Infrastructuur in Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » ma 08 apr 2019, 21:16

Rene schreef: ma 08 apr 2019, 20:58 Dubbelstrooks weefvak op de buitenring tussen Watergraafsmeer en IJburg kan geen kwaad, maar dubbelstrooks weefvak op de binnenring zou alleen maar heel veel extra problemen geven op de ringweg.
Heb ook niet het idee dat op de binnenring nu problemen ontstaan door de huidige combinatie van enkelstrooks weefvak, uitvoegende taper naar de A1 en het buitenbochtje naar afrit Watergraafsmeer (dat door de afsluiting van de IJburglaan trouwens redelijk volloopt als omleidingsroute). De buitenring heeft hier sneller problemen.

Op zijn best zou een extra weefstrook op de binnenring onderdeel kunnen zijn van een plan om meer verkeer af te kunnen voeren van de IJburglaan naar de binnenring. Maar daarvoor moet je wel wat meer doen. Tekenend lijkt mij dat de doseringslichten hier maar zelden aan staan en de verbindingslus ook maar zelden echt vol staat. Wil je meer verkeer afvoeren, dan zul je ook iets moeten doen om meer verkeer over stedelijk wegennet bij deze kruising te kunnen krijgen: de tram ongelijkvloers maken, 2x2 over de Heermabrug etc.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rene » ma 08 apr 2019, 21:18

Je moet geen 2 volle stroken vanaf het stedelijk wegennet de ring op willen pompen. Geeft alleen maar een bak ellende, waar de doorstroming van de hele stad last van heeft.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » wo 17 apr 2019, 21:27

Deze vooravond op weg naar huis vanuit werk nog even een wandelingetje gemaakt langs de kruising. Als het goed is wordt de boel morgenochtend weer opengesteld. Men heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt wat kleine onderhoudswerkzaamheden aan de Piet Heintunnel te doen gedurende de afsluitingsperiode van de kruising.

Zuiderzeeweg komende vanaf de Amsterdamsebrug:
Afbeelding

Afbeelding
Gezien vanaf de kruising van de inrit naar de P+R terreinen. In het midden nu de bushalte voor lijn 37 richting Schellingwoude met busstrook. De bus heeft dan ook een eigen verkeerslicht (negenoog).
Richting de Amsterdamsebrug ligt de bushalte op dezelfde plek als voorheen.
Verkeer kan vanuit deze richting niet meer de Piet Heintunnel in en er zijn nu twee opstelstroken voor rechtsaf.
Voorheen lag er een enkele rechtsafstrook in het verlengde van de bushalte waardoor in de spits bus 37 steeds werd ingesloten door voor rood wachtend verkeer.
Het milieuzonebord dat op de tweede foto te zien is moet nog verwijderd en de bewegwijzering moet nog vervangen worden.

Afbeelding
Ingezoomd om beeld te krijgen van de Zuiderzeeweg vanaf de Schellingwouderbrug. Hier is een tweede opstelstrook
voor linksaf erbij gekomen.

Afbeelding
Het fietspad is breder gemaakt.

De S114 vanuit de PH-tunnel:

Afbeelding

Afbeelding
Hier is qua indeling voor het autoverkeer niets veranderd. Alleen de fiets-voetgangseroversteek is aangepast.

De S114 vanaf de A10:

Afbeelding
Het kruisingsvlak gezien vanaf de voetgangers-/fietsoversteek aan de oostzijde. De middeneilanden zijn erg smal
Al zal de kans denk ik klein zijn dat er fietsers daar tot stilstand moeten komen.

Afbeelding
Kwartslag gedraaid voor de trambaan.

Afbeelding
Het verkeer vanaf de A10 heeft nu twee deels afgescheiden opstelstroken voor linksaf, richting de Amsterdamsebrug.
De enkele strook die er voorheen lag liep snel vol waardoor de linker rechtdoorstrook geblokkeerd werd.
Waar de dieplader geparkeerd staat is een noodbushalte die gebruikt wordt wanneer tram 26 eruit ligt.

Afbeelding
Close-up van de indeling.

Afbeelding
De afgesloten S114 kijkende richting de A10. Bij de hekken een tijdelijke voorziening voor fietsers en voetgangers.

Afbeelding
Fietsers en voetgangers worden hier langs de werkzaamheden geleid.
De busdienst was gedurende de afsluiting tijdelijk aangepast. Bus 37 vanuit de Indische Buurt stopte bij P+R en keerde daar.
Reizigers moesten uitstappen en een stukje lopen om aan de andere kant met een tijdelijke ingevoerde lijn 36 weer verder te reizen naar Schellingwoude. En andersom uiteraard van bus 36 naar 37 lopen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Hajo » zo 05 mei 2019, 12:36

Amsterdam is naar mijn mening kampioen in het bedenken van onzinnige ideeën. Anders kan ik het voornemen voor een totaal verbod van voertuigen met een verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel, in 2030 niet noemen. :nuts:

In de Tweede Kamer zijn er al vragen over gesteld. Het wekt waarschijnlijk geen verwondering dat alleen bij GroenLinks voor dit plan werd geapplaudiseerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » zo 05 mei 2019, 12:43

Volgens mij kan Amsterdam dit niet doen, omdat vanaf 2020 de milieuzones geharmoniseerd worden. De nationale overheid stelt dan de toelatingseisen vast en de gemeenten kunnen kiezen welk regime ze handhaven, maar zolang de nationale overheid geen EV-only milieuzone invoert kan een gemeente dat ook niet op eigen houtje doen volgens mij.
  • Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren. Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s.

    Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto’s van 15 dan wel 20 jaar weren, en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op.
Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ilieuzones

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 mei 2019, 13:14

Het neigt naar provoceren. Telkens met idiote plannen komen waarvan je weet dat ze wettelijk helemaal niet mogelijk zijn, het is niet de eerste keer dat de gemeente Amsterdam zich gedraagt alsof ze een vrijstaat zijn die eigen regels kan bepalen en zich niet aan landelijke wetgeving hoeft te houden. Ze zullen de discussie wel willen aanzwengelen door te suggereren dat ze hun eigen plan gaan trekken. Maar ik geloof er niks van dat er uiteindelijk ook maar iets terecht komt van dit plan om in 2030 alle brandstofauto's in Amsterdam te verbieden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Hajo » zo 05 mei 2019, 13:17

^^ Eens.

Maar een gemeente kan ook via de APV het nodige afdwingen. Dus ook buiten een eventuele landelijk geharmoniseerde milieuzone om.

Ik denk aan de snorfiets die officieel gezien op het fietspad thuis hoort, maar in Amsterdam naar de rijweg is verbannen. Die regel is in de APV van de gemeente opgenomen en zodoende dus ook handhaafbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » zo 05 mei 2019, 13:31

^^ Ook daar moest Amsterdam toestemming voor krijgen van de overheid, voor die regel moest namelijk het BABW en RVV 1990 gewijzigd worden.

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -gebruiken

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 19:48

Ik las een verhaal over een tekort aan personeel in de horeca in Amsterdam. Er openen meer restaurants en barretjes dan er personeel te vinden is. Een oorzaak is dat er eigenlijk nog best wel veel leegstand is omdat er minder winkels zijn dan vroeger. Ze worden dan herbestemd tot wonen of horeca.

Achterliggend betekent dit dat het karakter van een stadscentrum aan het veranderen is: steeds minder retail en steeds meer recreatie. Qua verkeer zal dit ook gevolgen hebben, een winkel is meer een reden om met de auto te gaan dan een bar of restaurant.

>> https://www.parool.nl/amsterdam/horecaz ... ~bb8a9a29/

>> https://www.at5.nl/artikelen/195614/gro ... week-dicht

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Gronau1993 » zo 21 jul 2019, 21:49

Parkeren kost tegenwoordig 7,50 per uur in het centrum.

Ik was vandaag speciaal het centrum van Amersfoort gegaan voor een nieuwe computer.
Meneer vertelde mij doodleuk dat ik dat online moest bestellen, en kwam met een papiertje met de link van de website...

Voor niks dus parkeergeld betaald, en moest alsnog alles online doen omdat ze niets op voorraad hadden

Tegenwoordig gaat zoveel online, dat mensen wel 2 keer nadenken om voor een normale winkel het centrum in te gaan, en aangezien Amsterdam enorm toeristisch is, ligt horeca inderdaad meer voor de hand.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Hajo » zo 21 jul 2019, 22:05

Chris schreef: zo 21 jul 2019, 19:48Ik las een verhaal over een tekort aan personeel in de horeca in Amsterdam. (...)
Niet alleen in Amsterdam. Het is een landelijk probleem, maar in de grote steden is het tekort aan goed horeca personeel het grootst.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 22:14

Gronau1993 schreef: zo 21 jul 2019, 21:49Tegenwoordig gaat zoveel online, dat mensen wel 2 keer nadenken om voor een normale winkel het centrum in te gaan, en aangezien Amsterdam enorm toeristisch is, ligt horeca inderdaad meer voor de hand.
Amsterdam heeft nog wel wat specifieke winkels die hoe dan ook wel publiek trekken. De Bijenkorf bijvoorbeeld. De parkeergarage staat daar nog steeds geregeld vol. Ondanks de hoge prijzen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » zo 21 jul 2019, 23:03

Weet niet helemaal zeker of die parkeergarage vooral gevuld is met bezoekers van De Bijenkorf. Uiteindelijk is dit toch de gunstigst gelegen parkeergarage voor Dam en omgeving. De Amsterdamse Bijenkorf zelf lijkt zich vooral te bekommeren om toeristen met groot budget voor luxe, en minder om Nederlanders die met de auto zouden komen. Wie in de regio woont en De Bijenkorf als adres hanteerde in het "upper middle class" segment, is naar mijn gevoel uitgeweken naar een andere vestiging (Amstelveen, makkelijker aan te rijden en goedkoper parkeren) of de webwinkel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 jul 2019, 23:24

^^ Het kan inderdaad wat anders zijn overgekomen. De Bijenkorfgarage is simpelweg centraal gelegen. Als ik er ben parkeer ik voor het gemak als het even kan op niveau 6, dan loop je zo vanuit de garage De Bijenkorf in op de 3e verdieping. Maar vaak ga ik dan ook gelijk naar buiten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » ma 22 jul 2019, 8:45

Gronau1993 schreef: zo 21 jul 2019, 21:49 Ik was vandaag speciaal het centrum van Amersfoort gegaan voor een nieuwe computer.
Meneer vertelde mij doodleuk dat ik dat online moest bestellen, en kwam met een papiertje met de link van de website...
Je ka vaak ook online bestellen en het in een winkel afhalen, dan weet je meteen of er voorraad is (zoals BCC en Coolblue). Dan scheelt het ook onnodig parkeergeld als je voor niks komt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door martwout2 » ma 22 jul 2019, 9:26

Coen Tunnel schreef: zo 21 jul 2019, 23:24 ^^ Het kan inderdaad wat anders zijn overgekomen. De Bijenkorfgarage is simpelweg centraal gelegen. Als ik er ben parkeer ik voor het gemak als het even kan op niveau 6, dan loop je zo vanuit de garage De Bijenkorf in op de 3e verdieping. Maar vaak ga ik dan ook gelijk naar buiten.
Als ik met de auto in Amsterdam moet zijn dan pak ik normaal altijd Oosterdok. Vanaf de A2 ben je zo daar zonde dat je half de stad door moet. En in 10 minuten sta ik bij CS.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » ma 22 jul 2019, 9:35

Oosterdok loont alleen als je langer dan 5 uur geparkeerd staat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » ma 22 jul 2019, 9:39

^^ Weet niet of je doelt op een bepaalde beprijzing, maar je betaalt het hoe dan ook terug in een wat langere wandeling van en naar de Dam (of waar je ook moet zijn in de kern van de binnenstad). Dus voor een vlugge inkoop heb je er heel weinig aan. Zelfde geldt voor Waterlooplein: ook heel makkelijk aan te rijden en op een vergelijkbare loopafstand van de Dam en omgeving. Nieuwezijds Kolk komt in dat spectrum wat dichterbij, is bewerkelijker om aan te rijden, maar nog steeds een leuk stukje lopen. Bijenkorf heb ik echt al in geen jaaaren meer geparkeerd, maar feit is wel dat als je echt een parkeerplaats precies in het midden nodig hebt, bijvoorbeeld voor 'snel even iets halen', de genoemde andere opties daar mijlenver achter liggen qua gemak.

De Noord-Zuidlijn heeft richting Dam en omgeving trouwens ook nog wel de optie gebracht om te parkeren op P+R Noord en dan de metro te pakken. Is uiteindelijk minder lopen dan vanaf parkeergarages als Oosterdok...

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » ma 22 jul 2019, 9:53

Gewoon lekker op de fiets 8-) .

Door het personeeltekort in de horeca komt het ook steeds meer voor dat je niet in het Nederlands geholpen/bediend wordt. Dat staat mij wel tegen, maar blijkbaar zou er anders geen personeel zijn. Dus ik accepteer het maar in de wetenschap dat ik toch graag naar de kroeg of restaurant ga.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Palance » ma 22 jul 2019, 9:57

Pino schreef: ma 22 jul 2019, 9:39 Weet niet of je doelt op een bepaalde beprijzing
Ja. Oosterdok is handig voor een dagje uit, maar inderdaad niet voor een 'vlugge' inkoop.
P+R Noord
Vanuit de regio Rotterdam vind ik dat toch niet handig. Dan maar liever P+R Sloterdijk als ik met de auto zou gaan.
sanderl schreef: ma 22 jul 2019, 9:53 Gewoon lekker op de fiets 8-) .
Dat kan ook, de OV-fiets vanaf een der stations.
Door het personeeltekort in de horeca komt het ook steeds meer voor dat je niet in het Nederlands geholpen/bediend wordt.
Dat niet-Nederlandssprekend personeel begint in Rotterdam ook wel aardig een plaag te worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Pino » ma 22 jul 2019, 10:12

Palance schreef: ma 22 jul 2019, 9:57 Vanuit de regio Rotterdam vind ik [P+R Noord] toch niet handig. Dan maar liever P+R Sloterdijk als ik met de auto zou gaan.
Noord is vanuit Rotterdam inderdaad wat bewerkelijk. Nadeel van Sloterdijk is natuurlijk dat al je OV-opties vanaf daar naar Centraal lopen, zodat je niet het gemak hebt van uitstappen bij metrostation Rokin en midden in de binnenstad staan. Vanuit Rotterdam kan parkeren bij RAI (metro Europaboulevard) dan eventueel een optie zijn, maar dan praat je ook meteen wel weer over een heel ander soort parkeertarieven. Om wat dat laatste betreft maar niet te praten over de opties die metrostation Zuid je biedt ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 jul 2019, 10:15

Palance schreef: ma 22 jul 2019, 9:57
P+R Noord
Vanuit de regio Rotterdam vind ik dat toch niet handig. Dan maar liever P+R Sloterdijk als ik met de auto zou gaan.
Hoezo niet handig? Dat lijkt me puur gebaseerd op de perceptie dat het veel verder weg is. Maar dat valt reuze mee. Volgens Google Maps is de extra reistijd naar P+R Noord vanuit Rotterdam (momenteel, maar er staan ook geen files) 3 minuten. Je rijdt naar vanaf Rotterdam naar Noord natuurlijk over de A5 naar de A10-noord, terwijl je naar Sloterdijk nog de A10-west met een stuk Vmax 80 voor je kiezen krijgt. Maar vanuit Noord kun je vervolgens wel de metro direct naar het Rokin pakken, en sta je snel op de Dam en in de Kalverstraat. Dat is vanaf Sloterdijk toch wat bewerkelijker.

Ik durf de stelling wel aan dat je via P+R Noord onder de streep sneller en makkelijker in de binnenstad bent dan via Sloterdijk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Rein » ma 22 jul 2019, 10:38

Pino schreef: ma 22 jul 2019, 10:12
Palance schreef: ma 22 jul 2019, 9:57 Vanuit de regio Rotterdam vind ik [P+R Noord] toch niet handig. Dan maar liever P+R Sloterdijk als ik met de auto zou gaan.
Noord is vanuit Rotterdam inderdaad wat bewerkelijk. Nadeel van Sloterdijk is natuurlijk dat al je OV-opties vanaf daar naar Centraal lopen, zodat je niet het gemak hebt van uitstappen bij metrostation Rokin en midden in de binnenstad staan. Vanuit Rotterdam kan parkeren bij RAI (metro Europaboulevard) dan eventueel een optie zijn, maar dan praat je ook meteen wel weer over een heel ander soort parkeertarieven. Om wat dat laatste betreft maar niet te praten over de opties die metrostation Zuid je biedt ...
Bij RAI zit gewoon een P&R tegen P&R tarieven. En vanaf parkeerplaats is het 50m lopen naar de metro. Ideale optie voor alles zuidelijk van Amsterdam. Veruit te prefereren boven Sloterdijk en Olympisch Stadion.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Durashift » ma 22 jul 2019, 11:52

^^^da's wel super voordelig parkeren. € 1,00 voor 24 uur als je na 10 uur binnenrijdt (werkdagen) plus wat OV kosten.. :top:

Personeelstekort in de hoofdstedelijke horeca zou, volgens mij, een zegen moeten zijn. Remt de groei van het toerisme, zou je denken..
toch vreemd dat er dan horeca zaken geopend blijven worden.. zal wel met bepaalde geldstromen te maken hebben. :s

De leegstand van panden omzetten naar woonbestemmingen lijkt mij een goede zaak voor de krapte aan woonruimte. Al is het de vraag wie in zo'n druk centrum wilt wonen, natuurlijk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Hajo » ma 22 jul 2019, 12:51

Ik kom niet vaak in Amsterdam. Parkeren doe ik het liefst bij een P+R aan de rand van de stad. De parkeertarieven in het centrum zijn inmiddels volkomen absurd geworden: € 7,50 per uur! :nuts:

De Bijenkorf in Amsterdam vind ik een hoogtepunt: prachtig en leuk warenhuis waar je je als klant nog koning waant. Zeker als je een klantenkaart hebt. :D ;)

Horeca: iedereen probeert een graantje mee te pikken. Je hoort veel succes verhalen en men denkt gauw ook zelf een zaak te kunnen beginnen. Soms zelfs zonder enige ervaring. Er gaan elk jaar veel zaken op de fles. Het blijkt toch niet zo eenvoudig als je in eerste instantie dacht. De concurrentie is vaak moordend, er is een gebrek aan personeel (van bediening tot koks) en men verkijkt zich ook vaak op de kosten. Maar als je desondanks toch een succes van je zaak weet te maken, kun je er inderdaad een leuke boterham mee verdienen. Voorwaarde, behalve goed personeel, is onder andere een goede locatie en constant blijven innoveren. Dat begint al bij de menukaart: die moet je afwisselen, dus niet het hele jaar door dezelfde gerechten blijven serveren.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » ma 22 jul 2019, 12:54

Hajo schreef: ma 22 jul 2019, 12:51 Ik kom niet vaak in Amsterdam. Parkeren doe ik het liefst bij een P+R aan de rand van de stad. De parkeertarieven in het centrum zijn inmiddels volkomen absurd geworden: € 7,50 per uur! :nuts:
Als Amsterdammer ben ik er tevreden mee, het houdt de stad leefbaar. Bovendien is 7,50 een schijntje vergeleken met de werkelijke waarde van de grond.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Basjuh1981 » ma 22 jul 2019, 13:44

Oh, het is dus eigenlijk huur wat er betaald wordt i.p.v. parkeerbelasting?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Lekkere Kwal » ma 22 jul 2019, 14:07

Hajo schreef: ma 22 jul 2019, 12:51 Ik kom niet vaak in Amsterdam. Parkeren doe ik het liefst bij een P+R aan de rand van de stad. De parkeertarieven in het centrum zijn inmiddels volkomen absurd geworden: € 7,50 per uur! :nuts:
Absurd als je parkeren ziet als iets wat je uren wilt laten duren, wat natuurlijk ook te bediscussiëren valt vanuit het oogpunt van bewoners en bedrijven die daar zelf zitten. Ik heb wel eens met haast iets moeten ophalen in het centrum, kost me dan 3 euro extra nou poeh poeh, op een rit van 15 euro benzine, ben al lang blij dat het nog kon. Als ik lang in het centrum moet zijn vind ik het ook niet logisch om die voor die lange tijd langs de straat de zetten, dan zoek ik wel een garage of parkeer ik 'm verder weg.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door sanderl » ma 22 jul 2019, 14:12

Daarop inhakend is een groot voordeel naast de leefbaarheid dat je nu gewoon je auto makkelijk kwijt kan als het echt nodig is, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Amsterdam

Bericht door Chris » ma 22 jul 2019, 14:44

Ook als ze duizenden parkeerplaatsen gaan weghalen?

Plaats reactie