Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Boerenkool » ma 20 mei 2019, 17:59

RSK schreef: ma 22 apr 2019, 9:04
EtienneM schreef: di 19 mar 2019, 10:21 Ik lees dat de camera's voor de trajectcontrole op de N253 bij Sluis inmiddels zijn geplaatst. Deze camera's zullen pas in het najaar worden ingeschakeld, nu volgt een periode dat de trajectcontrole op dat deel getest gaat worden.
Begaan als ik ben met de verkeersveiligheid heb ik me er toch even in verdiept, en de diverse edities van BRON er op nageslagen. Maar ik kan zowel op de N253 tussen 0,6 en 3,0 als op de N58 tussen 196,4 en 198,8 geen geregistreerde ongevallen vinden in de jaren 2003 t/m 2017.

Helemaal ongevalsvrij zijn die wegen ook weer niet, het zal wel net een hectometer er buiten zijn ofzo, maar zomaar even wat googlehits:


https://www.hvzeeland.nl/nieuws/25175-d ... -oostburg/

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/7797-do ... -in-sluis/

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/4001-do ... -breskens/

https://www.google.com/amp/s/www.omroep ... bij-Groede

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door RSK » di 21 mei 2019, 22:28

Boerenkool schreef: ma 20 mei 2019, 17:59het zal wel net een hectometer er buiten zijn ofzo
Oostburg, Breskens en Groede zijn er allemaal ver buiten. Je tweede link kan ik niet direct beoordelen. Of hij mist in BRON, of hij valt net buiten het traject. Mocht hij er in vallen, dan zou dat gelet op het verdrijvingsvlak sowieso aan een van de uiteinden moeten zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » vr 31 mei 2019, 21:39

De TC op de A4 tussen Leiden en Leidschendam is sinds vandaag weer actief. Bron.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 14:22

Chris schreef: za 20 apr 2019, 23:21 De trajectcontrole op de N333 tussen Steenwijk en Blokzijl is live gegaan. Tussen km 6.1 en km 8.4 wordt de gemiddelde snelheid gemeten.

>> RTV Oost: Trajectcontrole op N333 tussen Steenwijk en Blokzijl van start

Is dit nou de eerste van een serie trajectcontroles op N-wegen die in 2017 werd aangekondigd?
Na de zomer wordt deze pas actief.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » wo 05 jun 2019, 19:08

Hij wordt wel al gemeld in verschillende apps. Ik heb er toch echt rustig aan gedaan. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door petervdveen » wo 05 jun 2019, 22:36

https://www.cjib.nl/verklaringen-nederl ... krapporten
Zolang hij hier niet is terug te vinden vermoed ik dat hij nog niet actief mag zijn?!
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » do 20 jun 2019, 18:56

Flitsen in de naam van verkeerveiligheid en dan met je bus vol het fietspad blokkeren, in het donker nota bene. Ik kan niet fatsoenlijk beschrijven hoe walgelijk schandalig ik dit vind:
Een wielrenner (64) uit Volendam is vanochtend vroeg zwaargewond geraakt toen hij op een stilstaand politiebusje botste. Het busje stond dwars op het fietspad geparkeerd, om vanaf daar de snelheid van het autoverkeer te controleren.
nos.nl, 20-6-2019.

En dan nog het lef hebben te stellen dat de bus opvallend geparkeerd stond. Ja, héel opvallend ja. Opvallend fout :redangry:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jun 2019, 19:11

Inderdaad een blamage. Wat dachten die agenten wel om dat busje juist daar te parkeren? 's Nachts? Hoe haal je het in je hoofd? Hoe dom kun je zijn? :nuts:

Zelfs al stond het daar opvallend, het hoort simpelweg niet. Er was geen enkele dwingende noodzaak om dat busje daar te parkeren. Je brengt er ander verkeer in gevaar mee, blijkt maar weer. Er had ook een scooter op kunnen klappen.

Als ik die fietser was, zou ik de politie en/of de betreffende agent die het busje daar bestuurd en geparkeerd heeft aansprakelijk stellen voor alle geleden schade (zorgkosten, schade aan de fiets, gemiste inkomen). En ik mag hopen dat de politie een hartig woordje gaat spreken met deze dienders. Een berisping of een schorsing zou mij logisch lijken zijn bij zulk nalatig handelen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Snelwegfreak » do 20 jun 2019, 19:28

Even advocaat van de duivel: het is om 04:45 uur al dermate licht buiten dat als je ook maar enigszins naar voren kijkt, het busje 100% moet zien staan.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » do 20 jun 2019, 19:34

^^ Kan zijn. Dan nog is het op geen enkele manier goed te praten, ook op klaarlichte dag met een fluorroze touringcar hoor je niet dwars op een fietspad te parkeren. Zeker niet onder het mom van een verkeersveiligheidsactie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Robonus » do 20 jun 2019, 20:18

Kan het er niet mee eens zijn, als je tijdens het fietsen een politiebus niet ziet staan, licht of donker, heb je gewoon een plaat voor je kop.
Is niet een broodje kaas wat je over het hoofd ziet ofzo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » do 20 jun 2019, 20:22

Volgens mij is het hier gebeurd: https://www.google.com/maps/@52.475447, ... 312!8i6656

Dat stuk is zo ver je kan kijken kaarsrecht met vrij zicht. Ik vraag me ook af hoe je als wielrenner dan zo'n obstakel kan missen - zelfs als je het niet verwacht. Dan moet je wel heel erg naar beneden kijken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » do 20 jun 2019, 22:47

Robonus schreef: do 20 jun 2019, 20:18 Kan het er niet mee eens zijn, als je tijdens het fietsen een politiebus niet ziet staan, licht of donker, heb je gewoon een plaat voor je kop.
Is niet een broodje kaas wat je over het hoofd ziet ofzo.
Dan nog zie ik geen enkele goede reden waarom die bus nou daar geparkeerd moet staan. Het hele fietspad wordt geblokkeerd!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Snelwegfreak » do 20 jun 2019, 22:48

Om de grotere criminelen die met 85 km/h langs razen, te pakken te nemen, dat weet je toch?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas » vr 21 jun 2019, 23:00

Chris schreef: do 20 jun 2019, 20:22 Volgens mij is het hier gebeurd: https://www.google.com/maps/@52.475447, ... 312!8i6656
Dat lijkt me inderdaad de locatie.

Maar waarom stond dat politiebusje nou op het fietspad? Er is toch nooit een excuus om een verkeersstroom te blokkeren? Als dat busje dwars op de hoofdrijbaan geparkeerd was, weet je toch ook dat je een gevaar voor het verkeer bent, dat is op een fietspad niet anders.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » vr 21 jun 2019, 23:51

In het algemeen mag een politievoertuig overal neergezet worden als dit voor de uitoefening van een politietaak noodzakelijk is. Er is echter een maar: het overige verkeer mag niet in gevaar worden gebracht. Dat is hier wel gebeurd. Hoewel wettelijk gezien het politievoertuig het fietspad mag blokkeren, was er in dit geval geen enkele aanleiding toe.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » za 22 jun 2019, 2:07

^^ Het moet ook zo zijn dat de politietaak niet op een andere manier uitgevoerd kan worden (zonder overtreding van het RVV). En dat kan in dit geval wel: die agent gaat maar lekker 8u tegen een boom staan te leunen met een lasergun. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Durashift » za 22 jun 2019, 3:00

^^ die staan d'r niet op dat stuk weg.. ;) dus moest de bus die taak uitvoeren, denk ik.
Of men wilde beide rijrichtingen tegelijk kunnen bedienen met de laser?

IK vraag mij af hoe de agenten dan bedacht hadden hoe een fietser / bromfietser die de bus wél gezien had.. het politievoertuig dienden te passeren.. Dat was dan toch, op z'n minst, illegaal via de rijstrook van de lijnbus.. lijkt mij.. :roll:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » za 22 jun 2019, 14:42

Coen Tunnel schreef: do 20 jun 2019, 22:47
Robonus schreef: do 20 jun 2019, 20:18 Kan het er niet mee eens zijn, als je tijdens het fietsen een politiebus niet ziet staan, licht of donker, heb je gewoon een plaat voor je kop.
Is niet een broodje kaas wat je over het hoofd ziet ofzo.
Dan nog zie ik geen enkele goede reden waarom die bus nou daar geparkeerd moet staan. Het hele fietspad wordt geblokkeerd!
Als ik het goed zie had de fietser er gewoon links voorbij kunnen rijden. Dus ja, als je dit op ook nog eens zo'n kaarsrechte weg mist heb je inderdaad een plaat voor je kop. Een fietspad kan ook tijdelijk volledig of deels geblokkeerd worden door bijvoorbeeld lossende vrachtwagens, trekkers die de bermen moeten maaien of gewoon stilstaande groepen fietsers of voetgangers.

Als die diender op precies die lokatie moest controleren had hij waarschijnlijk ook geen andere keus. Ik hoop dat jij ook wel beseft dat het blokkeren van een rijbaan aanzienlijk gevaarlijker is, dan dat van een breed overzichtelijk fietspad.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Dion » za 22 jun 2019, 15:13

En nu stonden ze er hypothetisch niet om de snelheid te controleren, maar om een fietspad af te sluiten waar een ongeval was gebeurd.
Ik ben heel benieuwd of de reacties dan het zelfde geweest waren. Het resultaat was namelijk niet anders geweest.

Daarnaast is het om 05:00 uur echt al behoorlijk licht buiten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jun 2019, 16:27

^^ Verschil tussen iets dat noodzakelijk is en iets dat niet noodzakelijk is. Ook al is de uitkomst niet anders, de oorzaak is dat wel. Dat verschil zie je zelf ook wel, denk ik?

Het is makkelijker te accepteren als zo'n busje daar om een goede reden staat, bv. een ongeval waarbij spoed geboden is, dan als het busje daar het fietspad staat te blokkeren om te kunnen flitsen.
Jeroen schreef: za 22 jun 2019, 14:42Als ik het goed zie had de fietser er gewoon links voorbij kunnen rijden.
Dan kan wel, maar dan kom je over de busstrook, dus dat mag niet (RVV artikel 81). Enige legale optie is afstappen en door de berm lopen met je fiets.
Dus ja, als je dit op ook nog eens zo'n kaarsrechte weg mist heb je inderdaad een plaat voor je kop.
Het is heel makkelijk om het slachtoffer de schuld te geven, maar feit is dat het ongeluk niet was gebeurd als dat busje daar niet zo beroerd was neergezet. De root cause is het verkeerd geparkeerde busje dat het hele fietspad blokkeerde.
Een fietspad kan ook tijdelijk volledig of deels geblokkeerd worden door bijvoorbeeld lossende vrachtwagens, trekkers die de bermen moeten maaien of gewoon stilstaande groepen fietsers of voetgangers.
Dat kan, maar dat was hier niet het geval en dat maakt deze zaak toch weer anders. Het uitvoeren van een snelheidscontrole is geen vrijbrief om ander verkeer te hinderen.
Als die diender op precies die lokatie moest controleren had hij waarschijnlijk ook geen andere keus.
Lijkt er op dat die bus ook met de richting mee tussen de busstrook en het fietspad had kunnen staan: https://www.google.com/maps/@52.475447, ... 312!8i6656

En als die politieagent niet veilig een snelheidscontrole kan uitvoeren op een bepaalde plek, dan moet hij het niet doen.
Ik hoop dat jij ook wel beseft dat het blokkeren van een rijbaan aanzienlijk gevaarlijker is, dan dat van een breed overzichtelijk fietspad.
Uiteraard, ik ben niet achterlijk. Maar dat betekent nog niet dat deze situatie in het geheel niet gevaarlijk was. Dit had voorkomen kunnen worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » za 22 jun 2019, 16:32

Dion schreef: za 22 jun 2019, 15:13 En nu stonden ze er hypothetisch niet om de snelheid te controleren, maar om een fietspad af te sluiten waar een ongeval was gebeurd.
Ik ben heel benieuwd of de reacties dan het zelfde geweest waren. Het resultaat was namelijk niet anders geweest.
Dat slaat als een tang op een varken, dat besef jij je hopelijk ook. Als het gaat om hulpverleningsvoertuigen bij een ongeluk, dan staan er bijvoorbeeld ook pylonnen en hebben de voertuigen opvallende gele en blauwe lampen aan. Of er staat zelfs een agent of ander bevoegd persoon in fluorescerende kleding het verkeer te begeleiden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » za 22 jun 2019, 19:27

Coen Tunnel schreef: za 22 jun 2019, 16:27
Jeroen schreef: za 22 jun 2019, 14:42Als ik het goed zie had de fietser er gewoon links voorbij kunnen rijden.
Dan kan wel, maar dan kom je over de busstrook, dus dat mag niet (RVV artikel 81). Enige legale optie is afstappen en door de berm lopen met je fiets.
Dus ja, als je dit op ook nog eens zo'n kaarsrechte weg mist heb je inderdaad een plaat voor je kop.
Het is heel makkelijk om het slachtoffer de schuld te geven, maar feit is dat het ongeluk niet was gebeurd als dat busje daar niet zo beroerd was neergezet. De root cause is het verkeerd geparkeerde busje dat het hele fietspad blokkeerde.
Daar verschil ik dan duidelijk van mening over. Je dient je in de eerste plaats altijd op een verkeerssituatie aan te passen zoals je hem op dat moment aantreft. In dit geval had de bestuurder nog hoogstwaarschijnlijk alle tijd en ruimte om op de situatie te anticiperen en dan is het irrelevant of die politiebus (of wat voor voertuig of obstakel dan ook) daar wel of niet had mogen staan. RVV art. 19 stelt overigens ook dat iedere bestuurder zijn voertuig stil moet kunnen zetten binnen de afstand waarover de weg kan worden overzien en waarover deze vrij is, dat geldt uiteraard ook voor fietsers.
Coen Tunnel schreef:
Een fietspad kan ook tijdelijk volledig of deels geblokkeerd worden door bijvoorbeeld lossende vrachtwagens, trekkers die de bermen moeten maaien of gewoon stilstaande groepen fietsers of voetgangers.
Dat kan, maar dat was hier niet het geval en dat maakt deze zaak toch weer anders. Het uitvoeren van een snelheidscontrole is geen vrijbrief om ander verkeer te hinderen.
Als de dienders op dat moment geen andere mogelijkheid zagen om hun werk te kunnen uitvoeren, heb je daar nu eenmaal mee te dealen. Het is een afweging die gemaakt wordt en het blokkeren van een fietspad noem ik iets wat je probeert te voorkomen, maar wat normaliter ook weer geen levensgroot risico is. Ik heb zelf in mijn werk ook af en toe geen andere mogelijkheid dan het tijdelijk blokkeren van een stoep of fietspad, omdat het anders onmogelijk is om mijn werk op een normale manier nog uit te kunnen voeren.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door MaartenE » za 22 jun 2019, 23:05

^^

Als jij aan het lossen bent, doe je dat in bewoond gebied, niet in de middle of nowhere zonder iets om je heen.
Je mag in het buitengebied verwachten dat er geen auto's overdwars op het fietspad staan, laat staan van de politie zonder dat er een noodgeval is.
Wat is het volgende: De politie zet een te grote bus op een te klein parkeervak om te controleren, en blokkeert daarmee de rijbaan. Mag dat ook onder het mom van verkeersveiligheid?

En over het aanpassen aan de verkeerssituatie: De dienders had dat als eerste moeten doen, door zich te realiseren dat ze een fietspad blokkeerden.
Het is aan hen om hun controle op een verkeersveilige manier uit te voeren. Dat zij van de politie zijn maakt niet dat ze hun auto overal kunnen parkeren hoe het hen uitkomt (tenzij lichten aanstaan en bij een melding zijn).
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jun 2019, 23:36

Jeroen schreef: za 22 jun 2019, 19:27
Coen Tunnel schreef:Het is heel makkelijk om het slachtoffer de schuld te geven, maar feit is dat het ongeluk niet was gebeurd als dat busje daar niet zo beroerd was neergezet. De root cause is het verkeerd geparkeerde busje dat het hele fietspad blokkeerde.
Daar verschil ik dan duidelijk van mening over.
Ongeacht of je het nou wel of niet met mijn verdere redenering eens bent, als dat busje daar niet de weg had geblokkeerd was het ongeval niet gebeurd. De eerste fout die wordt gemaakt is dat dat busje ergens ongelukkig wordt neergezet waarbij je je toch sterk af kan vragen of dat niet wat anders had gekund. Of de fietser verder wat te verwijten valt, daar valt over te discussiëren. Tuurlijk, het kan best zijn dat de fietser niet goed oplet, maar dat is niet de hoofdoorzaak.
Jeroen schreef: za 22 jun 2019, 19:27Als de dienders op dat moment geen andere mogelijkheid zagen om hun werk te kunnen uitvoeren, heb je daar nu eenmaal mee te dealen.
Als die dienders geen mogelijkheid zien om dit soort werk veilig te kunnen uitvoeren, moeten ze het niet doen en melden aan hun leidinggevende. En zoals het Streetviewbeeld al aangeeft, het lijkt er sterk op dat dat busje ook in de berm had kunnen staan. Haaks op de rijbaan en daarbij het hele fietspad blokkerend lijkt mij niet de normale gang van zaken.
Het is een afweging die gemaakt wordt en het blokkeren van een fietspad noem ik iets wat je probeert te voorkomen, maar wat normaliter ook weer geen levensgroot risico is.
Geen groot risico, maar wel een risico en waar je verantwoordelijkheid dient te nemen als het tóch verkeerd gaat. Over de verdeling van de schuldvraag kun je discussiëren, maar het is niet dat de agenten hier helemaal niks te verwijten is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » zo 23 jun 2019, 1:48

Jeroen schreef: za 22 jun 2019, 19:27
Coen Tunnel schreef:
Een fietspad kan ook tijdelijk volledig of deels geblokkeerd worden door bijvoorbeeld lossende vrachtwagens, trekkers die de bermen moeten maaien of gewoon stilstaande groepen fietsers of voetgangers.
Dat kan, maar dat was hier niet het geval en dat maakt deze zaak toch weer anders. Het uitvoeren van een snelheidscontrole is geen vrijbrief om ander verkeer te hinderen.
Als de dienders op dat moment geen andere mogelijkheid zagen om hun werk te kunnen uitvoeren, heb je daar nu eenmaal mee te dealen.
En als ze op een vluchtstrookloze autosnelweg willen controleren, moeten ze de bus maar gewoon op een actieve rijstrook zetten?

Als je ergens niet kunt controleren, meld je dat het wegontwerp erin resulteert dat je niet kunt handhaven. Of je gaat maar rondjes rijden om door middel van videoregistratie te handhaven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jun 2019, 10:59

^^ Maar dat maakt het hier extra wrang en onlogisch, want ze stáán hier bij een parkeerhaven. Maar parallel aan het verkeer flitsen was kennelijk niet goed genoeg meer, terwijl dat 99% van de keren wel lijkt te voldoen. Nee, deze agenten zagen noodzaak om hun bus haaks op het verkeer te zetten, terwijl die noodzaak mij erg discutabel lijkt - nog los van het feit dat er geen fatsoenlijke gelegenheid voor bestond, wat zeer pijnlijk is bewezen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door MaartenE » zo 23 jun 2019, 11:10

^^
Nòg sterker, als ik een politieauto overdwars zie staan zou ik mij realiseren dat het een snelheidscontrole is, bij een politieauto die in de lengterichting staat kan het ook gewoon een geparkeerde auto zijn. (Alhoewel het verder een lege dijk is, dus dat ze er niet zomaar staan is wel logisch uit context.)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » zo 23 jun 2019, 15:46

MaartenE schreef: za 22 jun 2019, 23:05 Als jij aan het lossen bent, doe je dat in bewoond gebied, niet in de middle of nowhere zonder iets om je heen.
Je zal er nog versteld van staan op wat voor plekken ik af en toe als distributiechauffeur kom, zowel bibeko als bubeko. Ik heb wel áltijd mijn alarmlichten aanstaan als ik op een stoep of fietspad sta te lossen.

Voor het voorbeeld maakt dat overigens niets uit, een fietspad blijft een fietspad.
Je mag in het buitengebied verwachten dat er geen auto's overdwars op het fietspad staan, laat staan van de politie zonder dat er een noodgeval is.
Wat is het volgende: De politie zet een te grote bus op een te klein parkeervak om te controleren, en blokkeert daarmee de rijbaan. Mag dat ook onder het mom van verkeersveiligheid?
Dat is een afweging die zij zelf dienen te maken, niet wij. Bij grootscheepse controles of wegwerkzaamheden heb je er ook rekening mee te houden dat er plots rijstroken of zelfs complete rijbanen geblokkeerd worden en dan staan er vaak ook geen/weinig toeters en bellen bij om te voorkomen dat mensen gaan keren. Bij een fietspad liggen de snelheden (zeker bubeko) al véél lager op de reguliere rijbaan, dus zijn de risico's ook aanzienlijk kleiner.
Attietattie schreef: zo 23 jun 2019, 1:48En als ze op een vluchtstrookloze autosnelweg willen controleren, moeten ze de bus maar gewoon op een actieve rijstrook zetten?

Als je ergens niet kunt controleren, meld je dat het wegontwerp erin resulteert dat je niet kunt handhaven. Of je gaat maar rondjes rijden om door middel van videoregistratie te handhaven.
Kulvergelijking, een fietspad is geen snelweg. Ik denk dat verreweg de meeste agenten prima in staat zijn om de risico's van hun acties in te schatten. Of laten we voortaan boefjes ook maar lopen, omdat ze nog wel eens een blaffer op zak zouden kunnen hebben?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » zo 23 jun 2019, 18:10

Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 15:46Kulvergelijking, een fietspad is geen snelweg.
Je hebt gelijk. Fietsers zijn een stuk kwetsbaarder en worden vaak vergeten of genegeerd in dit soort gevallen.
Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 15:46Ik denk dat verreweg de meeste agenten prima in staat zijn om de risico's van hun acties in te schatten.
Haha! Nee. In het verkeer lopen zonder hesje. Fend off niet begrijpen. Midden op een snelweg het verkeer stilzetten zonder hulpmiddelen. Afzettingen aanpassen (slopen) zonder te weten waar ze mee bezig zijn. En zo nog duizend voorbeelden die ik zelf heb meegemaakt. Ik zeg niet dat ze er allemaal niks van bakken, maar heel stellig zeggen dat ze risico's wel in kunnen schatten is simpelweg niet waar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie