[A028] Amersfoort - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » di 09 jul 2019, 16:43

Ik heb de afgelopen tijd een paar keer de A28 afgereden tussen Zwolle en Amersfoort. Wat opvalt is dat de snelweg vaak overvol is, ook buiten de spitsuren. Er rijden extreem veel bestelbussen, het lijkt wel of alle aannemers van Oost-Nederland in de Randstad aan de slag zijn. Ik reed net rond 15:20-40 uur van Harderwijk naar Zwolle en het is gewoon één parade van bestelbussen links en vrachtwagens rechts. De 130 heb ik maar één keer kort aan kunnen tikken, het grootste deel van de tijd ligt het eerder tegen de 100.

Overigens zou het wel bevorderlijk zijn als de middenberm gesnoeid wordt. Als alles vol in het blad staat heb je in lange bochten naar links best wel beperkt doorzicht.

Ik heb wat NDW gegevens opgevraagd van de periode maart-juni 2019 (4 maanden).

Tussen Harderwijk en Nunspeet rijden gemiddeld 74.800 voertuigen per dag
Tussen Wezep en knooppunt Hattemerbroek rijden gemiddeld 70.300 voertuigen per dag

Dat is circa 10.000 meer dan in 2012 op beide locaties.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door mavas » di 09 jul 2019, 16:55

Het zal over niet alle te lange tijd nodig zijn om de meeste 2x2 autosnelwegen grootschalig te verbreden naar 2x3. Je ziet op zoveel wegen inmiddels dat het overvol is, dat houdt het snelwegennet niet veel langer vol.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Basjuh1981 » di 09 jul 2019, 17:15

^^ Ik verwacht duurzame, slimme oplossingen :duck:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door DjIdee » di 09 jul 2019, 17:58

^^
Dat is verbreden naar 2x3 toch ook?

Alvast is robuuste en flexibele infrastructuur waar ook waterstof en vol elektrische (desnoods autonome) voertuigen alle ruimte krijgen. Personen en vracht. Op elk moment van de dag. Vraaggestuurd deur tot deur ipv aanbodgestuurd zoals de rest van onze reismiddelen op midden/lange afstand (trein).

edit: Oh, smiley niet gezien, denk al :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jul 2019, 19:05

mavas schreef: di 09 jul 2019, 16:55 Het zal over niet alle te lange tijd nodig zijn om de meeste 2x2 autosnelwegen grootschalig te verbreden naar 2x3. Je ziet op zoveel wegen inmiddels dat het overvol is, dat houdt het snelwegennet niet veel langer vol.
Ik heb ooit dit kaartje gemaakt van wegen waar de intensiteit op 50.000 mvt/dag zit, en waarvoor 2x3 of meer dus geen overbodige luxe is.

Daar valt dus een zeer groot deel van het wegennet onder.

Ik heb overigens niet gekeken naar de huidige uitbouwstandaard van de weg, en N-wegen heb ik ook niet meegenomen. Maar de Pleijroute (N325) rond Arnhem scoort met intensiteiten van ongeveer 70.000-75.000 mvt/dag op 2x2 deels gelijkvloers ook erg hoog. De N261 zal inmiddels ook wel rond de 50.000 mvt/dag zitten. De A200 tussen Rottepolderplein en Haarlem had overigens ook nog ingekleurd moeten worden op mijn kaartje (65.000 mvt/dag).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » do 11 jul 2019, 19:25

In de avondspits ontstaat er vaak wat lichte congestie op de A28 richting Zwolle ter hoogte van het knooppunt Hattemerbroek. Ik heb nu een paar keer gezien waardoor dat komt, opvallend is dat niet de samenvoeging van A28 en A50, maar iets eerder, waar verkeer vanaf de N50 op de A28 invoegt. Die invoeger zit 800 meter voor de samenvoeging met het verkeer uit Apeldoorn. De A28 zit daar dermate vol dat het invoegend verkeer vanuit Kampen genoeg is om filevorming te veroorzaken.

De samenvoeging A28/A50 is minder problematisch omdat hier gewoon 2+2 als 4 rijstroken verder gaan. Pas kilometers verderop bij Zwolle-Zuid gaat dat naar 3 rijstroken rechtdoor, maar op dat punt gaat ook al veel verkeer van de A28 af, ik heb niet de indruk dat de afrit Zwolle-Zuid een probleemgeval is voor de doorstroming op de A28. Hooguit dat er wel veel ongevallen gebeuren rond de IJsselbrug.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » do 11 jul 2019, 23:25

Welke relatie is drukker in het knooppunt, Harderwijk>Zwolle of Apeldoorn>Zwolle?

Zou het misschien beter zijn om het verkeer uit Emmeloord samen te laten voegen met het verkeer vanuit Apeldoorn? (oftewel de rangeerbaan doortrekken t/m de invoeger vanaf de A50)

Als de IJsselbrug ooit verbreed wordt (wat ook geen luxe is) dan zou je de A28 door het knooppunt heen (of in elk geval vanaf de invoeger vanaf de N50) drie rijstroken kunnen geven.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door keokiracer » vr 12 jul 2019, 7:51

Schelpenpaadje schreef: do 11 jul 2019, 23:25Harderwijk>Zwolle
32.300 voertuigen/dag (+ 9.200 voertuigen/dag vanuit Kampen).
Schelpenpaadje schreef: do 11 jul 2019, 23:25Apeldoorn>Zwolle?
26.400 voertuigen/dag.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door DjIdee » vr 12 jul 2019, 8:00

Schelpenpaadje schreef: do 11 jul 2019, 23:25 Welke relatie is drukker in het knooppunt, Harderwijk>Zwolle of Apeldoorn>Zwolle?

Zou het misschien beter zijn om het verkeer uit Emmeloord samen te laten voegen met het verkeer vanuit Apeldoorn? (oftewel de rangeerbaan doortrekken t/m de invoeger vanaf de A50)

Als de IJsselbrug ooit verbreed wordt (wat ook geen luxe is) dan zou je de A28 door het knooppunt heen (of in elk geval vanaf de invoeger vanaf de N50) drie rijstroken kunnen geven.
Eigenlijk ontkom je dan niet aan het links invoegen, beetje zoals bij Emmeloord, alleen is Hattemerbroek veel drukker, dus ik vrees het.
A28 zou in zijn geheel naar 2x3 moeten, dan is het logisch om ook in knp Hattemerbroek 3 rijstroken aan te houden. De Ijsselbrug is dan zeker een uitdaging overigens. Die is nu al optimaal ingericht. Daarnaast is Katerveer II (zo heet ie formeel) ook een 50 jaar oud nu, geen idee wat de verwachting is van deze.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » vr 12 jul 2019, 9:18

Ik weet niet in hoeverre je zou willen dat er een afstreping van 5 naar 4 rijstroken voor de IJsselbrug zou ontstaan (3 vanaf A28, 2 vanaf A50). Zou dit congestie verergeren ten opzichte van de huidige invoegstrook in het knooppunt?

2x5 past niet op de IJsselbrug en 2x4 niet op de passage door Zwolle. Dan is een invoeger die wat vertraging veroorzaakt misschien nog de minst slechte oplossing.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 jul 2019, 9:44

De verkeersstroom vanaf de A50 is dus wel rustiger dan die vanaf Harderwijk. Met een afstreping van 5 naar 4 vlak voor de brug - en een extra rijstrook voor de A28 tenminste vanaf de lus vanaf de N50 - verdeel je in elk geval de beschikbare capaciteit meer gelijkwaardig onder het aanbod. Of zeg ik nu iets heel geks?

Mbt de brug: zit je voor de verdeling van rijstroken vast aan de scheiding tussen afzonderlijke bruggen, of zijn die nog op de één of andere manier te verbinden?
Of je er nu een brugdeel naast bouwt, of de huidige brug in fases vervangt: een soort parallelstructuur met gescheiden rijbanen kan op zich wel werken tussen het knooppunt en Zwolle Zuid, maar twee rijstroken voor de hoofdrijbanen zonder vluchtstroken (breedte van de huidige brug helften) lijkt me te weinig. Een nieuw te bouwen brug zou daarom imho ruimte moeten bieden aan tenminste zes rijstroken.
Aan de oostkant lijkt (met wat sloop) de meeste ruimte voor een uitbreiding van de bestaande brug of een gefaseerde vervanging waarbij de huidige brug tijdens de bouw beschikbaar blijft.

Duur en complex allemaal, maar op de middellange termijn is het onvermijdelijk dat de capaciteit bij Zwolle omhoog gaat.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door DjIdee » vr 12 jul 2019, 10:23

Of het transit verkeer op een route om Zwolle heen...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Peter » vr 12 jul 2019, 10:42

Je moet eigenlijk de brug en de passage van Zwolle tegelijk aanpakken. Wellicht is een dubbeldeksweg de oplossing (desnoods doorgaande verkeer boven en lokaal verkeer beneden als 2+2|2+2 en op de IJsselbrug 3+2+3+2). Maar de boog zal dat extra gewicht van een rijdek niet kunnen houden. Tunnels ala Groningen zijn extreem duur door de vele passages van rivieren en kanalen.

Een goed trace voor een parallelstructuur zie ik ook niet zo snel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 jul 2019, 10:49

Ik noemde parallelstructuur specifiek tussen :KP: Hattemerbroek en :AS: Zwolle-Zuid om het makkelijker te maken extra rijstroken te verdelen over meerdere bruggen. Feitelijk komt dit neer op het verlengen van de op- en afritten
aan de zuidkant van deze aansluiting.

Verbreding van de rest van de passage door Zwolle is ook wenselijk, maar voor de uitvoerbaarheid zou je dit bij bij :AS: Zwolle-Zuid kunnen opknippen in aparte projecten.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Steyn_E » vr 12 jul 2019, 14:54

Ook de Zwartewaterbrug heeft er vast wel eens beter uit gezien: https://goo.gl/maps/G1gdDRNkqnVhXbrX7

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » vr 12 jul 2019, 14:57

De betonschade is vorig jaar aangepakt:

Afbeelding
A28 Beatrixbrug Zwolle-1 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jul 2019, 15:00

Steyn_E schreef: vr 12 jul 2019, 14:54 Ook de Zwartewaterbrug heeft er vast wel eens beter uit gezien: https://goo.gl/maps/G1gdDRNkqnVhXbrX7
Aan de andere kant van de straat heb je gewoon nieuwere Streetviewbeelden, en zoals je kan zien is het al gerepareerd: https://www.google.nl/maps/@52.5168628, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » za 13 jul 2019, 14:10

DjIdee schreef:Of het transit verkeer op een route om Zwolle heen...
Ik zie wel wat in een 2x2 A48 Deventer - Hoogeveen. Dat zou misschien al aardig wat langeafstandsverkeer voor Drenthe, Groningen en Noord-Duitsland (grensovergangen A7, A37) kunnen afvangen dat nu (vooral) de A50 neemt en het bevordert bovendien de regionale bereikbaarheid en verkeersveiligheid op de nu enkelbaans wegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Klaasje » za 13 jul 2019, 20:06

Dat klinkt veel te integraal voor een wegenproject. Ik zou dat geen gekke actie vinden hoewel natuurlijk wel de vraag is hoeveel het daadwerkelijk helpt. Best kans dat 80% van het verkeer nog steeds over het wegvak Staphorst-Hattemerbroek moet. Dan heb je aan weinig groei genoeg om het weer vast te laten lopen.

Natuurlijk is het dan mogelijk om met een echte 3+3 door Zwolle de capaciteit iets uit te breiden en kan de A50 wat minder luxe intakken om de A28 wat meer ruimte te geven. Verder bestaat ook de mogelijkheid om vanaf de N35 naar het noorden de A28 te verbreden naar 4+4 maar toch zou dat nog steeds onvoldoende als het verkeer in de regio stevig blijft groeien.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » za 13 jul 2019, 20:15

Los van de landschappelijke argumenten lijken me de kosten van een nieuwe A48 (van ruim 50km) ruimschoots hoger dan een verbreding van de passage door Zwolle en extra rijstroken op aangrenzende snelwegdelen.

Vóór een A48 pleit misschien, naast spreiding en robuuster maken van het netwerk, dat je deze oostelijk van Deventer kunt aansluiten op de A1 dus zonder nieuwe bruggen over de IJssel.
Echter de capaciteit van de brug over de IJssel bij Deventer is ook niet eindeloos. En je zult op termijn nog steeds iets met de A50 en A28 moeten doen, want die route blijft voor een groot deel van het noorden het meest interessant.

In een 2x2 N48 tussen Hoogeveen en de N35 bij Raalte zie ik trouwens wel wat, maar dat nut staat los van het oplossen van het knelpunt Zwolle.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door verfmeer95 » za 13 jul 2019, 20:24

Zou een zuidelijke randweg Zwolle, vanaf de A50 naar de N340 (of in ieder geval de N35) kunnen helpen?

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Steyn_E » za 13 jul 2019, 20:29

Klaasje schreef: za 13 jul 2019, 20:06 Dat klinkt veel te integraal voor een wegenproject. Ik zou dat geen gekke actie vinden hoewel natuurlijk wel de vraag is hoeveel het daadwerkelijk helpt. Best kans dat 80% van het verkeer nog steeds over het wegvak Staphorst-Hattemerbroek moet. Dan heb je aan weinig groei genoeg om het weer vast te laten lopen.

Natuurlijk is het dan mogelijk om met een echte 3+3 door Zwolle de capaciteit iets uit te breiden en kan de A50 wat minder luxe intakken om de A28 wat meer ruimte te geven. Verder bestaat ook de mogelijkheid om vanaf de N35 naar het noorden de A28 te verbreden naar 4+4 maar toch zou dat nog steeds onvoldoende als het verkeer in de regio stevig blijft groeien.
De boog A50z-A28o versmallen lijkt me geen goed plan, die is veel te druk om enkelstrooks te maken. Eventueel de invoeger vanaf de N50 laten doorlopen en dan net voor de brug de linkerstrook laten afvallen lijkt me dan beter, ook qua vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 20:29

Een nieuwe rivierkruising op een andere locatie is heel duur maar doet relatief weinig voor de A28 zelf. Dit is eigenlijk standaard het probleem in dit soort situaties. De A28 ligt op zijn plek omdat daar ook het meeste verkeer moet zijn.

Het lijkt mij dat de A28 door Zwolle wel volwaardig 2x3 kan worden binnen de bestaande begrenzingen. Wel zal dan de vluchtstrook vaker ingesnoerd moeten worden. De passage van Zwolle is overigens niet heel erg filegevoelig meer sinds de snelweg verder tot aan knooppunt Lankhorst is verbreed, maar je ziet dat die spitsstrook minder gebruikt wordt vanwege de breedte en het daardoor toch wat opstroopt. Het is echter nog verre van een top 50 knelpunt.

Maar als ik een prioriteit moest geven zou ik liever zien dat de A28 tussen Amersfoort en Zwolle integraal verbreed wordt naar 2x3 dan dat de passage van Zwolle naar 2x4 moet. Met een overbelaste passage van Zwolle waar je in een paar minuten doorheen bent vind ik beter te leven dan een lang stuk over de Veluwe dat overvol is en niet gebruikt kan worden zoals bedoeld (130 km/h).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 jul 2019, 1:03

Ik ben bang dat als je naar volwaardig 2x3 gaat (wat met wat concessies inderdaad moet kunnen), de IJsselbrug een grotere bottleneck gaat worden dan hij al is.

Als je alle tapers en in- en uitvoegers meerekent liggen er aan de kant van :AS: Zwolle-Zuid zes rijstroken per richting. We hebben al geconstateerd dat vanaf :KP: Hattemerbroek een aanbod is van vijf (in de spits redelijk volle) rijstroken.

De 2x3 op de passage zelf volwaardig maken betekent de drukte verplaatsen. Mocht de brug in de komende 10-15 jaar verbreed worden dan ligt een visie om ook de passage (deels) te verbreden naar 2x4 voor de hand.

Overigens kan ik leven met jouw voorstel om eerst de A28 Amersfoort - Hattemerbroek te verbreden, als ook de N50 volledig naar 2x2 gaat (evt. m.u.v. de Eilandbrug). Dat verbetert het alternatief voor de route via Zwolle en sluit goed aan op die verbreding op de Veluwe.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 14 jul 2019, 6:28

Schelpenpaadje schreef:Los van de landschappelijke argumenten lijken me de kosten van een nieuwe A48 (van ruim 50km) ruimschoots hoger dan een verbreding van de passage door Zwolle en extra rijstroken op aangrenzende snelwegdelen.

Vóór een A48 pleit misschien, naast spreiding en robuuster maken van het netwerk, dat je deze oostelijk van Deventer kunt aansluiten op de A1 dus zonder nieuwe bruggen over de IJssel.
Echter de capaciteit van de brug over de IJssel bij Deventer is ook niet eindeloos. En je zult op termijn nog steeds iets met de A50 en A28 moeten doen, want die route blijft voor een groot deel van het noorden het meest interessant.

In een 2x2 N48 tussen Hoogeveen en de N35 bij Raalte zie ik trouwens wel wat, maar dat nut staat los van het oplossen van het knelpunt Zwolle.
De IJsselbrug en de A1 bij Deventer zijn makkelijker uit te breiden naar 2x4 of zelfs 2x5 dan de A28 door Zwolle. Je gaat dan bij Zwolle al gauw naar een tunnel voor doorgaand verkeer en een snelweg op maaiveld voor bestemmingsverkeer.

Overigens verwacht ik qua files bij Zwolle-Noord dat de bouw van de trompetaansluiting bij de N340 in 2023 wel verlichting gaat brengen omdat de afstroom dan verzekerd is. De toestroom naar de A28 wordt door het ontbreken van verkeerslichten dan ook wat beter gedoseerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Rogier » zo 14 jul 2019, 14:42

De A28 door Zwolle kan gemakkelijk naar 4 keer 2 rijstroken verbreed worden. De geluidswallen nemen erg veel ruimte in en volgens mij kan men het dijklichaam aan de zijkant nog wel met 5 meter verbreden. Desnoods past men damwanden toe op de plaatsen wel de ruimte niet aanwezig is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 14 jul 2019, 18:05

De vraag is dan wel of die ruimte er milieutechnisch ook is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 jul 2019, 18:17

2x4 binnen damwanden moet passen. En met flinke geluidsschermen milieutechnisch ook wel. Of het fraai wordt is wat anders.

Zou het technisch mogelijk zijn de weg tussen de Middelweg en de Zwartewaterallee te verdiepen, met een gedeeltelijke overkapping à la Ring-Zuid Groningen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 18:37

Kaaiman schreef: zo 14 jul 2019, 18:05 De vraag is dan wel of die ruimte er milieutechnisch ook is.
De concentraties zijn de afgelopen 10 jaar dermate gedaald dat dit bijna nergens nog een knelpunt is. Volgens de NSL monitoringstool liggen de concentraties NO2 nu op 25 µg/m³ en PM10 op 17 µg/m³ langs de A28 door Zwolle (grenswaarde van beiden is 40).

Ik heb altijd het gevoel dat dit wat onderbelicht is gebleven. De waardes van vervuilende stoffen langs autosnelwegen liggen significant lager dan 10 of 15 jaar geleden. Nog niet zo heel lang geleden had je op heel veel plekken dat nog niet aan de grenswaarde van 40 voldaan werd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 14 jul 2019, 18:53

En geluid?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie