Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Yep123
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: di 01 jul 2014, 14:52

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Yep123 » vr 14 jun 2019, 11:24

Hallo

Maandagochtend 15 juli vertrek ik vanuit Bad Bellingen naar Cannero aan het Lago Maggiore.

Om ongeveer 10.00/10.30 verwacht ik bij de Gotthard tunnel te. Kan ik dan nog grote file's verwachten voor de tunnel?
Andere optie is om over de Simplon te gaan via Montreux, maar dat is een stukje om.
Ik wil wel graag voor 15.00 op de camping zijn.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » vr 14 jun 2019, 11:45

Yep123 schreef: vr 14 jun 2019, 11:24 Hallo

Maandagochtend 15 juli vertrek ik vanuit Bad Bellingen naar Cannero aan het Lago Maggiore.

Om ongeveer 10.00/10.30 verwacht ik bij de Gotthard tunnel te. Kan ik dan nog grote file's verwachten voor de tunnel?
Andere optie is om over de Simplon te gaan via Montreux, maar dat is een stukje om.
Ik wil wel graag voor 15.00 op de camping zijn.
Zaterdag is in Italië altijd de grote wisseldag. Ik verwacht dat het mee zal vallen dan. Op de site van TCS staat ook een weekprognose.
Persoonlijk rij ik niet meer om.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » vr 14 jun 2019, 11:48

De vertragingen voor de Gotthard moeten wel heel fors oplopen wil je tijdwinst halen met omrijden via Montreux (of eventueel Kandersteg met de treintunnel). Verwacht niet dat het op dat tijdstip filevrij is, dus ik zou even die dag de verkeersinformatie goed in de gaten houden, maar extreme vertragingen (>2 uur) zijn niet echt te verwachten. Voor de variatie is via Montreux/Simplon overigens wel een mooie route.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 jun 2019, 12:03

^^ Dit.

Wanneer je om 10.30 bij de Gotthard aankomt moet het wel heel raar lopen om later dan 15.00 aan te komen.

Als je de tijd hebt kan dat ook een argument zijn om een stukje om te rijden via een route die rustiger en erg mooi is, ook als dat geen tijdwinst oplevert. 10.00 à 10.30 aankomen bij Göschenen betekent dat je zo rond 7.30 à 8.00 van plan bent te vertrekken uit Bad Bellingen. Bern-Montreux-Simplon is dan qua tijd zeker een optie.

In plaats van de Gotthardtunnel kun je ook de Gothardpas nemen. Deze is goed te berijden, ook met weinig ervaring met rijden in de bergen. Bij een file van 1 à 2 uur voor de tunnel is de pas doorgaans sneller. Afhankelijk van de lengte van de file voor de tunnel ga je wat eerder van de snelweg af. Aangekomen op de pashoogte kun je meteen doorrijden naar beneden (deze weg is beter uitgebouwd dan de noordkant), of een stop maken voor een kleine picknick aan het meertje of een kop koffie of lunch bij het restaurant.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jun 2019, 13:56

Als het geen chaosdag bij de Gotthard is, en dat is een maandagochtend niet, dan is de bergpas over de Gotthard inderdaad het beste alternatief voor de tunnel. De omweg via Montreux en Simplon bedraagd ca. 140 km (!) en is niet volledig snelweg. Daarvoor kan je inderdaad een hele poos voor de tunnelingang in de file staan of anders gewoon de bergpas over de Gotthard nemen. :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019, 14:29

Aan de andere kant, rij je liever 2 uur of sta je liever 2 uur voor de Gotthardtunnel te koekeloeren, ook al is de totale reistijd hetzelfde?

2 uur lang stop and go bergopwaarts is ook een aanslag op je auto... met een handgeschakelde auto helemaal met de koppeling....

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » vr 14 jun 2019, 17:00

En ook een aanslag op je linkerbeen :)<>: Gotthardpas is leuk om te rijden voor de afwisseling en het smalste stukje zit vanuit het noorden gelijk in het begin. Ben je op de hoogvlakte van Andermatt dan ben je zo boven. Zuidkant is helemaal een eitje. Je kunt in de 3e of 4e versnelling afzakken en wie weet haal je de 90 wel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 17:25

Ik heb zelf geen ervaring met de keuze pas of tunnel, maar het lijkt me nog niet zo makkelijk om in te schatten hoezeer de pas een grote stop-and-go zal zijn. Bij een uur of meer vertraging zul je bepaald niet de enige zijn, en hoe meer de vertraging oploopt, des te meer mensen zullen de pasroute proberen. Ik schat zo in dat de sweetspot ligt op een klein uur wachttijd. Wordt het veel korter, dan win je niets over de pas (maar kun je voor je lol, om niet in de file te hoeven staan, nog kiezen voor de pas). Wordt het veel langer, dan is het aanschuiven, gok ik zo.

Iemand met meer zicht op deze afweging?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019, 17:33

Volgens mij sluiten ze ook wel eens de laatste afritten af, dus als je het fuik in rijdt, je er niet meer af kan? Ik ken geen verhalen over grote vertragingen op de pasroute.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 18:19

Specifieke vertragingen lees je nooit, wel dat de H2 rond Wassen en Göschenen überbelastet is. En je hebt geen klassieke file nodig om nooit in een prettige doorrijd-mode te komen.

Afritten sluiten ze geloof ik nooit af (opritten wel). Maar afritten Göschenen en Airolo bereik je bij grotere vertragingen niet zonder eerst zelf in de file aan te sluiten. Dan schiet je route zijn doel voorbij. Zelfs voor de voorafgaande afritten kun je op drukkere dagen al lang stil komen te staan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jun 2019, 19:11

Chris schreef: vr 14 jun 2019, 14:29 Aan de andere kant, rij je liever 2 uur of sta je liever 2 uur voor de Gotthardtunnel te koekeloeren, ook al is de totale reistijd hetzelfde?
Mee eens, in dat geval gewoon de bergpas nemen en bij grotere vertragingen bij Amsteg of Erstfeld de snelweg af, afhankelijk waar de file begint. Die afritten sluiten ze nooit af en vervolgens over de H2 naar de Gotthard. Omrijden via Montreux en Simplon is, zeker op een maandag, gewoon onnodig heel veel kilometers extra afleggen. Als je een mooie route door de Alpen wilt, zou je nog beter voor Brünig-Grimsel-Simplon (of Nufenen) kunnen kiezen i.p.v. de enorme omweg via Montreux en Simplon.
Chris schreef: vr 14 jun 2019, 14:29 2 uur lang stop and go bergopwaarts is ook een aanslag op je auto... met een handgeschakelde auto helemaal met de koppeling....
Dat is op de bergpas eigenlijk vrijwel nooit een probleem. Het is wat dat betreft überhaupt niet te vergelijken met de Fernpass. Het enige wat voor opstoppingen kan zorgen is de passage door de Schöllenenschlucht (Göschenen - Andermatt) en bij lange files op de A2 eventueel de passage langs Wassen. Eenmaal Andermatt voorbij, waar je ook het verkeer naar de Oberalp en Furka kwijt bent, kan je altijd aardig doorrijden. Op de drukke dagen weliswaar niet zo vlotjes, maar je staat er niet meer in de file, zeker niet op een maandag.

Andersom (in noordelijke richting) is de bergpas zelf ook geen probleem. Bij Andermatt kom je wat in de file door de Schöllenenschlucht, maar dat is geen groot issue.
Pino schreef: vr 14 jun 2019, 18:19 Afritten sluiten ze geloof ik nooit af (opritten wel).
Hmm... kan me wel vaag herinneren dat ze bij Wassen ook de afrit wel eens afsluiten. Göschenen daarentegen niet, maar dan heb je ook al bijna de hele file gehad. Kan me echter niet voorstellen dat ze op maandagen afritten afsluiten. Als het gebeurd, dan vrijdag/zaterdag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 jun 2019, 9:26

Op de pas rijdt het meestal wel aardig door. Op de punten die SnarfFlevoland noemt kan het even wat langzamer gaan of even stilstaan, maar dat is nooit erg lang. Eigenlijk het vervelendste dat kan gebeuren is om achter een postkoets (toeristen kunnen ook met paard en wagen naar de pashoogte) terecht te komen. Daarachter vormt zich vaak een langzaam rijdend treintje en door het tegenverkeer en de haarspeldbochten kom je hier niet altijd even snel voorbij. Maar ook dit is te overzien en is nog altijd beter dan een uur of langer stop en go in de file op de snelweg.

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » za 29 jun 2019, 11:17

Wat is nu de handigste infobron voor « huidige wachttijden » (of verliestijd) in beide richtingen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 11:33


poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » za 29 jun 2019, 14:18

^^ dank je, ik ga het bekijken!

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » za 06 jul 2019, 11:19

Die TCS-website, zijn dat echt uitsluitend twitterberichten die ze sturen, enkele keren per dag, en twee nietszeggende webcams, of mis ik iets?

Is de reisinfo die je in Zwitserland krijgt bij splitsingen na Basel (bv raad om via Chur te rijden ipv Gotthardtunnel) betrouwbaar, of gaan ze al snel Chur aangeven ook al is de wachttijd bij Gotthard nog niet zodanig lang?
Mijn ervaring leert dat ik in omgeving Zürich toch ook al heel wat tijd verloren ben...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 06 jul 2019, 11:29

Er is ook een pagina met live verkeersinfo: https://www.tcs.ch/de/tools/verkehrsinf ... e-lage.php

De Twitterberichten zijn wel handig hoor, maar deze worden alleen verstuurd als er wat aan de hand is. Op rustige dagen zijn het dus inderdaad maar een paar berichten per dag, op drukke dagen wel een paar keer per uur.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » za 06 jul 2019, 11:49

poller1 schreef: za 06 jul 2019, 11:19 Die TCS-website, zijn dat echt uitsluitend twitterberichten die ze sturen, enkele keren per dag, en twee nietszeggende webcams, of mis ik iets?

Is de reisinfo die je in Zwitserland krijgt bij splitsingen na Basel (bv raad om via Chur te rijden ipv Gotthardtunnel) betrouwbaar, of gaan ze al snel Chur aangeven ook al is de wachttijd bij Gotthard nog niet zodanig lang?
Mijn ervaring leert dat ik in omgeving Zürich toch ook al heel wat tijd verloren ben...
Naar mijn mening adviseren ze al snel de Bernardino-route waardoor het daar ook gaat vastlopen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 10:36

^^
Tijdens drukke reisdagen kan je de San Bernardino echt compleet vergeten. Daar staat het dan niet centraal op één punt vast, maar op meerdere punten, beginnend op de A3 langs de Zürichersee met als toppunt de A13 bij Reichenau of omgekeerd (richting noorden) een flinke file voor Mesocco. Een beter alternatief is de A2 bijtijds verlaten en dan via de Gotthardpass rijden, of (als dat niet te ver van je route afwijkt) via de Gd-St-Bernard of Simplon.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » do 25 jul 2019, 12:20

Verslagje terugrit via Gotthard.

Om de grootste drukte op zaterdag 20 juli te vermijden, extra nacht in Genua gebleven.
RCS-website regelmatig in de gaten gehouden, en tussenstop gehouden in Como-Nord (Bennet-supermarkt :lol: ).

RCS gaf steeds wachttijden tot 1u30 aan (pakweg tussen 13 en 15u, vervolgens licht dalend).

Rond 17u30 nog steeds rond 1u wachttijd, maar duidelijk dalende trend.
Chiasso binnengereden via de stad (dus niet aangeschoven aan snelwegovergang), tamelijk voordelig kunnen tanken, en aan Gotthard nog geen 10 minuten moeten aanschuiven (wat wel erg weinig was, aangezien het zo'n 2u eerder nog dik een uur wachttijd was...).

OF: begrijp ik die RCS-berichten niet goed? :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 25 jul 2019, 12:34

^^ Je hebt de TCS-feed gevolgd, denk ik (niet RCS)? Het wordt me niet helemaal duidelijk wat je nu precies gezien hebt op welke tijdstippen, maar van een uur wachttijd naar tien minuten kan zo aan het einde van de dag inderdaad best snel gaan. Net zoals het 'aan de voorkant' best snel kan oplopen - dat er in twee uur even acht kilometer bij komt (= twee uur vertraging).

Volgens mij hangt het deels samen met het feit dat de A2 helemaal niet zo'n drukke snelweg is. Het is alleen de beperkte capaciteit van de tunnel die zorgt voor de ellende. Dus wanneer de aanvoer gedurende twee uur ruim hoger is dan de capaciteit, loopt de file heel snel op; wanneer de aanvoer gedurende twee uur ruim lager is dan de capaciteit, lost de file heel snel op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » do 25 jul 2019, 13:27

^^
Inderdaad, de A2 is eigenlijk een tamelijk rustige snelweg. Geen vergelijk met de Brenner of Tauern Autobahn. Het is ongeveer net zo druk/leeg als de A9 door Wallis.

Het wegbeeld geeft zelfs op de drukke reisdagen geen overvol beeld op het stuk ten zuid-oosten van Luzern, pakweg na de afsplitsing van de A8 richting Interlaken. Ik reed afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag op dat stuk A2 rond het Vierwoudstrekenmeer en je kon gewoon lekker doorrijden. De ellende is echt puur een zaak van de Gotthardtunnel en z'n beperkende factor. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs het feit dat het alleen een enkelbaanse tunnel is, alleen niet voor al die ellende zorgt, maar vooral de extra strenge doseringsinstallatie. M'n favoriete voorbeeld: De Gleinalmtunnel in Oostenrijk verwerkt aanzienlijk meer verkeer en veroorzaakt nauwelijks vertragingen. OK, het verkeer door de Gleinalm is ook wat beter verspreid over de dagen, maar alsnog...

Alleen tijdens de beruchte weekenden in het voorjaar is het echt stampvol op de snelwegen in Zwitserland. Dan is er op de A1, A2, A3, A9 en A13 geen doorkomen meer aan. De zomer is eigenlijk vrij "harmlos"...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jul 2019, 13:44

Dat de capaciteit van knelpunten als de Gotthardtunnel niet kan/mag worden uitgebreid is een direct gevolg van de Alpen-Initiative uit 1994.

De Wegenwiki meldt dat per richting een limiet van 1.000 "PW-eenheden" (vertaald naar correct Nederlands zal hier gewoon 'voertuigen' worden bedoeld), waarbij vrachtwagens voor drie eenheden tellen.

De website van ASTRA verwijst echter voor deze harde limiet naar de tunnelbrand in 2001.

Klopt het dat de dosering bij de tunnel niet zozeer een gevolg is van het Alpen-Initiative-referendum uit 1994, maar meer een veiligheidsmaatregel die jaren later is ingevoerd naar aanleiding van branden in de Gotthardtunnel, de Mont Blanctunnel en andere incidenten in tunnels met tegenverkeer?

Dat zou betekenen dat de dosering in de toekomst kan komen te vervallen - of in elk geval kan worden verruimd. Na de geplande bouw van een extra tunnelbuis, renovatie van de bestaande tunnel en uiteindelijk de invoering van een 1+1-situatie, vervalt immers de huidige gevaarzetting van één tunnelbuis met tegenverkeer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 25 jul 2019, 13:47

Doseert men op de Gotthard dan strenger dan pak 'm beet de Mont Blanc? Waar op de Gotthard de vuistregel geldt "4 km = 1 uur" geldt op de Mont Blanc namelijk de vuistregel "2 km = 1 uur". Nu gaat het doseren op de Mont Blanc natuurlijk totaal anders, want je gaat een tolstation op, met op drukke dagen vijf hokjes in gebruik, vanaf waar je dan de tunnel wordt in-gedoseerd (in de praktijk makkelijk 30 seconden wachten op groen licht na het afrekenen). Hierdoor lopen de laatste paarhonderd meter voor de tunnel heel anders -je hebt hem al in zicht, maar het wachten valt zwaar tegen. In de Mont Blanctunnel ligt de maximumsnelheid natuurlijk ook nog eens tien kilometer per uur lager, wat ergens ook de capaciteit moet beperken...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » do 25 jul 2019, 13:56

^^ Interessante vraag. Volgens die vergelijking zou juist bij de Mont Blanctunnel strenger worden gedoseerd. Hoe zit het met de intensiteiten in beide tunnels en de toeleidende wegen? Wanneer je meerekent dat de files bij de Gotthard grotendeels uit twee rijstroken bestaan, moet het verschil nog groter zijn dan uit deze vuistregels blijkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 25 jul 2019, 15:24

De toeleidende wegen zijn totaal anders. De A2 richting Gotthard heeft twee rijstroken, en moet dan naar één waar je de tunnel ingaat. De laatste kilometers voor de Mont Blanc op de N205 zijn enkelstrooks, met een paar kortere stukjes 2+1. Totdat je zo'n 200 meter van het tolstation bent, want dan gaat het (bij grote drukte) ineens naar vijf stroken, die na het tolstation dan weer naar één moeten. Wat ze regelen met de slagbomen nadat je hebt betaald.

Wat dat laatste ook precies voor de capaciteit van de toeleidende weg doet: ik weet wel dat ik er, op een dag met een uur wachttijd, nog twintig minuten over deed om in de tunnel te komen na het moment dat ik mijn hotel in Aosta belde "we gaan nu elk moment de tunnel in".

poller1
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:22

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 » vr 26 jul 2019, 7:43

Ja, uiteraard TCS, niet RCS :surrender:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 26 jul 2019, 10:28

Schelpenpaadje schreef: do 25 jul 2019, 13:44 Dat de capaciteit van knelpunten als de Gotthardtunnel niet kan/mag worden uitgebreid is een direct gevolg van de Alpen-Initiative uit 1994.
Dat is capaciteit als het gaat om de uitbreiding naar 2x2, maar die 1.000 eenheden limiet per uur is pas van 2001 wat je zelf ook al aangaf. Nu doen de Zwitsers zo'n beetje zo alsof die 1.000 eenheden per uur niet meer opgerekt mogen worden vanwege de Alpen-Initiative... :roll:

Die hele Blockabfertigung heeft vaak alleen aan het begin van de tunnel echt zin, verderop rij je toch weer in een ketting achter elkaar aan. Is de Gleinalmtunnel dan zoveel gevaarlijker? Ja, daar is ook in 2001 een ernstig ongeluk gebeurd, maar men heeft nog niet een extra laag limiet ingesteld. Daarom is daar ook nauwelijks congestie. M.i. heeft een Blockabfertigung pas dan zin als er anders in de tunnel file zou staan. Dat is voor de Gotthardtunnel tijdens topdrukte natuurlijk ook het geval, maar lang niet zovaak als nu de verkeerslichten aan staan.

Heb erg de indruk dat die verkeerslichten voor de Gotthard ook tot een soort van ontmoedigingsbeleid behoren. Ik heb daar zelfs eens 30 sec rood gehad als er niks aan verkeer gaande was. Waarvoor?! Kan een storing geweest zijn, maar zeker niet omdat het limiet al behaald was. Dat de fileinformatie in geval van congestie al te korte wachttijden aangegeven is ook al zo'n ding...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 10:33

Je ziet op de webcam aan het zuidportaal ook een langer stuk van de weg tussen de dosering en het inrijden van de tunnel. Vaak zie je een enorme wachtrij voor het licht en geen enkel voertuig op dat stuk na de dosering, oftewel er wordt maar heel weinig verkeer doorgelaten.

De wachttijd zou vermoedelijk een stuk korter kunnen zijn als de dosering wat wordt bijgesteld. 1000 PW-eenheden is maar ongeveer de helft van de werkelijke capaciteit van 1 rijstrook.

Wat mij wel opvalt is dat de wachttijd deze zomer minder extreem is dan een jaar of 3-5 geleden. Toen had je regelmatig al 20 kilometer wachtrij en 4 of 5 uur wachttijd aan het noordportaal, deze zomer heb ik het eigenlijk nog niet langer dan 2-2,5 uur gezien. Niet alleen is de aangegeven wachttijd korter, ook op Google Maps is te zien dat de wachtrijen korter zijn en niet helemaal tot Altdorf terugslaan zoals vroeger.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 26 jul 2019, 12:43

^^ Zeker ook mijn indruk. Maar er staat wel van vrijdag tot maandag een 10-13 km file. De oude zaterdag-files tot Altdorf zijn uitgesmeerd.

Plaats reactie