[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » ma 18 mar 2019, 10:48

Coen Tunnel schreef: zo 17 mar 2019, 21:34 Het OWN in Oostenrijk ligt ook vol met trompetjes en andere ongelijkvloerse aansluitingen.
Dat heeft een aardig voordeel op kruispunten die anders redelijk druk zijn. Slowakije heeft er in het OWN ook een heel aantal inzitten, vaak nog wat ruimer uitgevoerd als in Oostenrijk. Mogelijk hebben ze dat al vroeg van Oostenrijk afgekeken, aangezien Tsjechië dit niet zo heeft.

Wel jammer is dat in Oostenrijk diverse trompetaansluitingen in het OWN voor rotondes verdwijnen. Te denken valt aan de kruising tussen de B171 en B189 in Imst. De rotonde heeft de situatie er m.i. niet bepaald beter op gemaakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » ma 18 mar 2019, 11:03

^^ Opgeofferd om een supermarkt beter te ontsluiten, lijkt het. Misschien ergens wel tekenend. Iets soortgelijks zie je bij de aansluiting A12-OWN bij Wörgl, waar het er sterk op lijkt dat er een klassieke trompet zat, waar nu echter in de aan/afvoerroute naar de B171 een rotonde is gebracht. Die een bedrijventerrein ontsluit. Daarmee moet de capaciteit van de afrit toch behoorlijk zijn afgenomen. Vermoed dat men dat offer dan wel heeft durven maken, omdat de klassieke trompet wat overgedimensioneerd werd geacht, zelfs voor dagen met verkeerspieken op de afrit (geloof trouwens ook niet dat Wörgl-West grote hoeveelheden vakantieverkeer verwerkt). Terwijl, voor zover dat ooit al aan de orde is geweest, ook niet meer vooruit hoeft te worden gelopen op tolhuisjes aan de aan/afvoerroute.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 21 mar 2019, 19:37

Ik wist dat Oostenrijk een tunnelbeveiligingssysteem had dat oververhitting kan detecteren (remmen, beginnende brandjes), maar ze hebben ook een systeem 'Akut' dat ongebruikelijk geluid detecteert:
  • Über Vorgaben der EU hinaus sei vielerorts ein akustisches Warnsystem installiert, so ein Asfinag-Sprecher. Das System „Akut“ horche mit seinen Mikrofonen nach verdächtigen Geräuschen. „Ob ein Reifen platzt, Türen zugeschlagen werden oder Autos kollidiert sind.“ Bei Verdacht werde sofort via Kameras kontrolliert. „Man kann mal wegsehen, aber nicht weghören“, so der Sprecher weiter.
Tiroler Tageszeitung: Die Konsequenzen aus dem Mont Blanc-Unglück

Ik kan in Oostenrijk wel waarderen dat ze de tunnelupgrades serieus hebben genomen, als straks de Karawankentunnel in 2026 verdubbeld is zijn alle grote Alpentunnels in het hoofdwegennet verdubbeld naar 2x2, met uitzondering van de Arlbergtunnel, waar dat uit capaciteitsoogpunt niet noodzakelijk is. In Zwitserland houden ze krampachtig vast aan de capaciteitsbeperking.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 08 apr 2019, 19:58

De Plöckenpass is een 1357 meter hoge bergpas op de grens tussen Oostenrijk en Italië, op de route Lienz - Tolmezzo / Udine. De Plöckenpass is ruim 100 kilometer korter voor noord-zuidverkeer vergeleken met de snelwegroute via Villach. De Plöckenpass ligt ook in het verlengde van de Felbertauerntunnel en heeft daarom ook enig belang voor bovenregionaal verkeer, het is ook de kortste route tussen München en Trieste, ruim 70 kilometer korter dan de snelwegroute via Salzburg en Ljubljana.

Er is een studie uitgevoerd naar de verbetering van deze met name voor trucks lastig te berijden bergpas.

De drie varianten;
* uitbouw bestaande weg: € 34 miljoen voor Oostenrijkse deel
* 3,5 kilometer lange pastunnel: € 117 miljoen
* 8 kilometer lange basistunnel: € 261 miljoen

Maar men wil er ook geen doorgaand (vracht)verkeer mee aantrekken. Momenteel rijden er gemiddeld 1.000 - 1.200 voertuigen en 30-40 vrachtwagens over de Plöckenpass. Bij een basistunnel-scenario zou dat verdrievoudigen.

ORF: Studie zu Ausbau der Plöckenpassstraße

Als ik het terrein zo bekijk denk ik dat er met name aan Italiaanse zijde geen mogelijkheid is om de pas echt te verbeteren zonder een tunnel. Dan lijkt me een 3,5 kilometer lange pastunnel het meest zinvol. Het is zinloos om de Oostenrijkse kant te verbeteren terwijl aan Italiaanse kant 13 haarspeldbochten blijven bestaan. Dan kan je beter het zo laten.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » ma 08 apr 2019, 20:52

Mijn eerste gedachte bij het lezen was: "zoveel vraag is er toch niet voor een extra Alpen-doorsteek met tijdswinst naar Trieste/Udine?" En de tweede was "als je iets doet, zou je toch verwachten dat de oude gedachten over de Autostrada dell'Alemagna weer terug komen." Maar bij doorklikken werd duidelijk dat dit vooral een Karintisch project is, dus dan moet het hier. Het internationale belang kunnen we in die zin wel buiten beeld laten. Hoewel het er prachtig uitziet, een nieuwe noord-zuid-snelweg over de Felbertauern, daar ga je zeker geen handen voor op elkaar krijgen als dat combineert met een Plöckenpass en daarmee een transitverbinding...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 08 apr 2019, 21:08

Een autosnelwegcorridor zal sowieso niet het uitgangspunt te zijn. Meer een regionale verbinding, die overigens in de zomer best wel interessant kan zijn als alternatieve route over de Alpen. Maar dan zou eigenlijk ook de B110 tussen Oberdrauburg en Kötschach-Mauthen verbeterd moeten worden, dat heeft ook nog een set haarspeldbochten.

Het doel is ook vooral om dit te verbeteren. De pas is niet hoog maar wel erg krap uitgebouwd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door mavas » ma 08 apr 2019, 21:14

De route vanaf de Duitse grens naar de pas is anders ook weinig hoogwaardig uitgebouwd.
En om ook nog eens 261 miljoen te steken voor een paar duizend voertuigen lijkt mij behoorlijk veel geld.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 08 apr 2019, 21:26

Als je iets wil upgraden in de Alpen dan zit je snel aan hoge bedragen. In Zwitserland worden ook rondwegen bij dorpen aangelegd voor 100 miljoen+. Tunnelbouw is in de Alpen een stuk duurder dan Scandinavië. Ik denk dat het scenario van een basistunnel niet reëel is.

Je moet bij dit soort projecten niet alleen kijken naar de intensiteiten, maar vooral in het belang van connectiviteit, kennelijk is de Plöckenpass met enige regelmaat helemaal afgesloten, dan praat je snel over dermate grote omrijtijden dat de economische uitwisseling erdoor beperkt wordt. Zo werkt het ook in Noorwegen waar ze bruggen en tunnels bouwen voor weinig verkeer. Behoorlijk grote delen van Oostenrijk zijn geïsoleerd als het verder van de snelweg af is, vanwege de lange reistijden om ergens te komen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » di 09 apr 2019, 8:12

Chris schreef: ma 08 apr 2019, 21:08 Een autosnelwegcorridor zal sowieso niet het uitgangspunt te zijn. Meer een regionale verbinding, die overigens in de zomer best wel interessant kan zijn als alternatieve route over de Alpen. Maar dan zou eigenlijk ook de B110 tussen Oberdrauburg en Kötschach-Mauthen verbeterd moeten worden, dat heeft ook nog een set haarspeldbochten.
Dat stelt niet zoveel voor. Dat stuk ligt er goed bij. Je hebt nou eenmaal een hoogteverschil van het Drautal richting de Gailbergsattel.
Het doel is ook vooral om dit te verbeteren. De pas is niet hoog maar wel erg krap uitgebouwd.
De weg naar de Plöckenpass is goed en breed tot een paar kilometer voor de pashoogte, bij het bordje 'Ende der Ausbaustrecke' beland je op een deel dat veel smaller is en waarvan het wegdek bovendien in slechte staat is.
Chris schreef: ma 08 apr 2019, 21:26Je moet bij dit soort projecten niet alleen kijken naar de intensiteiten, maar vooral in het belang van connectiviteit, kennelijk is de Plöckenpass met enige regelmaat helemaal afgesloten, dan praat je snel over dermate grote omrijtijden dat de economische uitwisseling erdoor beperkt wordt.
In 2016 was ik een weekje in de Alpen en toen wilde ik over de iets oostelijker gelegen Nassfeldpass, maar die was toen enkele maanden dicht vanwege een aardverschuiving. Volgens mij is de Plöckenpass daar wat minder gevoelig voor, ik heb zulke berichten de afgelopen jaren in ieder geval niet meegekregen.

Maar een korte tunnel om ook de krappe haarspeldbochten aan Italiaanse zijde te vermijden, dat zou geen slecht idee zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 apr 2019, 15:45

Chris schreef: ma 08 apr 2019, 21:08 Een autosnelwegcorridor zal sowieso niet het uitgangspunt te zijn.
Daar waar m.i. een autosnelweg het meest urgent benodigd wordt is de Fernpass. Nu weet ik dat hiervan überhaupt geen sprake is en de lokale bevolking tegen is, maar het is vaak een ellende op die route. Een 2x2 verbinding tussen Füssen en Imst lijkt steeds meer sterker benodigd te worden. Het zou al schelen als tot Reutte 2x2 wordt, de Fernpass een tunnel krijgt en de Tschirganttunnel weer nieuw leven ingeblazen krijgt.

De plannen van de Plöckenpass zijn allemaal wel leuk en aardig, maar of dit nu echt een verkeersprobleem in de Oostenrijkse Alpen vormt?! En inderdaad moet dan ook Italië flink uitbouwen en lijkt een tunnel onuitwijkbaar. Wat mij betreft investeren ze het geld liever elders (bijv. Fernpasstunnel) waar het harder benodigd wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » di 09 apr 2019, 15:54

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk. Als men de Plöckenpass wil opwaarderen hoeft dat niet te wachten tot een andere pas 300 kilometer verderop misschien ooit opgewaardeerd wordt. Dit soort projecten worden volgens mij ook hoofdzakelijk door de staten betaald. Oostenrijk is wat dat betreft nog weer anders dan Duitsland.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de Fernpass opgewaardeerd moet worden. Het is het grootste probleem van het onderliggend wegennet in Oostenrijk en net doen of het niet bestaat omdat je geen nieuwe transitcorridor wil faciliteren is de ogen sluiten voor de realiteit. De route over de Fernpass zou gewoon helemaal als autosnelweg aangelegd moeten worden, Sondermaut er op en klaar.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » di 09 apr 2019, 16:06

^^ Tschirganttunnel voorrang geven, als je het mij vraagt. Dan wordt vanzelf eerst de Fernpas-Scheiteltunnel onvermijdelijk en dan volgt verdubbeling van de enkelbaans autoweg tot aan Reutte vanzelf. Hoewel de files meestal op dat laatste stuk ontstaan, zie ik liever eerst de haarspeldbochten verdwijnen in plaats van dat men eerst nog eens de autoweg verbreed en daarna echt de deur dicht gooit ivm transitroute. Doe dan maar een Bundesstrasse langs Reutte en Sondermaut voor nieuwe tunnels.

Maar zoals je zegt: dit is hoofdzakelijk regionale politiek, nog op geen enkele manier een prioriteitenlijstje van de Weense politiek (en zelfs dan nog zullen we moeten accepteren dat een regionaal project op een Karintische Alpenpas het door regionale koehandel kam winnen van een regionaal project op een Tiroolse Alpenpas).

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » vr 12 apr 2019, 13:36

https://www.vol.at/lkw-brand-im-pfaendertunnel/6166233

In de Pfändertunnel bij Bregenz (A14) is gisterenavond een vrachtwagen die hooi transporteerde uitgebrand. De bluswerkzaamheden duurde ruim vier uur en de tunnel was richting Bludenz afgesloten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door marcel » vr 19 apr 2019, 15:40

Nadat ik twee jaar geleden aan het westelijke einde van de B1 ben geweest, was ik vorige week aan het andere eind:
Afbeelding

Net zo als 30 jaar geleden toen ik daar voor het laatst was, wordt het nummer 221 alleen op bevestigingsborden aangegeven
Afbeelding
verder staan er alleen indirecte verwijzingen naar snelwegen:
Afbeelding

Wel staan op sommige belangrijke punten voorwegwijzers met de nummers:
Afbeelding
Helaas kan ik mij niet herinneren of dat 30 jaar geleden ook al zo was.

Totaal 85 foto's:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... J6bFNqTXV3

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 28 apr 2019, 11:47

In Oostenrijk zakt de sneeuwgrens tot 1000 meter vandaag, best wel laat in het seizoen.

Dit is de A10 bij de Tauerntunnel

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » ma 29 apr 2019, 12:06

Inderdaad best laag, maar sneeuw in deze tijd van het jaar is in de Alpen geen uitzondering. Het kan soms nog met bakken uit de lucht komen. Vaak is de sneeuw echter wel net zo snel weg als het gekomen is. Zelfs een meter verse sneeuw kan in 1-2 dagen weer weg zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » ma 29 apr 2019, 12:55

Asfinag heeft de cijfers over 2018 bekend gemaakt;

* € 2156 miljoen tolomzet (+6,2%)
* € 1465 miljoen tol van vrachtauto's (+6,9%)
* € 691 miljoen tol van personenauto's (+4,6%)
* € 502 miljoen tol van vignetten (+2%)
* € 189 miljoen tol van Sondermaut (+12,3%)

Het aantal verkochte vignetten lag op 27.200.000. Dit is 0,7% lager dan in 2017.

Het aantal afgelegde kilometers steeg met 2,8%, waarvan +2,4% auto's en +5,6% vrachtauto. In totaal werd er 32,48 miljard voertuigkilometers afgelegd.

Gemiddelde tolinkomsten personenauto: € 0,02 per km
Gemiddelde tolinkomsten vrachtauto: € 0,38 per km

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 12 mei 2019, 10:21

De Großglockner Hochalpenstraße is afgelopen vrijdag (10 mei) geopend. Er ligt nog veel sneeuw. Lijkt me nog niet echt geschikt voor zomerbanden.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door waldo79 » zo 12 mei 2019, 10:26

En die mistige condities maken het ook niet aansprakelijk om naar boven te rijden...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 mei 2019, 0:48

Volgens het volgende artikel van de Tiroler Tageszeitung zal de Fernpass in afzienbare tijd een tolweg worden. De weg zal een eigen "Mautgesellschaft" krijgen, waaraan de weg (B179) en de nieuw te bouwen tunnel onder de Fernpass van 1,4 km verpacht zal worden. Een vorm van privatisering. Men is het er al over eens geworden dat de tol tussen de 7 tot 9 euro zal gaan bedragen, de lokale bevolking wordt daarvan vrijgesteld. De Felbertaurn dient daarbij als voorbeeld.

Eveneens zal een spoortunnel van 17,5 km gebouwd worden en men wil eigenlijk met de tolweg het spoor gaan (indirect) financieren, hetgeen volgens Europees recht moeilijk is. De regerende coalitie in Tirol wil deze zomer een besluit nemen.

Bron: https://www.tt.com/politik/landespoliti ... andeskasse

Persoonlijk vind ik 7 à 9 euro voor een enkelbaanse weg, waaraan alleen een 1,4 km lange tunnel wordt gebouwd redelijk veel geld. Van mij part mogen ze meteen de oude S14 plannen voor een Schnellstraße weer uit te kast trekken. Vooral het idee dat men daarmee het spoor wil gaan financieren vind ik een verkeerd principe. Aan de andere kant zal deze tolheffing er misschien voor zorgen dat de weg wat minder extreem bereden wordt. Genoeg vakantiegangers die ik dan die tol zie omzijlen. En het wordt ook wel tijd dat de Fernpass eindelijk eens aangepakt wordt, maar denk dat dit nog niet flink genoeg is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door captain007 » di 28 mei 2019, 8:05

^^ Grootste probleem is dat de hele route enkelbaans is, veel gelijkvloerse kruisingen heeft en een erg bochtig trace kent. Er is in dat hele gebied gewoon een chronisch gebrek aan een hoogwaardige noord/zuid route. Tussen Bregenz en Kufstein heb je eigenlijk geen hoogwaardige wegen van/naar Duitsland. Invoering van tolheffing zal gewoon betaald in de file staan worden, want ik denk dat juist vanwege het gebrek aan alternatieven het weinig zal veranderen. Misschien dat juist zelfs een waterbedeffect ontstaat, waardoor weer andere wegen in de regio meer verkeer te slikken krijgen om de tol te omzeilen. En die zijn ook al zo geweldig uitgebouwd...

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » vr 07 jun 2019, 8:47

Over het algemeen zijn alle Oostenrijkse passen al open, al zitten een aantal bekende nog dicht.
Bielerhöhe: Aldus de VVV (Verkehrsverbund Vorarlberg) is de Wintersperre nog niet opgeheven en is Landbus 85 tot vermoedelijk 20 juni ingekort tot bushalte Partenen Loch (voor het tolhuisje aan de voet van de pas). Van een inkorting van lijn 260 in Tirol is mij niets bekend.
Furkajoch: De eveneens in Vorarlberg gelegen Furkajochpas tussen Rankweil en Damüls is ook nog dicht. Deze gaat vermoedelijk eind juni open.
Hahntennjoch: Deze vrij bekende Noord-Tiroler pas is tot eind juni gesloten.
Pass Lueg: Van de Pass Lueg is niets bekend over de opheffing van de Wintersperre
Sölkpass: Van deze pas is nog niet bekend wanneer hij opent.
Timmelsjoch: Deze grensbergpas zit nog dicht tot dit weekend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 17:36

Timmelsjoch opent morgen, 8 juni:

Das lange Warten hat ein Ende! Morgen Samstag, 8. Juni können wir die Timmelsjoch Hochalpenstraße für den Verkehr mit Sommerreifen frei geben. Wir bedanken uns für Ihre Geduld und wünschen eine traumhafte Fahrt!

Opmerkelijk dat Furkajoch zo laat open gaat. De pas is 1761 meter hoog, of zouden ze daar niet actief sneeuwruimen en gewoon wachten tot het meeste is weggesmolten? Lawinegevaar kan op zichzelf ook een reden zijn om een pasroute langer dicht te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 13 jun 2019, 17:11

Vandaag een stuk onderliggend wegennet gereden in Oostenrijk. Vanaf het Staller Sattel naar Lienz en daarna weer terug naar Italië via de B100. Ik was vergeten hoe goed het Oostenrijkse OWN is. Op de B108 en B100 kon je daadwerkelijk de maximumsnelheid van 100 rijden, een enorm verschil met Italië waar je amper lange stukken de 70 haalt, laat staan 90. Direct vanaf de grens zie je het verschil al.

Het Staller Sattel is aan Italiaanse zijde met verkeerslichten geregeld, beide richtingen hebben maar 15 minuten per uur groen. Ik was net op tijd, anders moet je 45 minuten wachten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » do 13 jun 2019, 17:18

Je kunt inderdaad goed opschieten op het Oostenrijkse OWN. Altijd fijn rijden daar.

De Staller Sattel is wel een geinige pas. Ik heb ook wel eens flink doorgereden aan de Italiaanse kant om tijdig bij de verkeerslichten te zijn, en ik haalde het ook met 1 of 2 minuten te gaan.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Sondermaut » do 13 jun 2019, 19:56

Chris schreef: do 13 jun 2019, 17:11Het Staller Sattel is aan Italiaanse zijde met verkeerslichten geregeld, beide richtingen hebben maar 15 minuten per uur groen. Ik was net op tijd, anders moet je 45 minuten wachten...
Kan je me deze verdeling eventjes uitleggen? :facepalm:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » do 13 jun 2019, 20:17

Het werkt zo:
.00 - .15 open richting Italië
.15 - .30 ontruimingstijd
.30 - .45 open richting Oostenrijk
.45 - .00 ontruimingstijd

De ontruimingstijd van een kwartier voelt wat lang. Het enkelbaans stuk is ruim zes kilometer, dus dat voorziet min of meer een gemiddelde snelheid van net iets onder de 30 km/h wanneer je de langzaamste weggebruiker hebt doorgelaten één seconde voor sluiting. Zo steil en bochtig is dat stuk echter ook niet, en de weg is natuurlijk ook gesloten voor vrachtwagens, bussen en caravans (die misschien moeite zouden hebben om die snelheid te halen). Maar dit laat wel ruimte voor een makkelijk te onthouden schema. En je hebt een beetje adempauze wanneer de dingen even niet helemaal lopen als gepland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Jeroen » vr 14 jun 2019, 10:46

SnarfFlevoland schreef: di 28 mei 2019, 0:48 Volgens het volgende artikel van de Tiroler Tageszeitung zal de Fernpass in afzienbare tijd een tolweg worden. De weg zal een eigen "Mautgesellschaft" krijgen, waaraan de weg (B179) en de nieuw te bouwen tunnel onder de Fernpass van 1,4 km verpacht zal worden. Een vorm van privatisering. Men is het er al over eens geworden dat de tol tussen de 7 tot 9 euro zal gaan bedragen, de lokale bevolking wordt daarvan vrijgesteld. De Felbertaurn dient daarbij als voorbeeld.

Eveneens zal een spoortunnel van 17,5 km gebouwd worden en men wil eigenlijk met de tolweg het spoor gaan (indirect) financieren, hetgeen volgens Europees recht moeilijk is. De regerende coalitie in Tirol wil deze zomer een besluit nemen.

Bron: https://www.tt.com/politik/landespoliti ... andeskasse

Persoonlijk vind ik 7 à 9 euro voor een enkelbaanse weg, waaraan alleen een 1,4 km lange tunnel wordt gebouwd redelijk veel geld. Van mij part mogen ze meteen de oude S14 plannen voor een Schnellstraße weer uit te kast trekken. Vooral het idee dat men daarmee het spoor wil gaan financieren vind ik een verkeerd principe. Aan de andere kant zal deze tolheffing er misschien voor zorgen dat de weg wat minder extreem bereden wordt. Genoeg vakantiegangers die ik dan die tol zie omzijlen. En het wordt ook wel tijd dat de Fernpass eindelijk eens aangepakt wordt, maar denk dat dit nog niet flink genoeg is.
Hopelijk betekent dat ook dat doorgaand vrachtverkeer weer toegestaan wordt. Nu is het via Kufstein nog een omweg van dik 70 kilometer extra die ook nog eens over de overbelaste ring van München voert.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 22:37

Een paar foto's van de Fernpass. Het was alweer heel lang geleden dat ik de pas voor het laatst gereden had, zo lang dat ik er eigenlijk geen herinnering meer van had. Het is een eenvoudige pas, de zuidzijde is het steilst. Het scheelt wel dat er geen vrachtverkeer rijdt, ik ben bang dat als vrachtverkeer hier vrijgegeven wordt het een chaos wordt. Het is nu al in de zomer en winter een enorm knelpunt - zonder vrachtverkeer. Als je het volume vrachtverkeer over de Brennerpass ziet, dan is wel duidelijk dat de Fernpass ongeschikt is voor zoveel trucks behalve als de route wordt uitgebouwd tot autosnelweg - waar geen plannen voor zijn.

Afbeelding
Fernpass-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fernpass-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fernpass-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Fernpass-4 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 13:40

De Reschenpass, focus op de Oostenrijkse kant. Ik heb al wel gezien dat er bijna altijd wel één of meerdere tankstations aan de Oostenrijkse kant van de grens zijn. Het kan zo maar 50 cent verschillen met de Italiaanse benzineprijzen. In Italië liggen de benzineprijzen snel boven de € 1,80 als je verder van de dichtbevolkte regio's komt. In de Alpen betekent dat dus snel tegen de 50 cent prijsverschil, volgens mij is dat prijsverschil nog groter dan rond Luxemburg.

Afbeelding
Reschenpass-4 by European Roads, on Flickr

De B180. Eigenlijk is dit een Landesstraße, want Oostenrijk heeft geen Bundesstraßen meer. Sommige lijken ook daadwerkelijk hernummerd van B naar L, maar niet allemaal.
Afbeelding
Reschenpass-7 by European Roads, on Flickr

Kilometerpaal met een zeer exacte waarde.
Afbeelding
Reschenpass-8 by European Roads, on Flickr

Het tankstation in Oostenrijk. Ik heb ze nog wel goedkoper gezien (benzine rond € 1,28).
Afbeelding
Reschenpass-9 by European Roads, on Flickr

Bij de Reschenpass is ook de hoogstgelegen camping van Oostenrijk volgens dit bord.
Afbeelding
Reschenpass-10 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie