[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » ma 24 jun 2019, 20:28

De route via de E6 voert over een fjell en is daardoor 's winters soms afgesloten.
De nieuwe route loopt langs de kust en zal daardoor het hele jaar door berijdbaar zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 24 jun 2019, 20:34

De E6 verloopt inderdaad over Sennalandet. Dat is niet erg hoog, ongeveer 385 meter, maar bijna alle iets verhoogde wegen in Finnmark zijn onbeschut tijdens de winter en daardoor slecht berijdbaar. Sennalandet is echter te breed om effectief te ondertunnelen. De bestaande weg heeft ondanks de geringe hoogte ook wat steile stukken. Er zijn soms periodieke afsluitingen van de weg. Omrijden is dan niet praktisch.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » ma 24 jun 2019, 20:39

De E6 ziet er daar zo uit (eigen foto’s uit 2011)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 26 jun 2019, 9:45

Volgende week dinsdag 2 juli opent 22 kilometer nieuwe autosnelweg tussen Tvedestrand en Arendal in Aust-Agder. Dit is een nieuw tracé met 110 km/h. Opvallend is wel dat er amper vluchtstroken zijn.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 02 jul 2019, 20:48

Vandaag is de 22 kilometer E18 tussen Arendal en Tvedestrand geopend. Hiermee heeft Noorwegen 505 kilometer autosnelweg. Het is het eerste 'Nye Veier' project dat wordt geopend als autosnelweg. De bouw duurde 2 jaar. De autosnelweg is over een geheel nieuw tracé aangelegd, op enige afstand van de oude E18.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 03 jul 2019, 19:42

De eerste cijfers van de nieuwe congestieheffing in Oslo laten zien dat het verkeer 2-3% lager ligt dan in juni 2018. Het effect is het grootste aan de oostzijde van Oslo, waar de veranderingen het grootst waren. Aan de westkant was er weinig verschil.

Cijfers: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/o ... -trafikken

Als er een congestieheffing wordt ingevoerd of verhoogd zie je meestal een kleine afname van het verkeer, maar het is wel een effect dat op termijn weer wegebt. Over dat laatste wordt echter nauwelijks de publiciteit gezocht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 07 jul 2019, 9:44

Bij het uitzichtspunt Stegastein (nabij Aurland) heeft een Duitse camperaar iets te ver achteruit gereden... :schrikreactie: hij kon nog net weggetakeld worden.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door mavas » zo 07 jul 2019, 11:07

Dan heb je wel doodsangsten lijkt me als je daarin zit :schrikreactie:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Bongo » ma 08 jul 2019, 8:31

Is daar geen duidelijke afscheiding? Op de achtergrond zie ik wel een hoge stoperand, maar dichterbij ook niet meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 10 jul 2019, 16:17

De verbreding van de Rv. 110 in Fredrikstad.

Fredrikstad telt 81.000 inwoners en is de 6e stad van Noorwegen. Het ligt 80 kilometer ten zuiden van Oslo, niet ver van de E6 en aan de monding van de Glomma, de grootste rivier van Noorwegen. Fredrikstad is meer filegevoelig dan gebruikelijk bij een stad van deze omvang, de E6 ligt te ver van de stad om regionaal verkeer op te nemen en er zijn erg weinig rivierkruisingen. Er is maar één brug over de Glomma in Fredrikstad. Onderstaande brug is van een kleinere rivier aan de westzijde van Fredrikstad.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 16:30

De E18 kent best wel wat serieuze congestie in de weekenden, wanneer inwoners van Oslo een weekendje aan de Noorse rivièra verblijven. Zeker nu de E18 steeds meer snelweg is wordt dit interessant omdat de reistijden niet meer zo enorm lang zijn. Bijvoorbeeld naar Kragerø was voor de uitbouw van de E18 snel 4,5 - 5 uur rijden, tegenwoordig kan dat in minder dan 3 uur. Dat maakt toch wel verschil of het haalbaar is voor een weekend.

Op dit moment kost het 1,5 uur om de 40 kilometer bij Porsgrunn af te leggen. Ten zuiden van Porsgrunn opent later dit jaar een nieuw stuk autosnelweg en de bypass van Porsgrunn is bouwrijp, zo melde Nye Veier eerder deze maand.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 12:48

In Bergen is een 2,9 kilometer lange fietstunnel in aanbouw, dit zou de langste van Europa zijn. 100 camera's en 12 noodtelefoons moeten voor sociale veiligheid zorgen. In 2023 moet het klaar zijn, samen met een spoorbaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Palance » wo 17 jul 2019, 14:14

Dat is wel heel lang. Ik hoop dat die nog een beetje recht loopt, anders heb je helemaal geen orientatie bij het klimmen of dalen. Lijkt mij helemaal niets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 18:53

Een ritje over het berggebied Valdresflye. Dit is zelfs de eerste noord-zuidverbinding in Noorwegen die geen veerdienst vereist, ondanks dat het 200 kilometer van de kust ligt. Het Sognefjord ligt er pal ten westen van. Valdresflye ligt tegen Jotunheimen aan.

Link

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » zo 21 jul 2019, 19:37

Chris schreef: wo 03 jul 2019, 19:42 De eerste cijfers van de nieuwe congestieheffing in Oslo laten zien dat het verkeer 2-3% lager ligt dan in juni 2018. Het effect is het grootste aan de oostzijde van Oslo, waar de veranderingen het grootst waren. Aan de westkant was er weinig verschil.

Cijfers: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/o ... -trafikken

Als er een congestieheffing wordt ingevoerd of verhoogd zie je meestal een kleine afname van het verkeer, maar het is wel een effect dat op termijn weer wegebt. Over dat laatste wordt echter nauwelijks de publiciteit gezocht.
Afgelopen week een dagje heen en weer geweest naar Oslo (vanuit Zweden). Ik kwam vanuit E6-noord. Je zou denken dat een stad die bekend staat om de congestieheffingingen en milieuzones een tal aan mogelijkheden heeft om buiten de stad gratis te parkeren om vervolgens goedkoop met het OV naar de binnenstad te gaan. Maar daar ontbreekt het bijna volledig aan. Uiteindelijk na wat zoeken op internet de auto geparkeerd aan het randje van de congestiezone, bij station Lørenskog (waar zo'n 20 plaatsen beschikbaar zijn voor dagparkeren voor 40 kronen). Vanuit daar is een enkeltje centrum nog maar 36 kronen (ongeveer €3,80). Ik ben pro congestieheffingen, maar dan moet er wel gedacht worden aan alternatieven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 21:47

^^ De congestieheffingen zijn (zeker voor Noorse begrippen) nou ook weer niet zo hoog dat er massaal behoefte is aan alternatieve opties. En in Oslo heb ik in ieder geval geen gebrek aan parkeerplaatsen ervaren.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Emil » zo 21 jul 2019, 23:30

Dat klopt. Maar ik neem aan dat het doel van de heffingen is om de files te verminderen en de lucht schoon te houden. Dan vind ik het onverklaarbaar dat men heffingen invoert zonder daarbij met goede alternatieven te komen. Dan is het niet zo gek dat het effect ervan laag is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 30 jul 2019, 22:35

Er zijn meerdere landverschuivingen in het binnenland van Sogn og Fjordane. De E39 is tussen Førde en Skei deels weggeslagen, maar er zijn nog weinig beelden van.

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » wo 31 jul 2019, 22:22

^^ Ik denk dat ik daar overmorgen langskom. Als het afgesloten is zal er wel niet veel meer te zien zijn dan de afsluit-borden.
(EDIT: zelfs van afsluitborden geen spoor. In de krant stond dat er waarschijnlijk 1 dode is.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 18:28

Chris schreef: di 02 jul 2019, 20:48 Vandaag is de 22 kilometer E18 tussen Arendal en Tvedestrand geopend. Hiermee heeft Noorwegen 505 kilometer autosnelweg. Het is het eerste 'Nye Veier' project dat wordt geopend als autosnelweg. De bouw duurde 2 jaar. De autosnelweg is over een geheel nieuw tracé aangelegd, op enige afstand van de oude E18.
Foto's (van zuidwest naar noordoost):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Niet echt een brede vluchtstrook.

Afbeelding
Afrit 70. Is dit een scherm?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier lijkt het bijna een echte vluchtstrook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afrit 67. De vorige was 70: 69 en 68 bestaan niet.

Afbeelding
Weer zo'n scherm (?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
We nemen deze afrit (en missen dus een heel klein stukje nieuwe E18).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze weg leidt naar de oude E18. Die heeft het nieuwe nummer 421 gekregen.

Afbeelding

Afbeelding
Hier een stukje parallel: links 421, rechts E18.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 aug 2019, 18:52

harry schreef: zo 11 aug 2019, 18:28Afrit 70. Is dit een scherm?
Ja, dat zijn digitale borden op LED-schermen.
Hoe is de leesbaarheid daarvan in real life? Op de foto zie ik veel donkere vlekken en ruis, hoe is dat in het echt?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 18:54

Dit lijkt het nieuwe systeem van Nye Veier te zijn om kilometers te maken met de bouw van autosnelwegen en tegelijkertijd te besparen op kosten door slechts smalle vluchtstroken te gebruiken. Veel van dit soort snelwegen zullen waarschijnlijk niet veel meer dan 20.000 voertuigen per dag gaan halen. Als het goed is mag je 110 km/h op deze snelwegen, ook in tunnels?

Overigens werd ook gemeld dat het tolsysteem niet goed werkt en de tolheffing op dit nieuwe stuk E18 uitgesteld is tot 1 september.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Kaaiman » zo 11 aug 2019, 18:59

Ik verbaas me altijd over de enorme hoeveelheid dynamische schermen in Noorwegen. Volgens mij zijn ze standaard bedoeld om verkeer om te kunnen leiden in het geval van tunnelafsluitingen. Kennelijk wil men nu van de mechanische kantelwalsen af en probeert men het nu met beeldschermen die minder storingsgevoelig zijn.

Ik vraag me alleen wel af hoe vaak het nou daadwerkelijk voorkomt dat een niet-standaard beeld wordt getoond. Van oudsher had je natuurlijk met name in de Noorse binnenlanden zeer lange omrijafstanden als ergens een tunnel of pas was afgesloten, maar op zo'n snelweg met parallelle wegen als de E18 lijkt het me een beetje overdreven.

110 km/u in tunnels... Duitsers zullen het een dui(t)zelingwekkende snelheid vinden. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 19:43

Snelwegfreak schreef: zo 11 aug 2019, 18:52 Hoe is de leesbaarheid daarvan in real life? Op de foto zie ik veel donkere vlekken en ruis, hoe is dat in het echt?
Ik zou het niet weten. Ik had het te druk met het maken van foto's. :)
Chris schreef: zo 11 aug 2019, 18:54 Als het goed is mag je 110 km/h op deze snelwegen, ook in tunnels?
Ik kan me geen snelheidsbeperkingen herinneren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 20:55

Deze posting en de paar volgende zijn een "verslag" van mijn wegenreis (road trip) naar Noorwegen, de afgelopen 2 weken.

Het eerste deel van vanuit Zweden via Sarpsborg en Lillehammer naar Trondheim en daarna ietsje westelijker naar Orkanger.
Vooral de E6 dus, die o.a. bij Lillehammer in aanbouw is, met hier en daar een uitstapje.
Foto's op deze pagina: http://wegnummers.nl/no2019a.html

Bijzonderheden:

Afbeelding
E6 in uitbouw. Overal tijdelijke rotondes om het werkverkeer gemakkelijk te laten invoegen.

Afbeelding
Voor Noorwegen ongebruikelijk type handwijzer.

Afbeelding
Volgens mij is de 70 helemaal groen (rijksweg) en is deze verwijzing dus fout (of verouderd).

Afbeelding
Typische 3-strooksweg.

Afbeelding
Links een nieuwe E6-snelweg in aanbouw.

Afbeelding
Rechts is mijn hotel in Orkanger. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 21:08

Volgende deel: van Orkanger naar Ålesund, een beetje langs de kust. Onder andere via de Atlanterhavsvegen.
Foto's hier: http://wegnummers.nl/no2019b.html

Bijzonderheden:

Afbeelding
De E39 volgt hier wat vroeger de 710/714 was, wegens een nieuwe weg over een hoogvlakte. De oude E39 liep iets zuidelijker en is nu nummerloos.

Afbeelding
De 680 loopt langs de kust. Hier rechtdoor is een shortcut door de bergen die weer op dezelfde 680 uit komt.

Afbeelding
Noorwegen vindt zijtakken met hetzelfde nummer niet erg. De E16 heeft zelfs een zijtak op grote schaal naar Oslo. Hier bij Kristiansund gaat er een zijtak van de 70 naar het vliegveld.

Afbeelding
De oostelijke ingang van de Atlanterhavstunnel. Bijna uniek omdat je bij deze tunnel de tol aan een mens kunt betalen.

Afbeelding
Atlanterhavsvegen (64). De bolle brug vanuit een onduidelijke hoek.

Afbeelding
Atlanterhavsvegen, uitzicht vanaf de bolle brug.

Afbeelding
Heerlijke rust. Niet te brede weg. Geen verkeer. Blauwe lucht en zon met wolken in de bergen. Vakantie. :)
Laatst gewijzigd door harry op di 20 aug 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 21:23

Volgende deel: van Ålesund naar Voss en daarna via Stavanger naar Egersund.
Foto's hier: http://wegnummers.nl/no2019c.html

Bijzonderheden:

Afbeelding
Ik begin het systeem te zien: de 658 is een rijksweg (groen), althans het deel dat naar het vliegveld leidt. Kennelijk wil men de vliegvelden via rijkswegen verbonden hebben met het rijkswegennet.

Afbeelding
In het fjordengebied moet je nog steeds vrij veel veerponten nemen. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel ik er gehad heb. Dit is de E39.

Afbeelding
Ik kan het niet terugvinden, maar het lijkt erop dat de 651 kort geleden een rijksweg is geworden (dus groen). Vroeger was hij wit.
De weg is, zoals het bord aangeeft, een verkorting van de E39.

Afbeelding
Voorbeeld van een nieuw nummer van de hernummering van dit jaar. Dit was de 613, maar dat nummer wordt nu elders gebruikt voor een deel van de oude 13.
Bij veel andere wegen kwam ik nog de oude nummers op de wegwijzers tegen.

Afbeelding
Gebruikelijk in Noorwegen: geiten en schapen nemen voorrang. Dit is op rijksweg 5.

Afbeelding
Er bestaan nog holbewoners in Europa! Ze wonen hier rechtdoor.

Afbeelding
Tussen 2 tunnels van de E16.

Afbeelding
Een nieuw stuk 505. De weg is open, maar er zijn nog geen strepen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » zo 11 aug 2019, 21:29

Volgende deel: van Stavanger naar Kragerø.
Foto's hier: http://wegnummers.nl/no2019d.html (hier staan ook de foto's van de nieuwe E18 die ik hierboven gepost heb).

Bijzonderheden:

Afbeelding
De 45 heet sinds dit jaar 450. Dit zou wel eens het eerste bord kunnen zijn waar dit nieuwe nummer op staat.
Wel met een rare mengeling van Engelse en Noorse tekst.

Afbeelding
Langs rijksweg 9. Dit is geen WC of zo, het is een tweetal afvalbakken.

Afbeelding
Hm... klinkt bekend...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » zo 11 aug 2019, 21:30

harry schreef: zo 11 aug 2019, 21:23Kennelijk wil men de vliegvelden via rijkswegen verbonden hebben met het rijkswegennet.
Er zijn inderdaad landen die strategische bestemmingen zoals havens, luchthavens en grensovergangen door middel van korte nationale wegen verbinden met het hoofdwegennet. Spanje doet dit bijvoorbeeld ook. Zij zien hun wegennet en mainports als één strategisch netwerk en kijken dan niet de verkeersintensiteiten of het doorgaande belang van individuele routes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 aug 2019, 21:36

harry schreef: zo 11 aug 2019, 21:23Afbeelding
Ik kan het niet terugvinden, maar het lijkt erop dat de 651 kort geleden een rijksweg is geworden (dus groen). Vroeger was hij wit.
De weg is, zoals het bord aangeeft, een verkorting van de E39.
De 651 was toch ooit de E39? Pas na de opening van de Kvivstunnelen bij Grodås in 2012 is de E39 hier omgeleid. Dat is iets langer, maar het scheelt weer de veerdienst van Volda naar Folkestad.

Plaats reactie