[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Klaasje » wo 24 jul 2019, 12:12

Als je de autotunnel maar diep genoeg maakt, wat al nodig is om onder de kruisende wegen door te komen is dat geen reden om de Amstelveenboog te slopen. De werkelijke reden is dat de metroperrons centraal over de huidige en nieuwe passage komt te liggen. Dan is de boog niet meer inpasbaar. Tel daarbij opdat de Amsterdamse politiek de tram-metro graag kwijt wilde en geen zin had te investeren in een metro en het verhaal is rond.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jul 2019, 12:28

Als de gemeente Amstelveen bereid was geweest meer te investeren in een volwaardige metro, dan was die er mogelijk toch gekomen. Net als dat het Zuidasdok de handen op elkaar kreeg dankzij de gemeente Amsterdam.

Tegelijk, zelfs met een overstap op Amsterdam Zuid, is Amstelveen dankzij de opwaardering van de sneltram naar hoogwaardige tramlijn en de komst van de Noord/Zuidlijn er op vooruit gegaan t.o.v. de oude situatie.

De sneltram is technisch geen succes gebleken. De exploitatie van een sneltram of volwaardige metro tussen Uithoorn en Amsterdam Centraal, of zelfs tussen Uithoorn en Amsterdam Noord met mogelijke toekomstige verlengingen, zou het er alleen maar lastiger op gemaakt hebben.

De toekomst van het Amsterdamse metronetwerk lijkt eerder te liggen in uitbreidingen in westelijke (Centraal-Isolatorweg of Centraal richting Nieuw-West), noordelijke (meer verbindingen naar Noord, bijvoorbeeld via Houthavens) en oostelijke richting (opwaardering van de lijn naar IJburg en misschien een traject tussen Diemen en IJburg) en de o zo gewenste verbinding met Schiphol.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » wo 24 jul 2019, 12:51

Nou vooruit gegaan? Ben je wel voldoende bekend met de oude situatie waarbij sneltram 51 doorreed tot Amstelveen en ook lijn 5 gelijkvloers halteerde bij de metrolijnen? Kwam je met de trein of de ringlijn dan kon je met een snelle overstap zo door naar Amstelveen (of bijvoorbeeld de VU). Nu rijdt er alleen de gewone tram, maar die halteert 150 meter en twee trappen verderop. Vind het moeilijk om hier een verbetering in te zien.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 jul 2019, 13:09

Het project is nog niet klaar toch? Of zijn die vernieuwde stations, nieuwe ongelijkvloerse kruisingen en nieuwe voertuigen al in gebruik? ;)

Natuurlijk is men de directe verbinding met het centrum (zonder overstap) en de directe overstapmogelijkheid binnen station Amsterdam Zuid kwijt.
Daar tegenover staan minder technische storingen, een opwaardering van het tracéen de voertuigen en een verbinding (weliswaar eveneens met overstap) naar bestemmingen langs de Noord/Zuidlijn.

Zoals hierboven beschreven heeft het opheffen van de verbindingsboog vooral te maken met de schikking van metroperrons en -sporen in Amsterdam Zuid. Het maakt andere ingrepen in het gebied, zoals het toevoegen van voetgangerstunnels en de uitvoering van Zuidasdok wel eenvoudiger, maar dat zijn niet de hoofdredenen.

En laten we wel zijn, het behouden van de voordelen die verloren zijn gegaan, inclusief opwaardering van het tracé (eventueel tot volwaardige metrolijn), had een hoop geld gekost. Als men bij de heroriëntatie rondom Zuidasdok kans ziet het ontwerp t.a.v. de aansluiting en overstap tussen OV-modaliteiten te verbeteren dan zou dat wel mooi zijn. Al zal dat niet eenvoudig zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rein » wo 24 jul 2019, 13:54

^^ Kan allemaal zo zijn, maar beweer dan niet dan men er in Amstelveen op vooruit is gegaan. Wellicht (alleen) qua aantal storingen, maar qua reistijd zullen de meesten er door het verdwijnen van die tunnel aardig op achteruit zijn gegaan. En ik denk dat dit nadeel voor de meesten veel zwaarder zal wegen dan het voordeel. En al helemaal voor bijvoorbeeld de duizenden reizigers van/naar de VU (die bij een eventuele storing het stukje nog wel zullen lopen).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Mark » wo 24 jul 2019, 19:30

Met het splitsen van de M51 op Zuid kun je ook lekker het aantal verwachte reizigers op het station kunstmatig flink opkrikken.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Alain » do 25 jul 2019, 7:06

Goh. Ik dacht op het Wegenforum eindelijk eens een inhoudelijke discussie over het Zuidasdok te vinden, met zoveel nieuwe berichten de laatste dagen.

Blijkt het de zoveelste regurgitatie van de Amstelveenlijndiscussie te zijn B(

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Mark » do 25 jul 2019, 7:12

Staat je vrij wat op te starten :top:

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door fonsoy » do 25 jul 2019, 22:49

Het alignement van de bestaande weg is buitengewoon krap. Bijna alle breedtes voldoen volgens mij niet aan de richtlijnen. Als we dan twee tunnels op dit kleine stuk er in proberen te frunniken, is dat niet echt een gelukkige oplossing.
Wat mij betreft is de meest kansrijke oplossing een gestapelde snelweg op palen, boven het station. De weg kan dan netjes 2x6 breed gemaakt worden, of naar wens 4x3, al ben ik persoonlijk geen voorstander van parallelstructuren. Trek de aanpassing gelijk samen met een aanpassing van de A4 De Nieuwe Meer - Badhoevedorp.

Dit zorgt er ook voor dat er meer dan voldoende ruimte is voor het station. En er kan zelfs een fatsoenlijke toe/afrit gerealiseerd worden. De ongelofelijke substandaard toerit VUMC kan dan mooi conform regelgeving gebouwd worden. En met een dok is het maar de vraag of daar voldoende ruimte voor is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » vr 26 jul 2019, 8:11

In het huidige Zuidasdokplan voldoet het gros van de maatvoering niet aan de richtlijnen. Persoonlijk zou ik er daarom helemaal niet rouwig om zijn als dat plan compleet wordt heroverwogen. En als het wordt heroverwogen, dan ook graag een flink lager maximum zetten op de ruimtelijke ontwikkeling qua kantoren. Plan Zuidasdok volstaat qua weginfrastructuur namelijk in de verste verte niet om al het extra verkeer dat gegenereerd wordt op te vangen - zelfs niet met de al erg hoge OV-fractie die in de modellen is gebruikt. Het huidige plan is een recept voor een gridlock. Elk klein akkefietje zorgt ervoor dat de parbaan vastloopt en binnen een kwartier staat er dan file voor De Nieuwe Meer of Amstel richting de Zuidas, op de A2, A4, A10-west en A10-oost, waar ook verkeer dat niet op de Zuidas moet zijn veel last van zal hebben. Die files staan dan buiten het plangebied ja, maar wel als gevolg van het plan. Iets met struisvogels schiet dan opeens in mijn gedachten, hoe zou dat nou komen ?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Alain » vr 26 jul 2019, 11:17

Uitgaande van een ondergrondse ligging van beide rijbanen: wat zou een beter alternatief zijn? 2x5/2x6, zonder parbaan, met gelijkblijvende configuratie van de huidige knooppunten en op- en afritten? Zijn er nog verbeteringen denkbaar aan de configuratie van Nieuwe Meer, Amstel en de op- en afritten die soberder zijn dan wat nu wordt voorgesteld, en waarbij geen parbaan wordt gebruikt?

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door fonsoy » vr 26 jul 2019, 11:32

Ik vraag me af of een geheel ondergrondse ligging wel realistisch is. Denk eens wat voor creaties er bij de A9 Gaaspendammerweg nodig zijn geweest om dit mogelijk te maken. Hier is echt geen ruimte voor in dit stuk van Amsterdam.
- Het gaat om een relatief kort stuk van 2 kilometer
- Rijbaanafstrepingen in tunnels zijn niet toegestaan (en daartengevolge dat toeritten ook niet mogen op de klassieke manier)
- 2x5 zou niet een wezenlijke capaciteitsverbetering betekenen, gezien het feit dat het stuk VUMC <-> De Nieuwe Meer nu al 2x5 is. En de rest 2x4, maar daar stroopt het ook vaak op en vormt mijn inziens in de bestaande situatie de bottleneck.

Voor knooppunt De Nieuwe Meer zie ik vooral een mogelijke verbetering in de boogstralen in het knooppunt en verbeterde afritten. Vraag is of dit kosteneffectief is (ik denk het zelf van niet). Het knooppunt zou enkel verbouwd moeten worden omdat de bestaande situatie niet aansluit bij een parallel/hoofdrijbaansituatie in combinatie met een tunnel. Overigens is de A10 West op zichzelf al een flessenhals. Dit zou met het benutten van de reservecapaciteit van de Coentunnel kunnen verbeteren.

Als we het toch daar over hebben - als de Ring Noord verbeterd zou worden, met name ter hoogte van de tunnels, zou dit volgens mij best wel verkeersdruk kunnen wegnemen van de A10 Zuid.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » vr 26 jul 2019, 11:47

Met de opeenvolging van afritten en knooppunten op de zuidelijke A10 ligt een parallelstructuur wel voor de hand. Zeker als je kijkt naar plaatsen elders waar die minder logisch is maar toch is toegepast.

Met de gewenste capaciteit en kwaliteit gaat dat niet allemaal naast elkaar passen binnen de op dit tracé beschikbare ruimte. Ook ik kan me een bredere verkenning voorstellen, die verder gaat dan de nu gekozen oplossing ("een dok met het gewenste aantal rijstroken naast elkaar") en ook verder kijkt dan de probleemstelling tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer.

Niet dat het nu nog wat uitmaakt, maar ik vraag me soms af of er niet beter toch een netjes weggewerkte A6-A9 gebouwd had kunnen worden in plaats van op de Ring Zuid te moeten puzzelen met dure oplossingen om ruimte te bieden aan de ambities van Amsterdam en doorgaand verkeer dat daar eigenlijk niet had hoeven zijn.

Om dezelfde reden hebben ik en anderen in dit topic al eens gepleit voor een nieuw tracé voor doorgaand verkeer tussen de knooppunten Amstel en Badhoevedorp. Daarmee zou je ook de A10-West en de A4 De Nieuwe Meer-Badhoevedorp kunnen ontlasten. Op het huidige tracé van de Ring Zuid blijft dan voldoende ruimte over voor verkeer met een lokale bestemming of vertrekpunt. Oké, de gedachte van -bijvoorbeeld- een tunnel onder het Gijsbrecht van Aemstelpark is megalomaan, maar kent ook vele voordelen ten opzichte van een vergelijkbare tunnel onder de zuidas.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door sanderl » vr 26 jul 2019, 11:57

Alain schreef: vr 26 jul 2019, 11:17 Uitgaande van een ondergrondse ligging van beide rijbanen: wat zou een beter alternatief zijn? 2x5/2x6, zonder parbaan, met gelijkblijvende configuratie van de huidige knooppunten en op- en afritten? Zijn er nog verbeteringen denkbaar aan de configuratie van Nieuwe Meer, Amstel en de op- en afritten die soberder zijn dan wat nu wordt voorgesteld, en waarbij geen parbaan wordt gebruikt?
De huidige configuratie voor de afritten lijkt mij niet houdbaar. Het weven zorgt voor zeer veel hinder. 2x6 zie ik wel zitten, maar dan wel met een vlechtwerken Nieuwe Meer -> afrit VU en Amstel -> afrit RAI. 2x6 bovengronds moet toch ook wel passen? Gezien het feit dat het plan was om de tunnel naast de huidige rijbanen te bouwen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » vr 26 jul 2019, 19:30

Alain schreef: do 25 jul 2019, 7:06 Goh. Ik dacht op het Wegenforum eindelijk eens een inhoudelijke discussie over het Zuidasdok te vinden, met zoveel nieuwe berichten de laatste dagen.

Blijkt het de zoveelste regurgitatie van de Amstelveenlijndiscussie te zijn B(
De ondertunneling van de A 10 en het knippen van de Amstelveenlijn zijn voorbeelden waarbij een niet geheel optimale infrastructuur voor heel veel geld wordt vervangen door een nieuwe infrastructuur die voor vrijwel alle dagelijkse gebruikers een verslechtering betekent. Op het OV-forum zou ik schrijven dat het enige lichtpunt van de plannen op OV-gebied betekent dat de autobereikbaarheid ook onder druk komt te staan, en hier schrijf ik dus hetzelfde andersom: het enige voordeel van de Zuidasdokplannen voor de doelgroep hier betekent dat ook de OV-bereikbaarheid niet zal gaan verbeteren, er worden dus geen automobilisten de tram in gejaagd :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Vinny » vr 26 jul 2019, 19:36

Met de opeenvolging van afritten en knooppunten op de zuidelijke A10 ligt een parallelstructuur wel voor de hand. Zeker als je kijkt naar plaatsen elders waar die minder logisch is maar toch is toegepast.
Ik denk dat je uiteindelijk naar twee lagen toe moet, met ondergronds 2x3 rijstroken en bovengronds ook 2x3. De 'dwangpunten', de brug over de Schinkel en de Rozenoordbrug/knooppunt Amstel maken het zeker niet makkelijker. Als je het verkeer van en naar de zuidas wil optimaliseren dan moet je ook wat aan de op- en afritten doen, wat verder gaat dan een verkeerslichtje beter afstellen. Ik denk dat de hele verkeersafwikkeling terug naar de tekentafel moet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 13:34

Schelpenpaadje schreef: vr 26 jul 2019, 11:47Met de opeenvolging van afritten en knooppunten op de zuidelijke A10 ligt een parallelstructuur wel voor de hand. Zeker als je kijkt naar plaatsen elders waar die minder logisch is maar toch is toegepast.
Nou, nee.

Als je kijkt naar de grote problemen die het parallelbaanstelsel oplevert nabij de knooppunten, ligt het eerder voor de hand brede rijbanen te maken. We zijn er inmiddels achter dat parallelbaanstelsels fikse nadelen hebben, terwijl een recente studie naar weven bij weefvakken bewijst dat deze niet langer hoeven te zijn bij meer rijstroken. Neem daarbij de bewegwijzeringstechnische narigheid van parallelbanen en de inflexibiliteit bij incidenten die direct voor gigantische terugslag zorgen, en het is duidelijk dat juist op een locatie als de Zuidas een heroverweging zeker zou moeten opleveren dat een situatie zonder parallelbanen wenselijker is.

Denk aan een situatie met een 5-strooksbaan met een 2-strooks weefvak.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » za 27 jul 2019, 13:56

De keus voor een parallelstructuur sluit aan bij andere ringwegen die de adgdlopd5 jaren zijn aangepast. In een aantal gevallen is die keuze gefaald inderdaad. Her was meer een observatie dan een voorkeur.

In een ideale wereld trek je de parallelbanen door de knooppunten heen, a la Eindhoven. Hoe verder je ze laat doorlopen hoe kleiner de kans op een gridlockscenario. Wellicht zelfs tot/voorbij Watergraafsmeer, Holendrecht en Badhoevedorp.

Door een parbaan met autowegstatus en dito ontwerpstandaarden zou op de Zuidas zelf de mogelijkheid kunnen ontstaan voor een halfe aansluiting met de Beethovenstraat, waarmee je ook het OWN ontlast.

Waarschijnlijk zit zo'n integrale aanpak van een groter deel van de ring en aangrenzende wegen er niet in. Dan is het inderdaad beter te kiezen voor één brede rijbaan. Al moet ik nog zien hoe dit in te passen is op een manier die voldoet aan de stedenbouwkundige wensen van Amsterdam.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door sanderl » za 27 jul 2019, 14:59

Maar past 2x7 plus een derde perron redelijkerwijs boven de grond?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 15:54

Schelpenpaadje schreef: za 27 jul 2019, 13:56De keus voor een parallelstructuur sluit aan bij andere ringwegen die de afgelopen jaren zijn aangepast. In een aantal gevallen is die keuze gefaald inderdaad. Her was meer een observatie dan een voorkeur.
Het is inderdaad zo dat de afgelopen jaren veel parallelbaanstelsels zijn ontstaan. Alleen de aannames van scheiden lokaal en doorgaand kunnen doorgaans niet goed worden doorgevoerd, de hoofdrijbanen zijn veelal te smal waardoor oncomfortabel door inhalende vrachtwagens, en de parbanen lopen te snel vast wat enorme terugslag oplevert, en op de bewegwijzering is het onmogelijk om alle afritten bij de splitsing hoofd/parbaan te benoemen waardoor er regelmatig weggebruikers zijn die in de stress geraken of ronduit gevaarlijke capriolen uithalen (keren, door de tussenberm, etc.). Dat alles maakt dat bij een heroverweging van zo'n groot project ook opnieuw moet worden afgewogen of parallelbanen nog wel zo'n goede gedachte zijn.
Schelpenpaadje schreef: za 27 jul 2019, 13:56In een ideale wereld trek je de parallelbanen door de knooppunten heen, a la Eindhoven. Hoe verder je ze laat doorlopen hoe kleiner de kans op een gridlockscenario. Wellicht zelfs tot/voorbij Watergraafsmeer, Holendrecht en Badhoevedorp.
Dat maakt de knooppunten alleen maar nodeloos complex, en lost het probleem van de inflexibiliteit bij incidenten niet op. Ergens komt het samen, en als daar eenmaal de file ontstaat beperkt deze de capaciteit zodanig, dat de hele hoofdbaan niet meer goed gevuld kan worden, en dus ook ondermaats presteert. Je verschuift dus slechts het gridlock. En dan hebben we het er nog niet eens over het feit dat op zo'n ringweg als bij Amsterdam het verkeer dat vanuit de regio en een willekeurige stadsaansluiting wil veel groter is dan het verkeer dat doorgaand is.
Schelpenpaadje schreef: za 27 jul 2019, 13:56Door een parbaan met autowegstatus en dito ontwerpstandaarden zou op de Zuidas zelf de mogelijkheid kunnen ontstaan voor een halve aansluiting met de Beethovenstraat, waarmee je ook het OWN ontlast.
Dat kan ook met autosnelwegstatus. Zolang je het ding maar bovengronds bouwt als een soort upper-deck en niet in een tunnel wegstopt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 15:58

sanderl schreef: za 27 jul 2019, 14:59 Maar past 2x7 plus een derde perron redelijkerwijs boven de grond?
Als je het wegendek bovenop het spoordek legt, is er héél veel mogelijk. Je kunt dan ook hele brede perrons maken die de reizigersstromen goed aankunnen, met een overkapping waar direct de snelweg bovenop ligt.

Wat er vooral voor nodig is, is dat men de tunnelvisie (pun intended) loslaat

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door sanderl » za 27 jul 2019, 16:36

Rene, wordt jouw visie over parallelbanen ondertussen ook breder binnen RWS gedeeld?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » za 27 jul 2019, 16:49

Rene schreef: za 27 jul 2019, 15:58
sanderl schreef: za 27 jul 2019, 14:59 Maar past 2x7 plus een derde perron redelijkerwijs boven de grond?
Als je het wegendek bovenop het spoordek legt, is er héél veel mogelijk. Je kunt dan ook hele brede perrons maken die de reizigersstromen goed aankunnen, met een overkapping waar direct de snelweg bovenop ligt.
En in potentie ook extra sporen en perrons. Waarbij je eventueel lijn 51 een eindpunt in het station kunt geven voor een betere overstap op metro en trein.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Hajo » za 27 jul 2019, 17:49

Rene schreef: za 27 jul 2019, 15:58 (...) Als je het wegendek bovenop het spoordek legt, is er héél veel mogelijk. (...)
Je bedoelt een "elevated highway"? De weg op een lang viaduct leggen dus? Ik vrees dat de gemeente Amsterdam daar nooit en te nimmer mee akkoord gaat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 22:15

Schelpenpaadje schreef: za 27 jul 2019, 16:49 En in potentie ook extra sporen en perrons. Waarbij je eventueel lijn 51 een eindpunt in het station kunt geven voor een betere overstap op metro en trein.
Zelfs dat zou idd wel inpasbaar moeten zijn ja

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 22:18

sanderl schreef: za 27 jul 2019, 16:36 Rene, wordt jouw visie over parallelbanen ondertussen ook breder binnen RWS gedeeld?
Er wordt steeds vaker openlijk gediscussieerd over de vraag of parallelbanen wel dè oplossing zijn waarvoor ze lange tijd werden aangezien. Maar alle neuzen staan nog niet allemaal in dezelfde richting

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Rene » za 27 jul 2019, 22:21

Hajo schreef: za 27 jul 2019, 17:49Ik vrees dat de gemeente Amsterdam daar nooit en te nimmer mee akkoord gaat.
Als het wegens onbetaalbaar wordt afgeblazen staan ze helemaal met lege handen. Je moet niet vergeten dat het hoofddoel van Asd niet de infrastructuur is, maar de ruimtelijke ontwikkeling (kantoren), en die staat nu op het spel.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door T-hijs » za 27 jul 2019, 22:24

Rene schreef: za 27 jul 2019, 22:18
Er wordt steeds vaker openlijk gediscussieerd over de vraag of parallelbanen wel dè oplossing zijn waarvoor ze lange tijd werden aangezien. Maar alle neuzen staan nog niet allemaal in dezelfde richting
Kijk, voor en door dit soort inkijkjes is dit forum zo enorm interessant! Dat lees / zie / hoor je niet in de nieuwsmedia.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 jul 2019, 0:38

Rene schreef: za 27 jul 2019, 22:21
Hajo schreef: za 27 jul 2019, 17:49Ik vrees dat de gemeente Amsterdam daar nooit en te nimmer mee akkoord gaat.
Als het wegens onbetaalbaar wordt afgeblazen staan ze helemaal met lege handen. Je moet niet vergeten dat het hoofddoel van Asd niet de infrastructuur is, maar de ruimtelijke ontwikkeling (kantoren), en die staat nu op het spel.
Het is een heel ander soort oplossing dan waar het project nu vanuit gaat. Maar als een lang viaduct geoorloofd is bij de A5 Westrandweg, dan past zoiets met de juiste wil zeker in de stedelijke omgeving van de Zuidas. Je kunt een snelweg wel onder de grond stoppen met wat groen er bovenop, het blijft een gebied met een stadse uitstraling waar alles toch al de hoogte in gaat met voornamelijk harde materialen.

Geisterfahrer
dorpsstraat
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 16 dec 2016, 22:11

Re: [A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Bericht door Geisterfahrer » zo 28 jul 2019, 1:39

Rene schreef: za 27 jul 2019, 22:18 Er wordt steeds vaker openlijk gediscussieerd over de vraag of parallelbanen wel dè oplossing zijn waarvoor ze lange tijd werden aangezien. Maar alle neuzen staan nog niet allemaal in dezelfde richting
Discussie is goed. Als het nu maar niet doorslaat naar de andere kant. Dat in *sommige* situaties parallelstructuren niet de gehoopte oplossing bleken, betekent niet dat ze *overal* nutteloos zijn en we nu overal 2x6-asfaltvlaktes gaan aanleggen.

Zo’n 2x6-asfaltvlakte heeft ook nadelen. Vooral bij samenvoegingen als vrachtwagens en ander langzaam verkeer 3 stroken naar rechts moet opschuiven en bij een splitsing weer 3 stroken naar links. Wat vooral onwenselijk is, is dat na een samenvoeging langzaam verkeer in het midden van de asfaltvlakte uitkomt en dan zowel links als rechts wordt ingehaald. Om nog maar te zwijgen over langzame rijders die permanent in het midden rijden en stuntpiloten die diagonaal over de weg zigzaggen. Op de A10 met zoveel afritten en knooppunten dicht op elkaar lijkt een parallelbaan mij praktischer en veiliger.

Almere heeft toch een vrij geslaagde parallelstructuur gekregen. Rijdt nu heerlijk door zonder al die turbulente Almeerders op de hoofdrijbaan. Lijkt me ook wel wat voor de A10-Zuid, een 2x3 hoofdrijbaan en een aparte 2x3 yuppenbaan voor de Zuidas, De Pijp en Buitenveldert etc..

Plaats reactie