Treintickets China

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Treintickets China

Bericht door mvalkenburg » do 13 jun 2019, 15:22

Heeft iemand ervaring met kopen van treintickets in China?
Ik moet volgende week met de (/een) highspeed train van Guangzhou naar Shenzhen. Kan ik iets online regelen, of is het een kwestie van loketje zoeken?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Treintickets China

Bericht door Egbert » do 13 jun 2019, 15:28

Geen ervaring maar een snelle google levert www.chinatour.net/train‎ die op google wordt aangeprezen als "Official China Railway Website‎" maar op de website zelf staat "We are a leading travel company based in Beijing China,".

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Treintickets China

Bericht door Lekkere Kwal » do 13 jun 2019, 15:36

Ik kan Seat61 zeer aanraden voor uitvoerige treinticket info en tips naar welk land dan ook: https://www.seat61.com/China.htm

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » do 13 jun 2019, 15:51

Ik heb online gekocht en vervolgens laten afleveren bij mijn hotel. Meen dat het bij trip.com was (toen nog CTrip), die ook wordt aangeraden op seat61.com - wat een bron is die ook ik op dit onderwerp blind durf te volgen. Dat werkte prima: had ruim voor vertrek besteld, het adres van mijn eerste hotel in China opgegeven en bij aankomst in dat hotel hadden ze een keurige enveloppe voor me.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Treintickets China

Bericht door NWH » do 13 jun 2019, 16:02

"Ouderwets" een loketje opzoeken gaat ook prima.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Treintickets China

Bericht door mvalkenburg » do 13 jun 2019, 16:16

Pino schreef: do 13 jun 2019, 15:51 Ik heb online gekocht en vervolgens laten afleveren bij mijn hotel. Meen dat het bij trip.com was (toen nog CTrip), die ook wordt aangeraden op seat61.com - wat een bron is die ook ik op dit onderwerp blind durf te volgen. Dat werkte prima: had ruim voor vertrek besteld, het adres van mijn eerste hotel in China opgegeven en bij aankomst in dat hotel hadden ze een keurige enveloppe voor me.
Deze was ik ook al tegengekomen, goed om te horen dat iemand daar ervaring mee heeft. Ga ik die doen. M.b.t. Google en China durf ik niet zo maar blind te varen op iets of iemand die zich zelf "official" of "authorized" noemt. Ze kopiëren alles.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Palance » do 13 jun 2019, 16:55

NWH schreef: do 13 jun 2019, 16:02 "Ouderwets" een loketje opzoeken gaat ook prima.
Als jouw Chinees heel goed is wel, ja.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » do 13 jun 2019, 18:15

Mwa, ik heb met weinig meer Chinees dan een "ni hao" bij aankomst en "xi xi" bij afscheid toch best treinkaartjes kunnen regelen aan een loket. Een printje of telefoon waarop te zien is welke trein je wilt hebben doet meestal wonderen. Het aantal personen geef je aan met je vingers. Maar online reserveringen zijn wel makkelijker...

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Treintickets China

Bericht door ronny forgeron » do 13 jun 2019, 19:05

Toch een beetje anders. Sinds enige tijd moet bij aankoop trein en bustickets ID of paspoort getoond worden. Dus via automaten en internet kun je alleen reserveren. Voor vertrek zul je je moeten melden bij een loket op het station en op vertoon van je papieren de reservering omwisselen voor een ticket.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Treintickets China

Bericht door mvalkenburg » do 13 jun 2019, 19:28

^^ Onder andere trip.com biedt wel de mogelijkheid van levering van het ticket aan het hotel. Je moet wel je paspoort nummer opgeven, maar ik las ergens dat ze dus expliciet juist geen kopie van het paspoort nodig hebben

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » do 13 jun 2019, 19:33

^^ Benieuwd naar je ervaring op dit punt, want ik heb voor eind augustus nog een paar Chinese treinreizen in de planning. Overigens vind ik de reservering in een vroeg stadium belangrijker dan het niet bij een loket langs hoeven. Mede omdat we met twee kleine kinderen reizen en op routes waar maar enkele treinen per dag rijden.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Treintickets China

Bericht door NWH » do 13 jun 2019, 19:59

Palance schreef: do 13 jun 2019, 16:55
NWH schreef: do 13 jun 2019, 16:02 "Ouderwets" een loketje opzoeken gaat ook prima.
Als jouw Chinees heel goed is wel, ja.
Mijn Chinees is niets meer dan hallo, dankjewel en 1 t/m 10 en daarmee kon ik het, zoals Pino hierboven ook al aangeeft, prima redden aan een loket.
We hebben het hier ook over grote steden en niet over een klein gehucht, dus met een aantal Engelse ondersteunende woorden lukt het prima is mijn ervaring.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Treintickets China

Bericht door ronny forgeron » vr 14 jun 2019, 12:01

mvalkenburg schreef: do 13 jun 2019, 19:28 ^^ Onder andere trip.com biedt wel de mogelijkheid van levering van het ticket aan het hotel. Je moet wel je paspoort nummer opgeven, maar ik las ergens dat ze dus expliciet juist geen kopie van het paspoort nodig hebben
Ja, je moet je paspoortnummer opgeven, maar je ticket kun je echt alleen krijgen aan een loket na tonen paspoort. Aan het hotel wordt slechts een reserveringspapier geleverd. Vergelijk het met online inchecken voor een vlucht, dat kan in China, maar op de print staat duidelijk This is not a boarding pass. Aan de balie op het vliegveld krijg je pas je instapkaart na inspectie paspoort.
In 2016 was dit nog niet zo.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 12:20

Begin september 2017 kreeg ik nog echte treinkaartjes in het hotel, maar dat zegt natuurlijk nog steeds weinig. Bij mijn langere treinreizen door China (Korla - Kashgar in 2013, Xian - Shanghai in 2017) is wel altijd mijn paspoort gecontroleerd bij het instappen. Het is vast niet zo dat dat nu niet meer gebeurt ...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Treintickets China

Bericht door mvalkenburg » vr 14 jun 2019, 15:13

China zou China niet zijn als het niet onnodig gecompliceerd zou zijn hè :wall: Dan kan ik me de hotel delivery dus besparen, want alleen een printje met reserveringsnummer kan ik natuurlijk net zo goed zelf regelen en hoef ik geen 7,50 extra voor te betalen...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Treintickets China

Bericht door jelger » vr 14 jun 2019, 19:42

Breek me de bek niet open. Je had ooit een systeem met dubbele munteenheid, Foreign Exchange Currency voor buitenlanders, en de gewone Renminbi. Natuurlijk levendige zwarte markt. Voor treinreizen had je de FEC nodig. Overstap verbindingen kon je niet in een keer boeken, althans, dat was mijn indruk. Heb de reis van Golmud naar Jinjang (Sichuan) in etappes moeten doen, via Xining, Lanzhou en Baoji. Alleen in Xining een hotel gepakt, en vier nachten in de trein gebivakkeerd, waarvan twee in de hard seat (een nacht op de vloer) - de eerste van die twee een upgrade gedaan toen de trein lang moest wachten op vrijmaken spoor van modder. De laatste nacht me getrakteerd op een 1e klas sleeper, via de wagon conducteur. Ik kwam op de laatste yuans aan op de uiteindelijke bestemming van deze lange excercitie (Dali) waar ik kon tanken :lol:

Dit was niet mijn eerste lange trein reis in China, wel de laatste tot nu toe. Hoe het er nu aan toe gaat, geen idee, hopelijk beter.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » za 31 aug 2019, 8:07

Vlugge update na een tweetal reizen met Chinese HSLs anno 2019. Boeken via het oude Ctrip, tegenwoordig bekend als trip.com, blijft makkelijk. Maar het is dus zo dat je een reserveringsnummer krijgt waarmee je op het station pas je definitieve tickets kunt ophalen. Daarvoor staan kaartautomaten waaraan je zonder Chinees identiteitsbewijs niets kunt, dus je moet aansluiten in de rij op het station. Reken gemakkelijk een halfuur voordat je aan de beurt bent. Reserveren via de Trip-app is dan wel handig, want die geeft de mogelijkheid "ticket pickup info" waarmee je een plaatje genereert met de Chinese tekst "wilt u de tickets afgeven voor reserveringsnummer X, van Y naar Z?" Of zoiets. Paspoorten laten zien en de tickets komen inderdaad vanzelf zonder enige conversatie in het Chinees. Je hebt voor die pickup info wel een internetverbinding nodig, dus het heeft zin nog even een screendump te maken wanneer je nog op hotel-wifi zit en die te tonen.

Je paspoort wordt vervolgens nog een keer gecontroleerd bij de security bij het ingaan van de stationshal (de ticket-balies zijn in een aparte ruimte daarnaast). Het instappen gaat vervolgens wel zonder controle; stukje sneller dan dat ik me herinnerde uit 2017 - maar ja, dat is dan ook de enige compensatie voor die extra wachttijd in de rij in de tickethal...

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 712
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Treintickets China

Bericht door ronny forgeron » za 31 aug 2019, 10:30

^^ ^^
Wat ik 14 juni al schreef.
Maar waarom zou je dat aannemen van iemand die het hier in China uit ervaring weet.
Dat alleen met identificatie reizen is ingevoerd na een aantal bloedige aanslagen op stations. Bestond natuurlijk al voor vliegen net als elders in de wereld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Treintickets China

Bericht door Pino » za 31 aug 2019, 11:31

^^ Aan die post heb ik nooit getwijfeld. Mijn laatste bericht was puur bedoeld om aan te geven hoe het voor ons verder ging bij dat gegeven. ;)

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Treintickets China

Bericht door Seat » za 31 aug 2019, 13:13

Ik heb in 2016 mijn treintickets via China Travel Guide geboekt. Moest wel via die website een scan van mijn paspoort uploaden. Voor zover ik me kan herinneren ging in China alles (tegen verwachting in) erg soepel: paspoort scannen, tickets printen en ik kon door. Ging om een aantal HSL-trajecten waaronder Shanghai-Beijing. Over het algemeen spreekt alles voor zich, en als je echt Chinees nodig hebt, zijn er van die vertaalappjes en dan helpen ze je wel verder.

Plaats reactie