Gevraagd minder bekende tips Toscane

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door martwout2 » za 27 jul 2019, 15:54

Beste leden, ik ga eind augustus 2 weken (laatste week augustus, 1e week september) naar Toscane. We verblijven in Casole d'Elsa. De bekende te bezoeken plekken heb ik al gevonden (wordt de 1e keer; in 2008 alleen via een vliegbus-excursie Florence, Siena en Montepulciano gezien) maar ik ben op zoek naar de minder bekende plekken die je gezien moet hebben. Het mag een plaatsje zijn, een gebouw (kasteel, villa, tuin,etc) of museum. En ook leuke landschappelijke route's zijn welkom.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door harry » za 27 jul 2019, 20:27

Toscane heeft vele leuke stadjes. Wij vonden o.a.:

Arezzo
Afbeelding

Lucca
Afbeelding

Montefollonico (klein)
Afbeelding

Populonia (klein)
Afbeelding

San Miniano (klein)
Afbeelding

De meeste kleine stadjes zijn leuk voor een tussenstop, maar niet meer dan dat.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door Pino » za 27 jul 2019, 21:08

Lucca en San Gimignano komen direct in me op, maar dat zijn dan wel redelijk bekende adressen die je vast al had gezien. In algemene zin zijn er veel leuke dorpjes, maar daar hoef je zoals Harry zegt niet heel veel tijd voor te reserveren. Als je de Chianti-streek wilt ontdekken, neem dan niet de superstrada, maar pak een secundaire weg door de heuvels, bijvoorbeeld SR222. Verder oostelijk vond ik Sansepolcro wel grappig.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door Willem » zo 28 jul 2019, 8:47

Anders kun je, iets verder weg, naar het Trasimeense meer. Met een veerboot kun je de eilandjes in het meer bezoeken.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door martwout2 » zo 28 jul 2019, 9:15

Bedankt allen zover. Dat laatste meer ligt mooi op de route naar Assissi (staat op de planning om te bezoeken). Daar ben ik met de bus langsgereden (draaiden ze muziek van de Godfather vandaar dat het nog zo in mijn geheugen staat).
Lucca en San Gimignano komen direct in me op, maar dat zijn dan wel redelijk bekende adressen die je vast al had gezien.
Nee, daar is de bus toen niet geweest. Het was een reis vanaf Venetië tot Napels en alleen Florence, Siena, Montepulciano en Assissi werden aangedaan. Daarna gingen we door naar Rome. Dus alles wat links van die lijn ligt, is voor mij ook nieuw.
maar pak een secundaire weg door de heuvels, bijvoorbeeld SR222
Ik heb even op Streetview een paar stukjes gezien maar ziet er mooi uit qua landschap. Het doet me soms denken aan wegen in de Var waar we na Toscane nog heengaan. Van die wegen langs o.a. wijngaarden. Altijd mooi om te zien. En dit is precies zo'n landschappelijke weg. Afwisseling met leuke uitzichten. Ik heb de tips tot zover al uitgeprint.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door waldo79 » zo 28 jul 2019, 10:20

Willem schreef: zo 28 jul 2019, 8:47 Anders kun je, iets verder weg, naar het Trasimeense meer. Met een veerboot kun je de eilandjes in het meer bezoeken.
En als we dan toch in die hoek zitten: Citta di Castello en Gubbio lijken me de moeite waard om te bezoeken. Verder is de hoofdstad van Umbrië, Perugia, een aangename stad met roltrappen die deels als openbaar vervoer dienen.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door martwout2 » zo 28 jul 2019, 11:50

waldo79 schreef: zo 28 jul 2019, 10:20
Willem schreef: zo 28 jul 2019, 8:47 Anders kun je, iets verder weg, naar het Trasimeense meer. Met een veerboot kun je de eilandjes in het meer bezoeken.
En als we dan toch in die hoek zitten: Citta di Castello en Gubbio lijken me de moeite waard om te bezoeken. Verder is de hoofdstad van Umbrië, Perugia, een aangename stad met roltrappen die deels als openbaar vervoer dienen.
Perugia had ik niet aan gedacht. Ik zie dat je gratis bij de minimetro kan staan en daarmee naar het centrum kan (roltrap vanaf eindpunt). Handig bedacht.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door martwout2 » vr 02 aug 2019, 9:03

Even nog een vraag. Ik lees veel verhalen over Val D'Orcia. Heeft iemand dit dal eens bezocht? Welk wegnummer/route is de mooiste?

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door borglevens » ma 12 aug 2019, 15:01

hallo,
want het dal van de Orcia betreft, ik denk dat de makkelijkste route van Siena naar San Quiricio loopt, de sr2. Daarna kan je verder de sp146 richting Pienza nemen. instagram-momenten bij de vleet... het kapelletje met de 2 cipressen of de groep cirpressen temidden de velden:
sp146:
https://www.google.be/maps/@43.07347,11 ... 312!8i6656
sr2:
https://www.google.be/maps/@43.0641575, ... 312!8i6656
ook leuk is sp40 waar je ook een veel gefotografeerde weg tegenkomt:
https://www.google.be/maps/@43.0266391, ... 312!8i6656

wat leuke dorpjes betreft, Pienza en Montalcino zijn leuk, of Cortona, dicht bij Casole is Volterra en Monteriggione een must, maar dat staat in elke reisgids.
top tip: het beste ijs dat ik ook ooit al in m'n leven heb gegeten vind je in Lucignano: c'era une volta. maar nu wijken we af:-)
Als je voor of na Assisi nog tijd hebt: Spello, 10 minuutjes zuidelijker.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Gevraagd minder bekende tips Toscane

Bericht door martwout2 » di 13 aug 2019, 16:28

Bedankt voor de tips. Ik heb ze genoteerd.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 13 aug 2019, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.

Plaats reactie