Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 16 jun 2019, 15:29

De jaarlijkse vakantie in Zui-Europa is weer geboekt. Ditmaal gaat het naar de omgeving van Bergerac. Voor mij een totaal onbekend gebied. Vandaar dat ik traditiegetrouw weer kom aankloppen voor een reisadvies. Ivm de noodzaak van regelmatig stoppen zijn we van plan om twee dagen over de reis te doen. We hebben nog geen overnachting geboekt. Daarin zijn we dus flexibel. We zijn met vier personen onderweg, waaronder twee kinderen (6&8)

Google Maps geeft de route aan over Eindhoven/Antwerpen/Parijs, daar langs over de A3 en BP en vervolgens A10/A71/A20/A89. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe druk Parijs op zondagmiddag is, eind juli. Is het misschien handiger om Parijs met een grote(re) boog te mijden?
Ergens halverwege de route willen we overnachten. Heeft iemand hier ervaring met een goede plek voor 4p 'ergens ten zuiden van Parijs'?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 15:47

Parijs is altijd wel druk, maar zondagen zijn wel de beste dagen om er doorheen te rijden vermoedelijk.

De grote drukte in Frankrijk begint traditiegetrouw pas vanaf Parijs, om de één of andere reden heeft Parijs de naam in Nederland dat dit op zwarte zaterdag een plek is die je absoluut moet vermijden, maar in de praktijk staat er evenveel of zelfs minder file dan een normale dag, pas ten zuiden van Parijs wordt het problematisch juist door de Parijzenaren zelf die op vakantie gaan.

Ik denk dat er geen reden is om op voorhand allerlei excursies te bedenken. Antwerpen en Lille zullen op zondag niet problematisch zijn. Wel zijn er bij Orléans werkzaamheden aan de verbreding van de A10 die de afgelopen tijd al bovengemiddeld vertraging opleverden, maar dat is ook erg lastig te vermijden als je richting de A20 wil.

Ik weet niet wat je van Bergerac / de Dordogne verwacht, maar de meeste mensen gaan daar heen om de cultuur / lifestyle, als je spectaculaire natuur verwacht zal het wat tegen vallen. De meeste heuvels in dat gebied halen nog niet de hoogte van de Vaalserberg.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Basjuh1981 » zo 16 jun 2019, 15:57

Persoonlijk vind ik het prettiger om de route Antwerpen - Brussel - Parijs te rijden. Antwerpen - Kortrijk - Lille vind ik wat saaier en je vermijdt het :A1-90: rond Lille.

Op zondag is het rustig. In Frankrijk heb je nagenoeg geen last van vrachtwagens op de weg. Dus dat is een plus om veel kilometers weg te trappen.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 16 jun 2019, 16:00

We gaan bewust naar een wat vlakker gebied. Wat rustiger dan de Middellandse Zee, maar normaal gesproken wel een (heel) stuk warmer dan NL. Ivm de zwangerschap van de vrouw, doen we het toch lekker rustig aan. Beetje zwemmen en een beetje cultuur snuiven e.d.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 16 jun 2019, 16:08

Basjuh1981 schreef: zo 16 jun 2019, 15:57 Persoonlijk vind ik het prettiger om de route Antwerpen - Brussel - Parijs te rijden.

Op zondag is het rustig. In Frankrijk heb je nagenoeg geen last van vrachtwagens op de weg. Dus dat is een plus om veel kilometers weg te trappen.
Deze optie houd ik zeker in gedachte. Ik laat dit soort keuzes meestal afhangen van de verkeersdrukte op het moment zelf.

Als ik alleen was zou ik de tocht in een dag doen. Echt kilometers wegtrappen gaat met een gezin meestal al niet lukken, en na elke twee uur een kwartier rust gaat zeker nodig zijn.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Basjuh1981 » zo 16 jun 2019, 19:18

Of je het in 1 of 2 keer doet, is een keuze. Die mag iedereen voor zichzelf maken. Het is wel lekker als je ruim voorbij Parijs de overnachting plant. Dan heb je het ergste gehad.

Nog een tip (voornamelijk handig op een drukke zaterdag): Als je van de A71 naar de A20 gaat, staat vaak rijstrook 2 al een poosje vol. Lekker links blijven rijden en pas zo laat mogelijk uitvoegen. Dan komt namelijk de 2e uitvoegstrook erbij. Die wordt amper gebruikt.

Afrit naar A20

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jun 2019, 19:24

Overweeg ook de route westelijk langs Parijs. Ik vind dat in vergelijking met de drukte aan de oostkant van Parijs een heerlijke route. Vrijwel al het vakantieverkeer gaat oostelijk langs Parijs, ik vind de route via de A86 door de Duplextunnel daardoor altijd wel fijn: https://www.google.com/maps/dir/49.0513 ... 317600!3e0

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » zo 16 jun 2019, 20:01

Basjuh1981 schreef: zo 16 jun 2019, 19:18 Nog een tip (voornamelijk handig op een drukke zaterdag): Als je van de A71 naar de A20 gaat, staat vaak rijstrook 2 al een poosje vol. Lekker links blijven rijden en pas zo laat mogelijk uitvoegen. Dan komt namelijk de 2e uitvoegstrook erbij.
Dat is inderdaad een goede. De vorige keer dat ik daar was ging ik rechtdoor over de A71 en reed ik toch wel links. Nu dus ook zo lang mogelijk :yes:

^^
Richting de duplex heb ik ook wel eens hopeloos vast gestaan, ergens bij Aubervilliers. Ik laat het wel van de actuele situatie afhangen welke kant we om Parijs heen rijden.

Gebruikersavatar
Worldroadsking236
dorpsstraat
Berichten: 201
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 14:39

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Worldroadsking236 » ma 17 jun 2019, 12:55

Wij zijn ook in 2017 naar Frankrijk gegaan, het was bij Bergerac in de buurt
Wij reden over de A86, en daar was het best wel druk
Dus daar moet u rekening mee houden

Wat u ook rekening mee moet houden is dat niet iedereen in Frankrijk Engels spreekt, dus u zal alvast Frajs moeten leren, of Google Translate moeten gebruiken
Solidair en staand achter Oekraïne 🇺🇦

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door RikB » ma 17 jun 2019, 13:07

Het Engels in Frankrijk wordt wel beduidend beter, maar haalt het niet met NL.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » ma 17 jun 2019, 14:25

Worldroadsking236 schreef: ma 17 jun 2019, 12:55 Wij zijn ook in 2017 naar Frankrijk gegaan, het was bij Bergerac in de buurt
Wij reden over de A86, en daar was het best wel druk
Dus daar moet u rekening mee houden

Wat u ook rekening mee moet houden is dat niet iedereen in Frankrijk Engels spreekt, dus u zal alvast Frajs moeten leren, of Google Translate moeten gebruiken
Met de drukte op de A86 ben ik wel bekend. Vooral het deel aan de noordkant van Parijs kan veel vertraging opleveren.

En dat de mensen in Frankrijk vooral Frans spreken verbaast mij niet zo heel veel eigenlijk :lol:

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » do 27 jun 2019, 19:42

Een paar dagen geleden kwam ik er achter dat op 28 juli, als wij Parijs passeren, daar ook de laatste etappe van de Tour wordt verreden. Is dat ook goed merkbaar op de wegen rond Parijs, of gaat het extra verkeer gewoon op in de massa daar?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jun 2019, 19:44

^^ Ik ben meermaals bij de laatste etappe van de Tour geweest, maar slechts weinig mensen gaan daar per auto naar toe. De hoeveelheid extra verkeer is te verwaarlozen.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Seat » vr 28 jun 2019, 19:59

De route via Parijs is goed te doen op zondag. Accepteer een kwartiertje extra reistijd en het zou goed moeten gaan. De route via de A20 heeft als voordeel dat hij tolvrij is, maar als nadeel dat het pas vanaf Limoges landschappelijk mooi wordt. Stukken als Orléans-Vierzon en rondom Chateauroux zijn vrij saai.
Bergerac is een aardig stadje, maar vooral aan de zuidoost-zijde is het mooi ook. Oude vestingstadjes als Monpazier, Villeréal, het kasteel van Biron en de omgeving van Sarlat zijn leuke dagtripjes waard!

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » vr 28 jun 2019, 22:23

^^
Vanaf Orleans nemen we de A20. Gewoon de kortste weg. Dat het wat saai kan zijn nemen we maar voor lief. Tijdens de vakantie zal er genoeg moois te zien zijn, zoals inderdaad Villereal, waar we vlak bij zitten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pino » zo 30 jun 2019, 13:55

Ik meen dat de reputatie van saaie snelweg de A20 wat tekort doet. Natuurlijk, het stuk ten noorden van Limoges is geen A75 of A7 door het Rhonedal, of zelfs maar de prettig glooiende A31 tussen Toul en Dijon. Maar het is een weg die ik veel liever rijd dan wegen over de Picardische vlakte of de A10 (inclusief het stuk A10 dat je mee pakt op weg naar de A20). Tussen Orleans en Vierzon rijd je vrijwel het hele stuk door een bos, daarna wordt het eerder licht glooiend. Het kan allemaal bijzonderder en spectaculairder, maar het voornaamste 'saaie' van de A20 is dat je even moet omschakelen aan de lange afstand c.q. dat je niet echt steden tegenkomt waar je naar aftelt. Dat je vanaf Orleans volkomen gefocust raakt op de afstand naar Toulouse, wat maar niet dichterbij wil komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 14:35

Lang is inderdaad typerend voor de A20. Vanaf Orléans verschijnt Toulouse al op de borden met een afstand van 563 kilometer, op dat punt ben je vanuit Nederland nog maar op de helft. Richting Bergerac ga je echter 'al' bij Brive van de A20 af, een stukje A89 tot Périgueux en dan de N21 naar Bergerac.

Afbeelding
A20-6 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pino » zo 30 jun 2019, 15:00

^^ Bij Saint Arnoult (splitsing A10-A11) verschijnt Toulouse al voor het eerst, maar het duurt daarna nog even totdat je het eerste afstandenbord tegenkomt. Tot aan Orléans ben je geneigd om nog af te tellen tot die stad cq je afslag vanaf de A10. Daarna wordt die afstand naar Toulouse wel een ding. Wat ergens ook wel weer apart is; wanneer je het stuk achter Orléans zou splitsen in Limoges-Brive-Toulouse, eventueel nog met het knooppunt van Vierzon aan het begin, dan had je een heel andere beleving gehad. Het "langste stuk" was dan Orléans-Limoges geweest, wat niet heel veel verschilt van Nancy/Reims-Dijon op een andere route naar het zuiden.

Het onderbewuste doet daar eigenlijk iets raars met je. De afstand naar Zuid-Frankrijk wordt er in niets anders door, maar dit soort afstandenborden en weinig plaatsen onderweg tekenen je reis gewoon. Ga een keer road-trippen door de Australische Outback en je leert pas echt toeleven naar zelfs maar de distance markers: een elke 10 km geplaatst bordje dat de afstand tot het eerstvolgende miniplaatsje aangeeft.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 01 jul 2019, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Chris » zo 30 jun 2019, 15:11

Een beetje offtopic, maar Bordeaux geeft ook zo'n gevoel. Vanuit Parijs lijkt dat al verschrikkelijk ver (het saaie landschap helpt daar niet bij), maar Bordeaux ligt eigenlijk niet zo heel zuidelijk - vergelijkbaar met Valence of halverwege de A75. Vanaf Bordeaux naar Spanje is dan nog 200 kilometer.

Oostelijker is dat weer anders. Na de Alpen denk je in Zuid-Europa te zijn en dan is Toscane of Umbria nog best ver rijden - terwijl bijvoorbeeld Perpignan nog iets zuidelijker ligt.

Het ligt er ook een beetje aan hoe je er in zit. In Frankrijk tel je de kilometers vaak af in tientallen vanwege de grote afstand tussen afritten en dan lijkt het nog langzaam te gaan. In Spanje heb ik dat gevoel dan weer niet, en ik ben met de auto wel eens helemaal naar het zuidpuntje gereden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pino » zo 30 jun 2019, 15:49

^^ Behalve de geringere afstanden tussen afritten speelt daar mogelijk ook een rol dat in Spanje maar nauwelijks grote steden op afstand staan bewegwijzerd. Je telt af naar provincieplaatsen als Caceres, Burgos etc. Het passeren daarvan lijkt dan heel wat.

Een rit naar de Cote d'Azur en een rit naar Toscane zijn even lang, een rit naar de Costa Brava maar een uurtje langer. Maar de beleving van de lengte van de rit is heel anders, onder meer vanwege landschap, steden en de volgorde waarin je 'grote punten onderweg' tegenkomt. Toch vind ik naar Toscane het stuk vanaf de Alpen nog prima te behappen. Je deelt het in in Milaan-Bologna en dan over de Apennijnen (die je al halverwege je stuk Povlakte rechts ziet opkomen; dat helpt). Als je dieper Italië in wilt, worden afstanden ineens flink. Naar Puglia of Napels is gewoon een volle dag rijden nadat je het land in komt, en zelfs de sprong op de A1 van Florence naar Rome voelt na de opeenvolging van steden in Noord-Italië ineens als lang.

Parijs-Bordeaux kan ik behappen doordat ergens Tours als tussenstation in mijn systeem zit. En wat ergens vast ook een rol speelt: wanneer je zo'n "lang stuk" in de ochtend rijdt (zoals mijn laatste rit over de A20, toen ik bij Les Ulis overnachtte), zit je een heel stuk minder af te tellen dan wanneer je hetzelfde stuk later op de dag rijdt.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Seat » di 02 jul 2019, 19:56

En dan te bedenken dat wegen als de A20 begin/halverwege de jaren ‘90 nog niet aangelegd waren en je even voorbij Vierzon ‘binnendoor’ verder kon rijden. Mooi op de satellietbeelden de restanten te zien is bijvoorbeeld tussen Argenton en Limoges de onderbreking in de D220 (de oude hoofdweg) ter hoogte van de N145, compleet met barrières en al.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Basjuh1981 » do 04 jul 2019, 7:24

^^ Je had toen ieder jaar weer een stukje van een paar kilometer wat dan weer klaar was. Vaak was het zoiets van "Oh, vorig jaar moesten we nog door dit dorpje rijden" :D

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door JB81 » do 04 jul 2019, 8:41

^^
Heel herkenbaar.
"Fin provisoire d'autoroute" zat al vrij vroeg in mijn Franse vocabulaire.

Wij overnachtten meestal in een klein dorpje net na Orléans, op weg naar de eindbestemming nabij Sarlat.
Hoewel dat ieder jaar een stukje dichterbij kwam te liggen kan ik me niet herinneren dat we het - met sleurhut - ooit in 1 dag gereden hebben.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Basjuh1981 » do 04 jul 2019, 11:13

Wij deden altijd een overnachting op de gemeentecamping van Vierzon. Mijn vader had nooit zoveel zin om over Parijs te rijden en had de route Vierzon - Auxerre - Troyes - A26 - A1 (vv) uitgedokterd.

Alleen de laatste keer dat ik ben mee geweest in 2003, zijn we via Parijs (A86) gereden. Maar toen hadden we een caravan.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » ma 29 jul 2019, 9:04

Coen Tunnel schreef: zo 16 jun 2019, 19:24 Overweeg ook de route westelijk langs Parijs. Ik vind dat in vergelijking met de drukte aan de oostkant van Parijs een heerlijke route. Vrijwel al het vakantieverkeer gaat oostelijk langs Parijs, ik vind de route via de A86 door de Duplextunnel daardoor altijd wel fijn: https://www.google.com/maps/dir/49.0513 ... 317600!3e0
Uiteindelijk hebben we ons gisteren vooral door Waze laten leiden. Tot onze stop vlak voor Parijs adviseerde Waze de A3. Na de stop bleek het advies aangepast te zijn, en zijn we over BP-west en de n118 gereden. Filevrij.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Basjuh1981 » ma 29 jul 2019, 10:45

Fijne vakantie :top:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Seat » ma 29 jul 2019, 11:17

BP-west en N118 is een prima westelijk alternatief inderdaad! Geniet van de mooie vakantie daar!
Leuk trouwens dat de route en bestemming bij de ‘81-ers hier vergelijkbare jeugdherinneringen losmaakt ;)

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Apeldoorn - Bergerac 28 & 29 juli

Bericht door Pindaklaas » ma 29 jul 2019, 21:14

Het zal wel komen doordat ik van '83 ben, dat ik geen herinneringen aan deze plek of route heb. Nooit eerder geweest hier :lol:
De reis voelde dit keer echt als onderdeel van de vakantie. In twee dagen op ons gemak naar het zuiden. De langste file die we onderweg hebben gehad was er een met drie auto's voor ons bij de tolpoort.
Behalve de BP-west, die ik nog niet kende, hebben gewoon de 'standaard route' aangehouden die Google Maps aangeeft.
Hopelijk gaat de terugreis over dik 2 weken net zo soepel.

Plaats reactie