Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » zo 16 jun 2019, 13:30

De alternatieven is ook een probleem van Google Maps vind ik. Je krijgt onzinnige alternatieven en logische alternatieven worden niet getoond. Hierin is echt verbetering nodig wat mij betreft. Misschien is dit wel gemaakt voor de massa die niet nadenkt en blind de GPS volgt, maar als je een beetje kennis van het wegennet hebt prik je daar wel doorheen.

Misschien is het systeem ook wel gebouwd op situaties waarin er niet 5 logische alternatieven zijn te bedenken. Het is natuurlijk elders in Europa en in Noord-Amerika best wel zeldzaam dat je tig routes met weinig verschil kan bedenken tussen Nederland en Zuid-Duitsland. Meestal is er geen één of maar één logisch alternatief.

Ik had ook met Waze dat ik bewust een andere route wilde rijden dan de snelste, maar het viel me wel op dat hij in Duitsland direct na het 'missen' van de afslag ook niet meer aangeeft om bij de eerstvolgende afrit te keren, zo weinig verschillen die routes dus. Ik reed bij het Kreuz Ulm/Elchingen rechtdoor op de A7 in plaats van de getoonde route over Stuttgart. Na het missen van de afslag berekende Waze meteen ook om dan maar 370 kilometer rechtdoor te blijven rijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » ma 17 jun 2019, 17:46

carman6 schreef: zo 16 jun 2019, 12:45 Ik heb het idee dat het een combinatie is van de internet snelheid en afstand. Bij routes van 400 km krijg ik toch ook met enige regelmaat dezelfde foutmelding, een aantal keer proberen en even uit de auto stappen zorgt er eigenlijk altijd wel voor dat het toch lukt. En anders wel binnen de eerste 5 km.
Ik heb eerst de routes mbv wifi opgezocht. En daar kreeg ik steeds de foutmeldingen mee. Toen we uiteindelijk gingen rijden en dus op de mobiele dataverbinding overschakelden, werkte het wel direct eigenlijk. Zou mijns inziens geen verschil mogen maken.

Wat wel raar was dat Waze ons bij de Duitse A3 er steeds af wilde sturen, terwijl de weg gewoon open was. Tomtom maakte die fout niet. Naar mijn mening is Tomtom vrij accuraat, maar daar heb ik de app niet van.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waze

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 jun 2019, 17:51

Ik heb wel eens dat Waze op AndroidAuto uitvalt. Vanmiddag weer. Bij het opnieuw verbinden bleek dat ik ineens bij Waze was uitgelogd (op scherm auto krijg ik de Engelse melding dat mijn telefoon niet goed geconfigureerd is en als ik handmatig op de app kijk zie ik dat ik uitgelogd ben). Dat is klote, want dan kun je dat al rijdend niet meer (legaal en veilig) aan de praat krijgen. En dat is tijdens niet al te lange ritten (<1 uur). Vaak blijft ie het wel de hele rit doen, gelukkig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Waze

Bericht door nickdh » ma 17 jun 2019, 18:34

Niet dat het heel veel uitmaakt; maar ik erger me aan het feit dat ik om de haverklap m'n brandstofsoort weer op diesel moet zetten. Na afsluiten en opnieuw opstarten komt het altijd terug op benzine 95 te staan, terwijl ik het n.b. in de instellingen op diesel heb gezet (dus niet via voertuiginfo).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Waze

Bericht door Mark » ma 17 jun 2019, 19:06

Niet om het een of ander, maar het lijkt mij beter dit soort klachten/problemen direct naar Waze te sturen?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » ma 17 jun 2019, 20:04

Ik denk dat dit forum één van de meest directe kanalen is. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 17 jun 2019, 20:39

Ja en nee. Op zich lezen wij (meerdere mensen van de Waze Community) hier wel mee, maar we kunnen niet altijd alles gaan napluizen omdat we nu eenmaal ook maar vrijwilligers zijn, een beperkte beschikbare tijd hebben en niet alles weten.

Als we zien dat iets vaker voor komt en een groot probleem geeft durven we het al wel eens rechtstreeks aan onze contactpersoon melden, maar daar hoef je ook geen mirakels van te verwachten. Als we voor elke kleine bug een bericht gaan sturen zal die lijn zeer snel sluiten.
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » wo 19 jun 2019, 17:57

Ik ben een tevreden Waze-gebruiker maar vanmiddag stond ik voor de 2e keer deze week voor een wegafsluiting die Waze niet kende :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

paulvdwyn
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 9:29

Re: Waze

Bericht door paulvdwyn » wo 19 jun 2019, 18:18

^^
En heb je die dan zelf gemeld?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » wo 19 jun 2019, 18:23

Ja, nadat ik er mee werd geconfronteerd heb ik het aangegeven. Betrof vrijdagnacht de A1 bij Eemnes en nu de kruisende weg en de oprit naar de A58 bij Zegge.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Waze

Bericht door Attietattie » wo 19 jun 2019, 22:45

Kan zijn dat ie net een minuutje dicht was. Normaliter weet Waze het volgens mij zelfs direct wanneer een aannemer hem aanmeldt bij de centrale.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 26 jun 2019, 12:56

Wouter N14 schreef: wo 19 jun 2019, 18:23 Ja, nadat ik er mee werd geconfronteerd heb ik het aangegeven. Betrof vrijdagnacht de A1 bij Eemnes en nu de kruisende weg en de oprit naar de A58 bij Zegge.
We zijn bezig met het uitbreiden van het team dat dit soort afsluitingen invoert.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Waze

Bericht door Wouter N14 » wo 26 jun 2019, 17:58

^^ Mooi! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » wo 26 jun 2019, 20:50

petervdveen schreef: wo 26 jun 2019, 12:56
Wouter N14 schreef: wo 19 jun 2019, 18:23 Ja, nadat ik er mee werd geconfronteerd heb ik het aangegeven. Betrof vrijdagnacht de A1 bij Eemnes en nu de kruisende weg en de oprit naar de A58 bij Zegge.
We zijn bezig met het uitbreiden van het team dat dit soort afsluitingen invoert.
Dat is mooi, maar wordt dat soort informatie niet automatisch bij het NDW vandaan gehaald?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » wo 26 jun 2019, 23:30

mavas schreef: wo 26 jun 2019, 20:50
petervdveen schreef: wo 26 jun 2019, 12:56
Wouter N14 schreef: wo 19 jun 2019, 18:23 Ja, nadat ik er mee werd geconfronteerd heb ik het aangegeven. Betrof vrijdagnacht de A1 bij Eemnes en nu de kruisende weg en de oprit naar de A58 bij Zegge.
We zijn bezig met het uitbreiden van het team dat dit soort afsluitingen invoert.
Dat is mooi, maar wordt dat soort informatie niet automatisch bij het NDW vandaan gehaald?
Zeker, maar die data is niet van zodanige kwaliteit dat dat zonder handmatige validatie tot ook maar iets gaat leiden :-)
Elke wegafsluiting moet dus door een vrijwilliger worden bekeken.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » do 27 jun 2019, 11:18

Ik had altijd het idee dat mijn data heel betrouwbaar zou zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. :(

Naar mijn mening zou je er naar moeten streven die data wel automatisch in te laten voeren.
Is het niet een idee om als Waze dan een rondje langs de wegbeheerders te doen, om de wegbeheerders inzicht te geven in welke informatie cruciaal is voor jullie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » do 27 jun 2019, 11:58

^^^ Zeker. En dat doen we ook.
Helaas loop je dan wel tegen een aantal dingen aan.

1. Dat zijn er best wel veel..
2. Het is vaak zo'n ondergeschoven kindje. Het is vaak niet eens bekend dat er überhaupt mensen zijn die die data gebruiken.
3. Er zitten veel te veel schakels tussen en dat loopt allemaal niet lekker. Om een idee te geven, de meeste overheden weten niet wanneer er aannemers op hun weg aan het werk zijn. Laat staan dat ze ons goed/juist zouden kunnen informeren.

Tenslotte loop je er nog tegenaan dat bijvoorbeeld het NWB en de Waze kaart niet matchen. Hier zou je wel een soort van converter voor kunnen inzetten, maar je blijft altijd een soort van check moeten houden tussen twee kaart systemen. Nu zou het natuurlijk wel helpen als RWS het NWB af en toe zou bijwerken en met het invoeren van hun data in SPIN daar ook een betere koppeling mee zou zijn.
Wat RWS betreft zijn we wel bezig met een pilot of we kunnen kijken dat we hier vanuit Waze, 2Ways en de waze community feedback op kunnen geven.

Uit interesse, als jij het hebt over 'mijn data', welke data gaat het dan over?
En is er wellicht vanuit jullie interesse om te kijken of wij hier ook iets van feedback op zouden kunnen leveren om zo de dienstverlening te kunnen verbeteren?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » do 04 jul 2019, 12:42

Zoals je misschien weet werk ik bij een overheid. We hebben in het verleden wel eens contact gehad ;)
Ik voer data in in Melvin, voor de forumgebruikers hier, dat is een landelijk meldsysteem voor wegwerkzaamheden en evenementen. Daarin wordt data ingevoerd van bermafzettingen langs fietspaden tot aan afsluitingen op 2x3-wegen Vmax 100. Er is nog een systeem, dat LTC heet.
Alle informatie van de invoersystemen LTC, Melvin en SPIN wordt aan het NDW geleverd, die de informatie vervolgens beschikbaar stellen als open data voor de "serviceproviders" zoals Tomtom, Waze dus, ANWB, vid, etc.
En is er wellicht vanuit jullie interesse om te kijken of wij hier ook iets van feedback op zouden kunnen leveren om zo de dienstverlening te kunnen verbeteren?
5 keer per jaar komen in ons gebied alle wegbeheerders samen om werkzaamheden af te stemmen. In onze regio zijn er 7 gebieden. Dat zou een prima ingang zijn om namens Waze (en andere serviceproviders) eens te laten zien wat voor informatie jullie gebruiken en waar jullie tegenaan lopen, etc.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » do 04 jul 2019, 13:29

Melvin kan ook geraadpleegd worden door het publiek. Steeds meer provincies en gemeenten verwijzen hiernaar op hun website.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » ma 15 jul 2019, 21:19

Waze geeft nu ook de toltarieven aan in Noord-Amerika: https://www.theverge.com/2019/7/15/2069 ... cost-price

Volgens het Waze forum lijkt zoiets ook in Europa gepland te zijn: https://www.waze.com/forum/viewtopic.ph ... 3&t=286996

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 15 jul 2019, 21:38

In Europa hebben we die prijzen de voorbije 3 weken inderdaad ook ingevoerd. De meeste info staat reeds klaar, het is alleen nog wachten op enkele van de grotere en complexe situaties (Frankrijk, onder andere). De bedoeling is uiteraard om mensen meer informatie te kunnen geven wanneer ze de keuze moeten maken tussen een tolweg of een gewone snelweg. Waze kan dan gewoon zeggen "voor € x kan je y minuten besparen".
Waze Belux Global Champ

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waze

Bericht door Chris » ma 15 jul 2019, 21:39

Hoe doen jullie dat met de tijdsafhankelijke (en in sommige gevallen brandstofafhankelijke) congestieheffingen in Noorwegen en Zweden? Die zijn ook ontworpen dat je het eigenlijk niet kan vermijden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door keokiracer » ma 15 jul 2019, 21:43

^^ En bijvoorbeeld dynamisch geprijsde express lanes in de VS?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Glodenox
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 13:40

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 15 jul 2019, 21:53

Chris schreef: ma 15 jul 2019, 21:39 Hoe doen jullie dat met de tijdsafhankelijke (en in sommige gevallen brandstofafhankelijke) congestieheffingen in Noorwegen en Zweden? Die zijn ook ontworpen dat je het eigenlijk niet kan vermijden.
De app vraagt deze prijzen telkens op van de servers van Waze, dus het is daar dat we de informatie juist moeten krijgen. Tijdsgebaseerde prijzen zijn makkelijk in te stellen in een tool die Waze speciaal hiervoor heeft aangemaakt, dus dat is niet zo moeilijk (alleen misschien redelijk veel werk). Voor prijzen per brandstoftype kunnen we aparte types van prijzen ingeven, iets dat we ook doen als je andere prijzen hebt afhankelijk van het gebruikte betaalmiddel (cash / credit card / ...) of bepaalde passen of vignetten. Maar dit is puur afhankelijk van hoe de lokale vrijwilligers dit zullen ingeven. Als het te complex zou gaan worden voor de gebruiker zal er waarschijnlijk gekozen worden om de duurste of meest gangbare prijs in te geven.

Nog veel complexer is de situatie in landen als Frankrijk waar je verschillende prijzen hebt afhankelijk van je gekozen oprit en afrit en waarbij het kan voorvallen dat een langere afstand goedkoper is dan een kortere afstand. Hiervoor is er een hele prijzenmatrix voorzien, maar dat is dus veel werk om in te geven en nog meer werk om daarna te testen.

Voor congestiegebaseerde tarieven is er momenteel geen ondersteuning. Hierbij wordt er gewoon getoond dat de prijs op die weg kan variëren. De setup van het systeem is er op voorzien dat men dat ooit zou kunnen toevoegen, maar dat vereist redelijk wat ontwikkelwerk voor elk systeem. Je kan dus al raden welke prioriteit dit krijgt.
Waze Belux Global Champ

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » za 27 jul 2019, 17:13

Voor Nederland zijn we nog bezig om dit ook beschikbaar te krijgen voor veerponten.

Maar dat duurt nog ff iets langer ivm de vakantie. 8-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door mavas » do 22 aug 2019, 17:53

Ik was toevallig in mijn omgeving aan het kijken op de livemap, en daar staat nu overal aangeduid rond Velserbroek dat wegen zijn afgesloten.
Afbeelding

Heel erg slordig dat dit nog steeds actief staat, het evenement is 4 dagen geleden al afgelopen!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Waze

Bericht door Dion » vr 23 aug 2019, 10:32

mavas schreef: do 22 aug 2019, 17:53 Ik was toevallig in mijn omgeving aan het kijken op de livemap, en daar staat nu overal aangeduid rond Velserbroek dat wegen zijn afgesloten.

Heel erg slordig dat dit nog steeds actief staat, het evenement is 4 dagen geleden al afgelopen!
Klopt niet (helemaal).
In verband met een samenwerking met een evenement zijn uitgebreidere stappen genomen om gebruikers juist te navigeren.
De gemeente heeft in overleg met de organisatie een aantal straten in Velsen afgesloten en alleen voor bestemmingsverkeer toegankelijk gemaakt.
Om deze situatie juist in Waze in te kunnen voeren zijn er een aantal aanpassingen gedaan aan de kaart. Omdat deze situatie nu niet meer van toepassing is, zijn alleen deze aanpassingen afgesloten, zodat de normale routering weer actief is.
Omdat het enkele dagen kan duren voordat kaartupdates worden doorgevoerd, is de situatie tijdelijk zo op de livemap zichtbaar.
Voor de navigatie (routering) heeft dit echter geen gevolgen, en er is dus ook geen sprake van daadwerkelijke afsluitingen.
Over een aantal dagen zal de situatie weer terug gezet worden, en zullen de 'afsluitingen' weer van de kaart verdwijnen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door petervdveen » zo 25 aug 2019, 19:01

mavas schreef: do 22 aug 2019, 17:53
Heel erg slordig dat dit nog steeds actief staat, het evenement is 4 dagen geleden al afgelopen!
Je hebt "wat fantastisch dat de Waze vrijwilligers zich zelfs in de vakantie belangeloos inzetten voor verkeer en de mobiliteit" verkeerd geschreven 8-) ;)

Wat Dion al zei, heeft geen invloed op de routing, maar had idd al opgeruimd kunnen zijn.
Ik zal eens informeren. Zelf ook ff geen tijd hier voor.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waze

Bericht door Rene » zo 25 aug 2019, 20:30

Als je dit soort zaken niet professioneel uit kunt voeren, kun je het beter laten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Waze

Bericht door Lekkere Kwal » zo 25 aug 2019, 22:00

Stuur je dat ook even naar Openstreetmap?

Plaats reactie