[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 28 mei 2019, 14:39

Het zal het oplossen van files bij brugopeningen zeker geen goed doen deze zomer.

Men zal vast beweren dat het helaas niet anders kan om de projecten uit te kunnen voeren.
Na de jarenlange problemen met de bruggen en de recente commotie rond het afsluiten van het fietspad kan dit er ook nog wel bij.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » di 28 mei 2019, 14:49

Het is ook maar net hoe je een contract op de markt zet (markt veel vrijheid of weinig) en dit afweegt tegen de kosten van de te plannen maatregelen.
Wat ik bedoel, het kan dus ook zo zijn dat RWS in dit contract verkeershinder minder belangrijk vindt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 28 mei 2019, 20:53

Ik heb het idee dat de verkeersafwikkeling in dit deel van het land sowieso wat minder belangrijk wordt geacht. Er wordt toch erg makkelijk vanuit gegaan dat mensen om kunnen rijden via de Flevopolders.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 29 mei 2019, 22:14

mavas schreef:Ik kan me niet voorstellen dat dit los van de vernieuwing van de Afsluitdijk staat. Het is namelijk de bedoeling dat ze ook wat aan de afwatering gaan doen op de rijbaan, dat werk wordt ook gefaseerd uitgevoerd. Als je per richting maar 1 strook hebt, kun je een deel van dit werk uitvoeren lijkt me.
Staat zoals hierboven vermeldt totaal los van het werk aan de Afsluitdijk. Het gaat nu om de bouw van Windpark Fryslan in het IJsselmeer waarbij een hoogspanningskabel moet worden aangelegd van aansluitpunt bij Breezanddijk naar Bolsward, trace loopt langs de A7.

De A7 zelf (de weg zelf) wordt in kader van werken Afsluitdijk totaal vernieuwd. Ook dan langdurige perioden met verkeer over 1 rijbaan. Ze beginnen daarmee in Den Oever. Het zijn elke keer stukken van ca. 8 km. Ik heb ergens planning, kan hem nu niet vinden. Zal deze binnenkort plaatsen. Start van dat werk is eind dit jaar.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door fonsoy » wo 29 mei 2019, 22:26

Vinny schreef: di 28 mei 2019, 20:53 Ik heb het idee dat de verkeersafwikkeling in dit deel van het land sowieso wat minder belangrijk wordt geacht. Er wordt toch erg makkelijk vanuit gegaan dat mensen om kunnen rijden via de Flevopolders.
Tsja, als de verbinding heden ten dage aangelegd zou worden liep er een soort N18 of N302 over de dijk. Men mag blij wezen dat er sprake is van een autosnelweg, met zijn beperkingen hier en daar.

Er staat gelukkig zelden file bij een dergelijke fasering. Leuk is het niet maar het is wel uit te leggen naar de belastingbetaler.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » wo 29 mei 2019, 23:07

^^ Geen lange files misschien, maar wel degelijk files. Heb vanavond nog in de file gestaan voor Den Oever.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 30 mei 2019, 21:06

Op de website van "De Nieuwe Afsluitdijk" https://www.deafsluitdijk.nl/ staat bij documenten een bijlage van 11/2018 (stakeholdersbijeenkomst) waar een globale planning te vinden is van alle werkzaamheden die de combinatie Levvel gaat uitvoeren, dus ook de fasering van de weg. Ik heb de bijlage bijgevoegd. De planning begint op blz 31 van Levvel.
Laatst gewijzigd door EtienneM op do 30 mei 2019, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zet aub je Tapatalk-onderschrift uit in de instellingen van je app. Bedankt!

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 30 mei 2019, 21:10

ibodejoode schreef:Op de website van "De Nieuwe Afsluitdijk" https://www.deafsluitdijk.nl/ staat bij documenten een bijlage van 11/2018 (stakeholdersbijeenkomst) waar een globale planning te vinden is van alle werkzaamheden die de combinatie Levvel gaat uitvoeren, dus ook de fasering van de weg. Ik heb de bijlage bijgevoegd. De planning begint op blz 31 van Levvel.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
Ik zie dat de bijlage niet meegekomen is, maar is via de link: https://www.deafsluitdijk.nl te vinden onder documenten.
Laatst gewijzigd door EtienneM op do 30 mei 2019, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Zet aub je Tapatalk-onderschrift uit in de instellingen van je app. Bedankt!

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 07 jun 2019, 8:34

Net nu het project De Nieuwe Afsluitdijk echt gaat beginnen, is duidelijk geworden dat het werk aan de spuisluizen vertraging op gaat lopen. Door rekenfouten moet het ontwerp opnieuw:

https://www.lc.nl/friesland/Rekenfout-n ... 26665.html

Onduidelijk is nog wat dit betekent voor de planning en de kosten.

Ik stel me zo voor dat de afgevallen inschrijvers hier, net als van de aanbesteding zelf , ook al staan zij nu in dezen aan de zijlijn, wel wat van vinden.

De provincie Friesland vindt intussen dat de communicatie rondom het project, met name aankondigingen van hinder, beter moet:
https://frieschdagblad.nl/2019/6/5/prov ... fsluitdijk
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op vr 07 jun 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » vr 07 jun 2019, 9:33

Als het ontwerp opnieuw moet, zou ik idd rekenen op vertraging.
Je kunt dan onderzoeken of alle werkzaamheden opschuiven, of dat alleen het werk aan de spuisluizen opschuift.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 jun 2019, 16:29

Deze week ook weer eens goed nieuws over de Afsluitdijk:

De financiering van een bredere sluis bij Kornwerderzand is rond
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8902 ... -aangepakt
https://www.lc.nl/friesland/Laatste-mil ... 38011.html

Tegelijk met de grotere sluis worden ook de bruggen bij Kornwerderzand vervangen.
Gezien de storingen waardoor deze bruggen de laatste jaren geplaagd werden een zeer positieve ontwikkeling.

Om het totale plan gedekt te krijgen komen wel de op de bruggen geplande vluchtstroken te vervallen. Volgens de gedeputeerde is dit een acceptabele versobering aangezien de vmax ter plaatse toch op 70 zou blijven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » wo 12 jun 2019, 20:16

Op zich goed dat de bruggen vervangen worden. Echter de storingen worden veroorzaakt, omdat de nieuwe systemen niet goed ontwikkeld zijn. Dit kan ook bij de nieuwe bruggen gebeuren en heeft niets met het onderhoud te maken. Het laten vervallen van de vluchtstroken vind ik wel een slecht plan, want op termijn zullen de spuisluizen toch vervangen moeten worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » wo 12 jun 2019, 20:21

Het is vooral jammer dat er niet gekozen is om de A 7 ter plaatse te ondertunnelen. Maar goed, er is natuurlijk geen zicht op financiering dus dan is dit wel het maximaal haalbare voor de komende 30 jaar. Bij Enkhuizen is wel gekozen voor een onderzeese oplossing toen de sluizen en de bruggen vervangen moesten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Kaaiman » wo 12 jun 2019, 23:19

De Houtribdijk is dan ook geen zeewaterkering. Een ondertunneling was daarmee een stuk goedkoper want het hoeft niet aan zulke strenge eisen te voldoen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » do 13 jun 2019, 11:17

De combinatie zeewaterkering en snelweg is ook in de huidige situatie geen gelukkige situatie. Maar goed, pragmatisch is het een goede oplossing: de ruimte wordt zo wel efficiënt benut.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 17:16

De vervanging van de bruggen gaat verder dan ik dacht. Waarschijnlijk komen er geen draaibruggen terug, maar een basculebrug, waarvoor nog meerdere opties zijn.

De notitie varianten brug Kornwerderzand: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rugontwerp

De belangrijkste afwegingen voor een basculebrug;
* de doorvaartbreedte
* moeten er twee aparte verbindingen komen of niet

Bij de doorvaartbreedte is het de vraag hoe breed de vaargeul moet zijn om tweerichtingsverkeer af te kunnen wikkelen. En daarbij is dan de vraag hoe groot de overspanning van de basculebrug moet worden, én of dit dan twee bruggen naast elkaar moeten worden om de verbinding redundanter te maken (omleiden verkeer mogelijk maken als één van de bruggen in onderhoud of storing is).

Vast staat dat het fysiek scheiden van de vaarrichtingen de voorkeur heeft (25 m + 21,7 m). Een andere vraag is dan of dit één grote overspanning moet worden, of met een tussenoplegging. In het geval van twee aparte bruggen krijg je dan 4 basculebruggen (4 x één helft).

Afbeelding

De kostenbesparing van het niet aanleggen van vluchtstroken is € 7 miljoen. De kostenraming ligt tussen de € 59 miljoen voor de meest sobere variant tot € 111,7 miljoen voor de meest uitgebreide variant (4 vallen).

Er wordt nog geen aanbeveling voor het brugtype gedaan in de notitie. Daarvoor moet eerst vastgesteld worden hoe breed de doorvaartbreedte moet zijn (twee openingen of één grote) en of het belangrijk is dat de brug redundant wordt (twee bruggen naast elkaar, één per richting).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 jun 2019, 18:57

Interessant!

Is er ook iets bekend over de plek waar de nieuwe bruggen moeten komen? Zou de optie gesplitst ook voordelen kunnen bieden voor een gefaseerde bouw? Want ik mag toch hopen dat de A7 open blijft tijdens het bouwen van de nieuwe bruggen ;)

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » vr 26 jul 2019, 12:28

Vanaf vandaag gaat het verkeer tussen Kornwerderzand en Breezanddijk in 2 richtingen over de zuidelijke rijbaan. Dit i.v.m. aanleg hoogspanningskabel van het Windpark Fryslan van Breezanddijk naar Bolsward. Er is wel een harde scheiding tussen de rijstroken. Dit gaat tot het einde van het jaar duren. Om vertragingen door vele brugopeningen in vakantietijd beheersbaar te houden heeft het verkeer tot 1 oktober t.h.v. Kornwerderzand wel 2x2 rijstroken beschikbaar. Na 1 oktober ook op de spuisluizen en brug maar 1 (zuidelijke) rijbaan beschikbaar.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 26 jul 2019, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in de opties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 12:46

De fietspad vervangende bus op de Afsluitdijk is geen doorslaand succes:
Gemiddeld een half persoon per rit

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 12:52

Op de Houtribdijk reed ook een bus toen het fietspad daar dicht was, maar dat was op afroep volgens mij. Als je standaard een bus laat rijden is de kans groter dat er geen passagiers zijn.

Het is ook wel de vraag of je zoiets moet faciliteren. Er zijn geen reële alternatieven, maar zo'n fietstocht is eigenlijk puur recreatief. Moet de belastingbetaler opdraaien voor die paar mensen die per sé toch de Afsluitdijk over willen fietsen in hun vrije tijd?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 jul 2019, 13:33

^^ Ik had een tijd geleden hier gesuggereerd dat in de lijnbussen van lijn 350 gewoon ruimte moet worden gemaakt voor fietsen en scootmobielen, ofwel een aanhanger moet worden gebruikt, in plaats van aparte bussen te laten rijden. Net zoals bij de Westerscheldetunnel gebeurt. Het lijkt er op dat dat makkelijk had gekund.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » vr 26 jul 2019, 19:20

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jul 2019, 12:46 De fietspad vervangende bus op de Afsluitdijk is geen doorslaand succes:
Gemiddeld een half persoon per rit
Dat is op zich gek, want in de 350 zitten veel meer reizigers per rit. Ik vermoed dat het dan ook ligt aan het gebrek aan integratie in de dienstregeling, waardoor de apps en reisplanners de bus niet opnemen in hun reisadviezen. Het was dan ook veel beter geweest om gewoon de dienstregeling van lijn 350 uit te breiden en op de piekmomenten (vrijdagavond en zondagmiddag) extra ritten in te leggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 19:26

^^ Het doel van die bus is fietsers overzetten. Die houden zich niet aan een dienstregeling ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » vr 26 jul 2019, 19:41

Daar ben ik het niet mee eens. Het doel van de bus is om reizigers te vervoeren die vanwege de werkzaamheden geen alternatief hebben. Het was daarom verstandiger geweest om extra ritten in de vroege morgen, late avond (sociale voorziening) en in de piekuren in te leggen (spitsdrukte opvangen). Nu rijdt de bus alleen op tijden dat de 350 ook rijdt, en voor de gemiddelde OV reiziger is die optie beter: die sluit aan op ander openbaar vervoer. En fietsers kunnen ook wel een tijdje wachten bij de bushalte als ze mee willen. Of gewoon het dienstregelingenschema opvragen bij de vervoerder ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 19:59

Nogmaals, de bus is met name bedoeld voor fietsers (wielrenners en recreatieve fietsers) waarvoor het fietspad over de Afsluitdijk vaak maar een onderdeel is van een langere fietstocht. En is niet gericht op OV-reizigers. Niemand stapt in Zurich uit de bus en op de fiets, om bij Den Oever weer in te stappen. En ik vraag me af hoeveel mensen op de fiets over de Afsluitdijk naar hun werk gaan.

Als ik het goed heb gaat de bus ook niet helemaal naar de overkant, wat betekent dat je er zonder fiets niks aan hebt.

Als ze ergens vanuit hadden moeten gaan bij het bepalen van de dienstregeling dan is het een telling van het aantal fietsers op de dijk verspreid over de dag en week + een onderzoek onder gebruikers welk percentage daadwerkelijk gebruik zou maken van de bus. Dat lijkt niet gebeurd: er was veel te doen over de afsluiting van het fietspad, maar de bus is een oplossing die (bijna) niemand wil.

Met de cijfers van nu was het laten meereizen met 350 nog niet zo'n slecht idee. In die 0,5 reiziger per rit zie ik in die combinatie geen basis om de dienstverlening van het reguliere buslijn uit te breiden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 20:09

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jul 2019, 19:59er was veel te doen over de afsluiting van het fietspad
Ik vraag me altijd af of ik 'ophef' o.i.d. tegenwoordig nog wel serieus moet nemen. Vaker wel dan niet zijn dat een handjevol mensen die op Twitter hun gal spuien waardoor organisaties meteen bang zijn imagoschade op te lopen en je dus dit soort dingen krijgt als een bus met gemiddeld 0,5 passagiers per rit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Palance » vr 26 jul 2019, 20:21

Of mensen willen helemaal niet met de bus omdat de charme nou juist het fietsen over de dijk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 20:34

Veel ophef (en onnodige oplossingen) wordt veroorzaakt door een mismatch tussen wat plannenmakers denken dat belanghebbenden belangrijk vinden, en wat zij werkelijk belangrijk vinden.

Op het moment dat dat duidelijk wordt is er vaak niet veel meer aan te doen.

Veel van de fietsers die zich hier druk over hebben gemaakt hadden liever tijdige communicatie gezien en invloed op de planning gehad (met als resultaat bijvoorbeeld meerdere afsluitingen met periodes ertussen waarin er toch gefietst kon worden). Iemand die op de racefiets een fietstocht om het IJsselmeer maakt, of op fietsvakantie door Nederland is, maak je niet blij met een bus.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Basjuh1981 » za 27 jul 2019, 11:35

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jul 2019, 19:26 ^^ Het doel van die bus is fietsers overzetten. Die houden zich niet aan een dienstregeling ;)
Over het algemeen houden fietsers weinig aan welke regeling dan ook ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 28 jul 2019, 9:25

Nogmaals, de bus is met name bedoeld voor fietsers (wielrenners en recreatieve fietsers) waarvoor het fietspad over de Afsluitdijk vaak maar een onderdeel is van een langere fietstocht
Nogmaals, dat is niet zo. Die mensen weten van de werkzaamheden en rijden nu niet meer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie