschoven doch veel beperkter dan het vrachtverkeer.
Slechts 9% ervan maakt gebruik van de spitsstrook.
Het personenverkeer blijft, net zoals voorheen, in sterke mate geconcentreerd op de twee linker rijstroken (rijstroken 2 en 3), nl. 72% in de naperiode, versus 83% in de voorperiode.

Deze vaststellingen voor het personenverkeer zijn vermoedelijk toe te schrijven aan het snelheidsverschil tussen het personenverkeer en het vrachtverkeer waardoor dit zich logischerwijs links van het vrachtverkeer zal situeren vermits rechts inhalen niet is toegelaten.
Indien men een hogere bezetting van de spitsstrook wenst te bekomen zal men zich vooral op het vrachtverkeer moeten focussen.
Ik ben één van de weinige 9%, dat elke ochtend gebruik maakt van die spitstrook.
Het is niet bij te houden hoeveel vrachtwagens en auto's ik rechts voorbij rij... Een spitsstrook is onbestaande voor vele chauffeurs, helaas :geenlach:
Laatst gewijzigd door PepperDust op vr 02 aug 2019, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Basjuh1981 » vr 02 aug 2019, 13:39

^^ Lekker toch, een privé rijstrook :woop:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Willem » vr 02 aug 2019, 14:38

Het idee van zo'n spitsstrook zal nog moeten inburgeren bij de gebruikers van de weg.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door tompie » vr 02 aug 2019, 20:17

PepperDust schreef: vr 02 aug 2019, 9:29 Vooral vrachtverkeer, maar niet voldoende. Gelukkig hebben ze die analyse ook gemaakt:
De migratie naar rechts is het grootst voor het vrachtverkeer, doch slechts 31% van het vrachtverkeer maakt gebruik van de spitsstrook terwijl 56% gebruik blijft maken van rijstrook 1.

Ook het personenverkeer is in de naperiode naar rechts opgeschoven doch veel beperkter dan het vrachtverkeer.
Slechts 9% ervan maakt gebruik van de spitsstrook.
Het personenverkeer blijft, net zoals voorheen, in sterke mate geconcentreerd op de twee linker rijstroken (rijstroken 2 en 3), nl. 72% in de naperiode, versus 83% in de voorperiode.

Deze vaststellingen voor het personenverkeer zijn vermoedelijk toe te schrijven aan het snelheidsverschil tussen het personenverkeer en het vrachtverkeer waardoor dit zich logischerwijs links van het vrachtverkeer zal situeren vermits rechts inhalen niet is toegelaten.
Indien men een hogere bezetting van de spitsstrook wenst te bekomen zal men zich vooral op het vrachtverkeer moeten focussen.
Ik ben één van de weinige 9%, dat elke ochtend gebruik maakt van die spitstrook.
Het is niet bij te houden hoeveel vrachtwagens en auto's ik rechts voorbij rij... Een spitsstrook is onbestaande voor vele chauffeurs, helaas :geenlach:
Inderdaad, ik rij er niet dagelijks maar toch frequent. Meestal is het een prive-rijstrook. Ook ik hou mij hier niet aan het verbod om rechts in te halen.
Onlangs was de strook permanent geopend door de werken in Gentbrugge en 90% bleef lekker in de file staan op de reguliere stroken terwijl de spitsstrook gewoon vrij was.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Wimpie25 » ma 05 aug 2019, 13:46

Op de E40 tussen Bertem en de R0 heeft dat ook een tijdje geduurd eer de spitsstrook ingeburgerd was. Ondertussen wordt deze vlot gebruikt.

Plaats reactie