Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 9:59

Zwarte zaterdag, 10 uur. Druk, maar niet extreem.

1,5 uur wachttijd bij de Gotthardtunnel. 1 uur voor de dosering Fernpass en 1 uur voor de Karawankentunnel. Verspreid files in Duitsland maar geen absurde vertragingen, aanzienlijk minder druk dan vrijdagmiddag. In Oostenrijk ook niet heel opvallend, grotendeels groen, beetje file bij Innsbruck, Salzburg, Gleinalmtunneltolplein, geen gridlock.

In Frankrijk een paar files op de A10, drukte in het Rhônedal, maar dat hebben we wel eens erger gezien. In Italië druk op de A22 in beide richtingen en op de A14 rond Bologna. Ook niet zo extreem als we de afgelopen jaren gezien hebben. In Kroatië flinke congestie voor het tolstation Lučko, en verderop tot de splitsing van snelwegen naar Rijeka en Split. Verder wachttijden aan de grenzen naar Servië, maar op het oog niet extreem lange wachtrijen.

Benieuwd hoe het zal oplopen. Meestal is tussen 12 en 14 uur het drukste, waarbij de drukte zich geleidelijk naar het zuiden verplaatst.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 20 jul 2019, 10:05

Chris schreef: za 20 jul 2019, 9:59 In Kroatië flinke congestie voor het tolstation Lučko, en verderop tot de splitsing van snelwegen naar Rijeka en Split. Verder wachttijden aan de grenzen naar Servië, maar op het oog niet extreem lange wachtrijen.
Nee hoor, de Kroatische verkeersinformatie geeft duidelijk aan dat het bij Lučko drukker is dan normaal, maar er zijn geen lange wachttijden. Wel staat er 4 kilometer file bij de brug naar het eiland Krk.
Naar Bosnie-Herzegovina is het wel druk, bij grensovergang Gradiška is nu ruim 2 uur wachttijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 20 jul 2019, 10:07

Chris schreef: za 20 jul 2019, 9:59 Benieuwd hoe het zal oplopen. Meestal is tussen 12 en 14 uur het drukste, waarbij de drukte zich geleidelijk naar het zuiden verplaatst.
Het gekke is dat het hoogtepunt op de Gotthard meestal eerder valt. Vermoedelijk juist om de reden die je noemt: de file verplaatst zich steeds een beetje naar het zuiden. Maar 12-14 uur is op zich wel het tijdstip waarop je bij de Gotthard aan zou komen met vroeg vertrek uit Rhein-Ruhr of Rhein-Main. Wat je dus ziet is dat mensen uren gaan rijden door de nacht om dan rond 5 uur 's ochtends aan te mogen sluiten voor een lang ontbijt in de file bij Wassen. Ergens bizar, maar misschien voor die mensen ook de enige optie om niet al te laat in de middag in Toscane oid te zijn.

Je ziet nu mooi de bekende triple whammy waarbij de file voor de Gotthard wordt gevolgd door 4 kilometer bij Chiasso en dan meteen door met file voor het tolstation van Como.
Laatst gewijzigd door Pino op za 20 jul 2019, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 10:09

1 uur en 10 minuten vertraging voor Lučko volgens Google Maps (komende vanaf de ring van Zagreb). Dat noem ik toch wel een serieuze wachttijd.
Pino schreef: za 20 jul 2019, 10:07 Wat je dus ziet is dat mensen uren gaan rijden door de nacht om dan rond 5 uur 's ochtends aan te mogen sluiten voor een lang ontbijt in de file bij Wassen. Ergens bizar, maar misschien voor die mensen ook de enige optie om niet al te laat in de middag in Toscane oid te zijn.
Wellicht dezelfde groep reizigers die 's avonds uit Nederland te vertrekken en dan klagen dat ze vervolgens van 6 uur tot 10 uur in de file hebben gestaan op de A7 ten zuiden van Lyon...

Je leest toch wel erg vaak dat mensen ergens in februari wat boeken en er pas 2 weken voor vertrek er achter komen dat ze op een zwarte zaterdag door Europa moeten crossen. Elk jaar weer... :hap:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » za 20 jul 2019, 12:16

^^ Daarom gaat mijn voorkeur om op een woensdag te reizen. Dan kun je prima de ideale route rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 12:47

Detail van de congestie tussen Slovenië en Kroatië bij de grensovergang Dragonja richting Istrië.

Afbeelding


Omgeving Salzburg. De wegwerkzaamheden bij Puch zijn een soort dosering voor de doorstroming verder zuidelijk. Op de A10 zijn eigenlijk geen echte files behalve direct voor deze werkzaamheden. Ook is er file richting Duitsland vanwege grenscontroles. Richting zuiden kost het ongeveer 45 minuten om hier doorheen te komen. Dat is hinderlijk, maar daarna is het free-flow tot aan de Karawankentunnel (als je al zo ver doorgaat). Het is duidelijk niet de chaos die ze verwacht hadden met al die aangekondigde afsluitingen van afritten ten zuiden van Salzburg.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 20 jul 2019, 12:56

Chris schreef: za 20 jul 2019, 10:09 Wellicht dezelfde groep reizigers die 's avonds uit Nederland te vertrekken en dan klagen dat ze vervolgens van 6 uur tot 10 uur in de file hebben gestaan op de A7 ten zuiden van Lyon...
Beter een file daar vroeger in de ochtend dan in de eerste helft van de middag. Maar nog beter vertrek je uit Nederland op een tijdstip dat je nog een beetje voor die files uitrijdt.
Je leest toch wel erg vaak dat mensen ergens in februari wat boeken en er pas 2 weken voor vertrek er achter komen dat ze op een zwarte zaterdag door Europa moeten crossen. Elk jaar weer... :hap:
Volgens mij zijn er nog heel veel mensen die zwarte zaterdag duiden als de grote vertrekdagen van eind juli/begin augustus, en dus denken er op andere zaterdagen wel zonder veel problemen naar het zuiden te kunnen reizen. Dat werkt niet (meer) zo. Iedere zaterdag van eind juni tot begin augustus is bal, zou de les toch moeten zijn. Maar de media-aandacht focust zich op maar een paar zaterdagen. Vandaag lees ik zo snel niets bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 20 jul 2019, 14:38

Chris schreef: za 20 jul 2019, 10:09 1 uur en 10 minuten vertraging voor Lučko volgens Google Maps (komende vanaf de ring van Zagreb). Dat noem ik toch wel een serieuze wachttijd.
Dan zal Google Maps wellicht ongelijk hebben. Ook op dit moment wordt aangegeven dat er weinig wachttijd is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 19:15

Ik kan niet beoordelen of de Kroatische verkeersinformatie betrouwbaarder zou zijn dan wat Google Maps aangeeft, maar Google Maps geeft bij stilstaande files in de regel eerder te weinig dan teveel vertraging aan. Zeker bij grensovergangen is informatie van de politie / douane vaak accurater dan Google Maps.

De ANWB meldt dat de Franse verkeersdienst een piek van 688 kilometer heeft opgetekend rond 12 uur. Dat lijkt mij wel erg veel vergeleken met het verkeersbeeld op Google Maps. In Frankrijk stond de A7 in de ruime regio rond Valence vast, de passage van Lyon was problematisch en er stonden 4 of 5 files op de A10 van Parijs naar Bordeaux, evenals de ring van Bordeaux en een stuk A63. Maar verder was er amper wat noemenswaardigs aan de hand op het Franse wegennet. Het oogde zeker niet alsof er op grote schaal geen doorkomen aan was (behalve misschien bij Valence en Bordeaux). Het overgrote deel van het netwerk was groen en op bijvoorbeeld de A20 en A71-A75 werden volgens mij helemaal geen files gemeld.

In eerdere jaren was ons ook al opgevallen dat de cijfers van de files een stuk meer lijken dan het verkeersbeeld op Google Maps. Onduidelijk is in hoeverre ze elke vertraging op het onderliggend wegennet meerekenen en hoe 688 km zich dan verhoudt tot een normale dag. Als je zoals met TomTom elke pluk file op het onderliggend wegennet gaat meetellen dan heb je altijd wel 100+ files te pakken, alleen al Parijs weegt dan zwaar mee.

Ik heb voor Frankrijk de indruk dat er dit jaar eigenlijk geen noemenswaardige hinder is door wegwerkzaamheden. Vorig jaar was het bijvoorbeeld op de A9 bij Perpignan zo'n probleem, dat lijkt tot nu toe uit te blijven. In Zuid-Duitsland lijken dit jaar ook minder werkzaamheden met grote hinder voor vakantieverkeer te zijn. Ze zijn er wel (zeker in Noord-Duitsland), maar niet zo erg als de afgelopen jaren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 20 jul 2019, 20:39

Er was vandaag wel grote congestie op de Kroatische A1 - een file van 19 kilometer - maar die werd veroorzaakt door een dodelijk ongeval waarbij een Oostenrijkse toerist omkwam. Dat was niet bij Lučko.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » za 20 jul 2019, 21:14

Chris schreef: za 20 jul 2019, 19:15Ik heb voor Frankrijk de indruk dat er dit jaar eigenlijk geen noemenswaardige hinder is door wegwerkzaamheden. Vorig jaar was het bijvoorbeeld op de A9 bij Perpignan zo'n probleem, dat lijkt tot nu toe uit te blijven. In Zuid-Duitsland lijken dit jaar ook minder werkzaamheden met grote hinder voor vakantieverkeer te zijn. Ze zijn er wel (zeker in Noord-Duitsland), maar niet zo erg als de afgelopen jaren.
De A8 zit vol met Baustellen tussen met name Karlsruhe en Ulm, met een zwaartepunt rond Esslingen en Kirchheim unter Teck. Verder is het aantal werkzaamheden acceptabel te noemen in de zuidelijke staten met transitroutes.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 20 jul 2019, 21:38

De werkzaamheden op de A8 zijn er absoluut, maar in de afgelopen weekends zag ik toch meer files op de A3 (met minder werkzaamheden) dan op de A8.

Wat betreft Frankrijk: het zijn cijfers die ieder jaar van Bison Futé komen. En als je vergelijkt met de totalen die in eerdere jaren gemeld werden op de zaterdagen in de grote wisselweekeinden (die nog komen), zit je maar heel kort onder de pieken die dan gemeld worden. Maar ik zag vanmiddag ook geen extreme drukte in Frankrijk. De vertragingen op routes als Lyon-Orange liepen alweer ouderwets op, maar ze bleven nog ruim onder de pieken die je eind juli-begin augustus altijd ziet. Ik zag wel allerlei meldingen over trafic chargé, bijvoorbeeld voor stukken A6. Die worden dan vast meegeteld in de statistieken, maar ze hebben niet het soort intensiteit/lange vertraging/hele dag impact als dezelfde files over 1-2 weken zullen hebben.

En een piek om twaalf uur is maar een piek. Het plaatje van een hele dag is wat mij betreft relevanter (maar ja, organisaties als de ANWB blijven naar dat cijfer kijken net zoals het aantal file-kilometers in een Nederlandse ochtendspits altijd een lekker nieuwswaardig cijfer is). Juist de intensiteit van een hele dag maakt wat mij betreft een zwarte zaterdag echt zwart: dat je niet alleen op het hoogtepunt rond het middaguur veel file hebt, maar dat er bijna geen ontkomen aan is, omdat 's ochtends vroeg al de eerste files ontstaan en die vervolgens fikse vertragingen blijven veroorzaken tot laat in de middag.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » za 20 jul 2019, 22:54

Chris schreef: za 20 jul 2019, 19:15 Ik heb voor Frankrijk de indruk dat er dit jaar eigenlijk geen noemenswaardige hinder is door wegwerkzaamheden.
Het enige punt wat ik al een paard dagen in de gaten houd is het knooppunt A46/A7. Op de A46 staat wel wat file vanwege de werkzaamheden daar. Op GM is het ook behoorlijk rood.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 23:00


Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » zo 21 jul 2019, 9:32

Klopt :yes:

Over een paar weken ga ik er zelf langs, maar ik denk toch dat ik het bij de A46 houd i.p.v. A6/A7 om door Lyon te komen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » zo 21 jul 2019, 12:49

^^ Toch vraag ik me daar af wat nu sneller is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 13:31

Het is vandaag best wel druk in Duitsland, maar in Frankrijk is bijna niks loos.

Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeff » zo 21 jul 2019, 14:27

Zouden jullie de 1e 2 weekenden* van september 2019 ook nog als druk bestempelen?

* Weekend 1: 31 aug + 1 sept
* Weekend 2: 7 & 8 sept

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 14:36

Er is dan nog enig vakantieverkeer richting noorden, maar dit zijn al veel minder de Nederlanders en Duitsers, omdat zij dan vaak al weer werken / naar school moeten. Zo'n weekend wil nog wel eens wat drukker zijn in Italië of Frankrijk, maar niet in dezelfde mate als richting zuiden in juli. De Gotthardtunnel is bijvoorbeeld een locatie waar op zo'n weekend nog flinke wachtrijen zijn.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » zo 21 jul 2019, 15:26

Wat is er elke keer loos op de A96 tussen Memmingen en Lindau? Zo'n file kan echt niet alleen door een afgesloten af- en toerit bij Sigmarszell ontstaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 15:34

Ik reed vorige maand de A96 van Wangen naar Memmingen (dus niet dat stuk bij Lindau), maar bij het Kreuz Memmingen zijn werkzaamheden op de A7 waar vaak file staat richting noorden en zuiden, wat terugslaat op de A96, soms met behoorlijke vertraging. Ik zie actueel niet zo veel bijzonders bij Lindau behalve de wegwerkzaamheden.

Je ziet trouwens dat dit het eerste weekend is met al een flinke golf terugkerend vakantieverkeer over de Fernpass. Diverse files van Nassereith tot Reutte richting noorden. In eerdere weekenden was de vertraging alleen richting zuiden.

Actueel nog behoorlijk wat files in Zuid-Duitsland en voor de Gotthardtunnel in beide richtingen. Voor wat betreft de Virngrundtunnel op de A7, dit is wel een structureel knelpunt maar urenlange vertragingen lijken uit te blijven. Ik heb het nog niet langer gezien dan 10 kilometer en 50 minuten. Wat wel opvalt is dat er richting noorden ook structureel file staat op alle dagen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » zo 21 jul 2019, 18:51

Overigens staat de hele Afsluitdijk in oranje. Brugopeningen?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » ma 22 jul 2019, 8:07

Willem schreef: zo 21 jul 2019, 12:49 ^^ Toch vraag ik me daar af wat nu sneller is.
Volgens mij maakt het niks uit. Voor mij is het dan nog een uurtje rijden tot aan de bestemming, dus zo'n ramp zal het niet zijn.

Ik zie dat GM als alternatief de D301 opgeeft. Dan kom je voor het knooppunt bij Givors al op de A7 en heb je geen last van de wegwerkzaamheden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door mvalkenburg » wo 24 jul 2019, 11:52

Hoe druk/rustig is het rondom de 15e augustus in Duitsland? Ik zag dat het alleen in delen van Bayern en Saarland een vrije dag is. Ik moet de 15e in Baden Würtemberg zijn, reis de 14e in de middag die kant op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019, 12:07

Maria Hemelvaart is volgens mij de feestdag die het minste verkeer oplevert. Augustus is vaak vrij rustig in Duitsland (relatief dan...)

Het valt mij deze week op dat er ook op werkdagen best wel veel file is in Zuid-Duitsland. Actueel (woensdag om 12 uur) staat er best veel file rond Stuttgart/Karlsruhe/Heilbronn, Nürnberg en richting München.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » wo 24 jul 2019, 13:03

^^ De vakantie moet daar natuurlijk ook nog beginnen. En vermoedelijk wordt reguliere drukte dan nog aangevuld door wat laat vakantieverkeer uit andere deelstaten en vroege vertrekkers uit de regio zelf.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 13:30

Dit weekend krijgt Zuid-Duitsland vakantie. Het is al vroeg druk. In de Alpen valt het echter relatief mee, redelijk druk op de Oostenrijkse A12 van Innsbruck richting Kufstein maar geen grote vertragingen. De webcams van Asfinag laten zien dat het filebeeld op de A12 minder is dan Google Maps aangeeft. Op de Oostenrijkse A8 is ook een ongeval even na de grens gebeurd, wat al de hele ochtend voor een grote file zorgt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 26 jul 2019, 15:20

In Kroatië is bij Lucko voornamelijk drukte door terugkerend vakantieverkeer, 6 kilometer file op de A1.

Aan de grensovergangen valt met name een wachttijd op van 2 uren op de A3 maar Servië.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » vr 26 jul 2019, 17:09

Bij Karlsruhe waren twee pechgevallen en een aanrijding gebeurd in de Baustelle op de A8.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 17:19

Het lijkt vandaag best wel mee te vallen in de Alpen. In Oostenrijk wat files bij Salzburg maar verder geen chaos naar de Brenner, geen Blockabfertigung bij de Tauerntunnel, er wordt zelfs geen wachtrij gemeld voor de Karawankentunnel, wat wel opmerkelijk is. In Zwitserland wel de gebruikelijke wachtrijen voor de Gotthardtunnel in beide richtingen, maar kennelijk niet meer dan 1,5 uur. De San Bernardino is richting zuiden helemaal filevrij ook.

Ik ben wel benieuwd hoe het morgen gaat. Deze zaterdag wordt gezien als de laatste grote golf richting zuiden door de Alpen. In Frankrijk en Italië is het de week daarna ook nog erg druk.

Plaats reactie