[A] Rijverboden in Tirol

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Wesso » do 20 jun 2019, 17:23

Opgelet: in Tirol wordt vanaf dit weekend gecontroleerd op tolvermijders rond Innsbruck en de Brennerpas. Wie geen bestemming heeft aan het OWN wordt de snelweg opgestuurd. Dit geldt alleen in de weekenden tot half september...

:arrow: Artikel op NOS.nl

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jun 2019, 17:25

Ik vind het nogal wat om mensen te dwingen om de tolweg te nemen. De A13 is daarbij ook niet bepaald goedkoop. Ik vraag me af of dit juridisch wel in de haak is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 20 jun 2019, 17:41

Ik denk dat dit komt omdat er vanwege de huidige wegwerkzaamheden op de A12 en A13 grote vertragingen optreden op drukke reisdagen, en navigatiesystemen mensen dan via het onderliggend wegennet leidt. Het resultaat: compleet onbereikbare dalen en dorpen vanwege een gridlock aan vakantieverkeer.

Dit wordt een pittige zomer voor de Brennerpass. Het lijkt er op dat vertragingen van 1,5 - 2 uur de norm gaan worden. Plus nog wat je oploopt in Duitsland en Italië. De totale vertraging tussen München en Verona zou wel eens rond de 4 uur kunnen liggen, waarbij de reistijd op dat traject dan tussen de 8 en 9 uur uitkomt.

Mogelijke alternatieven;
* De Reschenpass. Aan Oostenrijkse zijde een snelle route, aan Italiaanse zijde een erg bochtige route waar je op veel trajecten van de SS40 en SS38 niet boven de 70 km/h komt, ook buiten de bebouwde kom. Is 90 kilometer langer dan via Innsbruck. Komende vanaf de Fernpass is het verschil maar 10 kilometer.
* De Felbertauern. Vanaf Lienz westwaarts door het Pustertal naar Brixen en daar de Italiaanse A22 op. Is 80 kilometer langer dan via Innsbruck.

Het probleem van de Reschenpass vanaf Kufstein te benaderen is dat je het grootste deel van de vertraging op de A12 al op zal lopen. En je dus geen tijd wint om via de Reschenpass om te rijden. Komende vanaf de Fernpass is dat anders, die route is nauwelijks langer en mogelijk wel sneller, omdat de A12 ook vanaf het westen vastloopt door de werkzaamheden, dus Fernpass - Brennerpass is niet per se beter dan Kufstein - Brennerpass, maar Fernpass + Reschenpass is wel interessant. Hoe dan ook is er niet zonder grote vertragingen óf fors omrijden door de Alpen te komen richting Gardameer en verder.

Ik moet daarbij de opmerking maken dat de B180 naar de Reschenpass nu ten noorden van Nauders dicht is vanwege werkzaamheden. Het verkeer wordt omgeleid via de nabijgelegen B185. Dat is in afstand nauwelijks langer maar de B185 is erg steil en niet aan te bevelen voor caravans, volgens mij zijn vrachtwagens en bussen daar sowieso verboden.

Dit was het beeld van zaterdag 8 juni: 1h40 minuten vertraging om de A13 op te komen, zowel vanuit Landeck als vanuit Kufstein. Plus vertragingen aan Italiaanse kant, én vertragingen op de Fernpass. En dit was nog niet het drukste weekend van het jaar. Het gaat echt niet meevallen de komende 5-6 vrijdagen en zaterdagen... Ik zou zelfs zeggen dat je met 2 of 3 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel misschien toch nog beter af bent...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jun 2019, 18:02

De Timmelsjoch is, hoe gek dat ook klinkt, naar mijn mening ook een prima optie (als je zonder aanhanger rijdt uiteraard). Vanaf de Fernpass naar de A22 ten zuiden van Bozen is de route via de Timmelsjoch 13 km korter dan de Brenner, in filevrije omstandigheden ongeveer een uurtje langer in reistijd, en je hebt geen Oostenrijks tolvignet nodig (B179-B189-B171-B186) en je betaalt ook geen tol voor de Brenner Autobahn. Wel betaal je uiteraard de tol voor de Timmelsjoch (€ 16 enkele reis, € 24 retour - retour is het hele seizoen geldig), maar in Italië betaal je pas tol vanaf Bozen-Süd. Dat compenseert weer.

In tegenstelling tot de Brenner staat er op de Timmelsjoch eigenlijk nooit file. Na de Timmelsjoch kun je over de SS44bis en SS44 naar Meran, en daar begint de prima superstrada naar Bozen (SS38 MeBo) ook al.

De Reschen is ook niet ideaal, op drukke terugreisdagen kan het in het Vinschgau op de SS38 en SS40 ook aardig vastlopen, is mijn (eenmalige) ervaring. Ik baalde er toen van dat ik vanaf Meran niet voor de Timmelsjoch had gekozen.

Toegegeven, het is geen doorgaande route, al is de Oostenrijkse B186 nog aardig uitgebouwd. Maar bijna geen toerist op doorreis zal zomaar een hoge toeristische pasweg mét tol rijden. Het zal in bijna niemand opkomen dat het soms wel sneller kan zijn.

Landschappelijk is het ook nog eens een veel aantrekkelijker route dan de Brenner of de Reschen. Vanaf een uur file op de Brennerroute wordt de Timmelsjoch interessant. En op een drukke dag kan het met de werkzaamheden op de Oostenrijkse A13 én de traditionele file op de Italiaanse A22 voor het tolstation van Sterzing zo zijn dat wie voor de Timmelsjoch kiest, spekkoper is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door jelger » do 20 jun 2019, 18:18

Leuke rit ook de Timmelsjoch, voor de vakantieganger. Ik heb de pas tweemaal gereden, op weg naar Verona / Venetie, en vier jaar later de retourreis vanuit Venetie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » do 20 jun 2019, 18:57

Wesso schreef: do 20 jun 2019, 17:23 Opgelet: in Tirol wordt vanaf dit weekend gecontroleerd op tolvermijders rond Innsbruck en de Brennerpas. Wie geen bestemming heeft aan het OWN wordt de snelweg opgestuurd. Dit geldt alleen in de weekenden tot half september...
En wat als ik nu in een weekend in augustus op de bonnefooi een overnachtingsadres wil zoeken in dat gebied?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door NWH » do 20 jun 2019, 19:24

^^
Ja precies, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik dit artikel las.
Dan zou je ten alle tijden iets moeten boeken wat je op de dag zelf nog (kosteloos) kunt annuleren. Om maar aan de politie te kunnen bewijzen dat je met een doel op het OWN rijdt.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » do 20 jun 2019, 19:36

^^ Of een lunch weg van de snelweg, of een kop koffie. Dingen in die zin ook niet groter maken dan ze zijn voordat je een reservering moet laten zien.

Juist in landen die snelwegtol hanteren, dus ook het idee dat de snelweg een optionele luxe is, zou het ook wel eens in strijd met de wet kunnen zijn om mensen het tolmijden te verbieden. Maar ja, dat is dan natuurlijk een gelijk dat je in Wenen zou moeten halen en da's knap ver weg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem » vr 21 jun 2019, 11:29

Misschien dat ze een stuk ongemerkt achter je aan rijden om te kijken of je inderdaad dat kopje koffie op een bergweide gaat drinken of enkele kilometers verderop weer direct de snelweg op rijdt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 jun 2019, 12:23

Chris schreef: do 20 jun 2019, 17:41 Het probleem van de Reschenpass vanaf Kufstein te benaderen is dat je het grootste deel van de vertraging op de A12 al op zal lopen. En je dus geen tijd wint om via de Reschenpass om te rijden.
Komende vanaf Kufstein is de Felbertauern natuurlijk een goed alternatief. Afhankelijk waar je heen wilt kun je de reis i.p.v. het drukke en filegevoelige Pustertal ook via de Plöckenpass voortzetten en bij Tolmezzo de Italiaanse snelweg op.
Chris schreef: do 20 jun 2019, 17:41 Ik moet daarbij de opmerking maken dat de B180 naar de Reschenpass nu ten noorden van Nauders dicht is vanwege werkzaamheden. Het verkeer wordt omgeleid via de nabijgelegen B185. Dat is in afstand nauwelijks langer maar de B185 is erg steil en niet aan te bevelen voor caravans, volgens mij zijn vrachtwagens en bussen daar sowieso verboden.
Hoe doen ze dat daar met de douanecontrole? Of hebben ze daar ook een omleiding voor? Net ten zuiden van Pfunds ga je Oostenrijk uit en daar waar je in Zwitserland linksaf de Oostenrijkse B185 op moet rijden, staat net de Zwitserse douane om vervolgens nogmaals de Oostenrijkse te passeren.
Coen Tunnel schreef: do 20 jun 2019, 18:02 In tegenstelling tot de Brenner staat er op de Timmelsjoch eigenlijk nooit file.
Ja, dat lijkt er inderdaad op. De toeleidende weg naar Sölden is in de winter een ramp, maar al dat wintersporttoerisme valt in de zomer geheel weg. Dat scheelt een hoop.
Pino schreef: do 20 jun 2019, 19:36 Juist in landen die snelwegtol hanteren, dus ook het idee dat de snelweg een optionele luxe is, zou het ook wel eens in strijd met de wet kunnen zijn om mensen het tolmijden te verbieden. Maar ja, dat is dan natuurlijk een gelijk dat je in Wenen zou moeten halen en da's knap ver weg.
Misschien een ideetje voor de CSU, nu de tolplannen zijn mislukt, de tol in Oostenrijk aan te pakken?! Eerlijk gezegd vind ik het ook niet kunnen dat je min of meer verplicht wordt via een tolplichtige snelweg te rijden. Inderdaad als smoes gewoon zeggen dat je in Kufstein net even een bak koffie wilt drinken of even wat op de post moet doen, iemand moet ophalen etc.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door jelger » vr 21 jun 2019, 14:28

Willem schreef: vr 21 jun 2019, 11:29 Misschien dat ze een stuk ongemerkt achter je aan rijden om te kijken of je inderdaad dat kopje koffie op een bergweide gaat drinken of enkele kilometers verderop weer direct de snelweg op rijdt.
Als ik dit soort paranoia in mijn vakantiebagage mee moet nemen zoek ik liever een andere bestemming.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » vr 21 jun 2019, 15:28

SnarfFlevoland schreef: vr 21 jun 2019, 12:23
Hoe doen ze dat daar met de douanecontrole? Of hebben ze daar ook een omleiding voor? Net ten zuiden van Pfunds ga je Oostenrijk uit en daar waar je in Zwitserland linksaf de Oostenrijkse B185 op moet rijden, staat net de Zwitserse douane om vervolgens nogmaals de Oostenrijkse te passeren.
De Zwitserse en de Oostenrijkse douane liggen hier een paar kilometer uit elkaar. Dat compliceert het ook wel wat, vermoed ik. Ik kan me zo voorstellen dat je aan de kant van Martina wel kunt regelen dat wanneer je vanuit Oostenrijk rechtsaf richting Oostenrijk wilt, je meteen wordt doorgewuifd. Maar als je vanaf de H27 aankomt bij de Oostenrijkse douane bij Pfunds, is natuurlijk niet te zien of je op deze omleiding zit of echt vanuit Zwitserland komt.

Ik ben 30 jaar geleden eens in Nauders op vakantie geweest. We zijn de grensovergang bij Martina toen enkele malen gepasseerd. Personeel was vooral geïnteresseerd in de vraag of je nog luxegoederen had gekocht - wat in het nabijgelegen Samnaun natuurlijk taxfree kan. Een smokkelroute met breder belang is dit duidelijk niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 22 jun 2019, 9:44

De situatie lijkt een stuk meer genuanceerd te zijn dan 'je wordt gedwongen de tolweg te nemen'.

De Bayerische Rundfunk bericht over de rijverboden voor doorgaand verkeer, maar er klopt bijna niks van de info die ze geven (kaartje): https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... en,RU39tMG
  • Bayerns CSU-Verkehrsminister Hans Reichhart ist empört. Die Sperrung der Tiroler Landstraßen für den Transitverkehr sei pure Schikane. Der Minister stellte Gegenmaßnahmen auf bayerischer Seite in Aussicht, falls die EU-Kommission das Verhalten Österreichs durchgehen lasse. Ein juristisches Vorgehen forderte auch Bayerns Ministerpräsident Markus Söder. Der Bund müsse in Europa Klage einreichen. Tirols Verhalten sei "diskriminierend und europarechtswidrig". Durch die Straßensperren werde die Reisefreiheit in der EU massiv erschwert.

    Tirols Landeshauptmann Günther Platter von der ÖVP zeigt sich davon unbeeindruckt und weist die Kritik zurück. Die bayerische Politik habe noch nicht wirklich begriffen, um was es bei dieser Maßnahme gehe. Die Verkehrsbelastung sei derart hoch, dass es zeitweise nicht einmal mehr für Rettungsdienste ein Durchkommen gebe. Darum müsse gehandelt werden.
Op het kaartje laten ze alle Landesstraßen in Tirol zien die voorheen Bundesstraßen waren. Technisch gezien omvat het rijverbod juist geen enkele B-weg, alleen de secundaire L-wegen rond Innsbruck. Maar zo te zien zijn bepaalde afritten afgesloten in de richting van L-wegen. Als ik dit zie is het gewoon mogelijk om de B182 parallel aan de A13 te nemen.

In het persbericht van de regering van Tirol staat ook een kaartje: https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... chverkehr/

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 11:29

Chris schreef: za 22 jun 2019, 9:44 De situatie lijkt een stuk meer genuanceerd te zijn dan 'je wordt gedwongen de tolweg te nemen'.
Eens. Als ik het kaartje zo zie, kun je niet anders concluderen dan dat er tolvrije routes beschikbaar blijven. En de Tiroolse regering speelt dit Europeesrechtelijk goed door het te presenteren als (en hopelijk ook door te voeren als) noodmaatregel voor situaties van enorme drukte, bedoeld om dorpen voor hulpdiensten bereikbaar te houden.

Over de CSU-reactie: dit is gewoon de jaloerse reactie van een kind van 5 dat zijn gewenste speeltje niet krijgt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 22 jun 2019, 11:40

De NOS terminologie van 'tolvluchtelingen' lijkt ook niet terecht. Het gaat om mensen die juist de tolweg willen nemen, maar door de enorme congestie hun route via het onderliggend wegennet zoeken. Zij wijken uit vanwege de files, niet de tol.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » za 22 jun 2019, 12:02

^^ En vermoedelijk nog niet eens heel koel gepland. Een groot deel zal zich laten leiden door live-navigatiesystemen. Die sturen je bij grote vertraging op de A-weg dan eerst de parallelle B-weg op en als die vervolgens ook volloopt vinden de systemen vanzelf wel tertiaire en andere lokale wegen waarvan de ene na de andere zal vollopen. Die context kennen we ook uit Duitsland bij Vollsperrungen. En uiteindelijk is de boodschap "gebruik dat lokale wegennet niet als sluiproute" precies wat wij in Nederland ook zien met spits-sluizen etc op lokale wegen parallel aan drukke snelwegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » za 22 jun 2019, 14:26

Chris schreef: za 22 jun 2019, 11:40 Tolvluchtelingen
Mooie term :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

frankiej
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 7:23

[A] Rijverboden in Tirol

Bericht door frankiej » ma 24 jun 2019, 21:48

Wat ik vandaag lees in de krant (Brabants Dagblad): een artikel waarin geschreven wordt dat afgelopen weekend sluipverkeer in de omgeving van Kufstein / Innsbruck terug gestuurd zou zijn naar de snel- of tolwegen.
Kan er verder niets over vinden op het www maar vindt het maar een apart verhaal. Daarom maar even een fotootje van het artikel:

Afbeelding

Wat moet ik hier nu van denken? Volgende week zaterdag rijd ik naar Karinthië en wil via Kufstein naar de Felbertauernpas en zo provinciaal naar de bestemming toe rijden. Ze kunnen je toch niet zomaar terug sturen?!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sluipverkeer teruggestuurd naar snelweg?

Bericht door Chris » ma 24 jun 2019, 21:50

De mediaberichtgeving is rommelig, tegenstrijdig en vermoedelijk ook erg inaccuraat.

Ik had dit geschreven:
Chris schreef: za 22 jun 2019, 9:44 De situatie lijkt een stuk meer genuanceerd te zijn dan 'je wordt gedwongen de tolweg te nemen'.

De Bayerische Rundfunk bericht over de rijverboden voor doorgaand verkeer, maar er klopt bijna niks van de info die ze geven (kaartje): https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... en,RU39tMG
  • Bayerns CSU-Verkehrsminister Hans Reichhart ist empört. Die Sperrung der Tiroler Landstraßen für den Transitverkehr sei pure Schikane. Der Minister stellte Gegenmaßnahmen auf bayerischer Seite in Aussicht, falls die EU-Kommission das Verhalten Österreichs durchgehen lasse. Ein juristisches Vorgehen forderte auch Bayerns Ministerpräsident Markus Söder. Der Bund müsse in Europa Klage einreichen. Tirols Verhalten sei "diskriminierend und europarechtswidrig". Durch die Straßensperren werde die Reisefreiheit in der EU massiv erschwert.

    Tirols Landeshauptmann Günther Platter von der ÖVP zeigt sich davon unbeeindruckt und weist die Kritik zurück. Die bayerische Politik habe noch nicht wirklich begriffen, um was es bei dieser Maßnahme gehe. Die Verkehrsbelastung sei derart hoch, dass es zeitweise nicht einmal mehr für Rettungsdienste ein Durchkommen gebe. Darum müsse gehandelt werden.
Op het kaartje laten ze alle Landesstraßen in Tirol zien die voorheen Bundesstraßen waren. Technisch gezien omvat het rijverbod juist geen enkele B-weg, alleen de secundaire L-wegen rond Innsbruck. Maar zo te zien zijn bepaalde afritten afgesloten in de richting van L-wegen. Als ik dit zie is het gewoon mogelijk om de B182 parallel aan de A13 te nemen.

In het persbericht van de regering van Tirol staat ook een kaartje: https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... chverkehr/
Naar de Felbertauern of andere B-wegen rijden zal dus geen probleem opleveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sluipverkeer teruggestuurd naar snelweg?

Bericht door Chris » ma 24 jun 2019, 22:01

Een compleet overzicht van de rijverboden:
  • Zur Erleichterung des Reiseverkehrs an starken Reisetagen gelten im Großraum von Innsbruck folgende Fahrverbote für alle Kraftfahrzeuge.
    Termine:
    * Vom 22. Juni bis 15. September 2019, jeweils von Samstag 07:00 Uhr bis Sonntag 19:00 Uhr
    sowie
    * Vom 14.08.2019 07:00 Uhr bis Sonntag 18.08.2019 19:00 Uhr

    Fahrtverbot für alle Kraftfahrzeuge mit Fahrtziel Italien:
    * B171a Tiroler Straße, Beginn bei Km-Tafel 20,863, Hall – Ast Tulfes in FR
    Tulfes
    * L38 Ellbögener Straße, Beginn bei Km-Tafel 0,00 Kreisverkehr Ampass
    Häusern in FR Ampass
    * L38 Ellbögener Straße, Beginn 105 Meter nach der Km-Tafel 10,250 in FR Ellbögen
    * L38 Ellbögener Straße, Beginn bei Km-Tafel 11,750 in FR Ellbögen
    * L11 Völser Straße, Kreisverkehr Völser Straße/Kranebitter Straße in FR Westen (Kematen in Tirol)
    * L11 Völser Straße, Kreisverkehr Völser Straße/Kranebitter Straße in FR Osten (Innsbruck)
    * L13 Sellraintalstraße, Beginn Ausfahrt Kreisverkehr Völser Straße/Sellraintalstraße in FR Süden (Sellraintal)
    * Gemeindestraße Nösslach (Gst.Nr. 1561/1, KG Gries am Brenner) in FR Süden
    * L283 Bleichenweg, Beginn bei der Ausfahrt aus dem Kreisverkehr beim DEZ in FR Süden (Ampass)
    * L9 Igler Straße Anschlussstelle Innsbruck Mitte, Beginn bei der Ausfahrt aus dem Kreisverkehr Innsbruck Mitte in FR Westen (Vill/Igls)
    * L32 Schlossstraße, Anschlussstelle Innsbruck Mitte, Beginn bei der Ausfahrt aus dem Kreisverkehr Innsbruck Mitte in FR Osten (Aldrans)

    Fahrtverbot für alle Kraftfahrzeuge mit Fahrtziel Deutschland:
    * Gemeindestraße Nösslach (Gst.Nr. 1561/1, KG Gries am Brenner) in FR Norden
    * L38 Ellbögener Straße, Beginn bei Km-Tafel 22,578 in FR Norden
    * L38 Ellbögener Straße, Beginn 68 Meter nach der Km-Tafel 10,250 in FR Norden
    * L226 Natterer Straße, Beginn bei Km-Tafel 0,00 in FR Natters
    * L227 Mutterer Straße, Beginn bei Km-Tafel 0,00 in FR Mutters

    Hinweis:
    Die A12 Inntal Autobahn, die A 13 Brenner Autobahn und die B 182 Brenner Bundesstraße sind für PKW und Motorräder ungehindert befahrbar.
Bron: https://www.tirol.gv.at/verkehr/verkehr ... reisetage/

Wat mij betreft een storm in een glas water, opgeblazen door de media. Het heeft niks met tolontwijking van doen en je wordt ook niet verplicht om de tolweg te nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Sluipverkeer teruggestuurd naar snelweg?

Bericht door Chris » do 27 jun 2019, 20:38

De afsluitingen op de kaart. Dit is op zich niet anders dan wat de overheid van Tirol al vanaf het begin gecommuniceerd heeft. De hysterische berichtgeving in de media lijkt mij het gevolg van journalisten die andere media overschrijven in plaats van de oorspronkelijke bron opzoeken.
SPOILER: TOON

Richting Italië:
Afbeelding
Fahrverbot Tirol richtung Italien by European Roads, on Flickr

Richting Duitsland:
Afbeelding
Fahrverbot Tirol richtung Deutschland by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Palance » do 27 jun 2019, 21:20

Verboden voor oldtimers?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Boeing777 » do 27 jun 2019, 22:47

Palance schreef: do 27 jun 2019, 21:20 Verboden voor oldtimers?
Viel mij ook wel op ja, leuke borden wel daar in Oostenrijk :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Chris » vr 28 jun 2019, 21:12

Er komen aanvullende maatregelen.

Op de B179 (Fernpass Straße) wordt niet-lokaal verkeer bij de afritten Vils en Reutte-Nord teruggestuurd. Bij file rond Reutte gaat veel verkeer door deze plaats. Ik heb deze route ook gevolgd met Waze eerder deze maand en die laat je echt door een soort autoluwe straat in het centrum rijden. Ik kan me voorstellen dat men daar niet op zit te wachten.

Bij Kufstein komen ook verboden op een aantal Landesstraßen en doseerlichten op B-wegen, in de richting van Duitsland. Omdat Bayern grenscontroles uitvoert ontstaat er veel vertraging op de A12. Je mag dit wel vermijden via de B-wegen, maar niet via een aantal secundaire wegen.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 jun 2019, 23:44

Chris schreef: vr 28 jun 2019, 21:12 Op de B179 (Fernpass Straße) wordt niet-lokaal verkeer bij de afritten Vils en Reutte-Nord teruggestuurd.
De vraag blijft: Hoe willen ze dat gaan controleren? Als ik eraf rij en ik zeg dat ik een bak koffie wil gaan drinken ergens, kan niemand me tegenhouden. Aan de ene kant zijn de maatregelen begrijpelijk, aan de andere kant ook weer absurd.

Het is wel opmerkelijk dat juist Oostenrijk tot dit soort maatregelen overgaat. Zoiets is bij de Gotthard toch amper tot nooit aan de orde. De H2 kan bij flinke vertragingen op de A2 weliswaar ook druk zijn, maar tot compleet chaos komt het niet echt. De Oostenrijkse infrastructuur is toch wat anders ingericht. De passage door Reutte en omringende dorpen is inderdaad niet voor veel verkeer gemaakt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 12:43

Bij Innsbruck vandaag toch wel wat serieuze vertraging, met name vanaf de A12 vanaf het westen tot aan de Europabrücke, waar je er een uur over doet om door de file te komen. Vanuit het oosten is dat minder dan een half uur. Dat komt waarschijnlijk omdat veel toeristen vanuit West-Duitsland komen en dus Innsbruck via de Fernpass benaderen, en minder via München.

Desondanks lijkt de chaos wat uit te blijven, eigenlijk elk weekend sinds ze die rijverboden aankondigden valt het wel mee. Wellicht is men een beetje in paniekmodus gegaan toen Zuid-Duitsland aan zijn 2-weekse pinkstervakantie begon en er een enorme gridlock op de A12 ontstond.

Afbeelding

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door EtienneM » za 13 jul 2019, 13:40

Het verkeer wordt na de Grenztunnel Füssen bovenaan de afritten zoals aangekondigd weer terug de B179 opgestuurd. Vandaag valt, zoals Chris hierboven zegt de drukte best mee. De enige echte vertraging is inderdaad op dit stuk tussen Füssen en de Fernpaẞ geweest.

Om het omrijden zo veel mogelijk te ontmoedigen, zijn er bij de afritten ook borden geplaatst. Ik denk dat de politiecontroles wat effectiever zijn ;)

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 12:22

Nu kijkend op Google Maps lijken de rijverboden in Tirol een paniekreactie te zijn op een eenmalige situatie. Dit is al het zoveelste weekend achter elkaar dat er geen uitzonderlijke congestie is bij Innsbruck. Er staat 4 kilometer file voor de Europabrücke. Er is geen gridlock.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Chris » za 03 aug 2019, 15:24

We kunnen nu wel concluderen dat de gridlock rond Innsbruck in juni éénmalig was en dat de politiek in Tirol hier met een paniekreactie op gereageerd heeft en de rijverboden heeft ingesteld. Dit weekend was er wederom nauwelijks enige congestie bij Innsbruck.

Zaterdag 15 uur:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Rijverboden in Tirol

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 16:21

Momenteel is men bezig aan de brug over de Inn op de A12 ten oosten van Innsbruck. Het klinkt als een noodreparatie, want er is maar 1 rijstrook per richting open wat de rest van de dag duurt. In beide richtingen staat het goed vast, met 1 - 1,5 uur vertraging.

Echter op het onderliggend wegennet loopt het niet vast, in Google Maps staan diverse wegafsluitingen die mij iets te strategisch lijken geplaatst, vermoedelijk dat men daarom niet via het OWN uitwijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie