[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 nov 2018, 10:38

^^ Dat is op zich goed nieuws. Vraag is wel of de gemeenten die zich hierover gaan uitspreken er met dezelfde visie en belangen in staan als de meesten hier als "objectieve" toeschouwers/weggebruikers. En of hun voorkeur vervolgens ook door het rijk wordt overgenomen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de gemeenten vooral naar het OWN en hun eigen bereikbaarheid gaan kijken in plaats van naar het doorgaand verkeer. Als gemeenten al gaan voorstellen om de boel om te gooien compleet met nieuwe kunstwerken dan is het nog maar de vraag of het rijk daarvoor de portemonnee zal trekken.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door sanderl » wo 28 nov 2018, 12:10

Het lijkt me dat Purmerend de weg recht wil trekken; dan komt er immers ruimte vrij voor woningbouw.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » zo 09 dec 2018, 9:59

Die boog is het probleem niet qua filevorming, daar kan zelfs met regen prima met 110 prima doorheen gereden worden - en veel harder rijdt het verkeer in de spits in een situatie zonder congestie toch al niet op het wegvak Zaandam-Purmerend. Wat wel hard nodig is, is een extra rijstrook in de avondspits van de A8 tot aan Purmerend-Noord (v.v.). De capaciteit tussen Purmerend-Zuid en Purmerend-Noord schiet ernstig tekort. En een capaciteitsuitbreiding is aanzienlijk goedkoper met enkel een extra brug over het NH-kanaal op de bestaande locatie.

Dit is gezien het budget geen miljardenproject, zelfs geen project van vele honderden miljoenen. Als een compleet nieuw tracé bij Purmerend betekent dat het wegvak tussen Zaandam en Purmerend niet wordt aangepakt, is het uiteindelijk allemaal weggegooid geld. Nog afgezien dat inwoners van de Weidevenne niet zitten te wachten op nieuwbouwlocatie daar, en dat bewoners van de Burg. Postmastraat, de Zuiderweg en het Kolkpad in de Beemster en van de Neckerstraat in Wormerland helemaal niet zitten te wachten op de verlegging van het tracé. Zij zijn véél meer gebaat bij moderne geluidloze voegovergangen in de brug. Dan levert zelfs 10x zoveel verkeer minder overlast op dan het getakketakketak van nu,

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » zo 09 dec 2018, 10:50

Ik vraag me wel af of er genoeg ruimte is voor verbreding op de huidige locatie tussen Purmerend-Noord en -Zuid. Ik dacht dat daar het rechte tracé juist voor was bedoeld.
Daarnaast wil je naar de toekomst toe ook ruimte houden voor 2x4 tussen beide aansluitingen lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » zo 09 dec 2018, 12:41

Als je meer wilt doen dan waarvoor is begroot, dan zal er geld bij moeten.

Een gebrek aan geld is nog geen reden om geld te steken in een suboptimale oplossing. Als de boel over 10 jaar alsnog grondig over de kop moet is dat net zo goed het weggooien van geld dat ook elders besteed had kunnen worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » zo 09 dec 2018, 12:58

De brug bij Purmerend zou wellicht wel aan de buitenkant verbreed kunnen worden. De brug dateert van 1976 (openstelling) dus - mits het geen Duitse bouwkwaliteit is - zou die nog wel 40 jaar meekunnen.

Direct ten noorden van de aansluiting Purmerend gaat de A7 over de Zuiderweg heen. Dat viaduct heeft flinke overbreedte, zou dat al voorbereid zijn op een verlegging van de verbindingsweg? Er is daar 20 tot 25 meter vrije ruimte aan de oostzijde van de A7.

Het viaduct van de aansluiting Purmerend-Zuid heeft ook een ruimtereservering voor 2x3 (over de Laan der Continenten). De rijbaan richting noorden heeft zelfs al verhardingsbreedte.

Er lijken dus niet veel ruimtelijke beperkingen bij Purmerend te zijn die een compleet nieuw tracé noodzakelijk maken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door verfmeer95 » zo 09 dec 2018, 13:28

^^ De hele situatie bij Purmerend is voorbereid op de bouw van een tweede brug ten oosten van de huidige. Die extra brug zou nodig zijn geweest bij de doortrekken van de A7 naar Amsterdam-Noord. Volgens Topotijdreis heeft daarvoor tot de jaren 90 ook ten zuiden van de brug een extra landhoofd gelegen. Dat landhoofd is weggehaald toen de wijk Weidevenne is gebouwd en de Wolgalaan daarvoor in de plaats kwam. Daardoor wordt het nu een stuk lastiger om er een tweede brug naast te leggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » zo 09 dec 2018, 13:41

Dat zal dit dan zijn. Een tweede brug lijkt me ruimtelijk nog niet onmogelijk trouwens.

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » ma 10 dec 2018, 9:17

^^ Boompie omhakken en gaan :heygrr:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 dec 2018, 9:45

Misschien niet onmogelijk, riant zou ik het ook niet noemen
https://goo.gl/maps/f1bF5seFofT2

Buiten het huidige talud is zo'n 15 - 20m over tot de Wolgalaan. Met meer verbreden kan uiteraard met een andere vorm grondkering. Bij een verbreding van het kunstwerk van Purmerend-Zuid zal het OWN ook over een grotere afstand verdiept moeten worden.

Allemaal niet onoverkomelijk maar als er nu toch naar andere varianten gekeken wordt hoop ik dat rechttrekken (en bijbehorende voor- en nadelen) ook (opnieuw) worden bekeken. Al is het maar om deze optie expliciet uit te sluiten (en dan om meerdere argumenten dan "er is nu eenmaal geen budget voor").

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » ma 24 dec 2018, 16:26

Met aanpassing van de afrit Purmerend-Zuid naar kwartklaverblad aan A7-Re (aan de kant van de huidige afrit, waarbij de huidige toerit verdwijnt), is het zelfs mogelijk om drie doorgaande rijstroken in noordelijke richting over het bestaande kunstwerk te voeren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Rein » wo 19 jun 2019, 16:17

Vanaf morgen ligt het voorkeursalternatief voor de aanpassing van de A8 en A7 tussen Amsterdam en Hoorn ter inzage, zo meldt het Noord-Hollands Dagblad. De krant meldt onder meer dat door de aanleg van spitsstroken VZP De Koggen zal gaan verdwijnen.

Documenten zouden dan hier te vinden moeten zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 jun 2019, 16:33

Begrijpelijk dat de parkeerplaats komt te vervallen. Met name vanwege de nu al korte uitvoeger, ligging na een bocht en beperkte ruimte om de weg te verbreden zou het lastig zijn deze te behouden. Wel blijft het jammer dat de opbrengst van zo'n best ingrijpende stap slechts bestaat uit spitsstroken en niet uit een reguliere extra rijstrook. Zeker met de nieuwe N307 snap ik deze halve aanpak niet zo goed.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door sanderl » wo 19 jun 2019, 16:36

...En Hoorn-Purmerend blijft 2x2. Valt erg tegen allemaal. Het was ooit toch 2x4 tot Purmerend en 2x3 tot Hoorn?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door mavas » wo 19 jun 2019, 20:54

^^ Het is allemaal niet echt ambitieus inderdaad. Ik heb het al eerder gezegd, maar de maatregelen die men wil nemen zijn niet afdoende voor de lange termijn, maar slechts voor de korte termijn.
Zo te zien ligt de focus vooral bij Coenplein - Zaandam, dus daar zal het gros van het geld wel heen gaan. Wat dan weer een degelijke oplossing bij Purmerend en van Purmerend tot Hoorn-Noord tegenhoudt. Er had gewoon 2x4 tot aan Purmerend-Zuid moeten komen, en daarna integraal 2x3 tot aan Hoorn-Noord.

Ik denk dat dit ook een strategische keuze is: Eerst het duurste onderdeel uitvoeren op de korte termijn, en dan misschien nog eens een deftige oplossing op langere termijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door EtienneM » do 20 jun 2019, 8:23

De documenten zijn inmiddels in te zien. Het voorkeursalternatief staat in de ontwerp-structuurvisie beschreven. Er is gekozen voor alternatief 5a, een versobering van combipakket 5 bij knooppunt Zaandam waar alle rijrichtingen behouden blijven.
Het combipakket houdt de volgende maatregelen in:

• Knooppunt Coenplein - Knooppunt Zaandam: 2x5
• Knooppunt Zaandam - Purmerend Noord: 2x3
• Aansluiting Avenhorn - Aansluiting Hoorn-Noord: 2x2 + spitsstrook
• Derde rijstrook + vluchtstrook op bogen Amsterdam - Purmerend en v.v. in knooppunt Zaandam
• Halvering aansluitingen Purmerend Zuid en Purmerend Centrum om zo aan de weefvaklengte te kunnen voldoen + snelheidsverlaging naar 100km/h in de bocht bij Purmerend
• Afwaardering van de A7 Knooppunt Zaandam - kern van Zaandam
• Ingebruikname extra rijstroken in Coentunnel

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Kaaiman » do 20 jun 2019, 9:40

Ik dacht dat we nu wel een keertje klaar zouden zijn met het aanleggen van spitsstroken (behoudens trajecten waarde kosten van verbreding zeer hoog zouden oplopen zoals de A27)... :ongeduldig:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door EtienneM » do 20 jun 2019, 9:43

^^ De keuze voor een spitsstrook is in een vroegtijdig stadium middels een bestuurlijk besluit gemaakt, daarom is er ook geen 2x3-variant in de combipakketten opgenomen. In het achtergrondrapport Verkeersveiligheid zie je ook dat de spitsstrook een lage verkeersveiligheidsbeoordeling heeft gekregen. Het zou niet onwaarschijnlijk zijn dat ze hier in de planuitwerkingsfase nog op terugkomen.

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 jun 2019, 9:46

Zouden de installaties van de bestaande spitsstroken tussen Zaandam en Purmerend hergebruikt kunnen worden voor het stuk naar Hoorn? Als ze dan toch willen besparen, haal dan ook alles uit de kan.

Je wilt voorkomen dat een besparing nu bij mogelijke reguliere verbredingen in de toekomst per saldo alsnog leidt tot desinvesteringen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door sanderl » do 20 jun 2019, 10:16

Poe, nog erger dan verwacht. Geen ombouw knooppunt Zaandam, geen capaciteitsuitbreiding Zaandam-Purmerend (geen 2x4). Geen verbreding tot Hoorn en wat spitsstrookjes bij Hoorn. Doe dan gewoon niets. Wat een prutswerk.

Spaghettikonijn
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 18:34

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Spaghettikonijn » do 20 jun 2019, 15:14

Wat een half plan zeg.

Op het stuk Purmerend - Avenhorn loopt het enorm vaak vast in de spits, niet enorm lange files maar wel dagelijks korte files en zeer vol.
Daarbij lijkt het er op dat het niet erger vast loopt doordat het op de a8 voor knooppunt Zaandam al vast staan. In vakantieperiodes merk je dat het op de A8 vaak rustiger is en je daar beter door rijdt. Gevolg is dat de totale reis vaak net zo lang of langer duurt naar Hoorn aangezien dan Zaandam - Purmerend en met name Purmerend - Hoorn langere files heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Chris » do 20 jun 2019, 17:14

Dit is wel een serieuze teleurstelling. Er komt nagenoeg geen extra capaciteit ten opzichte van de huidige situatie. De grootste capaciteitsuitbreiding is misschien nog wel de Coentunnel en dat kost niks, want dat ligt er al. In het MIRT is dit project voor € 300 miljoen opgenomen, wat feitelijk alleen neerkomt op een capaciteitsuitbreiding van een kort stuk door Purmerend en spitsstroken door Hoorn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Steyn_E » do 20 jun 2019, 17:26

Hoewel ik me kan vinden in de stelling dat het een beetje van alles (en alles van niets) is, kan ik me voorstellen dat dit stuk ASW niet extreem hoog op de prioriteitenlijst staat, en het drukste deel (tot Purmerend) wordt een echte 2x3. Het is vooral de spitsstrook verderop die erg jammer is. Dat knooppunt Zaandam niet wordt omgebouwd vind ik volledig begrijpelijk, de huidige boog is echt niet heel krap. Zeker als je ziet wat er elders in het land nog opgelost moet worden aan zéér drukke punten en niet-ongelijkvloerse knooppunten (Hooipolder, Paalgraven *kuch*) en 2x2 autosnelwegen zijn er nog heel wat drukkere punten te vinden. Tussen Purmerend en Hoorn rijden maar iets van 60-70.000 voertuigen, daar hoeft eigenlijk niet eens een spitsstrook voor te komen. Ter vergelijk: over de Maasbrug bij Ravenstein rijden 100.000 mvt/etmaal. Dat is zelfs nog iets meer dan het eerste telpunt op de A7 (waar dus al spitsstroken liggen). Wat mij betreft dus prima dat er iets in dit plan gesneden wordt, indien dat geld 1:1 aan andere (drukkere) wegvakken wordt uitgegeven. Denk daarbij vooral aan extra bruggen over de Maas en de Waal, die zijn totaal verstopt (A50, A2, A27 (wordt geregeld) en A16 (past hier niet nog een extra strook op de Merwedebrug?)).

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door sanderl » do 20 jun 2019, 18:11

^^ Er komt ook geen spitsstrook tussen Purmerend en Hoorn. Alleen een stukje langs Hoorn.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Steyn_E » do 20 jun 2019, 18:24

Ik zie het nu. Da's helemaal een vreemd stukje, om daar nou de hele camerabende voor op te tuigen... Kan me niet voorstellen dat het A) nodig is en B) kosteneffectief is. Zouden weefstroken tussen de 3 op- en afritten niet afdoende zijn?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Kaaiman » do 20 jun 2019, 20:17

De SVIR-ambitie is integraal 2x3 voor de A7 Zaandam - Hoorn. Jammer dat dit met de keuze voor dit alternatief maar zo weinig waar wordt gemaakt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Vinny » do 20 jun 2019, 20:32

De afwaardering van de A 7 als stadstoegang naar Zaanstad heeft volgens mij juist alleen zin als de weg wordt losgekoppeld van het knooppunt. Ik ben daar op zich wel een voorstander van: de huidige configuratie veroorzaakt onnodige turbulentie op de A 7 tussen de afrit Zaandijk en knooppunt Zaandam. Echter dan moeten er aanvullende toegangswegen worden aangelegd en dat gaat minimaal veel geld kosten en ook meer ten koste van de natuur die er nu ligt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door mavas » do 20 jun 2019, 23:09

In vergelijking met gisteren ben ik toch iets positiever. De A7 wordt in ieder geval volwaardig 2x3 tussen Zaandam en P'end-Noord. Dat is wel het meest cruciale gedeelte dat de doorstroming op de gehele corridor beperkt. In de avondspits slaat de file vaak terug tot op de A8.

Ik ben ook heel blij dat alle verbindingen in knooppunt Zaandam behouden blijven. Met de komst van de A8-A9-verlenging zijn alle bogen van belang dat ze freeflow blijven (uitgezonderd die naar de inprikker).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Durashift » vr 21 jun 2019, 0:55

Chris schreef: do 20 jun 2019, 17:14 (..) De grootste capaciteitsuitbreiding is misschien nog wel de Coentunnel en dat kost niks, want dat ligt er al. (..)
Ja. Ik heb de vraag waarom dit dan nu al niet gebruikt wordt. Want vanaf A10 noord (vanaf Landsmeer zeg maar) de Coentunnel in over één rijstrook heb ik steeds als zeer vreemd ervaren. Waarom kan nu die 2e strook niet open?

Hopelijk knutselt men nog wat meer aan de uit- en invoegers rondom Purmerend.. want naar mijn mening is de file er nu op dat stuk toch vooral door het invoegen naar 2 rijstroken voor de richting Hoorn bij Purmerend.. dat stroopt op. Spitsstrook moet dus die hele bochtsectie tot voorbij Purmerend geregeld worden, wat nu ook de plannen zijn als ik de tekening goed bekeken heb.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: [A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Bericht door Dion » vr 21 jun 2019, 9:55

Durashift schreef: vr 21 jun 2019, 0:55
Chris schreef: do 20 jun 2019, 17:14 (..) De grootste capaciteitsuitbreiding is misschien nog wel de Coentunnel en dat kost niks, want dat ligt er al. (..)
Ja. Ik heb de vraag waarom dit dan nu al niet gebruikt wordt. Want vanaf A10 noord (vanaf Landsmeer zeg maar) de Coentunnel in over één rijstrook heb ik steeds als zeer vreemd ervaren. Waarom kan nu die 2e strook niet open?

Hopelijk knutselt men nog wat meer aan de uit- en invoegers rondom Purmerend.. want naar mijn mening is de file er nu op dat stuk toch vooral door het invoegen naar 2 rijstroken voor de richting Hoorn bij Purmerend.. dat stroopt op. Spitsstrook moet dus die hele bochtsectie tot voorbij Purmerend geregeld worden, wat nu ook de plannen zijn als ik de tekening goed bekeken heb.
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/wegenoverzicht/a10/50-jaar-coentunnel/veelgestelde-vragen/index.aspx schreef: Waarom worden in de Coentunnel bij file niet alle rijstroken geopend voor het verkeer?
Zonder de Coentunnel was de snelweg op die plek op dit moment gewoon 8 rijstroken breed geweest. Dat is genoeg voor 180.000 voertuigen per etmaal. Als je bedenkt dat er op dit moment (2018) ongeveer 130.000 tot 135.000 voertuigen rijden, zijn die rijstroken dus voldoende voor de komende jaren.

Maar in de verre toekomst zullen we de weg vermoedelijk moeten verbreden, het wordt immers steeds drukker. We moesten dus bij de bouw van de Tweede Coentunnel alvast nadenken over deze verre toekomst. Een tunnel bouw je immers voor 100 jaar en kun je niet zomaar verbreden als je de weg wilt verbreden. Daarom zijn er in de tunnel 2 rijstroken (ruimtereservering) extra aangelegd als reservering. Dit is nu nog niet nodig, wel gebruiken we ze als elders een rijstrook uitvalt.

Daarnaast is er een tracébesluit voor de huidige snelweg, waarin ook eisen zijn gesteld aan de lucht- en kwaliteitseisen (Milieueffectrapportage). Hierin is opgenomen dat op dit moment in de spits maximaal 8 rijstroken tegelijk in gebruik mogen zijn en buiten de spits 6. Ruim voldoende voor het huidige verkeersaanbod.
Zoals Mavas al aangaf wordt de A7 van knp. Zaandam tot afrit P'end-Noord 2x3. Het invoegen van 3 naar 2 bij P'end-Zuid wordt dus opgelost door een daadwerkelijke rijstrook, en geen spitsstrook.

Plaats reactie