[HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Talisman » ma 15 jul 2019, 1:33

Ik ben blij dat die term wordt toegelicht, ik kende 'm niet. Sowieso valt me dat vaker op, dat er allerlei afkortingen worden gebruikt omdat men denkt dat hier alleen mensen meelezen die al die termen kennen. Dat is niet zo.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door boe! » ma 15 jul 2019, 7:46

Palance schreef: zo 14 jul 2019, 23:50 Ik ging er vanuit dat de term OBM op dit forum toch wel bekend is.
Bij mij niet, maar ik heb er dan ook nog nooit mee te maken gehad. Overigens begreep ik na de toelichting nog steeds niet waar de B en de M voor stonden, maar blijkbaar is het officieel: "ontzegging van de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen".

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 15 jul 2019, 20:26

Het afgelopen weekend was het niet zo druk op de Kroatische wegen in vergelijking met dezelfde periode in de afgelopen jaren. Dat leidt uiteraard ook tot minder tolinkomsten.
De Kroatische regering publiceerde tot nu toe elke maand de cijfers met het aantal toeristen en overnachtingen, maar is daar recent zonder enige toelichting mee gestopt en wil pas aan het einde van het seizoen mee komen.
Alleen de regio Split had het drukker, maar dat komt ook door een muziekfestival afgelopen weekend. Procentueel is ook daar de bezettingsgraad gedaald omdat er meer (teveel) aanbod is. Ook voor de komende tijd lijken er minder boekingen te zijn.
Het lijkt er dus op alsof het toerisme dit jaar niet zo goed loopt. En dat zal dus zijn weerslag gaan hebben op de drukte op de wegen, de grensovergangen en de tolstations.

Een verklaring voor de daling van het aantal bezoekers tot nu toe - en dus het verkeer - is nog niet gevonden/gepubliceerd.

Leesvoer
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jul 2019, 22:24

Ik denk dat een aantal zaken meespelen:

- Kroatië is qua prijsniveau minder goedkoop dan tot enkele jaren geleden
- Na een dipje (door verschillende issues) zijn bestemmingen als Turkije, Egypte en Tunesië weer in opmars voor strandvakanties
- De grote files van het verleden kunnen ook een reden zijn dat mensen Kroatië links laten liggen en eerder voor een andere bestemming kiezen

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeff » ma 15 jul 2019, 23:05

Z) https://en.wikipedia.org/wiki/Croatia%E ... r_disputes

Als dat conflict nou eens opgelost wordt, kan HR toetreden tot Schengen. Dat gaat sowieso al wat extra verkeer generen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jul 2019, 23:16

^^ Dat grensconflict is niet hetgene dat toetreding tot Schengen in de weg staat.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeff » ma 15 jul 2019, 23:22

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Schengen vereist (of aanbeveeld) dat de grenzen helder moeten zijn.

Welk deel heb ik dan gemist, Coen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jul 2019, 7:33

^^ Het wordt dan een Schengen-binnengrens, dus dat zal dan toch geen probleem zijn? Ik denk eerder dat het grensconflict met Servië dan een issue gaat vormen, waarbij het ene land de oude loop van de rivier aanhoudt en het andere landen de huidige loop van de rivier, en er dus stukjes land zijn die door zowel Servië en Kroatië geclaimd worden, als stukjes land die door geen van beide geclaimd worden. Maar aangezien de huidige betwiste grens tussen Slovenië en Kroatië al geen beletsel was voor Slovenië om bij Schengen te komen, vraag ik me af of dat voor Kroatië-Servië het geval is. Volgens mij is het gewoon zo dat Kroatië een behoorlijk lange EU-buitengrens heeft met Servië, Bosnië en Herzegovina, en Montenegro. Die zal afdoende bewaakt en beveiligd moeten worden.

Nederland en Duitsland hebben ook een klein grensconflict, en dat is ook nooit enig beletsel geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » di 16 jul 2019, 9:47

Kroatië heeft, behalve met Hongarije, met alle buurlanden grensissues. De uitdaging zit daar eerder in de bewaking en goede afscherming van de grens. Met name in het zuiden zijn er plekken aan de grens met Bosnië-Herzegovina waarbij de grens door wegen, plaatsen en huizen loopt. Anderzijds, aan de Sloveense grens zijn die plekken er ook (zij het in mindere mate).

Ik heb nog geen verklaring voor de afname gezien. Het hogere prijspeil zou een probleem kunnen zijn. De laatste tijd is het niet altijd mooi weer geweest, voor de reizigers die op de bonnefooi gaan is dat wellicht ook een issue.

Ik weet ook op dit moment niet of de afname vanuit bepaalde landen is, of gelijk over de gehele linie.

Misschien trekt het nog wel bij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door jelger » di 16 jul 2019, 18:26

Grens disputen zijn niet het probleem. Wel de zorg zoals aangehaald hierboven over de Kroatische bewaking van de lange grens die het heeft met niet-EU landen, die ook deel uitmaken van illegale migratie routes. Dat is een dimensie en zorg die er sinds 2015 bij is gekomen, ook al was capabele grensbewaking als zodanig al een vinkje in de technische goedkeuringslijst. Juncker heeft in juni nog aangegeven dat hij graag ziet dat voor Oktober dit jaar de nog huidige EC de toetreding tot Schengen goedkeurt. Dan is het daarna aan de Europese Raad. Waar landen als Nederland al meer dan eens in dergelijke dossiers dwars liggen. Dus het is nog maar te bezien of Kroatië in 2020 (waar het op inzet ivm voorzitterschap) bij Schengen komt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » di 16 jul 2019, 18:29

Wat op de achtergrond wellicht ook meespeelt is dat er in voormalig Joegoslavië nog heel veel wapens rondzwerven uit de oorlogstijd, die met een toetreding van Kroatië makkelijker in het Schengencircuit kunnen komen. Een tijd terug was er al berichtgeving dat veel zware wapens van criminelen in Nederland uit die regio komen, Kroatië is in zichzelf al een bron van illegale wapens, laat staan een complexe en lange grens met Bosnië.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door jelger » di 16 jul 2019, 18:54

Ik weet niet in hoeverre zulke specifieke dingen in de technische criteria verwoord zijn, maar het zou natuurlijk onderdeel kunnen worden van de politieke besluitvorming (die aan allerlei terechte of onterechte grillen is blootgesteld).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 17 jul 2019, 15:33

Chris schreef: di 16 jul 2019, 18:29 Wat op de achtergrond wellicht ook meespeelt is dat er in voormalig Joegoslavië nog heel veel wapens rondzwerven uit de oorlogstijd, die met een toetreding van Kroatië makkelijker in het Schengencircuit kunnen komen. Een tijd terug was er al berichtgeving dat veel zware wapens van criminelen in Nederland uit die regio komen, Kroatië is in zichzelf al een bron van illegale wapens, laat staan een complexe en lange grens met Bosnië.
Ik weet niet of het circuleren van wapens nou een argument is om een land in of buiten Schengen te laten. De poreuze grens met Bosnië-Herzegovina zal dat wel zijn, maar je kunt ook niet even een hek van vele honderden kilometers plaatsen.

Overigens kan ook meespelen dat Kroaten nogal stug kunnen overkomen op buitenlanders. Ik hoor dat vaker, en merk het zelf ook (totdat ik de taal lijk te spreken, dan slaan ze om als een blad aan een boom :) ).
Er is in de lokale media regelmatig veel te doen over toeristen. Niet alleen onbeschofte toeristen (want die zijn er meer dan genoeg), maar ook onbeschofte restauranthouders en accommodatieverschaffers zijn een probleem, en dat gaat op een gegeven moment tegenwerken. Op dat vlak leven teveel bewoners nog in de communistische tijd waar klantvriendelijkheid niet nodig was, want de toeristen kwam toch wel. En de jongeren die het verschil kunnen maken ontvluchten massaal het land op zoek naar werk.

Dit helpt bijvoorbeeld niet (is vandaag een item in de media):
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Willem » wo 17 jul 2019, 18:28

Vermoedelijk heeft Kroatië te lijden onder de concurrentie van Griekenland. Dat land is goedkoper geworden waardoor het een aantrekkelijk alternatief voor Kroatië is geworden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 18:55

De afgelopen jaren leek er ook wel een piek van toeristen naar Kroatië te zijn. De congestie richting het land was legendarisch, daar zijn ook wel wat verhalen over gedeeld op dit forum. Wellicht zijn er nu ook meer toeristen uit Centraal-Europa die Kroatië overslaan en naar Griekenland rijden. Nu kan dat steeds makkelijker en de afstand is vanaf Hongarije / Slowakije net zo ver als wat wij Nederlanders naar Zuid-Frankrijk of Noord-Italië rijden.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door verfmeer95 » wo 17 jul 2019, 19:38

Het is een klassieke hype-curve, zoals eerder ook al in bijv. IJsland te zien was. Mensen ontdekken een nieuw pareltje, gaan er allemaal direct op af. Komen erachter dat toch niet alles goud is wat er blinkt en ze gaan ergens anders heen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 19:46

Game of Thrones schijnt er ook een rol in gespeeld te hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » wo 17 jul 2019, 20:03

Voornamelijk rond Dubrovnik, waar zich Venetië-achtige toestanden afspelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door DjIdee » do 18 jul 2019, 14:41

Het is vooral ook veel duurder geworden. We gingen jaren trouw naar Kroatië, met kids eerst wat dichterbij gezocht, vorig jaar voor het eerst weer die kant op, en we schrokken ons een hoedje van de overnachtingsprijzen. En ja, het was toen bal in Egypte, Tunesië en Turkije. Toen in mei gegaan, oudste was nog niet naar school en vriendin kon het bij uitzondering regelen met haar werk (onderwijs). Dit jaar gebonden aan schoolvakanties, en zitten nu 2 weken in België. Kroatië hadden we graag gedaan, maar nee... Dit jaar niet. Misschien volgend jaar weer goedkoper, ik hoop het. Een prachtig land, en in onze favoriete regio juist erg vriendelijke mensen (midden dalmatie). Istrie is heel anders mbt houding , en Zuid Dalmatie (Dubrovnik) is inderdaad bizar druk, vooral met Cruise schepen die ff een dagje aankomen... En ook krap in 2 dagen te rijden. Midden dalmatie is goed te doen met een overnachting langs de Pyrhn autobahn

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » vr 19 jul 2019, 10:55

De bouw van de brug over de Sava rivier bij Gradiška die de snelweg van Banja Luka richting Kroatië moet verbinden is paar dagen officieel ondertekend.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: Večernji list
...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Willem » vr 19 jul 2019, 20:48

Krijgt het korte gedeelte tussen de brug en de aansluiting met de A3 nog een eigen A-nummer?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 19 jul 2019, 21:55

Voor zover ik heb begrepen wordt dat D5, waarna de oude D5 zal worden overgedragen aan gemeente of županija (provincie).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » vr 26 jul 2019, 15:17

Een nieuwe campagne moet weggebruikers wijzen op het gebruik van de "Rettungsgasse" (Kroatisch: Hitni Koridor). De meertalige folder wordt dit weekend uitgedeeld aan toeristen bij het tolstation Lucko.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » zo 28 jul 2019, 16:04

Afrit Dugopolje (25) van de A1 in oostelijke richting heeft nu 2 rijstroken voor afslaand verkeer.

Before (Streetview 2011)
Afbeelding

After:
Afbeelding

Before (Streetview 2011)
Afbeelding

After:
Afbeelding


Before (Streetview 2011)
Afbeelding

After:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door mavas » ma 29 jul 2019, 10:05

Een vraag die bij mij al heel lang speelt: Gaat er nog eens iets gebeuren aan een hoogwaardige verbinding naar Dubrovnik? De snelweg houdt bij Ploce op, en dan gaat het verder over enkelbaanswegen en een stukje door Neum tot aan Dubrovnik.
Aan Bosnische zijde lijken de ontwikkelingen ook stil te staan. In Kroatië ook.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » ma 29 jul 2019, 13:02

De Peljesac brug is in aanbouw. Afgelopen vrijdag is bekend geworden dat het Oostenrijkse Strabag het gedeelte Duboko - Sparagovići zal bouwen en het Griekse Avax het gedeelte Prapratno – Doli.

Bron: 24sata
...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door mavas » ma 29 jul 2019, 13:26

Mooi. Maar heb je meer informatie dan alleen die brug?
Wordt de A1 verlengd tot Dubrovnik? Hoe komt het tracé te liggen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Jeroen » ma 29 jul 2019, 13:32

mavas schreef: ma 29 jul 2019, 10:05 Een vraag die bij mij al heel lang speelt: Gaat er nog eens iets gebeuren aan een hoogwaardige verbinding naar Dubrovnik? De snelweg houdt bij Ploce op, en dan gaat het verder over enkelbaanswegen en een stukje door Neum tot aan Dubrovnik.
Aan Bosnische zijde lijken de ontwikkelingen ook stil te staan. In Kroatië ook.
Dubrovnik is feitelijk geen enorme stad en de weg tussen Ploce en Dubrovnik is relatief rustig (en wonderschoon overigens). De meeste toeristen die Dubrovnik willen bezoeken komen sowieso al per cruiseschip of per vliegtuig aan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Palance » ma 29 jul 2019, 13:56

Er is ook transitverkeer naar Montenegro en Albanië. En als de Adriatisch-Ionische corridor ooit af komt, ook naar Griekenland.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Tarzan
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 11 mei 2008, 3:37
Locatie: EU
Contacteer:

Re: [HR] Kroatië - Croatia - Hrvatska

Bericht door Tarzan » ma 29 jul 2019, 14:48

mavas schreef: ma 29 jul 2019, 13:26 Mooi. Maar heb je meer informatie dan alleen die brug?
Wordt de A1 verlengd tot Dubrovnik? Hoe komt het tracé te liggen?
Het tracé waar ik het over had:
Afbeelding

Het tracé van knooppunt doli richting Dubrovnik is al wel langer bekend, en dit wordt zeker een snelweg, het is nu wachten op groen licht voor (gedeeltelijke) financiering vanuit EU
Afbeelding
Bron: Novac Jutarnji List


Ik wordt helaas niet snel wijzer van de informatie die ik op de websites van Kroatische ministeries en Kroatische wegen heb gevonden, een deel van de documenten staat achter slot en grendel :slotje_erop: :geenlach:
...

Plaats reactie