Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
geronimo
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 11:04

Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door geronimo » ma 17 jun 2019, 12:03

Hallo allemaal...

Vrijdag 19 juli vertrek ik met de auto naar Pula (Istrië). Vertrek rond 10:00 in de ochtend vanuit regio Venray. We rijden in 2 dagen, overnachting plannen we niet in - we kijken gewoon hoe ver we komen op de vrijdag. Planning is als volgt:

BAB40 - BAB3 - BAB9 - BAB99 - BAB8 - Grensovergang Salzburg - A10 - Tauernpass & Katschbergpass (vermijden toltunnels A10) - A10 - Loiblpass (B85 & B91, vermijden Karawankentunnel) - E61 - E751

We willen graag via de passen om 1) de tol te vermijden 2) mooie route door de bergen te nemen.

Iemand nog aanbevelingen voor deze route? We rijden zonder aanhanger dus kunnen lekker doorkarren 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 12:29

^^ De Radstädter Tauernpass en de Katschbergpass liggen op de oude doorgaande weg, maar verwacht niet dat je door echt mooie berglandschappen rijdt. Het zijn relatief weinig bijzondere routes en de Katschberg heeft dan ook nog een gemeen steil stuk bergop als je richting zuiden rijdt. Op beide pashoogtes liggen wintersportoorden die zomers redelijk uitgestorven zijn. Je moet aardig wat moeite doen om de 11 euro tol te besparen, en het kost je zeker een half uur tot drie kwartier en een liter brandstof extra. En sinds beide tunnels over twee buizen beschikken staat er lang niet altijd meer file op de Tauernautobahn.

De Loiblpas is wat attractiever, maar bij langere files voor de Karawankentunnel zul je de snelweg eerder moeten verlaten dan de laatste afrit voor de tunnel. Het loopt op drukke dagen soms al vast voor Knoten Villach, waar de A10 overgaat in de A11, omdat er maar één rijstrook naar de A11 gaat. Alternatief kan zijn om bij Villach-West de A10 te verlaten, over de B100, B86 en B83 westelijk langs Villach te gaan naar de B109 en dan de (steile) Wurzenpass over naar Kranjska Gora, en vanaf daar naar de Sloveense A2 bij Jesenice.

Let ook op dat je voor de Radstädter Tauernpass al bij afrit 63 (Altenmarkt) de A10 moet verlaten, je kunt niet doorrijden tot de laatste afrit voor de Tauerntunnel.

Laten we zeggen dat je op dag 1 vermoedelijk tot aan München of Salzburg zal rijden, dat betekent dat je op dag 2 door Oostenrijk en Slovenië naar Kroatië moet rijden. Dat lijkt maar een korte afstand maar het is wel een traject waar je veel vertraging op kan lopen, vooral aan het einde bij de grensovergang van Slovenië naar Kroatië. Of je het jezelf dan moeilijker moet gaan maken door wat passen te gaan rijden, waarvan de Katschberg kort maar intensief is, om die paar euro's tijdens een vakantie uit te sparen is aan jou. Ik zou het enkel doen als het echt sneller is.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 17 jun 2019, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Jeroen » ma 17 jun 2019, 12:30

Hebben jullie een tent mee? Ik denk dat het anders namelijk wel een risico is om op de bonnefooi 's avonds laat om op 1 van de drukste dagen van het jaar aan 1 van de populairdere vakantieroutes op accommodaties onderweg te gokken.

En dat je geen caravan/aanhanger hebt wil nog zeker niet zeggen dat je fatsoenlijk door kunt rijden op zo'n dag. De A3 zit vol met baustelles en ook Oostenrijk zal ook zeker niet filevrij zijn in zo'n vakantieweekend.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door NWH » ma 17 jun 2019, 12:40

Is het eerste stuk de BAB61 geen optie?

De Loiblpass kan ik aanraden maar houdt wel rekening met de opmerkingen van Coen Tunnel.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Jeroen » ma 17 jun 2019, 12:47

Wil je trouwens vooral een route met wat mooie bergpassen dan valt een route over de Brenner en de Dolomieten te overwegen via Belluno en Trieste. Dat is aanzienlijk fraaier dan de Oostenrijkse A10 en het gebied daar omheen. Maar ook daarvoor geldt dat je er voldoende tijd voor moet uittrekken. De Grossglockner is ook nog een aardig alternatief, maar wel erg prijzig en die zal op zo'n dag waarschijnlijk ook een drama zijn.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Worldroadsking236 » ma 17 jun 2019, 12:51

Als u ongeveer 21:00 weggaat verwacht ik dat u dan dan het rustig wordt op de Duitse snelwegen
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

geronimo
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 11:04

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door geronimo » ma 17 jun 2019, 13:29

De Radstädter Tauernpass en de Katschbergpass liggen op de oude doorgaande weg, maar verwacht niet dat je door echt mooie berglandschappen rijdt. Het zijn relatief weinig bijzondere routes en de Katschberg heeft dan ook nog een gemeen steil stuk bergop als je richting zuiden rijdt. Op beide pashoogtes liggen wintersportoorden die zomers redelijk uitgestorven zijn. Je moet aardig wat moeite doen om de 11 euro tol te besparen, en het kost je zeker een half uur tot drie kwartier en een liter brandstof extra. En sinds beide tunnels over twee buizen beschikken staat er lang niet altijd meer file op de Tauernautobahn.
Thanks. De 11 euro is niet per se het probleem, maar ik had inderdaad verwacht over een mooie pas te rijden. Dat, icm de tolbesparing + het feit dat mijn vriendin geen enorme fan is van tunnels (ze overleeft het wel hoor ;)) dacht ik dat de Tauernpass en de Katschbergpass een leuke omweg zou zijn... Dan wordt het gewoon de Tauern Autobahn :top:

De Loiblpas is wat attractiever, maar bij langere files voor de Karawankentunnel zul je de snelweg eerder moeten verlaten dan de laatste afrit voor de tunnel. Het loopt op drukke dagen soms al vast voor Knoten Villach, waar de A10 overgaat in de A11, omdat er maar één rijstrook naar de A11 gaat. Alternatief kan zijn om bij Villach-West de A10 te verlaten, over de B100, B86 en B83 westelijk langs Villach te gaan naar de B109 en dan de (steile) Wurzenpass over naar Kranjska Gora, en vanaf daar naar de Sloveense A2 bij Jesenice.
Wij hadden van vrienden gehoord dat de Loiblpass erg mooi is. Deze willen wij dan ook graag pakken. Bedankt voor de info over de Wurzenpass. Is deze de moeite waard? Misschien leuk om de heenweg over de Loibl te doen en de Wurzen op de terugweg oid.

Hebben jullie een tent mee? Ik denk dat het anders namelijk wel een risico is om op de bonnefooi 's avonds laat om op 1 van de drukste dagen van het jaar aan 1 van de populairdere vakantieroutes op accommodaties onderweg te gokken.
(Hey naamgenoot! 8-)) Nee. In Pula hebben wij een huisje. Heeft iemand anders misschien ervaringen met het op de bonnefooi op zoek gaan naar een hotel? Wij vinden het ook niet erg om een stukje de snelweg af te gaan naar een Gasthof oid.

Is het eerste stuk de BAB61 geen optie?
Volgens Google Maps maakt het qua km's niet uit, maar qua reistijd is de BAB3 15 min sneller. Het is dus even op de dag zelf kijken waar de minste vertraging is...

Wil je trouwens vooral een route met wat mooie bergpassen dan valt een route over de Brenner en de Dolomieten te overwegen via Belluno en Trieste. Dat is aanzienlijk fraaier dan de Oostenrijkse A10 en het gebied daar omheen. Maar ook daarvoor geldt dat je er voldoende tijd voor moet uittrekken. De Grossglockner is ook nog een aardig alternatief, maar wel erg prijzig en die zal op zo'n dag waarschijnlijk ook een drama zijn.
Dit is voor ons te ver om. We willen graag in 2 dagen rijden via Oostenrijk. Dank voor de tip!

Als u ongeveer 21:00 weggaat verwacht ik dat u dan dan het rustig wordt op de Duitse snelwegen
Zoals aangegeven in mijn eerste post gaan we rond 10:00 rijden. S'nachts rijden is geen optie.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 13:53

geronimo schreef: ma 17 jun 2019, 13:29Thanks. De 11 euro is niet per se het probleem, maar ik had inderdaad verwacht over een mooie pas te rijden. Dat, icm de tolbesparing + het feit dat mijn vriendin geen enorme fan is van tunnels (ze overleeft het wel hoor ;)) dacht ik dat de Tauernpass en de Katschbergpass een leuke omweg zou zijn... Dan wordt het gewoon de Tauern Autobahn :top:
De tunnels zijn ongeveer 6,5 en 5,5 km lang, en je hebt geen tegenliggers. Dus daar ben je zo doorheen.

Van de beide passen is alleen het begin van de Radstädter Tauernpass wel aardig, maar voor de rest is het toch weinig bijzonder. Tenzij er om wat voor reden dan ook heftige files staan bij de tunnels (zou normaal niet zo moeten zijn), zou ik gewoon op de snelweg blijven.

Wij hadden van vrienden gehoord dat de Loiblpass erg mooi is. Deze willen wij dan ook graag pakken. Bedankt voor de info over de Wurzenpass. Is deze de moeite waard? Misschien leuk om de heenweg over de Loibl te doen en de Wurzen op de terugweg oid.
Dan zou ik het eerder omgekeerd doen; de Loibl kan op drukke dagen lastiger te bereiken zijn omdat je langs de drukste kant van Villach moet, en het daar flink vast kan lopen.

De Wurzenpass is niet zo heel bijzonder, maar wel een alternatief voor de Loiblpass en de Karawankentunnel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Rein » ma 17 jun 2019, 13:55

Wellicht een route via de Felbertauerntunnel?

Vlak voor de Oostenrijkse grens bij Kufstein de snelweg af en dan via Kitzbühel, de Felbertauerntunnel, Lienz, Tolmezzo en Udine richting Triëst. Scheelt je een Oostenrijks vignet (maar wel tol bij de Felbertauerntunnel) en zal zelfs op drukke zaterdagen nog wel redelijk doorrijden. Door Oostenrijk gaat het niet supersnel, maar file zal je er denk ik op de betreffende dag (die waarschijnlijk één van de drukste reisdagen van de zomer zal zijn) niet hebben. Als je dan zorgt dat je op vrijdag tot bij Kufstein komt, dan zou het op zou het op zaterdag dus wel mee moeten vallen schat ik in.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Palance » ma 17 jun 2019, 17:37

Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2019, 13:53 De Wurzenpass is niet zo heel bijzonder, maar wel een alternatief voor de Loiblpass en de Karawankentunnel.
De Sloveense kant is na de Wurzenpas is wel stukken mooier dan via de Loibl/Ljubelj omdat je dan in de Juliaanse Alpen terechtkomt. Kun je na Kranjska Gora meteen de Vršič-pas nemen als de bergpassen toch een deel van de reis zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 18:13

^^ Als je dezelfde dag nog in Pula wil aankomen kost dat wel veel tijd. Maar de Vrsic is prachtig, ja.

geronimo
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 11:04

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door geronimo » ma 17 jun 2019, 18:52

Coen Tunnel schreef: ma 17 jun 2019, 18:13 ^^ Als je dezelfde dag nog in Pula wil aankomen kost dat wel veel tijd. Maar de Vrsic is prachtig, ja.
Helaas zullen we geen tijd hebben voor de Vrsic. Willen echt in 2 dagen in Pula halen, het liefst op de zaterdag rond etenstijd.

Bedankt voor allen die reeds tips gegeven hebben, verdere tips/aanbevelingen (ook wat betreft overnachten) zijn welkom :top:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Jeroen » ma 17 jun 2019, 19:32

geronimo schreef: ma 17 jun 2019, 13:29 (Hey naamgenoot! 8-)) Nee. In Pula hebben wij een huisje. Heeft iemand anders misschien ervaringen met het op de bonnefooi op zoek gaan naar een hotel? Wij vinden het ook niet erg om een stukje de snelweg af te gaan naar een Gasthof oid.
(tevens regiogenoot ;) ) Op bv. booking.com kun je makkelijk een hotel op je route zoeken. Als je pas om 10.00 wil vertrekken, zou ik er niet op gokken dat je nog voorbij Salzburg komt en als ik globaal in die regio kijk voor die datum zie ik dat nu al driekwart is volgeboekt. Ik zou er zelf dus niet op gokken en op tijd boeken. Als ik de keuze zou hebben, had ik ook wat eerder vertrokken om de ergste drukte overdag voor te zijn.

Geronimo schreef:
Wil je trouwens vooral een route met wat mooie bergpassen dan valt een route over de Brenner en de Dolomieten te overwegen via Belluno en Trieste. Dat is aanzienlijk fraaier dan de Oostenrijkse A10 en het gebied daar omheen. Maar ook daarvoor geldt dat je er voldoende tijd voor moet uittrekken. De Grossglockner is ook nog een aardig alternatief, maar wel erg prijzig en die zal op zo'n dag waarschijnlijk ook een drama zijn.
Dit is voor ons te ver om. We willen graag in 2 dagen rijden via Oostenrijk. Dank voor de tip!
Qua kms is het om het even, het kost in filevrije omstandigheden hooguit 1 à 2 uur extra, dus normaliter in 2 dagen ook prima te doen. Maar het zal allemaal afhangen van de ergste knelpunten op die dag, want de Fernpas en Brenner zijn op zulke dagen ook niet filevrij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 jun 2019, 20:20

Eens met Jeroen. Boek alsjeblieft vooraf wat via booking.com of zo, dan heb je wel een zekerheidje op een dag dat heel veel mensen onderweg zijn. Je loopt anders de kans dat meerdere hotels vol zitten. Op de bonnefooi in het weekend in het hoogseizoen is geen geweldig idee. Je loopt ook de kans dat je alleen maar ergens een dure kamer kan krijgen.

Het moderne 7 Days Hotel Salzburg-Urstein ligt bijvoorbeeld direct aan de A10 bij Puch bei Hallein en is niet duur en heeft nu nog beschikbaarheid voor jouw data; veel goedkoper zul je het ook tussen München en Salzburg niet kunnen vinden. Kijk maar eens op de kaart van booking.com, langs de A8 is het vol met rode pins - hotels die nu al volgeboekt zijn.

Styles Hotel Piding of Servus Europa Salzburg Am Walserberg zijn nog andere redelijk geprijsde opties, maar het is niet zo dat je onbeperkt keuze hebt. Als je op de bonnefooi gaat reizen en 's avonds nog een hotel op gaat zoeken zal het aanbod wel heel beperkt zijn. In deze tijd van internetboekingen gaat dat eigenlijk niet meer fatsoenlijk op zulke drukke reisdagen. Motel Irschenberg Süd is ook een mooie plek, direct aan de A8 tussen München en Rosenheim, maar die is bijvoorbeeld al volgeboekt. Ik denk dat je jezelf en je vriendin een plezier doet dat je na een lange dag reizen niet nog naar een hotel op zoek moet, of een heel eind van de snelweg ergens in één of anders veel te duur Gasthof terecht komt, want het idee dat die goedkoop zijn kun je in Zuid-Duitsland en Oostenrijk doorgaans ook wel vergeten.

geronimo
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 17 jun 2019, 11:04

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door geronimo » di 18 jun 2019, 9:47

Nogmaals dank voor alle reacties.

Wij gaan deze week op zoek naar een accommodatie ergens tussen München en Salzburg :top:. Bedankt voor deze tip!

Nog een vraag: wat lijkt jullie de betere route tot aan München?

- Linksrheinisch via BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 of
- Rechtsrheinisch via BAB40 (of BAB61 - BAB4) - BAB3 - BAB9

Qua km's maakt het niets uit. Wat is jullie ervaring qua Baustelles / filegevoeligheid?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Willem » di 18 jun 2019, 10:17

Ongeveer 600 meter van de afrit Irschenberg zit Gasthof Kramerwirt. Daar kun je goed overnachten tegen een redelijke prijs.

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door JarnoNL96 » di 18 jun 2019, 21:00

Ik volg dit topic ook even ! Ik ga samen met mijn vrienden dinsdag 23 juli vanuit Venray richting Kroatie. Wij hebben een overnachting bij vrienden die toevallig bij Villach overnachten aan de Ossiacher See. Wij vertrekken om 04.30u dus verwachten wel rond einde van de middag daar aan te komen.

Hoeven we de 2e dag (24 juli) alleen nog het stuk slovenie-kroatie. Wij gaan naar Lovran.

Hebben mensen hier nog tips voor het 2e stuk? De afstand is niet meer zo lang, is het dan slim om een binnendoor route te nemen om de karawanken en drukke grensovergang van slovenie-kroatie te vermijden?
geronimo schreef: di 18 jun 2019, 9:47 Nogmaals dank voor alle reacties.

Wij gaan deze week op zoek naar een accommodatie ergens tussen München en Salzburg :top:. Bedankt voor deze tip!

Nog een vraag: wat lijkt jullie de betere route tot aan München?

- Linksrheinisch via BAB61 - BAB6 - BAB5 - BAB8 of
- Rechtsrheinisch via BAB40 (of BAB61 - BAB4) - BAB3 - BAB9

Qua km's maakt het niets uit. Wat is jullie ervaring qua Baustelles / filegevoeligheid?
Wat dit betreft. Ik zoek altijd alles zeer nauwkeurig uit wat betreft baustelles. Mijn ervaring is dat de A3 altijd een ramp is qua baustelles en drukker met vakantieverkeer vanuit NL zeker op vrijdag/zaterdag.

Ik rijd al jaren de A61, rijd stukken rustiger en er is op de hele A61 maar 1 Baustelle die datum. Dat is op de A3 wel anders. Mijn tip is dus zeker neem de A61. Enigste drukte die je hebt is bij Koblenz, Worms en dan bij Hockenheim pas weer. Nadeel is dat je vrij laat op de A8 beland waar weer veel baustellen zijn dit jaar. Garantie dus voor files. Met name bij Karlsruhe en Ulm en de ring van München is het weer hopeloos dit jaar.

A9 heb ik vorig jaar de terug weg vanuit oostenrijk genomen, dit beviel me eigenlijk heel goed!

Maar aangezien jij later vertrek zou ik zeker de A61 aanraden, je komt hier minder grote steden tegen dan op de A3 en de baustelles zijn echt stukken minder zoals gezegd. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Chris » di 18 jun 2019, 22:54

Het weekend van 19-20 juli is één van de 4 drukste weekenden van de zomer in Duitsland. In Nederland krijgt de regio midden dan vakantie, in Duitsland krijgt dat weekend geen staat vakantie, maar toch wordt het zeer druk.

De vrijdagmiddag is berucht in Duitsland. De spits begint een stuk vroeger nog dan in Nederland, vaak loopt het vanaf 12:00 uur al grootschalig vast, met name in het midden en zuiden van Duitsland zal dat het geval zijn. De drukte in Nordrhein-Westfalen valt mogelijk wel wat mee omdat daar de vakantie dan al begonnen is, al gaat lang niet iedereen meteen de eerste vrijdag op reis.

De vrijdagmiddag is eigenlijk moeilijker te vermijden dan de zaterdag. Op zaterdag kan je wat later vertrekken en achter de grootste drukte aanrijden, op vrijdag begint de drukte veel eerder maar houdt ook langer aan, omdat dit een mix van recreatieverkeer, nog veel vrachtverkeer en woon-werkverkeer is. De afgelopen jaren zagen we dat de congestie op vrijdag eigenlijk nog erger was dan de beruchte zwarte zaterdag.

Nu de Tauerntunnel en Katschbergtunnel twee buizen hebben is de Karawankentunnel het grootste knelpunt, omdat hier nog maar één buis is. Hou er rekening mee dat navigatiesystemen én verkeersinformatie (bewust) de wachttijd lager aangeven dan de werkelijkheid, men wil namelijk voorkomen dat verkeer binnendoor gaat rijden. Van de regio Villach is bekend dat men soms afritten afsluit om de vakantiedrukte op de snelweg te bufferen. Het is alleen niet echt aan te geven waar en wanneer het gebeurt.

Onderschat ook niet de wachttijd voor de grens met Kroatië. Dat is een stuk bergopwaarts wat geen snelweg is en als ze serieus controleren sta je daar lange tijd stop-and-go je koppeling te verslijten. Kroatië hoort niet tot het Schengengebied dus grenscontroles zijn daar nog steeds.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 23:10

Chris schreef: di 18 jun 2019, 22:54Onderschat ook niet de wachttijd voor de grens met Kroatië. Dat is een stuk bergopwaarts wat geen snelweg is en als ze serieus controleren sta je daar lange tijd stop-and-go je koppeling te verslijten.
Het stuk dat echt bergop gaat zit vlak na Koper, op ca. 10 km voor de grens. En heeft bergop ook twee rijstroken richting Kroatië. Daarna loopt de weg door een soort vallei en valt het wel mee. De laatste paar kilometer naar de grens daalt juist af. De files voor de grens kunnen hardnekkig zijn, maar zijn voor zover ik weet meestal niet zo lang dat ze al op het steile deel na Koper beginnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 23:22

JarnoNL96 schreef: di 18 jun 2019, 21:00Hoeven we de 2e dag (24 juli) alleen nog het stuk slovenie-kroatie. Wij gaan naar Lovran.

Hebben mensen hier nog tips voor het 2e stuk? De afstand is niet meer zo lang, is het dan slim om een binnendoor route te nemen om de karawanken en drukke grensovergang van slovenie-kroatie te vermijden?
Check 's ochtends voor vertrek even Google Maps, maar in principe kun je vrij makkelijk uitwijken naar de Wurzenpass of de Loiblpass (even aannemende dat je niet met een caravan bent, anders valt de Wurzenpass af).

Naar Lovran ligt de grensovergang Jelsane/Rupa het meest voor de hand, naar de Kroatische A7. Maar dat is ook geen rustige grensovergang, de regio rond Opatija/Lovran/Krk trekt ook massa's toeristen. En de G6 van Postojna naar de Kroatische grens heeft ook nog steeds een enkelstrooks stuk onder een spoorviaduct bij Pivka, wat alternerend wordt geregeld met verkeerslichten. Op drukke dagen kan het daar ook vastlopen.

Het rustiger alternatief is om iets verder door te rijden over de A1 tot aan Kozina en dan de G7 te nemen naar de grensovergang Starod/Pasjak. Dan zit je weliswaar tussen de Italiaanse vakantiegangers die naar Kroatië gaan, en vakantieverkeer dat via de Italiaanse A23 en/of A4 naar Kroatië rijdt, maar dat zal een minderheid zijn.

Wel is het zo dat de grensovergang Jelsane/Rupa iets groter lijkt te zijn en dus een wat hogere capaciteit heeft. Ook hier geldt: check de actuele situatie op Google Maps, bij voorkeur ergens langs de Sloveense A1 tussen Ljubljana en Postojna, zodat je tijdig een keuze kan maken tussen beide alternatieven.

Een veel kleinere grensovergang nemen heeft vaak ook niet veel zin, omdat die in veel gevallen maar één voertuig tegelijk kunnen verwerken. Dan kun je met een relatief korte wachtrij toch al gauw veel tijd kwijt zijn.

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door JarnoNL96 » ma 24 jun 2019, 16:35

Coen Tunnel schreef: di 18 jun 2019, 23:22
JarnoNL96 schreef: di 18 jun 2019, 21:00Hoeven we de 2e dag (24 juli) alleen nog het stuk slovenie-kroatie. Wij gaan naar Lovran.

Hebben mensen hier nog tips voor het 2e stuk? De afstand is niet meer zo lang, is het dan slim om een binnendoor route te nemen om de karawanken en drukke grensovergang van slovenie-kroatie te vermijden?
Check 's ochtends voor vertrek even Google Maps, maar in principe kun je vrij makkelijk uitwijken naar de Wurzenpass of de Loiblpass (even aannemende dat je niet met een caravan bent, anders valt de Wurzenpass af).

Naar Lovran ligt de grensovergang Jelsane/Rupa het meest voor de hand, naar de Kroatische A7. Maar dat is ook geen rustige grensovergang, de regio rond Opatija/Lovran/Krk trekt ook massa's toeristen. En de G6 van Postojna naar de Kroatische grens heeft ook nog steeds een enkelstrooks stuk onder een spoorviaduct bij Pivka, wat alternerend wordt geregeld met verkeerslichten. Op drukke dagen kan het daar ook vastlopen.

Het rustiger alternatief is om iets verder door te rijden over de A1 tot aan Kozina en dan de G7 te nemen naar de grensovergang Starod/Pasjak. Dan zit je weliswaar tussen de Italiaanse vakantiegangers die naar Kroatië gaan, en vakantieverkeer dat via de Italiaanse A23 en/of A4 naar Kroatië rijdt, maar dat zal een minderheid zijn.

Wel is het zo dat de grensovergang Jelsane/Rupa iets groter lijkt te zijn en dus een wat hogere capaciteit heeft. Ook hier geldt: check de actuele situatie op Google Maps, bij voorkeur ergens langs de Sloveense A1 tussen Ljubljana en Postojna, zodat je tijdig een keuze kan maken tussen beide alternatieven.

Een veel kleinere grensovergang nemen heeft vaak ook niet veel zin, omdat die in veel gevallen maar één voertuig tegelijk kunnen verwerken. Dan kun je met een relatief korte wachtrij toch al gauw veel tijd kwijt zijn.
Bedankt! :D

Wat betreft Wurzenpass of Loblpass zijn deze beide tolvrij?
We zijn inderdaad zonder caravan dus dat is geen probleem.

Handige tips betreft de grensovergangen, bedankt daarvoor :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Palance » ma 24 jun 2019, 16:40

Beide passen zijn tolvrij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
JarnoNL96
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: di 18 jun 2019, 20:52
Locatie: Panningen

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door JarnoNL96 » do 27 jun 2019, 18:32

Palance schreef: ma 24 jun 2019, 16:40 Beide passen zijn tolvrij.
Bedankt!

Nog even iets, ik zoek eigenlijk nog of er grote werkzaamheden zijn in slovenie/kroatie op mijn route. Is er net zoals in duitsland de ADAC een duidelijk overzicht heeft, er dat voor deze landen ook?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Venray - Istrië (HR) 19/07 - 28/07

Bericht door Palance » do 27 jun 2019, 18:56

Verkeersinformatie, wachttijden aan de grenzen en werkzaamheden:
Slovenië https://www.promet.si/portal/en/1traffi ... tions.aspx
Kroatië https://www.hak.hr/info/stanje-na-cestama?lang=en
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie