Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
baustelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 14:26

Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door baustelle » wo 19 jun 2019, 8:07

Goedendag,

Ik vertrek nacht van 16 op 17 juli vanuit Den Haag richting Dalmatië.
Plan is via Passau/Maribor/Graz te rijden. Eerste dag tot in Oostenrijk geraken en daar last minute een hotelletje te pakken. Aangezien het een doordeweekse dag is moet dat geen problemen geven denk ik.
Tweede dag van Oostenrijk tot eindbestemming Dalmatië via Zagreb en de A1.

Normaliter rijden wij altijd de A3 Duitsland af vanaf Arnhem tot Passau.
Is de A44 via Kassel en dan afzakken naar Wurzburg een goed alternatief kijkend naar Baustelle? Andere alternatieven zijn ook zeker welkom!
Ook voor de afwisseling zou een andere route dan de A3 fijn zijn. Elk jaar hetzelfde stuk is erg saai.

Alvast bedankt!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 8:41

Op de A3 kom je tussen Köln en Würzburg, waar je de A44-route weer tegenkomt, geen werkzaamheden tegen die op het moment grotere hinder veroorzaken. De A7-A44-route zal je er eerder meer dan minder brengen. Desalniettemin is dat natuurlijk een best aardige route voor de afwisseling tegen een overzichtelijke omweg. Die kun je ook nog een beetje verlengen door vanaf Schweinfurt over A70-A73 naar Nürnberg te rijden; daarmee vermijd je nog een grotere Baustelle op de A3.

Overigens is de A3 Arnhem-Köln wél een grote Baustelle. Met je vertrektijd zal de impact wel meevallen, maar bij een reguliere A3-route misschien nadenken over alternatieven als bij Venlo of Aachen de grens over.

Wat betreft andere alternatieven richting Graz: alles levert je extra kilometers op, maar er is veel denkbaar. Passau eens benaderen over A61-A6-A3 bijvoorbeeld. Of over München-Salzburg naar de Phyrnautobahn. Maar goed, voor dat laatste rekent Google ruim een uur extra ten opzichte van A44, dus dat laatste lijkt een veel logischer oplossing voor de afwisseling. De Sauerlandautobahn Dortmund-Würzburg is daar ook nog een variant op, maar dat is één grote Baustelle.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 8:58

^^ lijkt me prima.

Voor wat betreft in Oostenrijk: de tunnelserie Klaus van de A9 is nu helemaal verdubbeld naar 2x2. De verdubbeling van de Gleinalmtunnel is nog in uitvoering tot eind 2019. Doordeweeks zal dit geen noemenswaardige vertraging opleveren. In Slovenië is het stuk A4 tot aan de Kroatische grens nu helemaal een autosnelweg, ook een meevaller. Aan Kroatische zijde is nog een klein stukje enkelbaans, maar daar is de grensovergang meer de beperkende factor. Maar ook dit zal doordeweeks geen grote problemen opleveren denk ik.

Op je terugweg wordt er door Duitsland veel gecontroleerd als je het land binnenkomt via de A3 nabij Passau. Dat levert soms wel vertraging op.

baustelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 14:26

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door baustelle » wo 19 jun 2019, 10:48

Dank voor de reactie's. De route via de 44 gaat het dus sowieso niet worden.
De 61 en dan de 6 in Duitsland lijkt me wel een interessante optie.
Maar dan kan het ook weer leuk worden om via Munchen te gaan en dan in Karinthië te overnachten.
Of is Munchen nog steeds dramatisch qua Baustelle?
Ik ben erg flexibel en rijd liever iets om dan om de haverklap een Baustelle of file.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Rein » wo 19 jun 2019, 11:02

Hou je niet van Baustelles? Waarom heb je dan baustelle als gebruikersnaam genomen? :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 18:14

baustelle schreef: wo 19 jun 2019, 10:48 Of is Munchen nog steeds dramatisch qua Baustelle?
Ik ben erg flexibel en rijd liever iets om dan om de haverklap een Baustelle of file.
Dan had je beter een bestemming kunnen kiezen waarvoor je niet door Duitsland hoeft. Ben je bekend met de route naar Kroatië over Luxembourg, Basel, de Sint Bernhard en Verona? Is maar een 300 kilometer om ;)

München zelf heeft een hardnekkige Baustelle op het noordoostelijke deel van de ring. De route naar München is natuurlijk nog wel een ding. De A3 heeft er weinig, maar die wil je vermijden. De A6 gevolgd door A9 valt mee, maar de A8 is bal tot aan Ulm. Via A6-A7 rijden is géén alternatief vanwege een flinke Baustelle op de A7.

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door wellproc » wo 19 jun 2019, 19:43

Mag ik even een vraag stellen die gerelateerd is aan de openingsvraag?
Als dat hier niet gewenst is hoor ik het graag, dan zet ik m in een apart onderwerp.

Wij zijn namelijk van plan ongeveer dezelfde route te rijden, maar we blijven wel in Duitsland (regio Regensburg). In Nederland rijden we vlak bij huis de A12 op, dus mijn eerste idee was A12-BAB3-klaar! ;)

Maar ik zie nogal vaak file staan vanaf Kreuz Oberhausen richting Dusseldorf. Omdat wij eind juli op een dinsdagmorgen rond 8 uur willen gaan rijden verwacht ik verderop op de BAB3 weinig problemen. Maar rondom Oberhausen is het waarschijnlijk wel erg druk...

Verder lees ik van Pino het volgende:
Pino schreef: wo 19 jun 2019, 8:41 Overigens is de A3 Arnhem-Köln wél een grote Baustelle.
Dat betekent dat ik beter dat stuk kan vermijden? Of valt het op een dinsdagmorgen wel mee?

En is de BAB61 tot Koblenz een goed alternatief? Dus A12-A50-A73-(A74-)BAB61-BAB48-BAB3?
(Eventueel kunnen we ook bij Kerpen oversteken van de 61 naar de 3, maar dan kom je in de drukte rond Keulen. En zuidelijker bij Mainz oversteken heb ik ooit gedaan maar is me heel slecht bevallen. Veel drukte en de kwaliteit/breedte van de wegen viel me tegen. Meer stadssnelweg dan doorrijsnelweg 8-) .)

Goed: graag jullie gedachten hierover. Dank! :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Chris » wo 19 jun 2019, 19:50

Ik heb de A3 vorige week gereden vanaf de Nederlandse grens tot Frankfurt, evenals het stuk Würzburg - Aschaffenburg in de andere richting.

Mij viel het aantal wegwerkzaamheden op de A3 wel mee, het meest irritante aan die route is dat er amper 10 kilometer met dezelfde maximumsnelheid is. Er zijn voortdurend korte stukken naar 100 of lager gebracht vanwege kapotte bruggen, het enige wat je dan ziet is verschoven rijstroken om de brug te ontlasten. Op dit moment zijn er echter weinig grote wegwerkzaamheden met hinder tussen de Nederlandse grens en Frankfurt.

Op het traject Frankfurt - Würzburg zijn nog twee grote baustellen, ter hoogte van Rohrbrunn wordt de laatste hand gelegd aan de verbreding naar 2x3 rijstroken. Dit is echter niet voor de zomervakanties klaar. Daar is nog een stuk met 2 versmalde rijstroken. Verderop bij Würzburg zijn nog grootschalige werkzaamheden aan een landtunnel en een grote brug, hier zijn 2 rijstroken richting Nürnberg en 3 richting Frankfurt. De richting Nürnberg blijft daarmee wel het meest filegevoelige punt van de A3 tussen Köln en Nürnberg.

Op de A3 tussen Oberhausen en Köln waren vorig jaar zomer veel werkzaamheden met zeer grote hinder. Dit jaar lijkt dat tot nu toe niet zo te zijn, maar dit soort werkzaamheden worden vaak niet zo ver van te voren aangekondigd, het is daarom niet te zeggen of het mee of tegen zal vallen. De zomerperiode wordt in Nordrhein-Westfalen wel aangepakt voor onderhoud omdat er dan minder spitsverkeer is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Pino » wo 19 jun 2019, 20:03

wellproc schreef: wo 19 jun 2019, 19:43 Maar ik zie nogal vaak file staan vanaf Kreuz Oberhausen richting Dusseldorf. Omdat wij eind juli op een dinsdagmorgen rond 8 uur willen gaan rijden verwacht ik verderop op de BAB3 weinig problemen. Maar rondom Oberhausen is het waarschijnlijk wel erg druk...
Het stuk Oberhausen-Köln is altijd al druk, maar kent op het moment ook wat grotere werkzaamheden. Dus filerisico. Maar mijn laatste passage daar was vóór die van Chris, dus misschien zijn degene die ik het meest irritant vond tussen Köln en Düsseldorf nu minder erg. Met het tijdstip waarop je rijdt, rijd je vermoedelijk wel achter de drukte aan (en tijdens de vakantie in Nordrhein-Westfalen), maar het kan verkeren. Het kan helpen om de verkeersinformatie op de komende dinsdagochtenden eens in de gaten te houden.

Kijkend naar alternatieven:
- A61 en dan doorsteken bij Kerpen of Koblenz kan prima, zeker die laatste is minder spitsgevoelig (je gevoel over Mainz is zeer herkenbaar)
- vergeet ook de A57 en doorsteken bij Köln niet. Die kun je indien nodig nog bereiken vanaf Oberhausen wanneer je voor die route hebt gekozen en je over zwaardere files hoort

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door wellproc » wo 19 jun 2019, 22:13

Dank voor de snelle reacties. Ik ga sowieso Frankfurt en Würzburg tegenkomen. Omrijden over andere snelwegen is echt serieus om en doe ik alleen als op de dag zelf een grote vertraging voorkomt. Bovendien heb ik uitgerekend dat we die steden midden op de dag voorbij rijden en zeker niet rond de spitsen.
Pino schreef: wo 19 jun 2019, 20:03 Het kan helpen om de verkeersinformatie op de komende dinsdagochtenden eens in de gaten te houden.
Doe ik (een beetje). Wat ik wel handig vind is de functie 'Typisch verkeer' binnen Google Maps. Alleen zal het typisch verkeer van een normale dinsdagmorgen afwijken van een dinsdagmorgen in de vakantie. Hopelijk in ons voordeel...
In dat geval zou ik nog wel langs Oberhausen kunnen rijden.

Ik ga het zeker in de gaten houden, en ook dit topic voor verdere tips en wellicht ergens in augustus terugkoppeling :D

wellproc
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between the keyboard and chair

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door wellproc » wo 15 jul 2020, 17:37

Zo, lang niet op dit forum geweest, maar vandaag wel weer. En toen dacht ik: nog even mijn ervaring delen :dyn_hyp: Dus ter info voor degenen die dezelfde route (ongeveer) willen afleggen hierbij mijn ervaring.

Vorig jaar rond deze tijd van regio Arnhem naar regio Passau gereden op dinsdag 23/7. Lekker op tijd weg (half 6) en we hadden een bijzonder soepele reis. Om iets voor 15:30 uur aangekomen na 815 km, dus bijna 10 uur reistijd.
Route: A12-A50-A73-A74 - BAB61 tot Koblenz - BAB48-BAB3.
We reisden met 3 kinderen (2-7 jaar) waarvan er 1 makkelijk wagenziek wordt. Dus heel belangrijk dat er weinig files of andere onrustige verkeerssituaties zijn. Het was echt prima zo en we stonden om 9 uur al bij Bad Camberg (incl. 1x tanken tussendoor).
Daar ongeveer een uur gerust (eten, drinken, spelen) en rond de middag nog een keer een uur.
Dus kale reistijd nog geen 8 uur. :woop:

Ter vergelijking: onze buren zaten wat noordelijker (regio Regensburg) en hebben er op zaterdag bijna 12 uur over gedaan...
Ofwel: aanrader om door de week te reizen, maar ook een aanrader om BAB61-48-3 te doen ipv bij Arnhem de grens over en alles over de BAB3.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jul 2020, 18:32

^^ Bedankt voor de terugkoppeling! Dat wordt altijd gewaardeerd! :top:

baustelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 14:26

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door baustelle » do 16 jul 2020, 8:12

Aanstaand weekend ga ik weer de reis Den Haag - Dalmatië afleggen.
Route zal zijn BAB3 afrijden, Graz, Zagreb, Dalmatië.

Nu heb ik goede hoop door te kunnen rijden gezien de huidige Covid situatie. Echter zie ik wel regelmatig behoorlijke wachttijden bij de grens SLO/HR (Macelj). Zijn daar nog alternatieven voor? Ik zat te denken aan grensovergang Gradišče - Cvetlin of is deze gesloten?

Ik heb ook gezien dat er speciale rijen zijn ingericht bij de Kroatische grens voor diegenen die het MUP enter Croatia formulier hebben ingevuld. Iemand ervaring of dit ook daadwerkelijk effect heeft? Lijkt mij dat nagenoeg alle bezoekers aan Kroatië momenteel zo'n formulier invullen dus valt het voordeel van speciale rijen weg lijkt me.

KaiserVonB1
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 dec 2018, 21:56

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door KaiserVonB1 » za 26 sep 2020, 0:00

Hoe is de route bevallen? Ik heb dit jaar ook voor het eerst via Cvetlin gereden koste me ongeveer 35 minuten inclusief grens tot de snelweg. Waze gaf aan dat bij Marcelj 2,1 KM stond waar je 45 minuten over zou doen.

baustelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 14:26

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door baustelle » ma 28 sep 2020, 12:38

De route is uitermate goed bevallen. Door het alom bekende virus was het dusdanig rustig op de weg dat we in recordtijd in Kroatië waren. Op een zeer gunstig tijdstip bij de grens Macelj aangekomen. Daardoor totaal geen drukte ervaren en hooguit 10 minuten moeten wachten. Al met al dik 1700 km gereden in 18 uur incl. alle stops. Dat is in het verleden wel eens anders geweest. En ik moet zeggen dat ik over het algemeen constant 140 km/h heb gereden. Dus ook geen race van gemaakt met heel hoge snelheden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Advies Den Haag - Dalmatië (HR)

Bericht door Jeroen » ma 28 sep 2020, 12:57

^^ Gokken dat je 1700 km op één dag af kunt leggen noem ik wel degelijk een race, namelijk een race tegen je eigen vermoeidheid.

Plaats reactie