In de regio Haaglanden is de nieuwe OV (bus) concessie vandaag ingegaan. Die is aan de Israëlische EBS gegund, en heeft dus Connexxion uit de markt gedreven hier.
Er zijn uiteraard veranderingen. Ik heb geen zicht op Den Haag, maar in Delft vind ik het
totaalbeeld nogal gemengd. Neutraal tot negatief. Een opvallende positieve toevoeging is **eindelijk** een directe bus link met Zestienhoven / THRA, maar daar is het ook wel mee gezegd. De bestaande bus link tussen het Haagse Leyenburg ziekenhuis en Delft is verlengd naar Rotterdam Airport. De lange en ingewikkelde reistijd vanuit Delft weerhield mij tot nu toe te kijken naar alternatieve vluchten via Rotterdam (plus dat Schiphol ook in de nacht te bereizen is als het moet).
Een uitgesproken negatieve ontwikkeling vind ik de introductie van een belbus (
"Delfthopper") op diverse delen van het oude stadsroute netwerk (lijnen 61, 62). Met name de westelijke flank. Nu raakt dat mij niet direct, ook al is 1 van de lijnen door mijn wijk, maar er wonen nogal wat mensen langs die route. Ik weet niet wat er in de contracten is afgesproken, maar ik kan me zo voorstellen dat de busmaatschappij een clausule heeft opgenomen dat bij tegenvallende resultaten van het bel-bestellen de route alsnog helemaal geschrapt mag worden voor einde concessie.
Positief is dat er elektrische bussen ingezet gaan worden.
Nieuwe routekaart (met omleidingsroutes i.v.m. Sebastiaansbrug):
- SPOILER: TOON

Oude routekaart (met omleidingsroutes i.v.m. Sebastiaansbrug):
- SPOILER: TOON