Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 17 jul 2019, 12:59

^^ Op de rotonde staat al één portaalbord. Dat zou op andere plekken ook kunnen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Ernst76 » wo 17 jul 2019, 16:37

Dat er een volgbord staat wist ik niet, maar dat maakt het wel een redelijke oplossing. Apeldoorn niet vermelden ten koste van Zwolle lijkt me niet wenselijk. Vanaf Waterberg is Zwolle wel passend. Het netwerkdoel Zwolle en het eerstvolgende doel Apeldoorn.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » wo 17 jul 2019, 23:12

harry schreef: ma 15 jul 2019, 21:13 N325 bij Velperbroek. Een extra strook naar rechts vroeg om een extra pijltje:

Afbeelding
En dat extra pijltje staat er wat te vroeg. Portaal kon wel 50m naar voor.
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » do 18 jul 2019, 22:48

^^ Ze gaan voor zo'n aanpassing natuurlijk niet een compleet portaal verplaatsen...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » vr 19 jul 2019, 20:08

Vandaag is Den Haag-Leidschenveen op deze borden overgeplakt met Den Haag-Noord:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Op de afrit zelf staat nog wel uitsluitend Leidschenveen (en pas verderop ook DH-Scheveningen).
Laatst gewijzigd door harry op ma 22 jul 2019, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » vr 19 jul 2019, 22:16

^^ En waarom is dat logisch? :s Of willen ze een regel op het bord vrijspelen voor een nieuw doel?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door nickdh » vr 19 jul 2019, 22:29

Het ziet er sowieso krap uit. Dd had beter geweest denk ik.

Die pijlen voor rechtdoor zijn trouwens ook best vreemd. Net alsof ze zijn platgedrukt in de breedte waardoor ze uitgesmeerd zijn in de hoogte.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 jul 2019, 23:09

Deze borden zijn ouder dan RWS Dd, gok ik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 20 jul 2019, 13:41

Wouter N14 schreef: vr 19 jul 2019, 22:16 Of willen ze een regel op het bord vrijspelen voor een nieuw doel?
Ik geloof dat het overplaksel ook 2 regels hoog is. Ik wil uiteraard binnenkort een foto maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jul 2019, 19:48

In de verbindingsweg vanuit Oudenrijn naar de parallelbaan richting de tunnel.
Schijnt altijd zo geweest te zijn aan SV te zien. Maar kennelijk moest er nog wat boven "route" komen.
Afbeelding

Servicebord :AS: 7 richting het zuiden. Is een tijdje geleden de naam Muziektheater weggehaald. Zet er wel apart uit zo met dat witvlak.
Afbeelding

Deze staat iets verderop. Hier heeft zwart op wit Hooggelegen gestaan met :AS: 8 symbool.

Afbeelding
De bestemming is van SV uitgaande al in ieder geval sinds 2014 afgeplakt. Het afritnummer is ergens vorig jaar afgeplakt nadat de afplakking van de naam er deels was verdwenen waardoor de bestemming weer leesbaar was: https://goo.gl/maps/93ydNcAYkZC7MiPg9

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 20 jul 2019, 20:56

Wouter N14 schreef: vr 19 jul 2019, 22:16 En waarom is dat logisch? :s Of willen ze een regel op het bord vrijspelen voor een nieuw doel?
Leiden komt er op de A4 bij, komend vanaf Ypenburg. Voorheen verscheen dat pas bij de splitsing A4-N14. De vrijgekomen regel was op de afrit nog niet voor iets anders ingezet. Het afritnummer niet langer ruiteren lijkt me een minimum.

Over de logica van Noord/Leidschenveen valt vast veel meer te zeggen door mensen die de regio beter kennen. Zelf vond ik het altijd vooral stom dat op een knooppunt met het belang van het Prins Clausplein de rechtdoorborden richting noord maar één regel hadden met een A4-doel. En mede door dat over twee regels verdeelde Leidschenveen je bijna niet het idee gaven dat je rechtdoor nog ergens heen ging. De regel die nu is gewonnen inzetten voor Leiden herstelt dat evenwicht weer enigszins.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » za 20 jul 2019, 21:57

^^
harry schreef: za 20 jul 2019, 13:41 Ik geloof dat het overplaksel ook 2 regels hoog is.
Ofwel: er is geen regel gewonnen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2019, 20:26

Ik reed gisteren langs de plaats van onze penningmeester, en het bijbehorende knooppuntbordje heb ik niet gezien op de N 11. Het aankondigingsbord is een vorkbord met 'A 12 - Utrecht' in rechtdoorgaande richting. Ik ben op zich niet tegen deze manier van bewegwijzeren maar het is incoherent met hoe ze het elders in Nederland doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 22 jul 2019, 20:26

In de spoiler foto's van A4 afrit Leidschendam, 2013 en vandaag.
SPOILER: TOON

De scherpere foto's, mét voetbalsymbooltje, zijn uit 2013. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » ma 22 jul 2019, 20:31

Vinny schreef: ma 22 jul 2019, 20:26het is incoherent met hoe ze het elders in Nederland doen.
Daar is nog nooit consistentie in geweest (vanaf de A12-west staat er trouwens ook geen bord):
A4 en A44 Burgerveen richting noorden: geen borden.
A28 en N34 De Punt richting noorden: geen borden.
N46 Euvelgunne vanuit het noorden: geen bord.
enzovoort...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » ma 22 jul 2019, 21:25

harry schreef: za 20 jul 2019, 21:57 ^^
harry schreef: za 20 jul 2019, 13:41 Ik geloof dat het overplaksel ook 2 regels hoog is.
Ofwel: er is geen regel gewonnen.
Op de voorwegwijzers van het Prins Clausplein hebben ze het dus wel een regel gewonnen. De foto's van de overgeplakte afritwegwijzers geven sterk het gevoel dat Den Haag-Noord hier ook op 1 regel had gepast, eventueel met een beetje kernen. Maar dat heeft weinig zin als je geen ander doel toevoegt. En duidelijk ook niet hebt willen investeren aan een popnagel van vier regels hoog om daarmee het afritnummer op de bovenste regel te brengen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » di 23 jul 2019, 18:14

Pino schreef: ma 22 jul 2019, 21:25Op de voorwegwijzers van het Prins Clausplein hebben ze het dus wel een regel gewonnen.
Dit begrijp ik niet. Ik heb nog geen veranderde borden daar gezien. Bedoel je dat Den Haag-Leidschenveen daar wél op 1 regel overgeplakt is?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » di 23 jul 2019, 18:32

^^ Ja. Er staat:
Amsterdam
Leiden
Den Haag-Noord
Leidschendam

Leiden / Den Haag-Noord is gepopnageld over het oude Den Haag / -Leidschenveen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » di 23 jul 2019, 18:32

^^ Deze dus.
SPOILER: TOON

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » wo 24 jul 2019, 7:56

En DH-Noord vind ik nogal nietszeggend. Hele noordelijke stadsdelen zijn goed te bereiken vanaf de Utrechtse Baan en Leidschenveen zou ik bijna kwalificeren als Oost.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Palance » wo 24 jul 2019, 8:01

Op de A12 bij de afrit Nootdorp (richting Den Haag) wordt nog wel Leidschenveen vermeld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » wo 24 jul 2019, 8:03

Dat zou zo moeten blijven in mijn ogen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » wo 24 jul 2019, 8:17

Of Den Haag-Oost. Dan dek je meteen Ypenburg af.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 24 jul 2019, 8:29

waldo79 schreef: wo 24 jul 2019, 7:56 Leidschenveen zou ik bijna kwalificeren als Oost.
Mogelijk speelt dat ook nog ergens een rol, want dit is natuurlijk bedoeld als verwijzing naar de noordelijke tak van de Ring. Bij Rotterdam hebben we op vergelijkbare wijze gezien hoe alles onder vier windstreken moest worden gebracht. Met ook daar behoorlijke pijnpunten.

Ik kom er voor mijzelf niet helemaal uit of dit nu vooral komt door de Ring Den Haag, die natuurlijk een heel bizarre ring is, of door rechtlijnig NBA-doelensystematiek denken dat in concrete situaties helemaal niet handig uit de verf komt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » wo 24 jul 2019, 8:32

Bij gebruik van windrichtingen gaat het om de positie van de aansluiting ten opzichte van andere aansluitingen.
Op de A4 heb je nu Den Haag-Noord en Den Haag-Zuid. Dat is logisch op een weg met een noord-zuid-karakter.
De N14 is de noordelijke randweg, ook in die zin is Den Haag-Noord hier het meest logisch.

Den Haag-Noord is dus een ander, breder begrip dan uitsluitend een andere aanduiding voor Leidschenveen.
DIt geeft de regio op termijn ook de mogelijkheid om vanaf deze aansluiting te verwijzen naar noordelijke wijken van Den Haag langs de N14.
(Maar dat staat verder los van deze aanpassing langs de A4).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 24 jul 2019, 8:40

De hele exercitie is dus alleen maar om goedkoop Leiden erbij te krijgen ? Of heeft iemand serieus bedacht (zoals Rene suggereert) dat ook Mariahoeve als Den Haag Noord via de N14 bewegwijzerd zou moeten worden ? En die deelbestemming van Noord (Mariahoeve of Haagse Hout) komt dan wellicht ooit nog op de N14 borden nabij de A4 ? Nu komt Den Haag ri Vliettunnel alleen maar terug als Scheveningen (Den Haag west feitelijk). Je neemt de afslag Noord en moet dan onderaan de afrit kiezen tussen west en oost. Fraai.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 24 jul 2019, 9:43

Wat een treurige verzameling ivoren toren-logica weer, volkomen losgetrokken van iedere perceptie van mensen die de regio redelijk kennen of hoe een ter plaatse onbekende naar een willekeurig deel van dit stuk Den Haag zou gaan. Het Rotterdamse dieptepunt rondom de Ring Oost overtroffen. Het erge is vermoedelijk nog dat de stadsregio hier een behoorlijke hand in heeft gehad. Zij zouden als eerste bij dit soort vage verwijzingen moeten zeggen "dat werkt hier verwarrend", maar je ziet een wens om al het verkeer in een alomvattend geleidingsplan op de juiste ontsluitingsweg te krijgen, en ze staan hierdoor juist als eerste te juichen bij dit soort grut.

Men moet eens van deze maakbaarheidsgedachte af. Grotere steden zijn te complex voor die perfecte moord. Afritnamen dekten al vaak de lading niet en zo wordt het alleen maar erger. Het maakt het Amerikaanse systeem met straatnamen als afritnaam en nergens een bijeengeraapte ring zo heerlijk eenvoudig en charmant.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Peter » wo 24 jul 2019, 10:20

Als Amerikaanse steden niet in een gridstructuur zijn gebouwd (door heuvelachtig terrein, rivierkruisingen of ontwerpen uit de 18e of vroeg 19e eeuw) dan heb ik liever een wegnummersaanduiding ala Amsterdam of Den Haag dan een straatnaam. De structuur van Rotterdam is onnodig complex omdat kennelijk iedere parkeergarage en ieder drukbezocht object aan een S-route moest liggen en iedere afrit van de ring een eigen S-nummer moest hebben.

Probleem met Den Haag is natuurlijk dat het centrum (lees: Altstadt) zeer noordelijk in de stad gelegen is en Noord eigenlijk alleen Haagse Hout is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » wo 24 jul 2019, 11:25

Maar dat Rotterdamse probleem is toch de kern? Alles moet binnen een nummertje, een centrumring, een P-ring of een weet-ik-veel-wat vallen. Iets dat publiek trekt mag niet onbewegwijzerd blijven, maar moet benaderbaar zijn vanaf de generieke stadsnaam Rotterdam via windrichtingen, stadsdelen enzovoort totdat het ding zelf op de borden staat. Het liefst met zowel doelen als een mooi logisch wegnummersysteem. Om dat te doen in een moderne stad, die eerder organisch ontstaat en zich nog verder zal ontwikkelen, acht ik feitelijk onmogelijk. Het is een volkomen doorgeschoten maakbaarheidsgedachte.

Nu zal ik als eerste toegeven dat je in een niet-grid-stad niet zo eenvoudig de weg vindt op basis van bewegwijzerde straatnamen als in een grid. En dat het uiteindelijk ook in een grid-stad beperkte waarde heeft, want je moet toch ook enige bekendheid hebben in New York om te weten wat je allemaal kunt bereiken met een verwijzing als Queens Boulevard. Maar juist in een tijd dat iedere ter plaatse onbekende in beginsel toch zijn navigatie aan heeft staan en zich maar beperkt laat leiden door borden, waarom moet je de ambitie hebben om iedereen perfect aan de hand te nemen? De ultieme charme van een straatnaam (evenals een plaatsnaam) is dat hij voor geen enkele verwarring vatbaar is. Hij laat zich direct matchen met een kaart, navigatiesysteem of iets in je hoofd. Maak je verwijzingen generiek en je vraagt om verwarring. Dat geldt op de schaal van een verwijzing naar een lekker groot stadsdeel (een windrichting als Noord, maar bijvoorbeeld ook iets met de omvang van Rotterdam-Kralingen), maar feitelijk is de discussie niet anders dan met verwijzingen naar andere landen met ovaaltjes, naar landsdelen of zelfs de NBA-netwerkgedachte "de verwijzing Groningen is misschien een omweg naar Groningen, maar je moet hem zien als een verwijzing naar het hele landsdeel". Er is gewoon altijd iets dat technisch binnen die generieke verwijzing valt, maar waarvoor je niet die generieke verwijzing aan moet houden. Doe mij dan alsjeblieft specifiek, omdat het tenminste nooit verwart. Voor de rest heb je navigatie, kaarten, een routebeschrijving, enzovoort. Zo deden we het tot en met de jaren '80. De sindsdien ondernomen poging van perfect maakbare geleiding heeft dat doel nooit echt bereikt en onze bewegwijzering bepaald verzwakt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 24 jul 2019, 13:49

Pino schreef: di 23 jul 2019, 18:32Leiden / Den Haag-Noord is gepopnageld over het oude Den Haag / -Leidschenveen.
Ik had niet door dat je verwees naar concrete uitgevoerde wijzigingen.
Vanaf de A13 was er gisteravond nog niks veranderd. Vanaf de A4-zuid minimaal 1 bord nog niet. En alle OBA is ook nog niet hierop aangepast.
Palance schreef: wo 24 jul 2019, 8:01 Op de A12 bij de afrit Nootdorp (richting Den Haag) wordt nog wel Leidschenveen vermeld.
Dat is niet relevant, want die afrit gaat niet naar de N14 (we hebben het over afrit 8 van de A4).
Rene schreef: wo 24 jul 2019, 8:32 Op de A4 heb je nu Den Haag-Noord en Den Haag-Zuid. Dat is logisch op een weg met een noord-zuid-karakter.
Dat is zó logisch dat men de windrichtingen van de Ring maar Oost en Noord heeft genoemd. :knetter:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie