Eruit met de UIT-borden?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Robbert297 » di 23 apr 2019, 9:20

Laat ze eerst maar eens consequent zijn met één model UIT-bord, zien we daarna wel weer verder...
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Vinny » di 23 apr 2019, 23:16

Snelwegfreak schreef: za 20 apr 2019, 21:58 Ik vind het, zeker als het in wit op blauw zou zijn, teveel op een :D2: lijken. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Bovendien op de wegwijzers zelf moeten de pijlen steeds meer omhoog staan. Ik vind dan deze ontwikkeling bijzonder curieus en ik ben er zelf geen voorstander van.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door RikB » wo 24 apr 2019, 11:09

Pijlen omhoog verbeterd de snelheid/doorstroming toch? Dan is een pijl schuin naar beneden voor een afrit misschien niet zo gek ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Rene » di 30 apr 2019, 20:25

TNO heeft destijds onderzoek gedaan naar de richting van de pijl: naar rechtsboven, rechts of rechtsbeneden. De laatste kwam er overduidelijk als slechtste uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 19:31

Een geel-zwarte chevron op het knooppunt Buren (komende vanaf de A35 uit Enschede).

Afbeelding
Gele chevron knooppunt Buren by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » za 15 jun 2019, 19:33

Hmm. Nog stééds een calamiteitenaannemer die dit plaatst... :facepalm:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Demassel » za 15 jun 2019, 21:14

Chris schreef:Een geel-zwarte chevron op het knooppunt Buren (komende vanaf de A35 uit Enschede).

Afbeelding
Gele chevron knooppunt Buren by European Roads, on Flickr
Die staat er al minimaal een jaar volgensmij

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Demassel » za 15 jun 2019, 21:15

Snelwegfreak schreef:Hmm. Nog stééds een calamiteitenaannemer die dit plaatst... :facepalm:
Dit is wel een correcte tijdelijke versie (dan is die immers zwart op geel)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » za 15 jun 2019, 21:17

Fout. Van RVV-borden en bebakening hoort men de kleurstelling nóóit aan te passen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Demassel » za 15 jun 2019, 21:19

Snelwegfreak schreef:Fout. Van RVV-borden en bebakening hoort men de kleurstelling nóóit aan te passen.
Ik ben um weleens in de boeken tegen gekomen zo.
Nu je het zegt van RVV. Hij staat idd onder de RVV vermeld dus daar heb je me.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Rene » zo 16 jun 2019, 12:35

Demassel schreef: za 15 jun 2019, 21:15
Snelwegfreak schreef:Hmm. Nog stééds een calamiteitenaannemer die dit plaatst... :facepalm:
Dit is wel een correcte tijdelijke versie (dan is die immers zwart op geel)
Nee. Niks correct.

Een chevronbord is bebakening in standaardafmetingen.
Totaal geen reden om niet direct off-the-shelf een nieuw exemplaar in de juiste kleuren te plaatsen.

NB: zwart/geel is de inverse van wit/blauw, niet van wit-groen.
Aan alle kanten deugt het dus niet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door boe! » zo 16 jun 2019, 12:42

Rene schreef: zo 16 jun 2019, 12:35 Totaal geen reden om niet direct off-the-shelf een nieuw exemplaar in de juiste kleuren te plaatsen.
Dat lijkt mij ook het meest logisch, maar gezien de vele gele borden vraag ik mij af of er überhaupt wel een voorraad van chevronborden en UIT-borden wordt aangehouden.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Demassel » zo 16 jun 2019, 15:27

boe! schreef:
Rene schreef: zo 16 jun 2019, 12:35 Totaal geen reden om niet direct off-the-shelf een nieuw exemplaar in de juiste kleuren te plaatsen.
Dat lijkt mij ook het meest logisch, maar gezien de vele gele borden vraag ik mij af of er überhaupt wel een voorraad van chevronborden en UIT-borden wordt aangehouden.
Als het moet kunnen wij ze wel als tijdelijk in de juiste kleurstellingen leveren.
Wij printen onze tijdelijke bebording namelijk. En we hebben zowel witte als gele borden.

(het voorbeeld op de A35 komt ook niet van ons af)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 17 jun 2019, 11:56

Snelwegfreak schreef: za 15 jun 2019, 21:17 Fout. Van RVV-borden en bebakening hoort men de kleurstelling nóóit aan te passen.
Het zou ook een mooie bende worden als dat wel zou gebeuren ;)

Afbeelding

(Foto geleend van Jackbauer1350 uit dit topic)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Palance » ma 17 jun 2019, 12:34

Toch zijn er landen waar de kleurstelling bij werkzaamheden wel wordt aangepast, zodat je wat alerter bent op een andere situatie of maximum snelheid. Het is dus geen slecht idee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » ma 17 jun 2019, 13:51

Het is zelfs een heel goed idee.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 16:57

In sommige landen hebben de borden met de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden een gele in plaats van witte achtergrond. Dan valt gelijk op dat het een tijdelijke maatregel is en dat er iets aan de hand is.

Bijvoorbeeld :A1-90: en :A1-70: bij wegwerkzaamheden met een gele in plaats van witte achtergrond, ik zou het toejuichen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door mavas » ma 17 jun 2019, 18:12

Maar bij dat chevronbord zijn geen wegwerkzaamheden, het is "gewoon" een tijdelijke variant. Nog steeds reen reden wat mij betreft om geel-zwarte exemplaren te plaatsen.
Net zoals bij UIT-borden is het ook niet nodig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 jun 2019, 18:19

Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2019, 16:57 In sommige landen hebben de borden met de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden een gele in plaats van witte achtergrond. Dan valt gelijk op dat het een tijdelijke maatregel is en dat er iets aan de hand is.

Bijvoorbeeld :A1-90: en :A1-70: bij wegwerkzaamheden met een gele in plaats van witte achtergrond, ik zou het toejuichen.
In Nederland wordt een afwijkende maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden meestal gecombineerd met de :J16: . Daarnaast is de juridische betekenis van een witte of gele :A1-90: niet verschillend. Ergo: ik zie er de meerwaarde niet van in. En zoals gezegd: bij bebakening of komborden moet je m.i. al helemáál van de kleuren af blijven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Vinny » ma 17 jun 2019, 21:34

Een kombord in een andere kleurstelling lijkt me niet rechtsgeldig? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 jun 2019, 21:37

Ik heb ze laatst wel ergens op tekening gezien. Dat is gelukkig niet door gegaan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door harry » ma 17 jun 2019, 23:00

In 2012 is er een tijdje wel zoiets geweest:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding

Dankzij de "Zone 30" was er qua snelheid niet veel verschil. Qua voorrangsregels e.d. wel...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » ma 17 jun 2019, 23:11

Snelwegfreak schreef: ma 17 jun 2019, 18:19
Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2019, 16:57 In sommige landen hebben de borden met de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden een gele in plaats van witte achtergrond. Dan valt gelijk op dat het een tijdelijke maatregel is en dat er iets aan de hand is.

Bijvoorbeeld :A1-90: en :A1-70: bij wegwerkzaamheden met een gele in plaats van witte achtergrond, ik zou het toejuichen.
In Nederland wordt een afwijkende maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden meestal gecombineerd met de :J16: . Daarnaast is de juridische betekenis van een witte of gele :A1-90: niet verschillend. Ergo: ik zie er de meerwaarde niet van in. En zoals gezegd: bij bebakening of komborden moet je m.i. al helemáál van de kleuren af blijven.
Bij werkzaamheden zoals SAA-One of Parkway-6 komt het voor dat men eenmalig een :J16: tegenkomt, maar wel kilometers lang in de werkzaamheden en tijdelijke verkeerstekens rijdt. Ik zie er wel degelijk de meerwaarde van in.

En over het juridische: er kan pas voor een snelheidsovertreding bij wegwerkzaamheden worden geschreven, als het duidelijk is dat er sprake is van wegwerkzaamheden. Hoe duidelijker men daarin is, hoe groter de kans van slagen.

Dat je komborden niet op geel moet doen, is duidelijk zat. Iets met een witte achtergrond is prima geel te maken, maar van een :D2: of :C4: moet je bijvoorbeeld afblijven. Overigens zou een :L8: wat mij betreft júist wel weer kunnen...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Snelwegfreak » di 18 jun 2019, 5:57

Attietattie schreef: ma 17 jun 2019, 23:11 Bij werkzaamheden zoals SAA-One of Parkway-6 komt het voor dat men eenmalig een :J16: tegenkomt, maar wel kilometers lang in de werkzaamheden en tijdelijke verkeerstekens rijdt. Ik zie er wel degelijk de meerwaarde van in.

En over het juridische: er kan pas voor een snelheidsovertreding bij wegwerkzaamheden worden geschreven, als het duidelijk is dat er sprake is van wegwerkzaamheden. Hoe duidelijker men daarin is, hoe groter de kans van slagen.

Dat je komborden niet op geel moet doen, is duidelijk zat. Iets met een witte achtergrond is prima geel te maken, maar van een :D2: of :C4: moet je bijvoorbeeld afblijven. Overigens zou een :L8: wat mij betreft júist wel weer kunnen...
De betekenis van het bord blijft hetzelfde, of je er nou een gele of witte achtergrond van maakt. Om voor een snelheidsovertreding een hogere sanctie op te leggen is er écht meer nodig dan een anders gekleurd verkeersbord. Het moet voor de weggebruiker duidelijk zijn dat er wegwerkzaamheden zijn. Dat gebeurt door middel van :J16: en verder door eventuele gele markeringen, geleidebakens, slingers in de weg, mensen aan het werk, et cetera. Als je een wegvak hebt waar niets aan gebeurt maar toevallig wel onderdeel is van de wegwerkzaamheden (een bijna opgeleverde hoofdrijbaan, bijvoorbeeld), zou er ook geen hogere sanctie nodig zijn, dus heb je ook geen gele A01 nodig. Als je tussen de geleidebakens en gele markering rijdt en je ziet mensen werken dan wel materieel op/langs de weg staan, is het duidelijk dat er wegwerkzaamheden zijn en heb je geen gele A01 meer nodig. Nogmaals: ik zie de meerwaarde er niet van in.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » di 18 jun 2019, 7:26

^^ Dat is een heel verhaal, maar het doet niets af aan het feit dat het duidelijkER is dat er sprake is van een werk-in-uitvoeringssituatie, indien er gele borden worden gebruikt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Schelpenpaadje » di 18 jun 2019, 7:38

Tegenover meer duidelijkheid dat er gewerkt wordt, zijn borden die afwijken van de norm minder goed herkenbaar. Als dit een goed idee is dan zou je de mogelijkheid moeten vastleggen in de regels en zorgen dat het ook consequent wordt toegepast. Zodat er juridisch geen twijfel mogelijk is en weggebruikers er aan gewend zijn dit soort borden tegen te komen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Robbert297 » di 18 jun 2019, 8:42

Ik zou het gebruik van gele snelheidsbebording bij wegwerkzaamheden weleens als een pilot uitgevoerd willen zien worden. Gele bebording is tijdelijk. Gele snelheidsbebording wil dus zeggen dat de geldende Vmax er tijdelijk is, waardoor automobilisten wellicht eerder geneigd zijn zich aan de snelheid te houden. Door de afwijkende bebording wordt het er tevens duidelijker op dat er zich een tijdelijke afwijkende situatie afspeelt.
Uit het oogpunt van gedragsbeïnvloeding zie ik er de meerwaarde dus wel van in.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op di 18 jun 2019, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Basjuh1981 » di 18 jun 2019, 18:17

^^ En het is in lijn ( :dyn_hyp: ) met de gele belijning.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Attietattie » di 18 jun 2019, 18:46

Het heeft zelfs voordelen voor de veiligheid van wegwerkers. Als je in de regeltjes opneemt dat gele borden boven standaardborden gaat, hoeft men geen permanente borden meer af te plakken. Minder handelingen dus.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Eruit met de UIT-borden?

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 18:51

Attietattie schreef: di 18 jun 2019, 18:46 Het heeft zelfs voordelen voor de veiligheid van wegwerkers. Als je in de regeltjes opneemt dat gele borden boven standaardborden gaat, hoeft men geen permanente borden meer af te plakken. Minder handelingen dus.
Sowieso geldt de laagst aangegeven maximumsnelheid, maar met bv. een :A1-120: en een :A1-90: bij elkaar in de buurt kan dat wel verwarrend werken.

Een gele achtergrond lijkt mij voor de borden met de maximumsnelheid bij werkzaamheden een goed idee voor een pilot. Zelfde voor borden als bijvoorbeeld :C18: :C7: :F1: :F3: :J1: :J16: :J20: :J25: :J33: :J37: :J29: als het gebruik ervan aan de wegwerkzaamheden gerelateerd is. Dan is het des te meer duidelijk dat er een tijdelijk afwijkende situatie is.

Plaats reactie