[A028] Amersfoort - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 19:00

Geluid lijkt me al helemaal geen belemmering. De snelweg ligt hoog, daardoor zijn er geen extreem hoge geluidsschermen nodig om de aangrenzende bebouwing adequaat af te schermen. Twee lagen ZOAB doet de rest. Dat zijn de zogenoemde 'bronmaatregelen' en 'overdrachtsmaatregelen'.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Peter » ma 15 jul 2019, 11:16

Ik denk ook niet dat geluid een groot probleem is met een ander (smaller) type geluidswanden. Er is hoogstens een lokaal probleem bij lekpunten zoals afritten en viaducten. Verbreding is echter wel duur omdat er behoorlijk veel bruggen/viaducten is dit stuk zitten die of verbreed of (waarschijnlijker) vervangen moeten worden, los van de vele jaren overlast tijdens de ombouw.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Mark » ma 15 jul 2019, 14:49

Diverse off-topic berichten opgeschoond.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » ma 15 jul 2019, 22:35

https://twitter.com/MartinVerkeer/statu ... 7210738688
Op de #A28 bij @zwolle zijn de mannen bezig met diverse #Afzettingen deze week. Vooronderzoeken en schouwen. Ook hier zal de huidige #Verlichting plaats moeten maken voor #LED samen met @BAMInfra_nl voor @RWS_verkeer
Ah, zijn er (eindelijk) plannen om de oranje straatverlichting op de A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en afslag Ommen te vervangen door LED verlichting? Zou erg mooi zijn!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » di 16 jul 2019, 21:43

Vlak voor het knooppunt Hattemerbroek overspant het viaduct Middeldijk de A28. Er is een gewichtsbeperking van 20 ton, want denk ik wel een behoorlijke functiebeperking is omdat er een zandwinning direct achter zit, evenals veel boerenbedrijven. Dit zware verkeer kan dus niet via deze brug de doorgaande wegen en het bedrijventerrein H2O bereiken.

Ik heb nog even gezocht of dit viaduct op de nominatie staat om vervangen te worden, maar ik kon dat zo snel niet vinden. Volgens mij is dit een plaatbrug, die zijn extra kwetsbaar omdat de oudere vaak geen voorspanning hebben en hoe dunner het brugdek hoe kwetsbaarder. De beperking van 20 ton zit er niet voor niks op. Als boeren en bedrijven er toch met 40 ton overheen rijden zal dit de restlevensduur van het viaduct sterk verkorten.

Afbeelding
Viaduct Middeldijk Wezep-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct Middeldijk Wezep-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct Middeldijk Wezep-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Viaduct Middeldijk Wezep-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Jackbauer1350 » di 16 jul 2019, 21:50

Verder is het viaduct en die hele weg maar smal en eigenlijk ongeschikt voor vrachtverkeer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Rogier » wo 17 jul 2019, 7:25

Volgens mij is dit viaduct ook helemaal niet ontworpen op zwaar verkeer (verkeersklasse 30) en om die reden is deze beperking ook terecht.
Het viaduct Bovenheigraaf (tussen 't Harde en Wezep) is volgens mij sterker uitgevoerd (meer pijlers en dikkere dek).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » wo 17 jul 2019, 10:28

Al in 1958 opende de nieuwe rijksweg tussen Wezep en de Katerveerbrug (de oude IJsselbrug). Dit was echter in een andere vorm dan wat er nu ligt, het lijkt er op dat er toen nog gelijkvloerse kruisingen waren, of misschien een onderdoorgang. Deze situatie heeft maar een ruime 10 jaar bestaan, in 1970 opende de Katerveerbrug II (de nieuwe IJsselbrug). De viaducten over de A28 lijken dan ook eind jaren '60 aangelegd te zijn, en niet al in 1958.

Afbeelding

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » do 18 jul 2019, 12:40

Stefanuzz schreef: ma 15 jul 2019, 22:35Ah, zijn er (eindelijk) plannen om de oranje straatverlichting op de A28 tussen knooppunt Hattemerbroek en afslag Ommen te vervangen door LED verlichting? Zou erg mooi zijn!
En gisteren heeft De Stentor contact gehad met Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat bevestigt het verhaal:

https://www.destentor.nl/zwolle/einde-a ... ~a0c8ca5b/
Einde aan oranjegele lichtzee boven A28 Zwolle: Rijkswaterstaat vervangt álle lampen
Rijkswaterstaat vernieuwt in de loop van 2020 alle verlichting bij de A28 in Zwolle. De huidige natriumlampen, die zorgen voor zo’n zacht oranje gloed, maken plaats voor heldere led-lampen. Dat bespaart niet alleen geld, maar zorgt ook voor minder lichthinder. lees verder...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 11:33

De A28 heeft een 'parkway' karakter: zo min mogelijk elementen en wegmeubilair met een natuurlijke omgeving. Dus geen geleiderails. En dat heeft gevolgen, voor mijn gevoel crashen er meerdere keren per week wel auto's het bos in vanaf de A28. Vandaag ook weer: https://www.stefanverkerk.nl/nieuws/119 ... _nunspeet/

Volgens mij voldoet met name de middenberm totaal niet aan de eisen van een obstakelvrije zone.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door boe! » za 20 jul 2019, 12:06

Ik mis bij dit soort ongelukken altijd de oorzaak. Het is mij nog nooit gelukt om daar de berm in te rijden, dus wat doen deze mensen waardoor zij daar wel in slagen? Als ik klapbanden, onwelwordingen en plotseling overstekend wild buiten beschouwing laat, dan houd ik nog 90% van alle oorzaken over. Ligt het aan de weg, dan moet je misschien iets met de weg doen (bijv. vangrails of obstakels weghalen). Ligt het aan de automobilist, dan moet je die aanpakken. Zolang je tussen de lijntjes blijft, heb je geen probleem met de berm.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » za 20 jul 2019, 12:32

De oorzaak doet niet ter zake. Feit is dat auto's vaak in het bos komen en geleiderails dat kunnen voorkomen. 'zolang je tussen de lijntjes blijft is er niks aan de hand' is niet de insteek waarmee wegen worden ontworpen. Dan hebben we nergens brugrails nodig, of hekken, bermverharding, kantstrookverruwing en geleiderails. Vergevingsgezindheid is één van de bouwstenen van het wegontwerp. Dat een fout niet meteen resulteert in een hoge kans op letsel of erger.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » zo 21 jul 2019, 8:29

De laatste weken heb ik vanuit meerdere bronnen gehoord dat komende winter (eindelijk) wat gaat gebeuren aan de bermen van de A28. De aannemer gaat vanaf november bezig met het kappen van alle bomen in de middenberm tussen Wezep en Nunspeet. Daar komt dan direct het team achteraan die de geleiderails plaatst. Ook de buitenbermen zouden aangepakt gaan worden zo zijn de berichten. Vanuit RWS is er officieel nog niks naar buiten, maar ik heb diverse media afnemers van mij geïnformeerd hierover en die gaan er de komende dagen navraag over doen. Dus er zal de komende dagen wel iets in de media over verschijnen.

En de oorzaken... tja. Daar waar je in de artikelen niks leest over de oorzaak (klapband, aanrijding met wild of ander voertuig, onwelwording) kun je er regelmatig vanuit gaan dat afleiding of vermoeidheid de oorzaak is. Alleen dat is vaak voor de hulpdiensten achteraf feitelijk niet vast te stellen, terwijl andere oorzaken zoals bijvoorbeeld een klapband achteraf wel te bewijzen valt. Vandaar dat je de oorzaken dus ook vaak niet terugvind in de artikelen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » zo 21 jul 2019, 8:56

Ik heb het idee dat er minder wordt gespiegeld en dat zich op dit stuk meer mensen langer dan nodig op een relatief lage snelheid op de linker rijstrook ophouden. Waardoor je vrij veel korte treintjes ziet ontstaan. Dat kan inderdaad te maken hebben met vermoeidheid en de hoeveelheid vrachtverkeer en bestuurders die minder kilometers maken. In combinatie met de bomen langs de kant en de flauwe bochten die af en toe in de weg liggen leidt dit tot remacties bij mensen die juist van flink doorrijden houden. Meer dan op andere plaatsen in elk geval is mijn indruk. Maar het mag geen excuus zijn voor een minder veilige weginrichting inderdaad.

Als bij het plaatsen van geleiderails en het kappen van bomen nu gelijk genoeg ruimte wordt gemaakt voor 2x3 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » zo 21 jul 2019, 10:07

Op de A28 rijden veel mensen ook wel gefrustreerd volgens mij. Vaak heb je rechts elke 400 meter een vrachtauto waardoor iedereen links blijft hangen met een snelheid die net boven die van vrachtwagens ligt en de doorstroming niet echt lekker is (en zeker niet past bij die van een lange-afstandsroute waar mensen op willen schieten). Er wordt ook veel gedrukt door achterliggers terwijl je gewoon in colonne rijdt en dus niet sneller kan. En wat ook niet helpt is de enorme hoeveelheid bestelbussen waardoor je slecht zicht vooruit hebt.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Gronau1993 » ma 22 jul 2019, 1:37

Klopt helemaal Chris.
En meestal blijf je links, ten eerste omdat je anders zeker weet dat je er weer moeilijk tussen komt.. En eigenlijk klem achter een vrachtwagen zit.

Je hebt zeer ongeduldige bestuurders tussen wegvak Wezep en Harderwijk, die je dan proberen in te halen via rechts.
Soms lukt het, en halen ze binnendoor in, en soms rijden ze zich klem.

Dit stuk is echt alles behalve relaxed rijden.
Zeker na een lange rit door Frankrijk, besef je hoe gehaast en agressief het Nederlandse verkeer is.
Bumperkleven, afsnijden etc.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door harry » ma 22 jul 2019, 13:35

Gronau1993 schreef: ma 22 jul 2019, 1:37Zeker na een lange rit door Frankrijk, besef je hoe gehaast en agressief het Nederlandse verkeer is.
Ik denk dat je de Franse tolwegen bedoelt. De binnenstad van Parijs zou wel eens net zo agressief verkeer kunnen hebben. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Peter » ma 22 jul 2019, 15:00

Ik herken het wel een beetje, en het speelt men name in noordelijke richting boven Harderwijk tussen 4 en 6 uur 's middag dat men perse links wil rijden omdat naar rechts gaan een veroordeling is tot Vmax 85 tot Zwolle (of je auto in een gat van 8 meter hoeken). Veel remmen en optrekken met een (te) korte afstand. Tussen Amersfoort en Harderwijk is er vermoedelijk een grotere berusting dat men maar 90 kan in de spits. Op de A28 tussen Meppel en Hoogeveen is dat vergelijkbaar. Ik vermoed dat het geldt voor alle drukke (met name 2 strooks) wegen met veel vrachtverkeer.
Ik kies dan ook vaak rond de spits voor een andere route, ook al is die langzamer in totaal. De Franse periferique heb ik nog nooit bereden, en dat hou ik ook liever zo. Als ik in Parijs of Orleans moet zijn pak ik de trein en anders ga ik via oost of west Frankrijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 jul 2019, 15:08

^^ Dat het naar mate je noordelijker komt meer doorrijdt lijkt er aan bij te dragen dat mensen de 'schade' willen goedmaken of tenminste liefst niemand laten inhalen of er tussen laten.

Dat gedrag zet zich trouwens noordelijk van Zwolle door. Maar daar heb je meer rijstroken en dus minder last van vrachtwagens en treintjes.

Gronau1993
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 12:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Gronau1993 » di 23 jul 2019, 15:20

Mijn droom is nog steeds 2x3 rijstroken tussen Zwolle en Amersfoort.

Het is een zeer belangrijke route vanuit de Randstad richting Noord Nederland.
En 2x3 zou een stuk aangenamer rijden, eigenlijk wel noodzaak ook met zoveel vrachtverkeer.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door martien » di 23 jul 2019, 20:01

Stefanuzz schreef: zo 21 jul 2019, 8:29 De laatste weken heb ik vanuit meerdere bronnen gehoord dat komende winter (eindelijk) wat gaat gebeuren aan de bermen van de A28.
Tussen Hoogeveen en Pesse is een maand geleden ook al een geleiderail rondom de middenberm geplaatst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » ma 29 jul 2019, 22:02

Opmerkelijk, kort na deze discussie kwam De Stentor met een verhaal dat de middenberm van de A28 aangepakt gaat worden: https://www.destentor.nl/oldebroek/drei ... ~a95aa38a/

Vanavond is er weer eentje het bos ingereden: https://twitter.com/Stefanuzz/status/11 ... 40096?s=20

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Stefanuzz » ma 29 jul 2019, 23:39

Uiteraard interessant voer voor de politiek... een statenlid van het CDA heeft er ook op gereageerd.

https://www.destentor.nl/nunspeet/cda-w ... ~a10530a6/
De Stentor schreef:Het nieuws schoot bij Van Ark in het verkeerde keelgat. ,,Het provinciale beleid is om zo min mogelijk bomen te kappen en te zoeken naar een goede balans tussen veiligheid en natuurbehoud", zegt de CDA’er.

[..]

Van Ark vindt het stukje snelweg onveilig. ,,Veiligheid staat voorop. Ik rijd dagelijks op de A28 en zie zo nu en dan een auto in de bosjes liggen. Maar misschien beter in de bosjes dan tegen een keiharde vangrail, toch?”
Ik las dit artikel vanavond na het ongeval pas... ik was met stomheid geslagen om zo'n domme uitspraak. "Maar misschien beter in de bosjes dan tegen een keiharde vangrail" - Ongelofelijk. :facepalm:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » di 30 jul 2019, 1:33

Vooral in de nacht is dat deel tussen Harderwijk en Zwolle slaapverwekkend.

Geheel donker, en slechts enkele auto's nog op de baan.
Ik heb op dat stukje vaak moeite om m'n ogen goed open te houden.

Misschien de middenberm kappen, en daar verlichting plaatsen + vangrail.
Ik denk dat je zo de ongevallen met 15% kan verminderen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » di 30 jul 2019, 7:21

Gewoon een geleiderail langs de bomen, net als bij de A28 langs het Dwingelderveld in Drenthe. Misschien dat er hier en daar een klein strookje begroeiing gekapt moet worden om de geleiderail in te passen, maar laat alsjeblieft de begroeide berm staan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 jul 2019, 7:29

Als de bomen en struiken in de berm zorgen voor problemen met het doorzicht, vermoeidheid en twijfel door de onzichtbaarheid van tegenliggers, zou je ook op een beperkt aantal plaatsen de begroeiing kunnen verwijderen. Zo kun je in bochten zorgen voor meer doorzicht en de beleving van de weg wat meer afwisseling geven, en toch het merendeel van de begroeiing laten staan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door boe! » di 30 jul 2019, 7:50

Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 7:29 Als de bomen en struiken in de berm zorgen voor problemen met het doorzicht,
Het gaat om rechte stukken weg met hier en daar een flauwe bocht. Er is geen probleem met doorzicht.
vermoeidheid
Het weghalen van begroeiing helpt tegen vermoeidheid?
twijfel door de onzichtbaarheid van tegenliggers
Op sommige plaatsen zie je de tegenliggers niet, op andere plaatsen weer wel. Zo onzichtbaar zijn die tegenliggers echt niet.
CasablancaMarocco schreef: di 30 jul 2019, 1:33 Vooral in de nacht is dat deel tussen Harderwijk en Zwolle slaapverwekkend.

Geheel donker, en slechts enkele auto's nog op de baan.
Ik heb op dat stukje vaak moeite om m'n ogen goed open te houden.
Dit bericht plaats je om 1.33 uur in de nacht. Hieruit trek ik de conclusie dat je waarschijnlijk geen stabiel slaap-waak ritme hebt en dat kan leiden tot een ontregelde biologische klok en vermoeidheid. Misschien zou je dan helemaal niet achter het stuur moeten kruipen? De grondoorzaak is dus niet de A28.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Kaaiman » di 30 jul 2019, 8:05

boe! schreef: di 30 jul 2019, 7:50
Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 7:29 Als de bomen en struiken in de berm zorgen voor problemen met het doorzicht,
Het gaat om rechte stukken weg met hier en daar een flauwe bocht. Er is geen probleem met doorzicht.
Ik denk eerder dat de verouderde tracering met rechtstanden en relatief scherpe bochten juist onderdeel van het probleem zijn. Je hebt rondom Harderwijk en Nunspeet een paar van die relatief scherpe bochten na een rechtstand. Nu weet ik niet waar zich de verkeersongevallenconcentraties bevinden, maar het zou me niet verbazen als het juist op dat stukje is. Dit weggedeelte heeft voor een aanzienlijk deel inderdaad begroeide middenbermen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 jul 2019, 10:43

boe! schreef: di 30 jul 2019, 7:50 *knip*
Heb je het nieuwsbericht überhaupt gelezen?

Daarnaast is mijn punt niet dat de bomen weg moeten, maar dat áls de bomen de weg onveiliger maken, er best alternatieven zijn voor een volledige kaalslag.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door boe! » di 30 jul 2019, 11:24

Schelpenpaadje schreef: di 30 jul 2019, 10:43 Heb je het nieuwsbericht überhaupt gelezen?
Het is een Premium artikel dus niet iedereen kan dat lezen. :idea:

Ik ben het heel vaak met Gerard Tertoolen eens, maar ik vind zijn argumentatie in dit geval niet heel overtuigend. Mensen die ineens bang zijn dat ze aan het spookrijden zijn? Wat hebben ze in de minuten daarvoor dan gedaan? Geslapen en schrikken ze ineens wakker niet wetend waar ze zijn?

En vangrails zijn niet zaligmakend. Waar een voertuig bij het ontbreken van vangrails wellicht de berm inschiet, kan deze bij een vangrail ook weer op de rijbaan terecht komen met alle gevolgen van dien voor het achteropkomende verkeer. Een vangrail lost het ene probleem op, maar creëert wellicht een ander. Dat is ook waar CDA-er Van Ark op doelt.

Plaats reactie