Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 03 apr 2006, 22:58

Wanneer er voor een signaalgroep slechts één lantaarn is, dan moet buiten de bebouwde kom het rode licht verplicht uit twee lampen bestaan. Dan kan er eentje gewoon stuk gaan zonder dat dit ernstige gevolgen heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 03 apr 2006, 23:01

Ja dat zou best kunnen.
Maar in het geval van Spijkenisse gaat het om twee lantaarns, én is het binnen de bebouwde kom. Onze beste Ruud vertelde dit mij trouwens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 03 apr 2006, 23:03

ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt met "als het linkerbeeld uitvalt"
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 03 apr 2006, 23:12

Gewoon, als die lichten voor rechtdoor uitvallen (de linker van de twee rechtdoorgaande), kapot zijn, kaduuk, het niet doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 04 apr 2006, 0:05

M.a.w. je bedoelt dus dat de gecombineerde rechtdoor/rechtsafpijl niet rechtsgeldig is?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 04 apr 2006, 8:52

Seat Ibiza schreef:M.a.w. je bedoelt dus dat de gecombineerde rechtdoor/rechtsafpijl niet rechtsgeldig is?
Klopt, dat vertelde de docent mij sowieso
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 apr 2006, 17:20

Overigens was het bij deze VRI heeeeel verleidelijk om uit te stappen en de lamp te slopen :mrgreen:

Afbeelding
(Maassluis, veerboot naar Rozenburg)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 04 apr 2006, 17:34

:D
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 04 apr 2006, 18:14

Ik heb net een nieuwe lamp nodig dus ik denk dat ik hem daar maar ga halen. :P ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Omhoogwijzende verkeerslichten in Utrecht?

Bericht door VTB » vr 28 apr 2006, 16:19

Woensdag, toen ik in lijn 12s van De Uithof naar Utrecht CS zat, viel me iets op aan de verkeerslichten op de kruising Venus-laan - Albatrosstraat (zoals aangegeven op het onderstaande kaartje). De lichten voor rechtdoor waren, i.t.t. wat normaliter gebruikelijk is, geen dichte "bollen", maar omhoogwijzende pijlen. Dezelfde lichten worden gebruikt bij de afslaande richtingen, maar in dit geval dus voor het doorgaande verkeer. Is iemand anders dit ook al eens opgevallen (Utrechter ReisThijs bijv.)? En komt een dergelijke situatie ook op andere plaatsen voor?

Afbeelding
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 28 apr 2006, 16:24

Dat is heel normaal, en het is vanwege een verschil in betekenis van bollen versus pijlen. Een bol kan ook voor links- of rechtsaf worden gebruikt.

Bij een groene pijl zou in principe geen ander verkeer groen licht moeten hebben dat jou zou kunnen hinderen. Bij een bol heb je die garantie niet.

Helaas zijn er ook situaties waarin een pijl wordt gebruikt terwijl het eigenlijk een bol had moeten zijn, maar waarbij een pijl nu eenmaal duidelijker is in betekenis omdat er meerdere richtingen zijn.

Een systeem met onderbordjes was wellicht beter geweest.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 28 apr 2006, 17:00

Omhoogwijzende pijlen zijn inderdaad zeer gebruikelijk. Net als schuine pijlen (hoewel iets minder frequent). Het zeldzaamst zijn natuurlijk de lichten met pijlen in 2 richtingen zoals in Spijkenisse (zie dit topic voor diverse foto's)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 apr 2006, 17:33

Heel vaak worden omhoogwijzende pijlen toegepast bij een verbod voor links- of rechtsafslaan.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 28 apr 2006, 18:05

@VTB: Dat moet dan sinds kort veranderd zijn. Het zijn altijd bollen geweest.
De autogordel: een band voor het leven.

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 28 apr 2006, 19:10

Ja, daarom viel het me pas ook deze week op. ;)

@SI: Dat is in het genoemde geval niet aan de orde.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 28 apr 2006, 19:41

Dat dacht ik al...
Toch vind ik die pijlen rechtdoor geen slechte zaak. Ik zie regelmatig in Maastricht (met name Belgische weggebruikers) door rood rijden, omdat ze gefocust zijn op het verkeerde licht: ze kijken naar de er naast hangende bol i.p.v. de pijl naar links.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Nieuw beeld voor VRI in Spijkenisse

Bericht door Mikhail » vr 28 apr 2006, 19:42

Mark schreef:Afbeelding
Compleet normaal voor verkeerslichten in België ;)

Edit SI: overbodige delen post verwijderd
In NL is het niet normaal, anders zou dit topic hier niet staan ;)


Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 28 apr 2006, 19:44

Compleet normaal voor verkeerslichten in België in nl weet ik het niet
compleet illegaal voor nl!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 28 apr 2006, 20:10

In Luik/Liége zag ik de volgende constructie en volgens mij heb ik dit ook in Antwerpen gezien.

Afbeelding

Toen ik voor de stopstreep stil stond en op de kaart zat te kijken, ging de groene pijl aan (in combinatie dus met de rode bol). Ik had dat niet in de gaten en achter mij werd even later hevig op de claxon gedrukt.
De autogordel: een band voor het leven.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 28 apr 2006, 20:17

Normaal fenomeen hier, ik kijk er niet van op, maar over mn schouder, want ik ga snel rechtsaf.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Stefanuzz » vr 28 apr 2006, 21:00

Chris schreef:zo'n verkeerslicht heb je ook in Zwolle, als je vanaf Berkum de N35 opwilt richting Raalte. (boerendanserdijk heet dat volgens mij).
Ring Zwolle vlak voor de A28 (Afrit Zuid) komend vanaf Noord toch ook?

Afbeelding

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 28 apr 2006, 21:36

Die verkeerslichten met 4 lampen onder elkaar zijn erg verwarrend, ookal spreken de pijlen voor zich.

Ik ben niet kleurenblind, maar me alleen maar orienteren op de kleur blijft lastig. En dat is algemeen bekend - het is niet voor niets dat de belangrijkste verkeersborden behalve kleuren en symbolen ook herkenbare vormen hebben.

In Dordrecht hebben ze nu ook zo'n verkeerslicht gemaakt. De onderste lamp knippert een oranje pijl naar links, de andere drie zijn normaal, en voor rechtdoor. Dat is al wat minder erg dan die Belgische ramplichten, gelukkig.

In Nederland is het gebruikelijk om extra lampen naast de rest te hangen, zodat je er nooit meer dan 3 boven elkaar hebt. En ik ben blij met die gewoonte!

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 28 apr 2006, 21:40

Ik vind die dubbele pijl lelijk en onduidelijk. Een verkeerslicht is veel te klein om zoveel detail op weer te geven.

Hier hadden een enkele bol of een dubbel verkeerslicht moeten staan, naast elkaar. En of de linker van het dubbele licht dan een bol of een pijl omhoog moet zijn -- geen idee, want de situatie van de foto is heel onduidelijk: er staan zowel een bol als een pijl omhoog voor dezelfde richting, terwijl er een verschil in betekenis tussen die twee dingen is. Eeen bol kan altijd, maar een pijl is een specifieke belofte. Als je die belofte doet met een pijl, is het gemeen om mensen met een bol aan het twijfelen te brengen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 28 apr 2006, 21:53

Ik vind het ook maar een vaag ding, ondanks dat de bedoeling ervan wel logisch lijkt te zijn. Ik probeer me de situatie eigenlijk eens voor te stellen. Ik neem aan dat er één opstelstrook is voor rechtdoor en rechtsaf. Ik kan me wel voorstellen dat dit soms frustrerend kan zijn als je zelf rechtsaf wil, maar voor je een of meerdere auto's staan die dat niet willen en dus moeten wachten. Zou dat niet tot gevaarlijke inhaalacties kunnen leiden? In Nederland ken ik een dergelijke situatie niet. Daar moet je dan maar gewoon wachten als je rechtsaf wil bij een gecombineerde opstelstrook voor rechtdoor en rechtsaf. Wel is er op soms een apart groen licht voor fietsers die rechtsaf willen (dat permanent aan staat).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 28 apr 2006, 22:11

Jeroen schreef:Wel is er op soms een apart groen licht voor fietsers die rechtsaf willen (dat permanent aan staat).
Hm, ik ken wel blauwe lichten met de tekst "rechtsaf voor (brom)fietsers vrij", dat brandt wanneer groen niet brandt. Een permanent groen licht ken ik niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 28 apr 2006, 22:21

Juerd schreef:Hm, ik ken wel blauwe lichten met de tekst "rechtsaf voor (brom)fietsers vrij",
Tsja, de betekenis is principe hetzelfde. Het groene licht is misschien iets duidelijk, maar zo'n bord vreet natuurlijk geen energie. :)

Overigens ken ik nog zo'n situatie maar dan voor rechtdoor, op de Houtmarkt in Breda (midden in het centrum). Het doel daarvan is echter wel compleet anders, het staat namelijk langs een normaal verkeerslicht dat slechts bedoelt is om aan te geven dat fietsers altijd langs het paaltje ('bussluis') kunnen fietsen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 29 apr 2006, 0:22

@Jeroen: je gooit nu volgens mij een aantal dingen door elkaar. Er zijn dus 4 manieren om een fietser aan te geven dat hij rechtsaf mag:
1. Een vrijliggend fietspad dat 'm langs de VRI leidt
2. Een blauw bord met de tekst "rechtsaf voor fietsers vrij"
3. Een blauwe lantaarn aan de VRI met dezelfde tekst als bij 2. Alleen als deze brandt mag de fietser doorrijden.
4. Een groen licht (al dan niet met pijl)

Er is wel verschil tussen situatie 2 / 3 of 4: bij de laatste kan de fietser er van uitgaan dat hij conflictvrij kan doorrijden (uitgezonderd groen licht zonder pijl; dan kunnen er eventueel nog voetgangers zijn die voorrang hebben omdat zij rechtdoor gaan op dezelfde weg). Bij 2 en 3 moet de fietser er rekening meehouden dat hij voorrang moet verlenen aan andere verkeersstromen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » za 29 apr 2006, 2:33

Juerd schreef:Die verkeerslichten met 4 lampen onder elkaar zijn erg verwarrend, ookal spreken de pijlen voor zich. (...) In Dordrecht hebben ze nu ook zo'n verkeerslicht gemaakt. De onderste lamp knippert een oranje pijl naar links, de andere drie zijn normaal, en voor rechtdoor.
Paal zoals 'ie er staat: ............... En zoals 'ie had moeten zijn:
Afbeelding Afbeelding
Links van de groene lamp, omdat de oranje pijl alleen knippert als de groene bol brandt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 29 apr 2006, 18:26

Foto van vanmorgen, gemaakt in Antwerpen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 29 apr 2006, 18:42

Frits schreef:In Luik/Liége zag ik de volgende constructie en volgens mij heb ik dit ook in Antwerpen gezien.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp/vri.gif

Edit Palance: plaatje in afbeedling omgezet

Toen ik voor de stopstreep stil stond en op de kaart zat te kijken, ging de groene pijl aan (in combinatie dus met de rode bol). Ik had dat niet in de gaten en achter mij werd even later hevig op de claxon gedrukt.
Weetje welke gek zijn? Die met 5 lichten onder elkaar!!
Rood
Oranje
Groen voor iedereen
Groen links
Groen rechts

GEK!

Plaats reactie