[A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 jul 2019, 14:25

^^ Omdat via de A28, N34 en N33 nog 15km verder om is?

Het blijft wel wat ongelukkig dat de aanpak van de Ring-West wel op de tekentafel ligt, maar de Ring-Zuid nu eerst wordt aangepakt. Als de Ring-West eerder was opgewaardeerd had dat overlast gescheeld.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » di 16 jul 2019, 15:13

15 km om, maar vermoedelijk in de spits even snel en een betere manier om verkeer te spreiden. Via de N860 is natuurlijk nog veel sneller maar je wilt geen vrachtverkeer dwars door Haren heen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » di 16 jul 2019, 15:25

^^
een rondje ring Groningen is ca. 10 minuten extra (normaal 7 a 8). Via Julianaplein-A28-N34-N33 is twintig minuten extra tov normaal, en via N381-A28-N33 dertig tov normaal.
En verkeer vanaf Friesland dat niet richting Oldenburg, maar naar Meppen/Oberhausen wil, zal sowieso N381-A37 pakken.

En de vraag is hoe groot de stromen zijn

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Coen Tunnel » di 16 jul 2019, 18:16

fonsoy schreef: di 16 jul 2019, 13:37 Het helpt natuurlijk ook niet dat de westring N370 eigenlijk een soort zandpad is vergeleken met de zuidring van Groningen. Behoorlijk sterk verouderd. Vermoedelijk is er ook weinig restcapaciteit op deze weg.
Het was uitgerekend dat de restcapaciteit tijdens de vakantie voldoende zou moeten zijn voor het (doorgaande) N7-verkeer.

ErwinFCG
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 1:00

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door ErwinFCG » do 18 jul 2019, 11:16

Er staat nu een flinke file op de westelijke ringweg. Bij Paddepoel is een rijstrook dicht, zo te zien vanwege werkzaamheden (spoedreparatie?). Onderstaande afbeelding is van de webcam op http://ommeland.duocast.net/

Afbeelding

Wat dan wel apart is, is dat in de verkeersinformatie bijvoorbeeld op Teletekst het onderstaande staat. Het valt me al een paar dagen op dat er bij files op de westelijke ringweg richting noorden staat Bedum->Groningen; daar klopt dus iets niet. Ook op de website van Groningen Bereikbaar staat de file op die manier (dus verkeerd) beschreven.
- N370 Bedum->Groningen tussen de
aansluiting met de A7 en Paddepoel 4
km,40 min..

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » do 18 jul 2019, 11:36

^^ Ondertussen 40 minuten vertraging volgens GroningenBereikbaar.nl. File vanaf Vrijheidsplein...

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 18 jul 2019, 12:35

Inmiddels weinig meer aan de hand, was dus een snelle reparatie gelukkig.

Wat trouwens opvalt, is dat Google Maps standaard een route over de Johan van Zwedenlaan en door Vinkhuizen geeft. Vooralsnog lijken vrij weinig mensen daar gehoor aan te geven.

Ik zou zelf de voorkeur geven aan een route via afslag Haren en de N860. Minder kilomters en slechts 1 verkeerslicht.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » do 18 jul 2019, 14:26

^^

Stuurt Waze je standaard ook langs, ik ga voor paar minuten extra vaak via Aduard en dan binnendoor over Den Ham / Enumatil naar Leek. Schiet niet op, maar vaak net zo lang. En mooier uitzicht dan in de file in Groningen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » do 18 jul 2019, 22:51

DjIdee schreef: do 18 jul 2019, 14:26En mooier uitzicht dan in de file in Groningen
Daarvoor wordt bij knooppunt Reitdiep speciaal een nieuw gebouw neergezet...
SPOILER: TOON

Hier in aanbouw te zien:

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Jeff » do 18 jul 2019, 23:19

@Harry: Je link is dood + fout SSL-certificaat

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door boe! » vr 19 jul 2019, 7:44

Ik zie de foto wel.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Basjuh1981 » vr 19 jul 2019, 7:54

^^ #metoo.

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » vr 19 jul 2019, 9:41

Ondertussen bij de zoveelste actiegroep. Claims over milieuschade en afwijkingen van het tracé.
DvhN.nl schreef: Volgens Groningen Verdient Beter komt de zuidelijke ringweg echter 17 meter zuidelijker te liggen.
[...]
GVB vindt dat nieuw onderzoek moet worden gedaan naar de milieueffecten. GVB wil recente besluiten van het Europese Hof over luchtvervuiling en geluidsbelasting meegenomen zien in het onderzoek.
bron

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » vr 19 jul 2019, 9:49

^^
Hou eens op, het is al decennia vertraagd, en zelfs nu de schop in de grond gaat blijft men zeiken. En ondertussen wordt de verkeersdruk groter en groter. Wijd om de stad had en heeft beperkt effect, gezien de grote hoeveelheid verkeer met een bestemming of herkomst in de stad. Dan was het geen of, maar en geworden. Wat altijd nog een scenario is overigens.

Als de stad Groningen zijn inprikkers niet op orde krijgt, blijft het bij vlagen problematisch, als ik zie hoe het Oosterhamriktraject door de politiek om zeep geholpen dreigt te worden (voor UMCG noord/boterdiep/noordkant centrum zou dat ideaal zijn, en een enorme ontlasting van de petrus campus singel) dan blijft het suboptimaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 jul 2019, 9:56

"GVB waarschuwt dat het foutief plaatsen van de damwanden op een tracé dat op ongeoorloofde wijze is gewijzigd, onomkeerbare schade oplevert."

Woordvoerder Aanpak Ring Zuid: "Het aantal meters dat de as is opgeschoven, is in onze ogen geoorloofd en maakt deel uit van het Tracébesluit 2014."

Zo lang de aannemer zich houdt aan het tracébesluit heeft verzet geen schijn van kans. Na het besluit golden de gebruikelijke bezwaarmogelijkheden en -termijnen. Een minister zal zo'n oproep lachend terzijde schuiven.

Als het werk op een andere manier wordt uitgevoerd dan het tracébesluit voorschrijft dan is er wel wat aan de hand. Dit wordt in het artikel niet duidelijk. Het lijkt me echter vrij stug damwanden en assen meters opschuiven zonder dat daarvoor de benodigde juridische procedures worden gevolgd. In een project dat midden in de stad onder een vergrootglas ligt zou dat wel heel erg dom zijn van een opdrachtgever en opdrachtnemer. In hoeverre zijn de plannen aangepast tijdens de pauze?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 10:00

Afwijkingen van geringe omvang zijn toegestaan vanuit de uitmeet- en flexibiliteitbepaling:
  • Het eerste lid van dit artikel betreft een uitmeetbepaling. Gelet op de nauwkeurigheid waarmee het ontwerp is uitgewerkt (de tracékaarten bij het TB hebben een schaal van 1:2500) kan het voor of tijdens de uitvoering van de ombouw blijken dat de maatvoering zoals opgenomen in het TB in de praktijk voor praktische problemen zorgt. In dat geval kan met een marge van 1,00 meter omhoog of omlaag en 2,00 meter naar weerszijden worden afgeweken.

    Het tweede lid van dit artikel betreft een flexibiliteitbepaling. Afgezien van de uitmeetbepaling kan het voorkomen dat er in de tijd tussen het TB en de daadwerkelijke realisatie daarvan zich ontwikkelingen hebben voorgedaan die een kleine afwijking wenselijk maken. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld innovatieve uitvoering(-swijzen), kostenbesparingen en nadere afspraken met de (bestuurlijke) omgeving. Ook in dat geval kan met een marge van 1,00 meter omhoog of omlaag en 2,00 meter naar weerszijden worden afgeweken.
Bron: tracébesluit

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 jul 2019, 12:29

Ergo, afwijkingen tot in totaal 4 meter zijn toegestaan.
Dat is nog altijd niet de 17 meter waarover "Groningen Verdient Beter" het heeft.

"GVB stelt dat het traject van de nieuwe weg overeen moet komen met die van de oude weg."
Dat mogen ze wel vinden maar het is helemaal niet waar. Het traject moet overeenkomen met het tracébesluit, met een toegestane marge van 4 meter. Als GVB vindt dat het tracébesluit teveel afwijkt van de oude situatie, dan hebben ze bij de procedure rondom het tracébesluit de gelegenheid gehad om daar tegen te strijden.

Het tracébesluit is al lang en breed onherroepelijk dus het is nu wat laat om hier nog over op de trom te slaan. Ze hebben tijdens de bouwstop gepleit voor een nieuw plan, maar daarvoor is niet gekozen. Als deze groep nog dingen wil verbeteren en bereiken dan kunnen ze zich beter op optimalisaties en echte misstanden richten dan zichzelf ongeloofwaardig te maken.
TOEVOEGING
Spreken over een "ongeoorloofde wijziging" terwijl alle wettelijk vereiste procedures zijn gevolgd :facepalm:
Een weg verbreden en verdiepen binnen het bestaande ruimtebeslag, zonder dat dit nog meer overlast veroorzaakt voor het dagelijkse verkeer dan nu al het geval is? Succes! :facepalm:

Als men zo zeker is van wat "ongeoorloofd" is, span dan gewoon een kort geding aan om een bouwstop af te dwingen in plaats van briefjes schrijven naar de minister en de media. Een duidelijke uitspraak over wat ze claimen scheelt een hoop tijd en energie van de professionals en bewoners die hier nu mee bezig zijn.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Boerenkool » vr 19 jul 2019, 20:33

Zou de as echt verschuiven? Ik hoor dat de damwanden op een plek staan waar men ze schiijnbaar niet verwacht hadden.

Maar damwanden staan zelden in een tracebesluit, dat is gewoon een bouwhulpmiddel. Natuurlijk staan die niet op de rand van het asfalt maar wordt er een wat ruimerw bouwpoldee gemaakt waarbinnen men buiten de weg nog een muur kan bouwen met grondankers en van alles. Of een schuin aflopend talud ofzo. Dat de damwanden verder staan dan de ligging van de stroken in een tracebesluit lijkt me bijna een open deur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 21:32

Buiten de begrenzing van het tracébesluit zullen ze niet komen. Die staat op kaarten aangegeven, en is groter dan alleen het gebied wat de wegbegrenzing wordt.

Waar speelt dat probleem eigenlijk? Bij de H.L. Wichersstraat? Daar is de eerstelijns bebouwing gesloopt, wellicht is dat dichterbij dan bewoners gedacht hadden toen ze nog een rij huizen voor zich hadden? De TB begrenzing zit in die straat letterlijk op de gevel van de woningen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » vr 19 jul 2019, 23:13

Was het niet zo, dat afhankelijk van de uiteindelijke bouwmethode (droog/nat) , er meer/minder ruimte in (of rond) de kuip nodig was, en daarom het breder oogt?

Dat de weg uiteindelijk niet zo breed wordt, maar het werkterrein, ook de diepte in wel. Wellicht dat de betrokken groepering die aanname doet op dit moment, dat damwand ook uiteindelijke rand tunnelbak wordt. Terwijl ik vermoed dat alle werkruimte aan de zuidkant van het bestaande traject zit, logisch ook gezien de situatie.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Hajo » za 20 jul 2019, 14:04

Bij elk bouwproject heb je terrein wat voor de aanleg of bouw nodig is en moet worden benut. Bijvoorbeeld voor de opslag van materiaal of als werkruimte.

Zodra het project gereed is, wordt dat nu overbodige terrein opgeruimd en netjes achtergelaten.

Ja, dat kan overlast geven. Maar het is slechts tijdelijk, er komt dus ook weer een eind aan. Geduld... ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » ma 22 jul 2019, 5:46

Ja, en hoe minder geprocedeer, des te sneller de realisatie en des te eerder de overlast weer voorbij is... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 22 jul 2019, 20:46

Par plaatjes van de Ring Zuid richting het westen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » ma 22 jul 2019, 22:19

Ik ga iets bekennen: dit is mijn dagelijks uitzicht bij de klant... 8-)
Foto's zijn van vorige week.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De webcam halverwege het gebouw
Link
Bonus: De drip is aangepast :woop:
Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 jul 2019, 22:21

^^ Fijn dat je zulke mooie platen niet voor je houdt ;)

Hoe lang zit je daar nog? Kunnen we nog updates vanaf die hoogte verwachten de komende tijd?

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » ma 22 jul 2019, 23:04

Het was niet eerder in mij opgekomen om mijn plaatjes hier te delen. Ik zit nog minimaal tot het einde van het jaar bij de klant. Met tussendoor een verhuizing van de 22e naar de 20e verdieping (van 24) :sadley: :sadley: :sadley:

Je kunt op de eerste foto mooi zien waarom de oprit Hereweg richting N7 Hoogezand geschrapt moest worden. Het is nu een bouwweg, straks staan de damwanden er.
De afrit Hereweg en Europaplein zijn op moment ook een zandbak, die krijgen grotere slingers om wat verder van de bouwput af te komen.
De verbindingsweg van Hereweg naar Helperzoom (Kempkenspad) zal in de loop van het jaar ook opgeheven worden, lokaal verkeer gaat dan voor vier jaar via de Waterloolaan.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Basjuh1981 » di 23 jul 2019, 7:36

martien schreef: ma 22 jul 2019, 22:19 Ik ga iets bekennen: dit is mijn dagelijks uitzicht bij de klant... 8-)
Foto's zijn van vorige week.
Er moet wel gewerkt worden bij het DUO ;)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » di 23 jul 2019, 8:46

^^
Of FIOD / Belastingdienst....

Ik zit 2dagen in de week meer aan de luwe zijde van de A7, rood gebouw nabij Europaplein. Meestal op de 7e, soms hoger..

Volgende week (nu vakantie) eens kijken wat het handigste is met afsluiting ring

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Sibren » do 25 jul 2019, 17:29

In verband met smeltend asfalt, is de Zuidelijke Ringweg vannacht in beide richtingen afgesloten. Er wordt een spoedreparatie uitgevoerd.

:arrow: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/211250/Z ... dreparatie
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Durashift » do 25 jul 2019, 21:38

^^^^
RTV Noord.nl schreef: (..)Dat de problemen niet overal opdoemen, heeft volgens Kramer te maken met de situatie bij specifiek de werkzaamheden van de ringweg. 'Aan de zuidelijke ringweg wordt volop gewerkt. Hij begeeft zich ook nog tussen geluidsschermen. Dan heb je een extra hoge temperatuur, het wordt een kolkende massa. De warmte kan niet weg. We moeten de komende tijd echt kijken hoe we dit onder controle kunnen krijgen.'
(..)
Drainage onder de voeg toepassen?
Waterwagen heen en weer laten rijden?

Plaats reactie