De Radstädter Tauernpass en de Katschbergpass liggen op de oude doorgaande weg, maar verwacht niet dat je door echt mooie berglandschappen rijdt. Het zijn relatief weinig bijzondere routes en de Katschberg heeft dan ook nog een gemeen steil stuk bergop als je richting zuiden rijdt. Op beide pashoogtes liggen wintersportoorden die zomers redelijk uitgestorven zijn. Je moet aardig wat moeite doen om de 11 euro tol te besparen, en het kost je zeker een half uur tot drie kwartier en een liter brandstof extra. En sinds beide tunnels over twee buizen beschikken staat er lang niet altijd meer file op de Tauernautobahn.
Thanks. De 11 euro is niet per se het probleem, maar ik had inderdaad verwacht over een mooie pas te rijden. Dat, icm de tolbesparing + het feit dat mijn vriendin geen enorme fan is van tunnels (ze overleeft het wel hoor

) dacht ik dat de Tauernpass en de Katschbergpass een leuke omweg zou zijn... Dan wordt het gewoon de Tauern Autobahn
De Loiblpas is wat attractiever, maar bij langere files voor de Karawankentunnel zul je de snelweg eerder moeten verlaten dan de laatste afrit voor de tunnel. Het loopt op drukke dagen soms al vast voor Knoten Villach, waar de A10 overgaat in de A11, omdat er maar één rijstrook naar de A11 gaat. Alternatief kan zijn om bij Villach-West de A10 te verlaten, over de B100, B86 en B83 westelijk langs Villach te gaan naar de B109 en dan de (steile) Wurzenpass over naar Kranjska Gora, en vanaf daar naar de Sloveense A2 bij Jesenice.
Wij hadden van vrienden gehoord dat de Loiblpass erg mooi is. Deze willen wij dan ook graag pakken. Bedankt voor de info over de Wurzenpass. Is deze de moeite waard? Misschien leuk om de heenweg over de Loibl te doen en de Wurzen op de terugweg oid.
Hebben jullie een tent mee? Ik denk dat het anders namelijk wel een risico is om op de bonnefooi 's avonds laat om op 1 van de drukste dagen van het jaar aan 1 van de populairdere vakantieroutes op accommodaties onderweg te gokken.
(Hey naamgenoot!

) Nee. In Pula hebben wij een huisje. Heeft iemand anders misschien ervaringen met het op de bonnefooi op zoek gaan naar een hotel? Wij vinden het ook niet erg om een stukje de snelweg af te gaan naar een Gasthof oid.
Is het eerste stuk de BAB61 geen optie?
Volgens Google Maps maakt het qua km's niet uit, maar qua reistijd is de BAB3 15 min sneller. Het is dus even op de dag zelf kijken waar de minste vertraging is...
Wil je trouwens vooral een route met wat mooie bergpassen dan valt een route over de Brenner en de Dolomieten te overwegen via Belluno en Trieste. Dat is aanzienlijk fraaier dan de Oostenrijkse A10 en het gebied daar omheen. Maar ook daarvoor geldt dat je er voldoende tijd voor moet uittrekken. De Grossglockner is ook nog een aardig alternatief, maar wel erg prijzig en die zal op zo'n dag waarschijnlijk ook een drama zijn.
Dit is voor ons te ver om. We willen graag in 2 dagen rijden via Oostenrijk. Dank voor de tip!
Als u ongeveer 21:00 weggaat verwacht ik dat u dan dan het rustig wordt op de Duitse snelwegen
Zoals aangegeven in mijn eerste post gaan we rond 10:00 rijden. S'nachts rijden is geen optie.