[USA] Amerikaanse bewegwijzering

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Rene » di 07 mei 2019, 21:14

Waar is die PA-43 trouwens naartoe gepland ? noordelijk van dat einde kom je vrij snel in het stedelijk gebied van Pittsburgh.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 07 mei 2019, 22:10

Naar I-376 in Monroeville (oostelijke suburb van Pittsburgh). Er is al een keer een tracébesluit voor vastgesteld maar de kosten bedragen meer dan 3 miljard dollar. In hetzelfde gebied zijn ook nog plannen voor een I-576 die een zuidelijke ringweg van Pittsburgh moet komen. De bouw is echter lastig vanwege het sterk heuvelachtige karakter. Maar daardoor zou er ook veel tijdswinst mogelijk zijn, de huidige wegen zijn bochtig en traag zonder een duidelijke hiërarchie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 10 mei 2019, 21:36

Verwarring om dit reistijdenbord in Virginia. Je kan dwars door Richmond over I-95, maar ook via de bypass I-295.

Het is niet zo duidelijk te zien, maar dit bord staat vlak voor een reguliere afrit (die je niet moet nemen om I-295 te berijden). Kennelijk was er een buschauffeur die dacht dat het een knooppunt was. Het echte knooppunt zit 2 kilometer verderop.

Zie ook Street View: https://www.google.com/maps/@37.1384837 ... 384!8i8192

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » vr 10 mei 2019, 21:52

Nog los van die lokatie komt het bord me niet heel duidelijk over. Ik zou de reistijden denk ik gewoon onder elkaar zetten.

To I-95 North of Richmond
Via I-95 XXmin
Via I-295 YYmin

Als je de bypass wat grafischer in beeld wilt brengen, zou ik andere graphics pakken. Eerder het Britse-Australische bypass-bord, zou ik denken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019, 15:32

Een sign salad in Boise, Idaho.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Kaaiman » wo 15 mei 2019, 19:30

Dit staat dus langs de weg en niet bij een verzamelaar in de tuin? :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 15 mei 2019, 21:36

Een oudje. Zie je niet zo vaak in Texas vanwege de vele reconstructies.

Afbeelding
TX6 South - TX6 Business Navasota Overheads by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » do 30 mei 2019, 23:16

^^ Wel erg minimalistische taper...
Chris schreef: wo 15 mei 2019, 15:32 Een sign salad in Boise, Idaho.
Iemand heeft maar z'n caravan uitgestald om het te bestuderen :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 21 jun 2019, 17:37

Een recreational road, één van de vele wegcategorieën in Texas.

Afbeelding
Texas Recreation Road 7 East Sign by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 10:21

Het laatste stuk van I-65 in Indiana. In plaats van Chicago als control city, is het simpelweg 'toll road'. I-90 wordt ook al direct bewegwijzerd terwijl je vanaf hier nog 3,5 km over I-65 rijdt voordat het knooppunt met I-90 bereikt wordt, met daartussen ook nog twee afritten naar de stad Gary.

Afbeelding
I-65 North - Exit 259B - I-80 I-94 US6 East by formulanone, on Flickr

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » do 01 aug 2019, 12:26

Dit bord geeft dan ook alleen de volgende afrit aan, vergelijkbaar met de verwijzing naar I-880 hier
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 01 aug 2019, 12:34

^^ Een kleine 2 en meer dan 3 kilometer vind ik wat aan de ruime kant om per se al de volgende afrit aan te geven. Maar daar kan een reden voor zijn. Wat ik echter niet kan plaatsen is dat het bord bij Chicago dat met twee vallende pijlen doet, waarmee je suggereert dat de I-90 het enige rechtdoordoel is. Het bord in California geeft veel beter aan dat het de volgende afrit is.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Tachi » do 01 aug 2019, 17:55

Het verwijst ook naar een knooppunt (junction) en dan is het over het algemeen gebruikelijker om dat eerder aan te geven dan een afrit (exit).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 01 aug 2019, 20:02

Volgens mij staan de meeste Amerikaanse afslagen (afrit en knooppunt) aangegeven vanaf 1 mijl. Kan bij ruimtegebrek uiteraard korter. Maar "verlengen omdat het een knooppunt is", is in de VS volgens mij niet gangbaar, waar veel Europese richtlijnen daar wel vanuit gaan. Maar dat zijn dan deels ook landen waar gewone afritten niet eerder dan 1000 meter bewegwijzerd staan. Sowieso is knooppunt in de VS niet zo'n vastomlijnd begrip als hier.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » do 01 aug 2019, 21:38

Normaal is inderdaad 1/2 - 1 mijl.
Als de volgende afrit niet al te ver is staat die er soms bij, ongeacht of het een belangrijke is:

Afbeelding

Wat mij nog opviel: hier is EXIT vervangen door JCT (maar wel EXIT bij het nummer)

2007:
Afbeelding

2014:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » do 01 aug 2019, 22:30

marcel schreef: do 01 aug 2019, 21:38 Normaal is inderdaad 1/2 - 1 mijl.
Nog even de MUTCD erbij gepakt. Bij Section 2E-33: "For major and intermediate interchanges, Advance Guide signs should be placed at 1/2 mile and at 1 mile in advance of the exit with a third Advance Guide sign placed at 2 miles in advance of the exit if spacing permits. At minor interchanges, only one Advance Guide sign should be used. It should be located 1/2 to 1 mile from the exit gore. If the sign is located less than 1/2 mile from the exit, the distance displayed should be to the nearest 1/4 mile." Dus hoewel een knooppunt-begrip ontbreekt, is er dus wel zoiets als een "major interchange" waarvoor je wordt geacht op meer dan een mijl een eerste voorwegwijzer te plaatsen, mits daarvoor ruimte is.

De onderverdeling hiervoor is als volgt (Section 2E.32):
  1. Major interchanges are subdivided into two categories: (a) interchanges with other expressways or freeways, or (b) interchanges with high-volume multi-lane highways, principal urban arterials, or major rural routes where the volume of interchanging traffic is heavy or includes many road users unfamiliar with the area.
  2. Intermediate interchanges are those with urban and rural routes not in the category of major or minor interchanges.
  3. Minor interchanges include those where traffic is local and very light, such as interchanges with land service access roads. Where the sum of exit volumes is estimated to be lower than 100 vehicles per day in the design year, the interchange is classified as minor.
Kijk je dan naar de praktijk, dan zie je bij major en intermediate interchanges volgens mij doorgaans inderdaad die twee voorwegwijzers, en bij minors inderdaad maar één. Maar die derde voorwegwijzer op 2 mijl "if spacing permits" zie ik niet vaak. En jij dus ook niet. Zal wel deels te maken hebben met het feit dat de belangrijkere aansluitingen meestal in verstedelijkt gebied liggen, waar ruimte ontbreekt. Vermoedelijk ook een mate van luiheid bij de DOTs, want als je bij X belangrijke aansluitingen geen 2 mijl-bord hebt staan, waarom zou je het dan wel doen als er bij één of twee belangrijke aansluitingen wel plek is?
Wat mij nog opviel: hier is EXIT vervangen door JCT (maar wel EXIT bij het nummer)
De afkorting JCT ken ik alleen maar van trailblazers en afstandenborden. De MUTCD voorziet wel de mogelijkheid van het woord "EXIT" voorafgaand aan de afstand, maar dat kan alleen maar wanneer er niet ook een afritnummer staat aangegeven. Een raar bord dus.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door marcel » za 03 aug 2019, 10:43

Misschien is het alleen in Californië.

Nog twee voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Junction voluit:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » wo 11 sep 2019, 12:45

Nebraska heeft 'link routes' als onderdeel van de state routes. Dit is op I-80.

Afbeelding
I-80 East - Exit 29 - NE53A Link - Dix 10 Miles by formulanone, on Flickr

Afbeelding
I-80 East - Exit 1 - NE53B Link to US30 by formulanone, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » wo 11 sep 2019, 13:32

^^ Wat een systeem ... https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_N ... n_Highways :wall:

Ik zou zeggen: laat dat Link-nummer weg en bewegwijzer simpelweg als TO gevolgd door het wegnummer waar je naartoe gaat (in beide gefotografeerde gevallen US-30). Mogen ze deze linkjes administratief benoemen hoe ze willen - ikzelf zou naar Belgisch/Frans voorbeeld voor dit soort korte aftakkingen van een hoofdroute eerder denken aan 30a, 30b, etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » vr 20 sep 2019, 12:14

FM 1189 spur in Dennis, Texas is aangegeven als een 4-cijferige Interstate business spur. Je vraagt je af hoe dat kan gebeuren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » ma 23 sep 2019, 18:28


Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door sven_engelen » di 24 sep 2019, 12:29

Oké jongens... Wie heeft de bingokaarten wéér opgestuurd naar de wegbeheerder? Dit is echt niet leuk meer.
SPOILER: TOON

:lol:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 01 okt 2019, 18:34

Portaalwegwijzer voor een rotonde in Jeffersonville, Indiana.

Afbeelding
IN62 West at Jct IN265 Overhead by formulanone, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » di 15 okt 2019, 13:11

Wegwijzers maken in Ohio:
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 10 nov 2019, 18:36

St. Louis Mo. Mo is de afkorting van Missouri (normaal meestal in hoofdletters geschreven MO). Ik vraag mij af met welke andere St. Louis men dit zou kunnen verwarren.

Er bestaan ook meerdere grotere plaatsen in de VS die Jacksonville heten, maar daar is een afkorting niet noodzakelijk geacht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » zo 10 nov 2019, 20:25

MO-aanduiding lijkt mij vanwege het feit dat het het eindpunt van de 67 is en die in een andere staat ligt, niet zo zeer vanwege mogelijke verwarring met andere St. Louises.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 10 nov 2019, 20:37

Interstate-verwijzingen gaan inderdaad vaker vergezeld van staat-afkortingen. Verwarringsrisico is niet nodig om zo’n toevoeging te maken. Maar hier bij Little Rock is het wel apart dat de interstate-verwijzingen naar Memphis en Texarkana (*) nergens vergezeld gaan van toevoegingen dat het om steden in Tennessee respectievelijk Texas gaat. Moeilijk in te schatten waarom St Louis die eer dan wel krijgt. Er is geen St Louis in Arkansas en ook geen andere St Louis die zo snel in je op zou komen. Wellicht omdat St Louis toch vrij ver weg ligt en in tegenstelling tot de andere twee steden niet de eerstvolgende grotere stad verderop zijn.

Mo met kleine tweede letter is bepaald niet ongebruikelijk. Het staat zo opgenomen in het stijlboek van de Associated Press en in de lijsten van de United States Government Publishing Office. Alles met twee hoofdletters is pas relatief recent opgekomen. Het lijkt nu de meest prominente variant, maar oud komt nog veel voor. Zeker ook op bewegwijzering.

(*) Texarkana is een grensplaats, en er zijn gemeentes Texarkana in zowel Texas als Arkansas. Maar ik kijk naar Texarkana, Texas als het centrum.
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 nov 2019, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Wouter N14 » zo 10 nov 2019, 20:47

^^ Enige verschil dat ik kan bedenken is dat St.Louis als enige van de vermelde ver weg-doelen aan dezelfde weg ligt, maar dus wel in een andere staat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Chris » zo 10 nov 2019, 20:50

Er zijn meerdere stijlen qua afkortingen en de afkortingen zijn dan ook niet allemaal hetzelfde. Dit is Noord-Amerikaans gestandaardiseerd (VS en Canada samen).

Bijvoorbeeld Mississippi is MS of Miss. Mo zonder punt is eigenlijk in geen van de stijlvormen juist, het is MO of Mo., niet alleen Mo

Het probleem van Missouri is dat er nogal veel staten zijn die met een M beginnen. MI = Michigan, MS = Mississippi, dus MO was pas de eerste vrije optie. Minnesota heeft dat probleem ook, de afkorting is MN, geen MI (Michigan), geen MS (Mississippi), geen MT (Montana) dus MN was pas de eerste vrije optie die geen verwarring oplevert. Normaal wordt er de voorkeur gegeven aan een lettergreep of logischer afkorting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [USA] Amerikaanse bewegwijzering

Bericht door Pino » zo 10 nov 2019, 21:41

Wouter N14 schreef: zo 10 nov 2019, 20:47 Enige verschil dat ik kan bedenken is dat St.Louis als enige van de vermelde ver weg-doelen aan dezelfde weg ligt, maar dus wel in een andere staat.
Had speciaal daarom nog even gekeken langs de wegen in dezelfde omgeving die wél naar Texarkana en Memphis leiden. Ook daar echter geen staat toegevoegd.

Plaats reactie