Infrastructuur in Utrecht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » do 04 jul 2019, 19:23

Ze willen van alles, maar wie gaat het betalen?

Utrecht valt een beetje tussen een gewone grotere stad en een metropool in. Het is duidelijk groter dan de meeste provinciehoofdsteden, maar ook geen miljoenenstad. Maar door de centrale ligging in het Nederlandse vervoersnetwerk heeft het wel veel reizigers per trein en autosnelweg die eerder doet denken aan een stad van 5 miljoen inwoners. Er zijn Amerikaanse miljoenensteden die geen intensiteiten halen zoals we dat op de A2 en A12 zien.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » do 04 jul 2019, 19:41

Volgens mij is dit grotendeels oud nieuws. Het U-OV heeft onlangs haar vervoersplan voor 2020 ingediend en die voorziet al in de overgang naar HOV-achtige OV-lijnen. Het lijnennet gaat behoorlijk op de schop. Volgens mij is alleen de route van Westraven naar Leidsche Rijn nieuw (of ik moet er overheen gelezen hebben). De verbinding USP-Zeist zal altijd een discussiepunt blijven zolang de bussen nu met een omweg (via De Bilt) naar Zeist moeten rijden i.p.v. een meer rechtstreekse route.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » do 04 jul 2019, 19:47

Laten we vooral niet investeren in OV, want al die nieuwe lijnen raken toch maar overbelast :nothanks:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » do 04 jul 2019, 20:00

Ik heb recentelijk nog gelezen dat men ervan overtuigd is dat de tram verbinding van Utrecht CS naar het Science Park (De Uithof) na 2030 ook overbelast zal zijn. Daarom zou er een meer directe tramverbinding moeten komen: via een tunnel onder de binnenstad door.

Dat was men oorspronkelijk ook van plan met de huidige Uithoflijn, maar, hoewel het technisch mogelijk zou zijn, zag men er wegens de hoge kosten vanaf. Er werd toen voor de optie "om de Zuid" gekozen. Dat is het huidige tracé.

De geplande opening op 29 juli staat inmiddels ook weer op losse schroeven. Het wordt waarschijnlijk toch dit najaar.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » do 04 jul 2019, 20:31

Hajo schreef: do 04 jul 2019, 20:00 Ik heb recentelijk nog gelezen dat men ervan overtuigd is dat de tram verbinding van Utrecht CS naar het Science Park (De Uithof) na 2030 ook overbelast zal zijn.
Dat denk ik niet. Ik verwacht dat dat vòòr 2030 al het geval is. :p

Het is de bedoeling dat er in de spits 16 trams per uur gaan rijden tussen alle (spits)bussen door. Er staan nu al OV-files in het USP, dat wordt alleen maar meer. De infrastructuur kan het nu al niet aan.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Gronau1993 » vr 05 jul 2019, 2:10

Ik roep het al jaren, komt allemaal door overbevolking.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 jul 2019, 9:12

Van alle plannen vind ik "een nieuw treinstation op de Koningsweg" (feitelijk het uitbreiden van NS-station Lunetten met sporen aan de Rhijnspoorweg en de Uithoflijn) het meest kansrijk. Daarmee maak je o.a. het Sciencepark beter bereikbaar per trein en tram vanuit zuidelijke en oostelijke richting. Door treinen die stoppen op de NS-stations Terwijde en Leidsche Rijn ook te laten stoppen op station Lunetten/Koningsweg verbindt je ook Leidsche Rijn met Science Park en is een HOV-ringlijn tussen Leidsche Rijn en Lunetten minder noodzakelijk.

Sowieso zou je het bestaande spoor in en om Utrecht beter kunnen benutten, al dan niet met extra sporen. Er ligt aan beide kanten van het Maliebaanstation nog een prachtige spoorbaan waar je vrij makkelijk een tramlijn van kunt maken (met behoud van gebruik door het Spoorwegmuseum). Deze kan vanaf een toekomstig station Lunetten/Koningsweg de oostelijke wijken bedienen. Eventueel kun je deze doortrekken naar Centraal via Overvecht, of via een meer noordelijk tracé uiteindelijk naar Maarssen of Leidsche Rijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » vr 05 jul 2019, 10:38

Schelpenpaadje schreef: vr 05 jul 2019, 9:12Daarmee maak je o.a. het Sciencepark beter bereikbaar per trein en tram vanuit zuidelijke en oostelijke richting.
Vanuit het oosten reizen de mensen via Driebergen-Zeist. Vanuit het zuiden heb je natuurlijk al station Lunetten of Vaartsche Rijn.
Door treinen die stoppen op de NS-stations Terwijde en Leidsche Rijn ook te laten stoppen op station Lunetten/Koningsweg verbindt je ook Leidsche Rijn met Science Park en is een HOV-ringlijn tussen Leidsche Rijn en Lunetten minder noodzakelijk.
Treinreizigers vanuit Leidsche Rijn hebben een rechtstreekse verbinding met station Utrecht Vaartsche Rijn. Daar kunnen ze in de toekomst overstappen op de tram naar USP De Uithof (en nu verzorgt buslijn 29 deze verbinding). Overigens rijdt lijn 28 een rechtstreekse busdienst tussen USP De Uithof en Leidsche Rijn.
Er ligt aan beide kanten van het Maliebaanstation nog een prachtige spoorbaan.
Nee, aan de zuidkant is deze verwijderd. Zie bijvoorbeeld hier.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 05 jul 2019, 11:49

boe! schreef: vr 05 jul 2019, 10:38
Schelpenpaadje schreef: vr 05 jul 2019, 9:12Daarmee maak je o.a. het Sciencepark beter bereikbaar per trein en tram vanuit zuidelijke en oostelijke richting.
Vanuit het oosten reizen de mensen via Driebergen-Zeist. Vanuit het zuiden heb je natuurlijk al station Lunetten of Vaartsche Rijn.
Bij Driebergen-Zeist moet je momenteel nog een bus pakken. Via een nieuw station overstappen op de tram biedt meer comfort en is waarschijnlijk sneller.

Al loop je er waarschijnlijk wel tegenaan dat die Uithoflijn straks zwaar overbelast gaat zijn. Deze tramlijn doortrekken naar Zeist, zoals men voorstelt, kan nuttig zijn als het eindpunt bij NS-station Driebergen-Zeist ligt.
Er ligt aan beide kanten van het Maliebaanstation nog een prachtige spoorbaan.
Nee, aan de zuidkant is deze verwijderd. Zie bijvoorbeeld hier.
De sporen zijn verwijderd, maar de ondergrond van de Oosterspoorbaan ligt er nog. Het leggen van tramspoor op dit bestaande tracé (inclusief nader te bepalen oplossing/verplaatsing van het fietspad) is vele malen makkelijker en goedkoper dan bijvoorbeeld het leggen van dure tunnels onder de binnenstad. Vanwege de gunstigere eisen qua ontwerp en inpassing van een tramlijn t.o.v. een spoorlijn kan de fietsroute waarschijnlijk ter plaatsen waarschijnlijk zelfs wel op de één of andere manier behouden blijven.

Om het Spoorwegmuseum te passeren zou je de tramlijn zelfs over de Maliesingel en de Maliebaan (dus voor het voormalige station langs) kunnen leiden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » vr 05 jul 2019, 12:25

Schelpenpaadje schreef: vr 05 jul 2019, 11:49 Bij Driebergen-Zeist moet je momenteel nog een bus pakken. Via een nieuw station overstappen op de tram biedt meer comfort en is waarschijnlijk sneller.
Voor reizigers van/naar de ziekenhuizen is de rechtstreekse bus sneller als een omweg via Koningsweg. Voor het westelijke deel van USP De Uithof is het 50/50. Vergeet niet dat met de huidige NS-dienstregeling reizigers uit de richting Ede station Koningsweg niet rechtstreeks kunnen bereiken en dus zijn aangewezen op Driebergen-Zeist.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 jul 2019, 8:58

Een open brief inzake de Uithoflijn:

https://denuk.nl/mogelijk-nog-tegenvall ... -lang-nog/

Ben ik het volledig mee eens. :top:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door boe! » wo 17 jul 2019, 9:16

Om een paar voorbeelden te noemen: aan het begin en het einde van de 8 kilometer lange tramlijn zijn tracés aangelegd voor zowel bussen, als trams. Er is geconstateerd dat de kwaliteit van deze tracés zo ondermaats is dat ze waarschijnlijk vanwege degeneratie versneld vervangen moeten worden.
Dit kan ik beamen. Met name tussen de haltes UMC en WKZ, waar de bus-trambaan in een bocht ligt, ontstaan steeds gaten omdat stukken beton loslaten. Dat wordt wel steeds hersteld, maar het lijkt dweilen met de kraan open.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 12:23

De Waterlinieweg krijgt toch weer geleiderails. Deze waren weggehaald om het stedelijke karakter van de weg te benadrukken, maar sindsdien zijn ongevallen gebeurd waarbij auto's van het talud zijn gekomen. Ze komen nu dus weer terug.

>> https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1947718/

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » wo 17 jul 2019, 12:27

^^ Als het kalf verdronken is... :roll:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 jul 2019, 12:28

Deze wordt geplaatst op de gedeeltes waar een fietspad of voetpad langs de hoofdrijbaan loopt en geen geluidswal aanwezig is
Dus het is prima dat auto's van het talud rijden, zo lang ze hierbij maar geen voetgangers of fietsers kunnen raken? :duck:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein » wo 17 jul 2019, 12:44

Als we/ze nou voortaan eerst gezond verstand gebruiken en dan pas nadenken over normen, dan wordt het wellicht nog wat in ons land. Maar helaas is het veel gemakkelijker om je op een regel in een boekje te baseren dan gewoon logisch na te denken. Zie je ook bij de ombouw van GOW’s in ETW’s bijvoorbeeld. En in het aanleggen van gelijkvloerse kruisingen in een GOW, omdat ongelijkvloers alleen (min of meer) verplicht is bij stroomwegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door mavas » wo 17 jul 2019, 13:25

Bizar. Ik wist niet eens dat ze verwijderd waren.
Hoe hoog of hoe laag de snelheid ook is, een weg moet gewoon veilig ontworpen zijn. Als er geleiderails aanbevolen worden, dan plaats je die.

@Rein, ik kan me niet voorstellen dat bij dit soort locaties de normen zeggen dat het wel zonder afscherming van het talud kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Jeff » ma 22 jul 2019, 22:56

Ik vraag mij af welke functie de Biltse Rading ooit in het verleden gehad heeft. Het geeft ergens de indruk van een oude rijksweg :hm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2019, 0:03

^^ Aangelegd in de jaren '70 als provinciale weg T7 (tertiair wegenplan). Was ooit gepland om door te trekken naar de N234 langs Bilthoven:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 jul 2019, 0:51

Van het deel tussen de Blauwkapelseweg en de Groenekanseweg waar de Biltse Rading nu eindigt is jaren geleden de weg versmald van 2x2 naar 1x2. De afgedankte rijbaan ligt er nog voor een groot deel en van het laatste stukje is een skatebaan gemaakt. Een aantal lichtmasten met dubbele uithouder staan er nog. Aan een zijde is de armatuur verwijderd. In het verlengde van de Rading is nog het vrijgehouden tracé te zien tot zo'n beetje tegen het spoor.

https://goo.gl/maps/o8ytRhAoRHvnQ8Fo6



Ook mooi op dat kaartje te zien is de geplande A11 tussen de N234 en de A2 te zien. Als ik het kaartje goed interpreteer lijkt het er op dat waar nu VZP Haarrijn langs de A2 ligt het knooppunt met de A11 was gepland.
De N212 had dan ook een logischer eindpunt gehad bij Harmelen op rw11.
De N234 die nu stopt op de kruising met de N221 bij Paleis Soestdijk had zo te zien door moeten lopen over de Praamgracht en helemaal langs Baarn naar de A1.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » di 23 jul 2019, 16:32

Let op dat kaartje ook op de A80: verloopt noord-zuid dwars over de Utrechtse Heuvelrug... :| Dat is nu een Nationaal Park.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Jackbauer1350 » di 23 jul 2019, 22:32

Ik had eerst het idee dat de A80 over de PWA-brug moest lopen. Maar dit schijnt dat de A30 hier overheen was gepland. Zou goed kunnen uiteraard dat die A80 op de A30 had moeten aansluiten.
Dat zal vast wel te zien zijn op een soortgelijke plankaart maar dan van de provincie Gelderland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Coen Tunnel » di 23 jul 2019, 22:50

^^ Dat staat in het Structuurschema Hoofdwegennet 1966. Volgens mij ligt het eindpunt ergens bij Schijndel:

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door sven_engelen » zo 11 aug 2019, 18:45

Chris schreef: wo 17 jul 2019, 12:23 De Waterlinieweg krijgt toch weer geleiderails. Deze waren weggehaald om het stedelijke karakter van de weg te benadrukken, maar sindsdien zijn ongevallen gebeurd waarbij auto's van het talud zijn gekomen. Ze komen nu dus weer terug.

>> https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1947718/
En dan plaatsen ze: een houten geleidenrail. Met 70 km/u is dan de schade nog groter want een houten geleidenrail knapt sneller dan een stalen en kan nare schade op de auto achterlaten
Svenlo

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Snelwegfreak » zo 11 aug 2019, 18:53

^^ Dat is niet waar. Het is ook nog helemaal niet zeker wélk type er precies komt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Hajo » ma 27 jan 2020, 18:23

Het gebied rond de Jaarbeurs wordt momenteel gereconstrueerd. Ik ben lang niet meer aan die westzijde van Utrecht CS geweest. Mij viel het volgende op:

De Croeselaan is nu een doodlopende weg. De aansluiting met de Graadt van Roggenweg bestaat niet meer.

De Koningin Wilhelminalaan loopt oost-west over Kanaleneiland. De rotondes van die weg met de Beneluxlaan en Europalaan zijn vervangen door VRI geregelde kruisingen. Onder beide kruisingen ligt een tunnel, respectievelijk rechtdoor, de Koningin Wilhelminalaan volgend, en bij de vroegere rotonde, nu dus VRI kruising met de Europalaan, loopt de tunnel vanaf de Koningin Wilhelminalaan naar de Overste Den Oudstenlaan. Ik kon het niet goed zien, maar het zou mij niet verbazen dat die tunnels alleen toegankelijk zijn voor de bus... :roll:

De afstelling van de VRI op de kruising van de Europalaan en de Koningin Wilhelminalaan is, zoals we van Utrecht gewend zijn, een ramp. Bij het aan komen rijden sprong die meteen op rood en het duurde een behoorlijke tijd voordat ik eindelijk groen kreeg. :ongeduldig:

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Piles » ma 27 jan 2020, 20:12

Hajo schreef: ma 27 jan 2020, 18:23 Ik kon het niet goed zien, maar het zou mij niet verbazen dat die tunnels alleen toegankelijk zijn voor de bus... :roll:
Dat klopt, onderdeel van de busbaan Centraal <> Papendorp <> De Meern (en in de toekomst wellicht Rijnenburg).
De afstelling van de VRI op de kruising van de Europalaan en de Koningin Wilhelminalaan is, zoals we van Utrecht gewend zijn, een ramp. Bij het aan komen rijden sprong die meteen op rood en het duurde een behoorlijke tijd voordat ik eindelijk groen kreeg. :ongeduldig:
Die kruising is inderdaad echt een drama geworden... Die grote rotonde werkte altijd prima, maar nu met VRI sta je makkelijk een paar minuten stil. Ook als fietser.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Rein » di 21 apr 2020, 21:28

Een paar foto's van de Prins Clausbrug in Utrecht, een tuibrug die in 2003 is aangelegd over Amsterdam-Rijnkanaal tussen Kanaleneiland en Papendorp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door waldo79 » di 21 apr 2020, 23:22

Wel een echte streling voor het oog :write:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Utrecht

Bericht door Palance » wo 22 apr 2020, 7:33

Maar wel een steile brug: Ik heb hem een keer per fiets bedwongen, en ik vond het wel tegenvallen. Maar misschien lag het ook wel aan mijn conditie :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie