Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » zo 23 jun 2019, 11:27

Komende zomer heb ik een kort tripje gepland naar Boedapest. Helaas ben ik erg beperkt in wanneer we gaan rijden. Ook zal de route voor de heen en terug weg grotendeels gelijk zijn, aangezien je anders extra vignetten moet kopen. Alhoewel, wanneer de winst in tijd of relaxter rijden groot genoeg is, is het natuurlijk wel weer te overwegen.

De beperkingen/mogelijkheden:
- Aankomst (Boedapest) zaterdag 10 augustus. Vanaf 14:00 uur kunnen we inchecken, eerder arriveren en een terrasje pakken kan natuurlijk ook
- Vertrek (Boedapest) donderdag 15 augustus. Tot 11:00 uur kunnen we uitchecken, maar later vertrekken zal ook kunnen
- Wij willen in één keer rijden, dus geen overnachting tussendoor
- 's Nachts rijden is mogelijk (2 jaar geleden is mij dat eigenlijk erg goed bevallen)

Wat vinden jullie een verstandige route en wanneer/hoe laat zouden jullie vertrekken?



Volgens mij is de route via Tsjechië - Slowakije toch al snel €25 duurder dan die via Oostenrijk, of zie ik dat verkeerd? Dat hoeft niks uit te maken, maar zijn toch weer een aantal biertjes :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jun 2019, 11:44

Oostenrijks vignet kost € 9,20.

Vignet voor Slowakije kost € 10,00, voor Tsjechië CZK 310 (ca. € 12,08).

Het prijsverschil in tol tussen beide routes is dus maar zo'n € 13,00.

Op de route via Tsjechië en Slowakije kom je in Tsjechië fors wat werkzaamheden tegen, maar die zijn ruimer opgezet dan in Duitsland en zorgen vaak niet voor veel vertraging. Je rijdt in Duitsland vooral over de A44 en A38, vrij rustige Autobahnen. Maar vanaf Venlo is de route via Tsjechië en Slowakije ietsje langer, en de Duitse A3 lijkt momenteel niet heel problematisch te zijn. In dit geval zou ik neigen naar A61-A4-A3 door Duitsland en dan door Oostenrijk heen naar Hongarije.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » zo 23 jun 2019, 11:50

^^

Welke website(s) gebruik jij voor vignetten? Voor die €13 hoef je een route in ieder geval niet links te laten liggen. Komt wel bij dat via Tsjechië inderdaad ongeveer 40 km verder is.

Op dit moment zijn er wel erg veel wegwerkzaamheden in Tsjechië, enig idee of deze er over een kleine 2 maanden nog zijn of dat deze er erger uit zien op Google Maps dan dat ze zijn?

Zal die zaterdag een drukke reisdag worden? Zo ja, is dat in Tsjechië een stuk minder dan in bijvoorbeeld Oostenrijk?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je voor het vignet op kenteken in Oostenrijk, je 19 dagen van tevoren het vignet moet aanschaffen. Klopt dit? Geldt dit ook voor andere landen?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Pino » zo 23 jun 2019, 13:26

^^ Op 10 augustus zal het niet meer zo druk worden in de heenreis-richting. Maar wat je ook doet, de route door Tsjechië zal vermoedelijk altijd wat rustiger en relaxter zijn. Drukte op de Oostenrijk-route zou ik vooral verwachten op het stuk tot aan Linz, waar de route richting voormalig Joegoslavië naar het zuiden gaat en jij naar het oosten. Geen grote vertragingen, maar wel met velen dezelfde kant uit over 2x2.

Wat betreft die 19 dagen: dat raakt aan een interpretatie van EU-consumentenregels door de Oostenrijkse tolmaatschappij. Puur hun benadering. Maar je kunt hem omzeilen door bij het betreden van de webshop te zeggen dat je bedrijf bent - dus afstand doet van consumentenbescherming. Je hoeft er niet eens een bedrijfsnaam voor te verzinnen en dan heb je een e-vignet voor morgen. Werkt geloof ik niet op de mobiele versie of ASFiNAG app.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door jelger » zo 23 jun 2019, 13:44

Ik heb het vignet aan de grens gekocht bij een tankstation (neue Teilung komende uit Boedapest), omdat ik het kenteken niet van te voren kon weten. Ik nam de auto op Hongaarse exportplaten mee. En in Duitsland, vlakbij Passau was er een douane fuik neergezet met file als gevolg.

Geweldig joh dat vrij reizen. Je schiet er geen hol mee op met dit soort fratsen.

Enfin, Boedapest - Venlo via Oostenrijk was goed te doen, viel me meer dan mee, maar dat was ook in najaar. In de zomer opteer ik eerder voor de route over Tsjechië, al zal het niet altijd op de minuut sneller zijn. Zones van werkzaamheden heb ik in Tsjechië als veel plezieriger ervaren dan in Duitsland.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 9:26

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Een kleine update: we hebben besloten dat we inderdaad 's nachts gaan rijden. Ik verwacht dat wij daardoor rond 4:00 a 5:00 uur in Tsjechie en rond 5:00 a 6:00 uur in Oostenrijk kunnen zijn. Veranderd dit iets aan het plaatje of blijft het advies Tsjechie?


Zijn die wegwerkzaamheden in Tsjechie eigenlijk vooral korte stukjes of zijn ze allemaal wel een paar kilometer lang? Ik tel er een stuk of 16, maar als die voor het overgrote deel kort zijn heb je er niet echt last van natuurlijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Coen Tunnel » di 25 jun 2019, 9:29

^^ Het zijn in de meeste gevallen stukjes van een paar kilometer, maar wel met vrij normale rijstrookbreedtes. Je kunt er goed doorrijden.

Als je naar Budapest gaat, waarom ga je dan vanaf Tsjechië via Oostenrijk? Vanaf Praag ligt dan de D1-D2 via Brno naar Bratislava veel meer voor de hand. Dan kom je door Slowakije, niet door Oostenrijk.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 10:09

^^
Misschien heb ik het wat verwarrend beschreven.
Wat ik bedoelde is het volgende:
Als ik de route via Tsjechie en Slowakije zou nemen, zou ik rond 4:00 a 5:00 uur in Tsjechie zijn.
Als ik de route via Oostenrijk zou nemen, zou ik rond 5:00 a 6:00 uur in Oostenrijk zijn.

Ik vroeg mij daarbij af of dit misschien jullie advies zou veranderen of dat het advies daarmee toch op Tsjechie blijft?




Dat van de wegwerkzaamheden zal dan inderdaad wel mee vallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 10:15

In een uurtje van de grens bij Dresden naar Oostenrijk klonk ook wel uitdagend ;)

Ik verwacht dat het op beide routes rustig zal zijn wanneer je er rijdt. In zoverre verandert het tijdstip van je verwachte passage weinig. Als de werkzaamheden relevant voor je zijn, betekent dit dat je de Tsjechische werkzaamheden vroeg in de ochtend zou passeren, wanneer het al licht zal zijn (zonsopgang in Praag op 10 augustus is om 05.45 uur). Werkzaamheden op de route over de Duitse A3 passeer je eerder als het nog donker is, waarna je min of meer Freie Fahrt hebt door Oostenrijk. Maar dat is een heel softe factor, die misschien evenveel waard is als de vraag of je liever ontbijt op een Raststätte in Oostenrijk of eentje in Tsjechië of Slowakije. En zo kun je er nog wel een paar verzinnen. De A3-route betekent dat je door de nacht min of meer op automatische piloot alleen maar rechtdoor over de A3 gaat (vergeet de TOTSO bij Nürnberg niet, voordat je in München uitkomt), waar de Tsjechië-route in de nacht wat meer actie vraagt. Maar dat laatste ervaren sommige nacht-rijders juist wel als prettig. Of, wanneer je ergens vroeg in de ochtend toch nog even je ogen wilt sluiten alvorens het laatste stuk te pakken, doe je dat dan liever op een parkeerplaats in Oostenrijk of eentje tussen Praag en Bratislava? Ik heb nul ervaring met rijden in Tsjechië, maar de parkeerplaatsen daar lijken niet altijd even ruim, zodat je wellicht meer rust kunt pakken op een Oostenrijkse parkeerplaats?

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 11:02

Pino schreef: di 25 jun 2019, 10:15 In een uurtje van de grens bij Dresden naar Oostenrijk klonk ook wel uitdagend ;)
Is maar een klein stukje laag vliegen toch? :rofl2:
Pino schreef: di 25 jun 2019, 10:15 vergeet de TOTSO bij Nürnberg niet, voordat je in München uitkomt
Sorry, wat is de TOTSO?



Hmm het maakt dus niet echt uit inderdaad. In ieder geval niet voor de heen reis. Terug lijkt mij Tsjechie een betere optie als we rond het begin van de middag vertrekken. Overdag het rustige Slowakije en Tsjechie waarna 's nachts Duitsland, of mis ik hier nog iets? Als het voor de heen reis niet uit maakt kunnen we natuurlijk weer dat 10tje voor het Oostenrijkse vignet besparen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door keokiracer » di 25 jun 2019, 11:07

carman6 schreef: di 25 jun 2019, 11:02
Pino schreef: di 25 jun 2019, 10:15 vergeet de TOTSO bij Nürnberg niet, voordat je in München uitkomt
Sorry, wat is de TOTSO?
Turn Off To Stay On

Dit betekent dat je moet afslaan om het wegnummer te volgen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 jun 2019, 11:07

Pino schreef: di 25 jun 2019, 10:15Ik heb nul ervaring met rijden in Tsjechië, maar de parkeerplaatsen daar lijken niet altijd even ruim, zodat je wellicht meer rust kunt pakken op een Oostenrijkse parkeerplaats?
Dat ligt eraan. Langs de nog vrij nieuwe D8 heb je wel moderne/ruime rustlaatsen, langs de wat oudere D1 is dat allemaal krapper en ouderwetser. Oostenrijkse rustplaatsen zijn in ieder geval modern en zullen toch net even dat tikje meer comfort geven. In Slowakije zijn de rustplaatsen vaak ook ruim en modern opgezet.
jelger schreef: zo 23 jun 2019, 13:44 En in Duitsland, vlakbij Passau was er een douane fuik neergezet met file als gevolg.
De grenspolitie (niet douane) staat daar nog steeds. Inderdaad lekker die alibi-controles, ook nog zelfs na de eerste afrit op Duits grondgebied. :roll: Gelukkig zal carman6 daar op de heenweg geen last van hebben, maar op de terugweg wel een punt om mee op te letten. Zelfs 's nachts kan er daar doordeweeks file staan met die muur aan vrachtwagens.
Pino schreef: zo 23 jun 2019, 13:26 Drukte op de Oostenrijk-route zou ik vooral verwachten op het stuk tot aan Linz, waar de route richting voormalig Joegoslavië naar het zuiden gaat en jij naar het oosten. Geen grote vertragingen, maar wel met velen dezelfde kant uit over 2x2.
Hmm... die indruk heb ik nu niet direct, eerder andersom: Meer verkeer van/naar Wien, dan richting Graz. Heb de A9 al redelijk wat keren bereden, ook tijdens het zomerse hoofdseizoen, en die weg was nu nooit echt druk, al helemaal niet het stuk van Wels tot aan Liezen. Dat beeld komt ook redelijk overeen met de cijfers die op de wegenwiki staan, achter de afslag naar Wien bij "Knoten Wels" vallen de verkeersintensiteiten om ruim meer dan de helft weg.
carman6 schreef: di 25 jun 2019, 11:02 Is maar een klein stukje laag vliegen toch?
Euhm... in Tsjechië, en zeker rondom Praha, staan veel flitscamera's. Daar zou ik een beetje mee oppassen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door jelger » di 25 jun 2019, 11:16

SnarfFlevoland schreef: di 25 jun 2019, 11:07 De grenspolitie (niet douane) staat daar nog steeds. Inderdaad lekker die alibi-controles, ook nog zelfs na de eerste afrit op Duits grondgebied. :roll: Gelukkig zal carman6 daar op de heenweg geen last van hebben, maar op de terugweg wel een punt om mee op te letten. Zelfs 's nachts kan er daar doordeweeks file staan met die muur aan vrachtwagens.
Uiteraard, grenspolitie. Bij gebrek aan paraat correcte woord even algemeen populaire term gepakt.
Dat was inderdaad na de eerste afrit, omdat er filevorming optrad die anders te ver zou terug slaan. Het is ook nu rond afslag 118 druk. Een duidelijke stremming.

Op de heenweg zal je er inderdaad geen last van hebben, op de terugweg kan het al gauw een kwartier tot halfuur vertraging opleveren.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 11:20

Zijn dat de Duitsers of Oostenrijkers die daar controleren? En alleen specifiek die grensovergang of ook nog andere?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 11:27

SnarfFlevoland schreef: di 25 jun 2019, 11:07
Pino schreef: zo 23 jun 2019, 13:26 Drukte op de Oostenrijk-route zou ik vooral verwachten op het stuk tot aan Linz, waar de route richting voormalig Joegoslavië naar het zuiden gaat en jij naar het oosten. Geen grote vertragingen, maar wel met velen dezelfde kant uit over 2x2.
Hmm... die indruk heb ik nu niet direct, eerder andersom: Meer verkeer van/naar Wien, dan richting Graz. Heb de A9 al redelijk wat keren bereden, ook tijdens het zomerse hoofdseizoen, en die weg was nu nooit echt druk, al helemaal niet het stuk van Wels tot aan Liezen. Dat beeld komt ook redelijk overeen met de cijfers die op de wegenwiki staan, achter de afslag naar Wien bij "Knoten Wels" vallen de verkeersintensiteiten om ruim meer dan de helft weg.
Ik wilde niet direct zeggen dat de A1 drukker of rustiger zal zijn dan de A9. Wel dat verkeer richting Balkan tot Wels over één 2x2-weg gaat en dat dat zich daarna splitst in de route Slovenië en de route Hongarije. Die splitsing zorgt voor de verlichting. Richting Wien/Budapest krijg je in ruil voor het verkeer dat de A9 afrijdt natuurlijk nog wel wat extra verkeer vanaf de A1 erbij, maar dat zal zo vroeg op de zaterdagochtend vermoedelijk geen heel grote extra verkeersstroom brengen - was althans mijn inschatting.
carman6 schreef: di 25 jun 2019, 11:02 Terug lijkt mij Tsjechie een betere optie als we rond het begin van de middag vertrekken. Overdag het rustige Slowakije en Tsjechie waarna 's nachts Duitsland, of mis ik hier nog iets? Als het voor de heen reis niet uit maakt kunnen we natuurlijk weer dat 10tje voor het Oostenrijkse vignet besparen.
Vertrek op 15 augustus toch? Da's Maria Hemelvaart, wat een feestdag is in Oostenrijk (dus vermoedelijk geen drukte rond Wenen etc) maar niet in Tsjechië en Slowakije. Ook niet in Hongarije trouwens. Ik zou dat als argument zien om terug, en dus ook heen, door Oostenrijk te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 jun 2019, 11:38

jelger schreef: di 25 jun 2019, 11:16 Dat was inderdaad na de eerste afrit, omdat er filevorming optrad die anders te ver zou terug slaan. Het is ook nu rond afslag 118 druk. Een duidelijke stremming.
Persoonlijk vind ik dat problematisch, aangezien de mensensmokkelaars en vluchtelingen (waarvoor de controles in 2015/16 zijn opgezet) gewoon via de eerste afrit ongecontroleerd de snelweg kunnen verlaten. Per steekproeven zullen ze misschien ook daar eens staan, maar dat schijnt niet vaak voor te komen. Bovendien worden mensen die zich in Duitsland bevinden en bij Pocking de snelweg oprijden gecontroleerd, alhoewel ze nooit het land verlaten hebben.

Duitsland wilde ooit de controles bij de voormalige grenscomplexen van Suben (op Oostenrijks grondgebied) doorvoeren, omdat de infrastructuur daar min of meer nog voorhanden is. Dat wilden de Oostenrijkers niet.
jelger schreef: di 25 jun 2019, 11:16 Op de heenweg zal je er inderdaad geen last van hebben, op de terugweg kan het al gauw een kwartier tot halfuur vertraging opleveren.
Ja, een half uur ben je er inderdaad zomaar kwijt.
carman6 schreef: di 25 jun 2019, 11:20 Zijn dat de Duitsers of Oostenrijkers die daar controleren? En alleen specifiek die grensovergang of ook nog andere?
Alleen de Duitsers controleren daar. De Oostenrijkers controleren aan de grens met Hongarije. Allemaal een paar jaar geleden ingevoerd om de illegale instroom aan migranten te stoppen. Het zijn pure alibi-controles die alleen op de grote snelweggrensovergangen van Suben/Pöcking, Salzburg/Bad Reichenhall en Kufstein/Kiefersfelden worden uitgevoerd. Binnendoor heb je nergens last van controles.
Pino schreef: di 25 jun 2019, 11:27 Ik wilde niet direct zeggen dat de A1 drukker of rustiger zal zijn dan de A9. Wel dat verkeer richting Balkan tot Wels over één 2x2-weg gaat en dat dat zich daarna splitst in de route Slovenië en de route Hongarije.
Ah, excuus. Ja, de A8 is daar inderdaad erg druk (maar geen filefuik). Bovendien vind ik de A8 zo'n beetje de saaiste snelweg van Oostenrijk, maar dat is natuurlijk niet relevant.
Pino schreef: di 25 jun 2019, 11:27 Ik zou dat als argument zien om terug, en dus ook heen, door Oostenrijk te rijden.
Sluit ik me bij aan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » di 25 jun 2019, 12:09

Inderdaad terug op 15 augustus.

Zou een feestdag op een donderdag niet juist voor extra files zorgen net als in Duitsland vaak het geval is (zodat men een lang weekend heeft)? Of is dat dan weer de dag ervoor?

Vertrek om 12 uur op 15 augustus zou er voor zorgen dat we precies bij Praag de spits in rijden bij de route via Tsjechie. Bij de route via Oostenrijk zou je rond 17:30 bij de Duitse grens kunnen zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door Pino » di 25 jun 2019, 12:43

15 augustus is een donderdag. Je hebt vast wat mensen die daar een lang weekend van maken, maar de piek van dat verkeer ligt op woensdagavond en donderdagochtend. Komt bij dat Wenen richting noordwest nu niet echt de grote rijrichting is voor een weekend weg. Aan het einde van de dag heb je rond de steden mogelijk nog wat extra drukte door dagjesmensen die terugkeren, maar tegen die tijd zit je niet meer in Oostenrijk; op zijn slechtst in de staart van wat terugkerend verkeer naar Nürnberg.

In algemene zin levert Maria Hemelvaart volgens mij veel minder files op dan feestdagen voor en na de zomer, ook in de landen/gebieden waar het een vrije dag is. Het verkeersaanbod is door de vakantietijd sowieso lager, en de mensen die wel thuis zijn, zijn vaak net weggeweest of gaan nog - zodat er veel minder aanleiding is om op deze specifieke dag nog iets te gaan doen. Wel heb je het oude Italiaanse gebruik om min of meer van het eerste weekend van augustus tot Ferragosto weg te zijn, dus daar levert het mogelijk meer terugreis-verkeer op. Maar dat is niet letterlijk gekoppeld aan de dag en zeker met hoe de zaterdagen dit jaar vallen, zou je die piek eerder op 17 augustus verwachten.

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: Grensovergang Venlo - Boedapest (H)

Bericht door carman6 » za 17 aug 2019, 13:49

Even een korte update:

De heenweg was prima verlopen. Ongeveer 15 uur over gedaan inclusief pauzes. Wat mij vooral opviel was dat het de hele nacht door redelijk druk was. Op de A3 voorbij Frankfurt was er aan de andere kant een zwaar ongeluk gebeurt met een vollsperrung en flinke file tot gevolg. Zelf nergens in de file gestaan en denk dus ook dat het de juiste beslissing was om 's nachts te rijden. Ik wil niet weten hoe druk het was overdag op de zaterdag.

De terugweg was eveneens prima verlopen. Gewoon overdag gereden en het gas een stukje dieper ingetrapt. Daardoor duurde dit ritje ongeveer 12 uur en 30 min inclusief pauzes. Bij de Hongaars - Oostenrijkse grens even de snelweg af om een file te vermijden en op de A3 op praktisch dezelfde locatie als op de heenweg een zwaar ongeluk (deze keer dus aan onze kant) met een file als gevolg. Gelukkig waren er al 2 rijstroken vrijgegeven waardoor de vertraging redelijk beperkt bleef. Wat mij vooral op viel was hoe rustig het was in Oostenrijk en (volledig) Duitsland. Zo rustig heb ik het nog nooit gezien op de weg in Duitsland en dat was heerlijk voor de terugweg.

Bedankt voor de adviezen, de route via Oostenrijk was in ons geval zeer zeker de juiste.

Plaats reactie