[A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door EtienneM » vr 22 feb 2019, 9:54

Myquandro schreef: di 19 feb 2019, 17:57 Met het gebrek aan die vluchtstrook zou je idd kunnen stellen dat met enkel aanpassingen aan de belijning de weg gezien kan worden als 80km/h.
De totale wegbreedte gaat volgens de richtlijnen natuurlijk ook met een meter omlaag (naar 7,25 meter ipv 8,25 meter), mocht de snelheidsverlaging doorgaan. Ik vraag me af of ze daar alleen maar zogenaamde verfpotmaatregelen voor gebruiken, of echt een stukje van de weg zullen afzagen. De overgebleven ruimte kan natuurlijk ook worden gebruikt voor een iets bredere redresseerstrook.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door RSK » vr 22 feb 2019, 10:18

De belangrijkste vraag is natuurlijk ook welke functie men ziet voor de NRU ziet op netwerkniveau. Op dit moment is de A12 de enige serieuze oost-west corridor. En die staat elke spits vast. In de tijd dat ik in Hilversum werkte, gebruikte ik de N230 incidenteel om de problemen op de A12 te omzeilen. Als men serieus werk wil maken van het spreiden, dan is het behouden van 100 wel een belangrijke factor. De ‘snelheidsbeleving’ doet erg veel. Ik rij de laatste maanden dagelijks van en naar het provinciehuis. Vanuit de richting Bodegraven is de parallelbaan van de A12 en de Waterlinieweg een stuk korter, maar de lagere limiet van 80/70, de extra verkeerslichten en de structurele congestie maken voor mij de keuze erg simpel om een rondje A12-A27-A28 te rijden, waar ik conflictvrij met 100 door kan kachelen of in ieder geval meer ruimte heb om de motor tussen de files door te manoeuvreren.

Dat je overdag meestal toch al geen 100 kan rijden, vind ik eerlijk gezegd geen geweldig argument. Als het verkeer al 80 rijdt, heb je geen bord nodig om dat af te dwingen. En als het verkeer op rustige momenten wel harder kan, levert dat geen veiligheidsproblemen op met de huidige inrichting.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rogier » vr 22 feb 2019, 12:55

Ik vind een snelheidsvermindering ook overbodig. De huidige snelheid is goed, want er zijn geen gelijkvloerse kruisingen op dit wegvak.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Seat » ma 25 feb 2019, 11:00

RSK schreef: vr 22 feb 2019, 10:18 De belangrijkste vraag is natuurlijk ook welke functie men ziet voor de NRU ziet op netwerkniveau. Op dit moment is de A12 de enige serieuze oost-west corridor. En die staat elke spits vast. In de tijd dat ik in Hilversum werkte, gebruikte ik de N230 incidenteel om de problemen op de A12 te omzeilen.
Dat is inderdaad de belangrijkste vraag; omdat het verwijderen van de verkeerspleinen met verkeerslichten ongetwijfeld gaat leiden tot meer verkeer in de relatie A2->A28 (tot pakweg Zeist)/A12 en vice versa. Zeker als die Leidsche Rijn Tunnel zo vaak wordt afgeknepen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Piles » do 28 feb 2019, 16:24

Oplevering Noordelijke Randweg uitgesteld
https://www.duic.nl/algemeen/oplevering ... itgesteld/

De oplevering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is uitgesteld tot minimaal 2026. De weg moet worden vernieuwd, maar de start van het project heeft al vertraging opgelopen. Afhankelijk van de gekozen variant kan de oplevering tot 2027 worden uitgesteld. Dat blijkt uit een rapport over de voortgang van de NRU.

...

De start van de uitvoering moest in december 2021 zijn, maar door een arrest van het Europese Hof over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) moet dat worden uitgesteld. “Daarnaast ruimen we extra tijd in om de consequenties van een verwachte uitspraak van de Raad van State over het PAS te kunnen verwerken in het bestemmingsplan”, schrijft wethouder Van Hooijdonk.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Seat » do 28 feb 2019, 22:04

^^ Kan het niet losgekoppeld worden van het PAS, zoals de verlenging van de A15, zodat het wél eerder van start kan? Of is de echte reden dat de gemeente hoopt op afstel?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Jackbauer1350 » zo 03 mar 2019, 0:52

De N230 is toch wel een old school weg nog. Hoop oude bewegwijzering en volgens mij ligt er voor een groot deel nog het oorspronkelijke wegdek.
De verlichting is wel een keer vervangen, al zijn de meeste masten nog wel origineel.

Ik ben er een middag plaatjes wezen schieten. Enkele foto's uit de serie die hier te vinden is.

Zuilense Ring:
SPOILER: TOON

Afbeelding
De Zuilense ring aan de westzijde van de Zuilensebrug kijkend richting de A2.

Afbeelding
Op de brug kijkend in de richting van de A2.

Afbeelding
De brug vanaf de oostzijde gezien met zicht op de Utrechtse Vecht.

Afbeelding
De signaalgever voor de brug om het verkeer te kunnen waarschuwen voor file aan de andere zijde.

Afbeelding
Richting Utrecht met zicht op de aansluiting Maarssen-Dorp.

Afbeelding
Geluidswand langs Maarssen-Dorp.

Afbeelding
Alhoewel het ding meer weg heeft van een goedkope schutting van de Gamma.

Afbeelding
Afbeelding
De N230 richting Utrecht gezien vanaf het Oostwaardviaduct van de aansluiting Maarssen-Dorp.

Afbeelding
Oud type wegwijzer.

Afbeelding
De Sweserengseweg die hier overheen loopt had tot 2006 het nummer N404.
Gandhiplein:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het plein gezien vanaf de Gandhidreef.

Afbeelding
De Zuilense Ring gezien vanaf het plein.

Afbeelding

Afbeelding
Plein gezien vanaf de Karl Marxdreef

Afbeelding
De Karl Marxdreef richting de A27.
Afbeelding
Afbeelding
De Karl Marxdreef gezien vanaf het fietsviaduct halverwege het deel tussen het Gandhiplein en Dunantplein.

Afbeelding

Henry Dunantplein:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
De Karlx Marxdreef richting het Gandhiplein.

Afbeelding
Fiets-/voetgangersoversteek aan de zijde van de Albert Schweitzerdreef.

Afbeelding
Noordzijde van het plein kijkend richting de Karl Marxdreef.

Afbeelding
Het plein zelf.

Afbeelding
Zuidzijde van het plein met naar links de Einsteindreef.
Robert Kochplein:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Gezien komend vanaf de A27.

Afbeelding
De Albert Schweitzerdreef gezien vanaf het plein.

Afbeelding
Kijkend richting de Darwindreef.

Afbeelding
Richting de aansluiting met de A27.

Afbeelding
Overgang nieuw en oud asfalt.
"Knooppunt Groenekan"
SPOILER: TOON

Afbeelding
Oude wegwijzer. A27 had hier ook wel in een schildje gekund. Hierna volgt namelijk direct A27 al.
Ook is deze verbindingsweg, de Einthovendreef, voorzien van A27-hectometering.

Afbeelding
Zicht op de aansluiting met de A27 gezien vanaf de Gageldijk.

Afbeelding
Einthovendreef, kijkend richting het Robert Kochplein.

Afbeelding
Begin snelwegstatus na de aansluiting.
In de andere richting eindigt de snelwegstatus zo'n 150 meter voor de verkeerslichten bij het Robert Kochplein.

Afbeelding
Beslispunt voor de A27 richting Hilversum of Breda.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De DRIP van dichtbij.



De lichtwegwijzers op het Gandhiplein en Henry Dunantplein schijnt hobbywerk van de gemeente te zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 mar 2019, 9:45

Altijd genieten, dit soort fotoreportages. Mooi 8-)

Wat betreft het hobbywerk van de gemeente Utrecht: de frames zijn inderdaad wat afwijkend. Vooral in het materiaal. Schijnt kunststof te zijn in plaats van aluminium.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rogier » zo 03 mar 2019, 18:42

Mooie foto's. Overigens is het deel langs Utrecht in 2009 volledig opnieuw aangelegd. Destijds was het oorspronkelijk wegdek compleet kapot gereden (ik werkte destijds pal naast deze weg).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » ma 15 apr 2019, 18:17

Het lijkt er op dat er voor dit project een gewijzigd tracébesluit vastgesteld gaat worden, waarschijnlijk om de A12/A27 buiten het PAS om vast te stellen, net als de A15 en A24.
Aangepaste planning
Voor een aantal projecten is de planning aangepast. Het gaat om:
De Hoofdwegenprojecten:
* A27/A12 Ring Utrecht: door een gewijzigd Tracébesluit verschuift de realisatie met één jaar.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -projecten

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » vr 17 mei 2019, 18:49

De Galecopperbrug is een tijd terug al gerenoveerd, maar er staan nog meer werkzaamheden gepland de komende tijd, eind dit jaar al op zichzelf en tijdens de verbreding van de Ring Utrecht nogmaals, en dan worden de tuien ook vervangen.

Uit de kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... copperbrug
  • Dit najaar worden onderhoudswerkzaamheden aan de Galecopperbrug uitgevoerd. In het kader van het programma Vervanging en Renovatie gaat Rijkswaterstaat de opleggingen en voegovergangen van de Galecopperbrug vervangen. Hiermee waarborgt Rijkswaterstaat dat deze cruciale A12-verbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal veilig te gebruiken blijft. De werkzaamheden volgen uit de eerdere renovatie van de brug en wordt, vanwege de staat van de voegovergangen en opleggingen, op de zuidelijke brug als eerste uitgevoerd. De vervangingen op de noordelijke brug kunnen later in de tijd worden uitgevoerd en worden gecombineerd met de werkzaamheden van het project Ring Utrecht. Onderdeel van het project A27/A12 Ring Utrecht is het verbreden van de Galecopperbrug. Deze werkzaamheden bevatten naast het toevoegen van een extra rijstrook op de parallelbanen, het vervangen van de tuien op de zuidelijke brug en het plaatsen van geluidsschermen.

    Om de voegovergangen goed en veilig te vervangen moet de A12 in de rijrichting Arnhem deels worden afgesloten. De weg wordt nooit helemaal afgesloten maar er zal tijdelijk minder capaciteit beschikbaar zijn. Tijdens de werkzaamheden zal sprake zijn van verkeershinder, waarbij automobilisten rekening moeten houden met meer dan 20 minuten extra reistijd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Piles » wo 19 jun 2019, 15:05

^^ Inmiddels ook de periode bekend:
De werkzaamheden aan de brug zijn gepland van donderdagavond 26 september tot maandagochtend 28 oktober.

Dat wordt feest op de A2 (tunneldoseren) en A12...

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door sanderl » wo 19 jun 2019, 15:37

Op de A12 worden alleen de parallelbanen verbreed. Dit terwijl de hoofdrijbanen veel problematischer zijn dan de parallelbanen. In de avondspits ervaar ik bijvoorbeeld dagelijks dat de parallelbaan richting westen over het algemeen goed doorrijdt, terwijl het op de hoofdrijbaan vast staat. Ik neem dan ook standaard de parallelbaan. Ik neem aan dat de parallelbanen verbreed worden door de beperking van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Maar zijn er dan ook plannen om meer verkeer van de hoofdrijbanen naar de parallelbanen te digereren. Bijvoorbeeld door A12 -> A2 Amsterdam of Den Bosch alleen nog maar via de parallelbaan mogelijk te maken? Zonder zulke maatregelen lijkt mij de verbreding van de parallelbanen namelijk een zinloze investering.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Durashift » vr 21 jun 2019, 1:13

^^^ik mag toch hopen van niet.. want dan komt er vanaf Lunetten toch wel een hoop verkeer bij op de parallelstructuur tezamen met het verkeer van de invoegers, B(

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jun 2019, 9:10

^^ Zonder verdere verbredingen in :KP: Oudenrijn zal het ook daar vaker vastlopen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Piles » vr 21 jun 2019, 10:01

^^ Ik zou eerder zeggen: verbredingen NA Oudenrijn. Volgens mij is de afvoercapaciteit van de A12 gewoon te laag. Tussen Oudenrijn en afslag De Meern worden zoveel stroken samengevoegd, dat het tussen Lunetten en Oudenrijn vastloopt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 21 jun 2019, 12:13

Ook dat is zeker nodig.

Ik had in mijn eerdere post bijna vermeld dat je op zijn minst kunt kijken naar optimalisaties - zoals het heropenen van de doorsteek van de parallelbaan naar de hoofdrijbaan vlak na het vlechtwerk, en het met elkaar verbinden van de invoeger vanaf Amsterdam en de uitvoeger naar De Meern middels een weefvak. Volgens mij ga je echter op termijn niet aan extra asfalt ontkomen.

Zou het überhaupt voldoende zijn als de A12 op termijn naar 2x5 zou gaan? De weg handelt vanaf Utrecht verkeer tussen een groot deel van het en zowel Rotterdam, Den Haag als Leiden af.

Als de N230 nu een fatsoenlijke snelweg was geweest met een vervolg tot aan de A12 dan zou dat al een hoop verlichting bieden op de de Galecopperbrug en het A12-deel tussen Lunetten en Oudenrijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » vr 21 jun 2019, 18:03

Tijdens de eerdere renovatie viel de overlast wel mee. Hopelijk straks ook.

De hoeveelheid verkeer dat dagelijks van de A12 tussen :KP: Gouwe en :KP: Oudenrijn gebruik maakt, neemt elk jaar toe. Mij lijkt een verbreding naar 2x5 rijstroken dan ook zeer wenselijk.

De nieuwe situatie tussen Oudenrijn en Lunetten zal straks 3+3+3+3 zijn. Dus zowel de hoofd- als parallelwegen tellen straks 3 rijstroken.

Ik denk dat je er in de nabije toekomst er niet aan zult kunnen ontkomen om ook dat deel te verbreden. Dan zal de brug wel moeten worden vervangen, want een verdere verbreding past denk ik niet. Bovendien is het een stalen brug die over 10 - 20 jaar zo ongeveer het einde van haar levensduur heeft bereikt. Dat laatste is overigens mijn eigen schatting, ik kan er dus wel eens volledig naast zitten. De brug wordt er in ieder geval niet jonger op. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » di 16 jul 2019, 10:26

Woensdag doet de Raad van State uitspraak over het tracébesluit A12/A27. Het zal vrijwel zeker vernietigd worden op het item stikstof, omdat gebruik is gemaakt van het PAS en dat is zoals bekend niet meer rechtsgeldig. Het tracébesluit zal op dat item gerepareerd moeten worden, of dat via de snelle 'bestuurlijke lus' kan of er een hele nieuwe ter inzagelegging nodig is weet ik niet. Dat ligt er misschien ook aan hoeveel er achter de schermen al is gedaan om een alternatieve beoordeling stikstof vast te leggen. De bestuurlijke lus moet namelijk binnen een beperkt aantal weken afgehandeld worden. In dat geval is sprake van een tussenuitspraak.

Dit staat nog los van mogelijk andere gebreken in het tracébesluit, maar dat is de laatste jaren niet vaak meer voorgekomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 10:39

Zoals verwacht is het tracébesluit vernietigd vanwege het PAS. Het item stikstof is overigens niet inhoudelijk behandeld door de Raad van State, het is vernietigd omdat het PAS gewoon geen wettelijke basis meer biedt. De Raad van State heeft de overige bezwaren zelfs niet in overweging genomen, omdat een nieuwe passende beoordeling voor stikstof noodzakelijk is en het voor de overige bezwaren niet duidelijk is wat de effecten zullen zijn om ze nu al in behandeling te nemen.

Er zal dus een nieuw tracébesluit vastgesteld moeten worden. Al een tijd geleden is vernomen dat dat al in voorbereiding was dus het zou wel eens kunnen zijn dat een nieuw tracébesluit snel zal volgen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 jul 2019, 11:39

^^ Ok, maar het levert wel weer vertraging op. Misschien niet jaren, maar een jaar toch zeker vrees ik. :|

Belangrijker: hoe denkt men dat met die PAS in een nieuw tracé besluit te ondervangen?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rogier » wo 17 jul 2019, 11:45

^^

Dezelfde truc dat men bij de A24 en de A15 toegepast heeft (ADC toets). De beroepen op het TB van beide projecten werden door de RvS ongegrond verklaard.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 12:05

De media laten zich weer inpakken, met koppel als "verbreding van de baan" :facepalm:

Verbreding snelwegen bij Utrecht van de baan - https://nos.nl/l/2293842

In bovenstaand artikel wordt de uitspraak van de RvS zelfs verpakt als succes voor de tegenstanders van de bomenkap bij Amelisweerd, terwijl dit niks maar dan ook niks met de uitspraak (die vooralsnog vooral uitstel oplevert) te maken heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 12:10

Nouja, juridisch is het tijdelijk van de baan tot het weer vastgesteld wordt.

Wel opmerkelijk dat bijna alle media spreken van stikstofuitstoot, terwijl het gaat om stikstofdepositie (neerslag). Dat is echt wat anders, alleen op nu.nl heb ik gezien dat ze dat goed geschreven hebben.

Het zou mij overigens niet verbazen als we weer activisten in de bomen krijgen zoals destijds bij de bouw in de jaren '80. Je proeft toch een soort radicalisatie als het gaat om bomen, zelfs activisten die het opnemen tegen staatsbosbeheer en door natuurorganisaties uitgewerkte beheerplannen (waar dan bomenkap in voorkomt).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 12:17

Als iets van de baan is dan komt het er niet meer.

Achter de schermen wordt al gewerkt aan een nieuw besluit. Dat moet dan nog wel met succes alle procedures door, maar je kunt het pas 'van de baan' noemen als de plannen worden ingetrokken en/of er geen opties meer zijn om ze alsnog doorgang te laten vinden.

Dit soort suggestieve en onvolledige berichtgeving zal het verzet tegen de plannen alleen maar aanwakkeren. De opdrachtgevers hebben het straks gedaan, want 'die drukken het er alsnog door', waardoor mogelijkheden om met elkaar in gesprek te blijven over randvoorwaarden ook getorpedeerd worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 jul 2019, 12:24

^^ Met die conclusie sla je de spijker op zijn kop.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door boe! » wo 17 jul 2019, 12:34

Schelpenpaadje schreef: wo 17 jul 2019, 12:17suggestieve en onvolledige berichtgeving
Jij leest alleen de koppen? In de eerste zin van het artikel staat al het woord 'tijdelijk', dus hoe suggestief en onvolledig is deze berichtgeving nu echt?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 12:43

"Verbreding snelwegen van de baan"
"Het eerste plan dat sneuvelt"
"Ook de bomenkap is van de baan"
"Eerder gaf het ministerie nog toestemming"

Wie de meer genuanceerde werkelijkheid kent leest inderdaad ook andere dingen in het artikel, maar dit soort woordkeuzes wekken bij de gemiddelde lezer een indruk die niet klopt.

Pas aan het eind wordt verwezen naar een toelichting van de RvS bij RTV Utrecht, waarin staat dat voor het alsnog door laten gaan van de verbreding een andere onderbouwing nodig is.

Had het artikel geschreven over "Verbreding voorlopig van de baan" en "Het eerste plan waarvan de onderbouwing sneuvelt" dan had ik er al minder moeite mee gehad. Dat de overheid bij deze en andere projecten al werkt aan reparaties is een nieuwswaardige context die totaal ontbreekt in het artikel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 12:54

Hier nog een voorbeeld:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/17/st ... t-a3967363
"Streep door omstreden verbreding snelweg A27 rond Utrecht"
"Dit betekent onder meer dat de voorgenomen bomenkap bij het landgoed Amelisweerd niet doorgaat."
"De ring Utrecht mag niet worden verbreed"
De ring Utrecht mag met de huidige onderbouwing niet worden verbreed.
Er waren in totaal 35 beroepen ingediend tegen de plannen van Rijkswaterstaat om het wegennetwerk rond Utrecht te vernieuwen. De RvS heeft die beroepen gegrond verklaard.
Gegrond, maar alleen op basis van het oordeel over PAS, niet op andere inhoudelijke aspecten van de bezwaren. Enkel hun conclusie dat het besluit vernietigd moet worden is erkend.

In dit artikel wél een reactie van het ministerie, waar men dit logischerwijs een grote tegenslag vindt, maar zich begrijpelijk op de vlakte houdt wat dit nu precies betekent qua vertraging. Gelukkig kan de NRC voor een concreet antwoord teruggrijpen op de actiegroepen, die het duidelijk precies weten:
Wel zegt een woordvoerder van de actiegroep dat „de minister nog steeds geen plan B heeft”. „Er moet nu een nieuw plan komen en ik hoop dat deze keer de burgers wel betrokken worden”
Ik zou deze woordvoerder graag meer gunnen, maar de plannen zullen helaas voor hen vrijwel zeker amper veranderen. De verwachte aanpak wordt vooral op papier en eventueel wat compensatie en inpassingsmaatregelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 12:59

Hier is trouwens de uitspraak: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/ ... 1683-6-r3/

De kern is dat het PAS geen wettelijke basis meer vormt om het project vast te stellen. Stikstof, luchtkwaliteit, geluid, bomenkap, water en andere items van het project zijn helemaal niet inhoudelijk behandeld in de uitspraak. Dat zal op een later moment dus moeten.

Plaats reactie