Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » do 06 jun 2019, 16:48

De N352 bij Ens is een tolweg volgens Google Maps.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 19:18

Iedereen gebruikt Google Maps dat we bijna zouden vergeten dat er meer mapping diensten zijn dan alleen Google. Zoals Bing Maps. Gisteren was ik een route van 1000 kilometer aan het plannen en het viel me op dat Bing de reistijd bijna 2,5 uur langer inschatte dan Google Maps.

Maar nu met dezelfde route is het verschil 43 minuten andersom, Bing korter dan Google Maps. Dat zijn wel grote verschillen.

1h10m via de A2
Afbeelding

Google geeft 1h53m voor diezelfde route en geeft een alternatief.
Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Lekkere Kwal » vr 28 jun 2019, 10:58

Commotie in Denver, Colorado, vanwege een route op Google Maps naar het vliegveld die bleek over een onverharde weg te lopen. De weg was lichtelijk in blubber veranderd waardoor tientallen voertuigen daar zijn gestrand.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance » vr 28 jun 2019, 11:05

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » za 06 jul 2019, 10:07

Ik heb de laatste weken intensief Google Maps gebruikt voor een project op het werk. Aangezien we daarbij overlays hebben met Open Street Map, kadasterdata en andere officiële kaarten valt pas op dat Google Maps op detailniveau niet accuraat is.

Straatnamen lopen te ver of niet ver genoeg door, grenzen zijn op detailniveau op grote schaal inaccuraat (haast overal lijkt het), wegnummers kloppen niet altijd exact en je komt frequent maar willekeurig Engelse, Poolse of in andere talen aanduidingen / wegnamen tegen. Ook kom je vreemde dingen tegen zoals de N352 bij Ens die als tolweg wordt aangeduid en een aanduiding 'aquaduct' bij een sloot.

In al deze zaken is Open Street Map wel accuraat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps

Bericht door boe! » za 06 jul 2019, 11:22

^^ Ik herken dat wel. Er is een straat in mijn wijk die niet op Google Maps staat. Ik heb met eigen ogen gezien dat er twee jaar geleden een StreetView auto die straat is ingereden en beelden heeft gemaakt. Dan zou je denken dat er genoeg bewijs is om die straat in te tekenen op de kaart, maar deze ontbreekt nog steeds.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » za 06 jul 2019, 13:28

Hier wreekt zich dat er niet veel mensen met lokale bekendheid meer bij Google werken. Zeker straatnamen en wegnummers zijn een puzzel als er geen 'situatie op de grond' bestaat. In Nederland staan natuurlijk de meeste wegnummers tegenwoordig minimaal op hectometerpaaltjes dus dat scheelt wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » za 06 jul 2019, 13:32

^^ Feedback geven op de kaart wil nog wel eens helpen. Het duurt soms nogal lang voordat het is behandeld, maar meestal komt het er wel door.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps

Bericht door boe! » za 06 jul 2019, 14:04

Ik ben al lang geleden met feedback geven gestopt, nadat Google alle aangeleverde mutaties weigerde te verwerken wegens 'te weinig bewijs'.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » za 06 jul 2019, 15:06

^^ Is dat nog steeds een reactie die je kunt krijgen? Ik dacht dat dat alleen in het Google Map Maker-tijdperk voorkwam waarbij moderatoren zoiets aangaven. Als ik nu een voorstel doe via de feedbackoptie en het wordt geweigerd krijg ik daar geen toelichting bij. Maar dat gebeurt me bij wegenfeedback (bijna) nooit. Zeker niet als ik verwijs naar de recente luchtfoto waar wegen kraakhelder op te zien zijn. Het vreemde is wel dat je niet zomaar ontbrekende wegen kunt aangeven, daarvoor moet je een bestaande weg selecteren en daar feedback bij geven (in de trant van "hier sluit een ontbrekende weg op aan").

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance » za 06 jul 2019, 15:34

Ik heb overigens het idee dat een verdere uitbreiding van Streetview in de wereld ook op een laag pitje is gezet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » za 06 jul 2019, 15:41

Volgens dit Wikipedia artikel lijkt dat te kloppen: https://en.wikipedia.org/wiki/Coverage_ ... treet_View

De afgelopen 2 jaar is er alleen Street View op grotere schaal geïntroduceerd in Nigeria (Lagos en een paar andere steden), Kenia (hoofdwegen), Oostenrijk (beperkt) en een beetje in Libanon en Jordanië.

Men is natuurlijk wel bezig om de bestaande imagery te vernieuwen, ik kom in Nederland al redelijk vaak beelden van 2019 tegen, alhoewel sommige locaties ook nog beelden van 2009 hebben.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » zo 07 jul 2019, 8:02

Wesso schreef: za 06 jul 2019, 13:32 ^^ Feedback geven op de kaart wil nog wel eens helpen. Het duurt soms nogal lang voordat het is behandeld, maar meestal komt het er wel door.
Ik betwijfel het. Toen die melding van die tolweg bij Ens kwam heb ik ook een melding gemaakt (ik ben ongetwijfeld niet de enige geweest) maar die staat nog altijd op tolweg.
Bij openstreetmap komt dat gewoon niet voor. Als iemand daar dit soort wijzigingen maakt wordt dat heel snel opgepakt en als vandalisme gemarkeerd en als iemand dat vaker doet dan wordt dat wel gezien en wordt die persoon aangesproken. Dat werkt toch beter dan een melding moeten maken die dan door een helpdesk (zo lijkt het) opgelost moet worden.
Want in dit geval kun je toch ook wel op je klompen aanvoelen dat het incorrect is? Je hebt godbetert zelfs streetview beelden van maart 2019 waarmee je kunt zien dat er niets speciaals is op die weg? Waarom wordt dat dan niet aangepakt?
Dat soort fouten en het niet oppakken van correcties is mijn grootste ergernis van google maps.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Palance » zo 07 jul 2019, 8:49

GMaps heeft nog altijd de oude wegnummering van Montenegro op de kaarten staan, terwijl die ruim 3 jaar geleden is aangepast.En zo zijn er nog vele vele voorbeelden te vinden.
Op dat vlak is OSM gewoonweg superieur aan GMaps.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » zo 07 jul 2019, 21:51

Want in dit geval kun je toch ook wel op je klompen aanvoelen dat het incorrect is?
Zo werkt maps dus niet. Er moet bewijs zijn dat een bepaalde situatie niet is zoals die getekend is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Google Earth & Maps

Bericht door jelger » zo 07 jul 2019, 22:16

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » ma 08 jul 2019, 7:06

Vinny schreef: zo 07 jul 2019, 21:51
Want in dit geval kun je toch ook wel op je klompen aanvoelen dat het incorrect is?
Zo werkt maps dus niet. Er moet bewijs zijn dat een bepaalde situatie niet is zoals die getekend is.
Dat is onzinnig. Welk bewijs was er dat de situatie niet klopte voordat de tolweg ingetekend was? Op welk aangeven is de situatie überhaupt van gewone weg naar tolweg aangepast? Is hun eigen streetview is niet genoeg bewijs? Wat voor bewijs vereist google om dit aangepast te krijgen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » ma 08 jul 2019, 20:22

Ik heb zelf een tijd voor Maps gewerkt. Ik weet dus hoe de organisatie in elkaar steekt. Meldingen worden afgehandeld door mensen zonder (noodzakelijkerwijs) locale kennis. Het is belangrijk om dat in je achterhoofd te houden als je feedback geeft. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 jul 2019, 22:37

^^ Ik neem aan dat er bij Google sindsdien ook wel dingen zijn veranderd. Het zal toch niet zo zijn dat het daar al tien jaar op precies dezelfde manier gaat?

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Egbert » di 09 jul 2019, 6:58

Vinny schreef: ma 08 jul 2019, 20:22 Ik heb zelf een tijd voor Maps gewerkt. Ik weet dus hoe de organisatie in elkaar steekt. Meldingen worden afgehandeld door mensen zonder (noodzakelijkerwijs) locale kennis. Het is belangrijk om dat in je achterhoofd te houden als je feedback geeft. :yes:
Dan blijft gewoon de vraag staan hoe dit ooit van gewone weg naar tolweg is kunnen gaan. Als het zo lastig is om google er van te overtuigen dat het weer terug moet, waarom was het dan niet zo lastig om google er van te overtuigen dat het wel een tolweg was? Want als we het over bewijzen hebben, niemand kan bewijs geleverd hebben dat het een tolweg is.

En misschien moet je dan een lesje "effectief feedback geven". Mijn feedback was in de stijl van "dit is geen tolweg". Wat moet daar nog meer bij?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Vinny » di 09 jul 2019, 19:39

Coen Tunnel schreef: ma 08 jul 2019, 22:37 ^^ Ik neem aan dat er bij Google sindsdien ook wel dingen zijn veranderd. Het zal toch niet zo zijn dat het daar al tien jaar op precies dezelfde manier gaat?
Er zijn steeds minder Nederlanders betrokken bij Maps. De exacte werkwijze kan best veranderd zijn, maar niet dat de meldingen in principe op een lager niveau worden afgehandeld. Dat was namelijk onderdeel van de meer efficiëntere werkwijze, door het werk steeds meer te automatiseren en op een lager niveau te laten uitvoeren kan er goedkoper geproduceerd worden. Het is net een fabriek :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » di 09 jul 2019, 20:01

^^ Maar dan wel een slecht functionerende fabriek met te weinig mankracht. Sommige zaken moet je niet door een geautomatiseerd systeem laten doen, snappen ze dat bij Google nou echt niet? :geenlach:

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Google Earth & Maps

Bericht door NWH » wo 24 jul 2019, 12:32

Er zijn vrij recent nieuwe (maart, april en mei 2019) streetview beelden toegevoegd van een groot deel van Nieuw-Zeeland.
Het gaat voornamelijk om State Highways waaronder de Lewis Pass, Arthurs Pass, maar ook rond Porirua, alwaar in 2020 de nieuwe 27 kilometer lange Transmission Gully Highway langs zal lopen.
Op een aantal plekken op het Zuidereiland waren de beelden al bijna 10 jaar niet geüpdatet.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Google Earth & Maps

Bericht door sanderl » di 06 aug 2019, 15:33

Als ik nu bijvoorbeeld een route plan van Amsterdam naar Rotterdam geeft google aan dat ik in de file beland. Er staat echter helemaal geen file (te zien zonder route gepland). Is dit een bug? Of denkt google 'er staat altijd file, dus nu ook', ondanks dat het gewoon filevrij is in de vakantie?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Rein » di 06 aug 2019, 16:09

^^ Zou goed kunnen, bij Waze lijkt het ook zo te werken waardoor er na halverwege de rit opeens minuten van de aankomsttijd afgaan.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wesso » di 13 aug 2019, 17:07

petervdveen schreef: ma 03 jun 2019, 15:44 Ik heb mei al gezien volgens mij. En ik ben natuurlijk inmiddels alweer vergeten waar dat was.. :-)
Er loopt een route met mei 2019-beelden vanaf afrit Loenen (A50) naar afrit Ede-Noord (A30). Misschien was dat het?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps

Bericht door boe! » di 13 aug 2019, 17:12

Ik ben al zo vaak mei 2019 tegen gekomen dat ik dat niet meer bijzonder kan noemen. Juni of later ben ik nog niet tegengekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » za 24 aug 2019, 11:02

In Google Earth (de applicatie) zit een groot nieuw satellietbeeld van 20 april 2019. Het omvat geheel Noord-Holland, het noorden van Zuid-Holland en een klein stukje van Flevoland (omgeving Almere).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps

Bericht door boe! » do 29 aug 2019, 12:26

Bijzonder dat dit 'probleemgeval' zichtbaar is op Streetview. Het kenteken is keurig geblurred, maar je kan ze nog altijd bellen.
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.197524,5 ... 6656?hl=nl

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Basjuh1981 » do 29 aug 2019, 13:42

^^ Dat verklaart dit wel:
Rotonde

Plaats reactie