[D] Tolplannen Duitsland

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Pino » wo 06 feb 2019, 13:41

Vahalis schreef: wo 06 feb 2019, 12:35 Het betreft het advies/oordeel van de aanklager. Het Hof zelf moet nog beslissen. Het is vrij normaal dat het oordeel van de aanklager naar buiten komt.
De advocaat-generaal, is de Nederlandstalige naam van deze figuur. Kennen we in Nederland ook, en de A-G brengt voor ieder arrest van de Hoge Raad een conclusie uit - een waarin hij/zij zijn/haar visie geeft op de zaak. Dat is zogezegd wat extra leesvoer voor de Hoge Raad alvorens zelf te beslissen. Op Europees niveau werkt dit precies zo. In beide gevallen is de conclusie A-G publiek, zodra hij wordt uitgebracht, en dat is standaard enige tijd (meestal maanden) voordat de definitieve beslissing valt.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door martwout2 » di 18 jun 2019, 10:28


Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Willem » di 18 jun 2019, 10:30

Als die tol ervoor zorgt dat van die oneindige Baustelles af zijn heb ik er wel een paar tientjes voor over.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » di 18 jun 2019, 10:49

^^ Die Baustelles zijn nodig om het wegennet weer op orde te krijgen. Op zich zijn de Baustelles zelf het probleem niet, alleen dat ze zo ontzettend krap zijn en dat het eeuwig duurt. Dat kan veel sneller. Het onderhoud aan de weg gaat in de meeste andere landen veel vlotter en efficiënter.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door martwout2 » di 18 jun 2019, 11:00

Willem schreef: di 18 jun 2019, 10:30 Als die tol ervoor zorgt dat van die oneindige Baustelles af zijn heb ik er wel een paar tientjes voor over.
Ik heb zelf ook geen bezwaar tegen tol maar dan wel voor iedereen gelijk. En niet dat de 1 wel betaalt en de ander wordt gecompenseerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » di 18 jun 2019, 11:34

Tol is het eerlijkst als het naar (frequentie en lengte van) verbruik gaat, zoals bij de meeste tolwegen en toltunnels, ook voor de eigen bevolking. Dat is kennelijk te ingewikkeld of te duur zonder tolpoortjes en dus maar een vignet. Maar goed: het is wel wat raar dat oude situaties (zoals Oostenrijk) geen discriminatie zijn en nieuwe wel (los van dat het Duitse vignet vrijwel niet te omzeilen is door lokale wegen te nemen in tegenstelling tot de andere tolvignetten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door hoevenpe » di 18 jun 2019, 11:38

Willem schreef: di 18 jun 2019, 10:30 Als die tol ervoor zorgt dat van die oneindige Baustelles af zijn heb ik er wel een paar tientjes voor over.
Het plan zou 500m per jaar opleveren, druppel op een gloeiende plaat...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 jun 2019, 12:34

Ik heb iets gemixte gevoelens bij de uitspraak van het Europees rechtshof. Aan de ene kant ben ik erg blij dat de tol er niet komt, en bij de actuele aantal van wegwerkzaamheden ook niet acceptabel om er geld voor te vragen, aan de andere kant vind ik dat uitgerekend Oostenrijk (!!) in bezwaar kwam wel enorm dubbel. Die hebben in 1997 zelf een tolvignet ingevoerd. Weliswaar voor iedereen, maar anders hadden de wegenbelastingen daar omhoog gemoeten. Onder de streep geen schokkend verschil met wat nu Duitsland wil. Uiteindelijk is ieder land vrij om wegenbelasting te verlagen en een tol voor iedereen in te voeren. In Duitsland was het iets te specifiek, dan hadden ze het iets anders moeten aanpakken.

Desalniettemin vind ik het allemaal prima. De tol komt er voorlopig niet en Merkel krijgt alsnog gelijk "mit mir wird es keine Autobahnmaut geben". Had ze het altijd al door dat het er niet von kon gaan komen om zo de CSU tevreden te houden?! :mrgreen: Kunnen die gekke Bayern hun tol maar mooi zelf invoeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chrysa » di 18 jun 2019, 15:15

Dit zal wel betekenen dat die tol er in Wallonië ook niet komt? Dat is op hetzelfde gebaseerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » di 18 jun 2019, 17:34

De tolheffing zelf staat niet ter discussie, maar de manier waarop Duitsland het wilde invoeren is discriminatie en strijdig met het principe van vrij verkeer van goederen en diensten. Het Hof oordeelt dat de 'economische uitwerking' van de tolheffing geheel bij buitenlandse bestuurders komt te liggen en daarom neerkomt op discriminatie.

Ik denk dat het plan nu helemaal van tafel is. Men mag het niet op de voorgenomen manier invoeren en de Duitse regering heeft altijd aangehouden dat de Duitse automobilist niet meer zou gaan betalen, oftewel een vignet zoals in Oostenrijk of Zwitserland zou volgens die redenatie niet mogelijk zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » wo 19 jun 2019, 7:48

Ik verwacht wel dat er toch een alternatief op tafel komt, waarbij de Duitser meer wegenbelasting betaalt, maar wellicht een compensatie door accijnsdaling voor benzine (niet diesel). Dat zal niet snel gebeuren en zal vermoedelijk een item zijn in een volgende kabinetsformatie om de CSU mee te krijgen. Alternatief is een vignet dat slechts voor (een aantal) snelwegen nodig is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 8:15

Als er werkelijk politieke wil bestaat, vinden ze wel een weg die in lijn met het anti-discriminatiebeginsel is. Eens wat minder centraal stellen dat het voor Duitsers geen verschil maakt en dat buitenlanders bij moeten lappen, wat de CSU al sinds het verzinnen van dit paradepaardje van ze doet, zou een eerste begin zijn. Iets doen aan de term wraaktol (Rachemaut) zoals bijvoorbeeld Bild die gebruikt.

Maar de wil binnen CDU en SPD lijkt beperkt. Ergens bespeur je enige opluchting dat dit plan op deze manier sneuvelt. Behalve bij de CSU; hun kruistocht tegen de buitenlanders keert zich nu zo om dat de EU maar achter andere landen aan moet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door jelger » wo 19 jun 2019, 13:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Basjuh1981 » wo 19 jun 2019, 13:51

Ergens heeft het ook een groot "hunnie doen het, dan wij ook"-gehalte. Calimero-gedrag noem ik het.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » wo 19 jun 2019, 14:07

Aan de andere kant lijkt het hof te discrimineren tussen oude en nieuwe gevallen. Kan Duitsland tol invoeren zonder de wegenbelasting te verlagen en dan na 2 jaar (in een seperaat besluit) de wegenbelasting verlagen ? Zelfde uitkomst (na 2 jaar) maar nu legaal ? Het Hof gaat immers niet over belasting van een land tov zijn onderdanen, dus tweede besluit is niet aan te vechten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 14:11

Dat klopt helemaal Jelger. Je zou er nog aan toe kunnen voegen de wirwar van milieuzones en zaken die je wel of niet in je auto moet hebben. Dit is totaal onoverzichtelijk geworden, elke stad of zelfs regio hanteert zijn eigen systeem met betrekking tot toelatingseisen, registratiewijze en bebording. Dit is nou juist iets waar de EU voordeel zou kunnen bieden aan het vele verkeer tussen de lidstaten.

Niemand in Duitsland wil dit eigenlijk behalve de CSU in Bayern. In de regionale media lees je overal over 'opluchting' dat het plan niet doorgaat. De regeringspartijen CDU en SPD willen het eigenlijk ook niet, en zelfs de Grüne en Die Linke willen het niet. De positie van de FDP is mij daarin niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is dat er over een breed politiek spectrum geen wens is voor de PKW Maut.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door jelger » wo 19 jun 2019, 14:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door jelger » wo 19 jun 2019, 14:30

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 0:02, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » wo 19 jun 2019, 19:13

Chris schreef: wo 19 jun 2019, 14:11 Niemand in Duitsland wil dit eigenlijk behalve de CSU in Bayern. In de regionale media lees je overal over 'opluchting' dat het plan niet doorgaat. De regeringspartijen CDU en SPD willen het eigenlijk ook niet, en zelfs de Grüne en Die Linke willen het niet. De positie van de FDP is mij daarin niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is dat er over een breed politiek spectrum geen wens is voor de PKW Maut.
Inderdaad, de "PKW-Maut" was een toegezegd snoepje van de CDU om de CSU tevreden te houden en mee te nemen in de coalitie. Merkel was er in principe altijd op tegen en ik denk zelfs dat ze van vooraf al verwacht had dat het plan voor de wand zou lopen, anders was ze er mogelijk niet in meegegaan. Haar belofte voor de verkierzingen "mit mir wird es keine PKW-Maut geben" was zo eenduidig, dat je daar het e.e.a. wel op kan duiden. Je kunt veel van Merkel en haar politieke koers zeggen, maar ik acht haar hoogst inteligent en acht het waarschijnlijk dat ze de zaak doordacht had.

Ja, dat de Grünen er ook zo op tegen waren viel me ook op. Anton Hofreiter van de Grünen (eigenlijk iemand die oorspronkelijk eerder stenen in de weg wilde leggen voor autogebruik) zei gisteren nog dat hij blij was dat de Duitse belastingbetaler die "Quatschmaut" kwijt is. Sowieso lijkt de stijgende koers van de Grünen samen te gaan met een iets andere interne koers: Minder op verboden richten en meer oplossingen proberen te vinden. Ik zal nooit op die partij stemmen, maar het maakt ze wel net iets sympathieker. Als ze nu allemaal zo waren als Windfried Kretschmann... Die was ook een felle tegenstander van de PKW-Maut.

Overigens de ministerpresident van NRW, Armin Laschet (CDU), maande gisteren nog de federale overheid dat ze hun toegezegde gelden voor wegenprojecten (die op basis van de geplande 'tolinkomsten' gedaan waren), niet mogen terugtrekken. Het onderhoud en de uitbouw van wegen heeft voor NRW "hoogste prioriteit". Naja, hoewel ik daar nog niet zoveel van merk, is het goed dat hij er wat van zegt.

Op de achtergrond blijkt al 40 miljoen euro (!) aan het tolproject uitgegeven te zijn. Contracten voor het controleren en handhaven van een electronisch systeem waren al gemaakt en zelfs werknemers aangenomen om in toekomst de zaak te beheren en handhaven. Die kunnen nu allemaal weer ander werk zoeken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 20:15

^^ 40 miljoen is op een begroting als die van Duitsland bijna niets, maar zondegeld blijft het.

Wat betreft de Groenen: een project dat alleen maar wat extra geld van buitenlanders in het laatje had gebracht draagt het natuurlijk niets bij aan het omdenken (in mobiliteit, energie en andere dingen) waar de partij voor staat. Het draagt des te meer bij aan een cultuur van buitenlanders pesten, wat er bij deze partij minder in gaat dan alle andere. Dus de reactie verbaast niet. Als ik een groene partij was, zou ik denken aan heffingen naar gebruik, en die dan progressief maken onder veelreizigers in de stedelijke gebieden die een vervuilende auto hebben. Is er een punt over beprijzing van mobiliteit in het Groenen-verkiezingsprogramma?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 jun 2019, 20:21

SnarfFlevoland schreef: wo 19 jun 2019, 19:13
Overigens de ministerpresident van NRW, Armin Laschet (CDU), maande gisteren nog de federale overheid dat ze hun toegezegde gelden voor wegenprojecten (die op basis van de geplande 'tolinkomsten' gedaan waren), niet mogen terugtrekken. Het onderhoud en de uitbouw van wegen heeft voor NRW "hoogste prioriteit". Naja, hoewel ik daar nog niet zoveel van merk, is het goed dat hij er wat van zegt.
Laat ze in Duitsland eerst het huidige budget voor onderhoud en nieuwbouw maar eens effectiever inzetten voordat er extra geld voor opzij wordt gezet.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Wesso » wo 19 jun 2019, 22:43

Het woord Maut komt van oorsprong uit het zuiden van Duitsland en Oostenrijk, zo blijkt uit een Duits etymologisch woordenboek. CSU, Bayern, over en weer bakkeleien met Oostenrijk... het valt allemaal nog iets meer op z'n plek :nahzeg:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Jeff » wo 19 jun 2019, 22:54

@Schelpenpaadje:
Ik opteer liever voor een "Make Over" van processen/politiek.
Bijv. 32 jaar bouwen gaat toch nergens meer over?

Was het Eurlings die bij ons die make over doorvoerde?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » do 20 jun 2019, 9:25

Makeover dan. Engelsen schrijven korte onlosmakelijke delen (in de betekenis) steeds vaker aan elkaar. Ooit worden het Duitsers. Een oude Brit noemt zijn buurman natuurlijk nog steeds een ass hole. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door nederland24 » do 20 jun 2019, 14:54

Het beste is om in Europa één beprijzingssysteem in te voeren voor het wegverkeer, de binnenvaart en het spoor. De tarieven kunnen de lidstaten dan zelf bepalen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van de brandstofprijzen, e-vignetten of tolwegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Peter » do 20 jun 2019, 16:04

Technisch moet het niet moeilijk zijn een EU geuniformeerde transponder te gebruiken en af te rekenen per kenteken/transponder, evt aangevuld met portalen voor 2e controle (zoals vrachtwagenpoorten in Duitsland). En dan iedere EUburger hetzelfde tarief, maar flexibel in tijdstip, soort voertuig en soort weg. Maar ja: dan moet de EU het voortouw nemen (desnoods met 4 landen) en deelfinancieren en je moet een escape hebben voor weigeraars en niet-EU landen. De tolbadge die in F, E, P en I geldig zijn is een eerste stap, maar vereist nog steeds poorten (passieve transponder).

In de praktijk is tolpoorten op hoofdwegen bijna even eerlijk. Dan kan je op kenteken belasten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Vinny » do 20 jun 2019, 21:01

Pino schreef: Ergens bespeur je enige opluchting dat dit plan op deze manier sneuvelt. Behalve bij de CSU; hun kruistocht tegen de buitenlanders keert zich nu zo om dat de EU maar achter andere landen aan moet.
Het CSU laat zich kennen als populistische partij met een tamelijk kansloze 'Eigen volk eerst' mentaliteit. Nu zijn er elders in Europa ook van dit soort politieke partijen, maar je zou toch zeggen dat het verstand in Beieren toch niet verdwenen moet zijn....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 17:21

Er komt mogelijk een parlementaire enquête, of 'Untersuchungsausschuss' zoals het in goed Duits heet, naar de mislukte invoering van de PKW-Maut.

Tagesschau: https://www.tagesschau.de/inland/aussch ... t-101.html

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Sondermaut » wo 16 okt 2019, 14:41

Jammer dat mijn profielwerkstuk al 8 maanden geleden is afgerond. Dit item had er nog perfect ingepast. :shutup: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D] Tolplannen Duitsland

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 19:26

Het ministerie tweet:

"Wir machen die #Bahn günstiger. Wir stärken #Fußgänger & #Radfahrer. Wir fördern klimafreundliche Kraftstoffe. Wir arbeiten an #Mobilfunk & #Breitband.
Ein Projekt ist gescheitert: die #PkwMaut. Den Vorwurf, wir würden etwas geheim gehalten, weise ich zurück." - BM @AndiScheuer


Het klinkt wel alsof de voorgenomen tolheffing min of meer van tafel is nu. Als men officieel spreekt van 'gescheitert' (mislukt, afgeblazen), dan lijkt het mij dat dat ook min of meer definitief is. Eerder werd nog gesproken dat men het op een andere manier misschien zou willen invoeren.

Plaats reactie