Breda -> Morbegno 15/7

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » vr 12 jul 2019, 1:27

Ik ben hier een beetje laat mee. :oops:

Maandag 15/7 vertrekken wij vanuit Breda naar Morbegno, het plan was om vroeg in de ochtend te gaan rijden en aan het einde van de middag/begin van de avond aan te komen.

Google Maps komt met 3 verschillende routes, 2x over Luxemburg en de Vogezen, waarvan er 1 in Zwitserland via de Gotthardroute gaat en 1 via Chur. De ander route gaat via Duitsland, over de A61 en A5. Vaker gereden, bevalt opzich prima maar dan kunnen we niet goedkoop tanken in Luxemburg.

Ik zit met een paar vraagjes:
1. Via Luxemburg betekent in de ochtend langs Antwerpen en Brussel, vanaf hoe laat is dit een probleem? Vorige keer dat ik op een dergelijke reis ging stond ik muurvast in Antwerpen, en heb ik maar de E313 en E25 richting Luxemburg gepakt, maar ik vind de E313 een bijzonder onprettige weg.

2. Heeft de A4 tussen Metz en Colmar pakken meerwaarde boven de tolvrije route door de Vogezen (N59)?

3. Is de Splügenpas geschikt voor doorgaand verkeer?

En als iemand nog suggestief heeft voor mooie routes in de buurt van Morbegno (Binnen anderhalf uur enkele reis), dat is ook altijd welkom. Een trip naar Livigno staat al gepland voor mijn andere verslavinghobby. :woop:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jul 2019, 8:39

Chrysa schreef: vr 12 jul 2019, 1:272. Heeft de A4 tussen Metz en Colmar pakken meerwaarde boven de tolvrije route door de Vogezen (N59)?
Het rijdt beter door, en de A4 is op zich een prima weg.
3. Is de Splügenpas geschikt voor doorgaand verkeer?
Ja, maar rond Pianazzo zit een stuk dat smal en krap is, en zulke krappe haarspeldbochten heeft dat dat het met wat grotere auto's niet prettig rijdt. Met een langere auto kan het zijn dat je moet gaan steken in de haarspeldbochten om ze te kunnen nemen. Alternatief kun je de SP1 nemen rond het meer van Isola. Dat is een paar kilometer langer, maar beter uitgebouwd.

Zie op de kaart: https://www.google.com/maps/@46.4227107,9.3348289,14z

Qua mooie routes: als je richting Livigno gaat heb je de passen Stelvio, Gavia en Mortirolo ook in de buurt. Dichterbij Morbegno is de Passo San Marco ook een mooie route, vanaf daar kun je doorrijden naar het verrassend fraaie Bergamo.

De wegen rond het Comomeer zijn ook vaak de moeite waard. Vaak niet heel snel, maar wel mooie uitzichten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » vr 12 jul 2019, 8:58

1. Het is al schoolvakantie in België, dus ochtendspits zou mee moeten vallen. Zelf half juni nog om 5.00 uur vertrokken uit Amsterdam, met als doel rond zevenen op kantoor Brussel te zijn. Dat werkte, alleen een minieme opstopping bij :KP: Antwerpen-Zuid. Dus dan moet zes uur Breda zeker werken.

2. A4 is beter uitgebouwd en rustiger. Rijdt daardoor heel relaxed, en dan kun je de passage van Strasbourg (deels 90 met flitsers) er wel bij hebben. Wel wat extra tol natuurlijk. Als je op de N59 de toltunnel pakt, is het verschil zo'n 5 euro. Wat de analyse deze zomer wat doet verkleuren zijn de werkzaamheden op de A35 bij Selestat, die redelijke files veroorzaken. Met route over de N59 vermijd je die files.

3. Anderen kennen de pas beter, maar op weg naar een bestemming bij Sondrio is het natuurlijk wel de kortste route. Zou de pas niet zo snel aanraden als alternatief richting Milaan oid, maar dat is geen reden om hem nu links te laten liggen. Kies je voor een route over de Gotthard, dan is het stuk westelijk langs van Comomeer vanaf Lugano ook bepaald niet super - maar geen steile bergpas natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 12 jul 2019, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » vr 12 jul 2019, 15:15

^^ Dat leek mij ook, maar er zijn ook werkzaamheden met een vmax 50 op de E19 vanaf dit weekend. Omdat de route via de A12 maar 10 minuten langer is vanaf ons huis normaal gezien, neig ik toch hier naar. Maar goed, dat kan ik vlak voor vertrek nog checken.
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 8:39
Chrysa schreef: vr 12 jul 2019, 1:272. Heeft de A4 tussen Metz en Colmar pakken meerwaarde boven de tolvrije route door de Vogezen (N59)?
Het rijdt beter door, en de A4 is op zich een prima weg.
Klopt, maar het is wel extra tol en 20 kilometer langer. Daarom vraag ik me af of het de moeite waard is. Zeker met de hierboven genoemde werkzaamheden neig ik toch naar de N59.
Ja, maar rond Pianazzo zit een stuk dat smal en krap is, en zulke krappe haarspeldbochten heeft dat dat het met wat grotere auto's niet prettig rijdt. Met een langere auto kan het zijn dat je moet gaan steken in de haarspeldbochten om ze te kunnen nemen. Alternatief kun je de SP1 nemen rond het meer van Isola. Dat is een paar kilometer langer, maar beter uitgebouwd.
Jezus, wat verschrikkelijk Italiaans is dat stukje SS36. :emo: De SP1 ziet er inderdaad beter uit, en was mij door de witte kleur op Maps nog niet opgevallen als goed alternatief.

De wegen rond het Comomeer zijn ook vaak de moeite waard. Vaak niet heel snel, maar wel mooie uitzichten.
Ik neem aan dat je wegen als de SP72 en SP583 bedoelt? Zien er inderdaad uit als leuke wegen om een dagje rond het meer te rijden. :p Het valt me nu pas op hoe absurd veel tunnels er in de SS36 en SS340dir zitten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Coen Tunnel » vr 12 jul 2019, 15:35

Chrysa schreef: vr 12 jul 2019, 15:15Jezus, wat verschrikkelijk Italiaans is dat stukje SS36. :emo: De SP1 ziet er inderdaad beter uit, en was mij door de witte kleur op Maps nog niet opgevallen als goed alternatief.
Met mijn kleine Swiftje met erg kleine draaicirkel was het wel te doen. Wel even toeteren voor elke haarspeldbocht, zeker in die tunneltjes bij slecht weer. :lol:

Maar volgens mij rij jij een wat grotere auto, en dan is dat stukje SS36 niet zo prettig. De SP1 is dan het alternatief. De andere delen van de SS36 zijn een stuk beter te doen. Bij Montespluga zit langs het meer op een soort dam wel een wat smaller deel, maar dat is gewoon recht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » vr 12 jul 2019, 18:03

Chrysa schreef: vr 12 jul 2019, 15:15 Klopt, maar het is wel extra tol en 20 kilometer langer. Daarom vraag ik me af of het de moeite waard is. Zeker met de hierboven genoemde werkzaamheden neig ik toch naar de N59.
Normaal gesproken haal je die 20 kilometer wel terug. Google Maps schat bij regulier verkeer de A4-route als 12 minuten sneller. Als je over de A4 rijdt, kan meteen bij het knooppunt A31-A4 de cruise control naar 130+ en dat blijft zo met uitzondering van de passage van Strasbourg. De A31-N59-route is grotendeels 110, en dan aan het einde nog het stuk enkelbaans tussen de Tunnel Maurice Lemaire en de A35. Het aantal flitspalen op die laatste route is ook behoorlijk veel hoger. Komt bij dat het verschil in tol nog geen vijf euro is, wat ik persoonlijk de investering wel waard vind. Trouwens meer omwille van het twee uur gemakkelijk rijden en minder dan om de paar minuten tijdswinst.

Behalve dan wanneer je op de route Strasbourg een flinke file in rijdt, zie hierboven.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 14 jul 2019, 0:16

Op zich wel begrijpelijk, maar ik vind de N59-route zeker niet vervelend om te rijden ofzo, een stukje binnendoor vind ik een wel een aardige afwisseling van het snelwegstuk. Vorig jaar ben ik met 150 op de cruise control over de N57/N1019 gevlogen doordat ik door een ongeluk in Zwitserland op de A16 terecht kwam, en dat reed eigenlijk een stuk prettiger dan die eindeloze stukken rechte autoroute.
Ik denk dat ik het ervan af ga laten hangen wie er rijdt na de tankstop in Luxemburg. :dyn_hyp:
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 15:35 Maar volgens mij rij jij een wat grotere auto, en dan is dat stukje SS36 niet zo prettig. De SP1 is dan het alternatief. De andere delen van de SS36 zijn een stuk beter te doen. Bij Montespluga zit langs het meer op een soort dam wel een wat smaller deel, maar dat is gewoon recht.
Wij hebben een absurd grote BMW 5-serie, dus dat gaat krap worden. Lijkt me wel een leuk stukje om te rijden, maar niet wanneer je er net 10 uur op hebt zitten. Misschien tijdens een dagtochtje.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » zo 14 jul 2019, 10:03

Chrysa schreef: zo 14 jul 2019, 0:16 Op zich wel begrijpelijk, maar ik vind de N59-route zeker niet vervelend om te rijden ofzo, een stukje binnendoor vind ik een wel een aardige afwisseling van het snelwegstuk. Vorig jaar ben ik met 150 op de cruise control over de N57/N1019 gevlogen doordat ik door een ongeluk in Zwitserland op de A16 terecht kwam, en dat reed eigenlijk een stuk prettiger dan die eindeloze stukken rechte autoroute.
De A4-A35 route is bepaald geen onaangenaam landschap. Het A4-stuk is heuvelland, de A35 vlakker en rechter maar met aardig uitzicht op de Vogezen. Wat landschappelijk uiteraard niet kan tippen aan de N59, maar wat ik wel aangenamer vind dan bijvoorbeeld een Duitse A5.

In zoverre begrijp ik je gedachte over afwisseling volledig. Veel draait ongetwijfeld om je precieze behoefte wanneer je Frankrijk in rijdt. Komend uit het noorden heb ik het bij Metz altijd wel weer een beetje gehad met rijden door verstedelijkt gebied met veel afritten en camera's, zodat de rust van de A4 voor mij al fijn is als afwisseling.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 04 aug 2019, 21:24

Ben alweer een paar dagen terug, maar toch nog even een terugkoppeling.
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 8:39 Het rijdt beter door, en de A4 is op zich een prima weg.
Rijdt inderdaad beter door, op de terugweg reed ik over de col om wat tol uit te sparen, maar ik had meteen een chagrijnige wagenzieke moeder in de auto. :emo:
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 8:39
3. Is de Splügenpas geschikt voor doorgaand verkeer?
Ja, maar rond Pianazzo zit een stuk dat smal en krap is, en zulke krappe haarspeldbochten heeft dat dat het met wat grotere auto's niet prettig rijdt.
Dat stuk was afgesloten door werkzaamheden (Die ik nergens op internet kan terugvinden), dus dat was een makkelijke keuze.
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 8:39Qua mooie routes: als je richting Livigno gaat heb je de passen Stelvio, Gavia en Mortirolo ook in de buurt. Dichterbij Morbegno is de Passo San Marco ook een mooie route, vanaf daar kun je doorrijden naar het verrassend fraaie Bergamo.
Gavia en Mortirolo zijn we helaas niet aan toegekomen, maar een dagje van de vakantie heb ik mijn snel wagenzieke moeder kunnen overtuigen om toch wat voor haarzelf te gaan doen, waarna we dit mooie rondje via de Reschenpas, de Stelviopas, de passen rond Livigno en de Berninapas hebben kunnen rijden.

Afbeelding

Ik had nog nooit de noordzijde van de Stelviopas bereden, maar wat een weg zeg. Zoveel bochten en lekker klimmen, heerlijk. Na bocht 40 dacht ik dat ik vast kwam te zitten achter een busje, maar die reed ook gewoon met 70-80km/h tussen de haarspeldbochten naar boven, net als de rest van ons rijtje auto's. :nahzeg:
Coen Tunnel schreef: vr 12 jul 2019, 8:39De wegen rond het Comomeer zijn ook vaak de moeite waard. Vaak niet heel snel, maar wel mooie uitzichten.
De SS36 had prachtige uitzichten. :emo: Reed wel heerlijk door met 130 door de tunnels, zoals alle locals daar doen. Verder inderdaad aardige weggetjes, maar niet erg snel inderdaad. We zijn niet het hele meer rondgereden, want Como hebben we met de veerboot en trein bezocht.

Over het algemeen:
Italianen rijden lekker door, wat ik op zich wel verwachtte gezien de stereotypes. Ik vind het heerlijk rijden, maar het lijkt me niet voor iedereen prettig. Wat buitenlanders betreft reden de Zwitsersen ook allemaal erg goed door, ook in hun eigen land. Nederlandse toeristen waren echter aardige obstakels op de weg. :neenee:

Italiaanse wegen zijn toch altijd weer genieten, zoals de Italianen bouwen kom je over het algemeen nergens anders tegen, met bergwegen waar je moet steken om een haarspeldbocht om te komen, smalle tunneltjes waar je moet toeteren en op- en afritten in tunnels.

Zwitserse wegen zijn dan weer redelijk rommelig, fietsers op erg drukke wegen waar geen ruimte voor ze is gemaakt, geen relingen bij afgronden en een trein van de Rhatische Bahn die opeens spookrijdend op je afkomt. :emo:
De Zwitsersen reden tot mijn verbazing wel erg goed door, op de ene flitspaal onderaan de Majolapas na werd eigenlijk overal wel 20 boven de limiet gereden, en op een gegeven moment reed ik opeens 130 achter een local op de Berninapas. Dit in contrast met mijn vorige ervaringen met Zwitserland, waar er nog in elke bocht een flitspaal stond en niemand te snel reed.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » zo 04 aug 2019, 21:58

^^ Zwitserland heeft een paar buitengebieden waar men het -vrij on-Zwitsers- niet zo nauw neemt. Bern is ver, de Kantonal-Kid is vrij klein voor de omvang van het gebied, en off you go. Wallis staat er ook bekend om.

Hoe dan ook dank voor je terugkoppeling. Begrijp ik goed dat je op de heenweg toch over Strasbourg was gereden? En hoe was je passage van Antwerpen en Brussel?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 04 aug 2019, 22:19

Pino schreef: zo 04 aug 2019, 21:58 ^^ Zwitserland heeft een paar buitengebieden waar men het -vrij on-Zwitsers- niet zo nauw neemt. Bern is ver, de Kantonal-Kid is vrij klein voor de omvang van het gebied, en off you go. Wallis staat er ook bekend om.
Voor mij was het opvallend. De mensen uit Ticino gooiden juist in Italië het gas open, met als uitschieter een Zwitser die met 200+ over het superstradastukje van de SS38 scheurde. Met zijn ramen open. :nuts:
Pino schreef: zo 04 aug 2019, 21:58Hoe dan ook dank voor je terugkoppeling. Begrijp ik goed dat je op de heenweg toch over Strasbourg was gereden? En hoe was je passage van Antwerpen en Brussel?
Heen inderdaad via Strasbourg gereden, daar door de stad heen naar Mcdonalds Kehl en daar de A5 op. De A5 was erg druk, de vmax van 120 haalde je daar eigenlijk niet. Maar de Duitse McDonalds is een stuk beter dan de Franse...

Antwerpen en Brussel ging prima, we reden daar al tussen 4 en 5 in de ochtend, druk was het niet.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door brytje008 » zo 04 aug 2019, 22:47

^^ En goedkoper ook, 2 weken geleden op mijn terug reis vanuit Frankrijk nog bij de mcdonalds gegeten (bij Beaune). Ik schrik dan altijd weer van de prijzen in vergelijking met de prijzen hier. :nuts: En als je dan bij een mcdonalds komt lijkt het altijd of half Nederland er zit. :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 15:40

Dit jaar gaan we weer deze kant op, aankomst is gepland op morgen om 18:00.

Het plan is om dezelfde route te rijden, op het stukje bij de Vogezen na. Mijn moeder moet tot laat werken vandaag, en dus is het niet handig om een bochtige route te rijden terwijl zij probeert te slapen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze route? Hij lijkt een stuk minder bochtig dan de passen in de Vogezen, en het bespaart wat tol. Of is het comfortabeler om de toltunnel in de N159 te pakken?
Afbeelding

Over Duitsland lijkt me geen optie, omdat elke logische route je een stukje door Oostenrijk stuurt, waar we geen vignet voor hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chris » zo 19 jul 2020, 17:00

Ik vond die route wat tegenvallen. Ondanks verbod op doorgaand vrachtverkeer rijdt er nog wel het één en ander aan vrachtwagens. En er liggen ondertussen wel iets van 20 rotondes op die route. En een aantal bebouwde kommen.

Via Strasbourg is duidelijk om in afstand en daar heb je ook stukken 90 met flitsers en in de spits staat het in Strasbourg aardig vast.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » zo 19 jul 2020, 20:20

Ik heb deze afsteek zelf nooit geprobeerd omdat hij er nou niet uitziet als een weg die lekker doorrijdt. Met dorpspassages en rotondes. In die context op langere ritten toch altijd maar doorgebeten en langs Strasbourg gereden. Als je bang bent in de spits langs de stad te komen, kan N59/N159 wel een goede optie zijn. Je bereikt de tunnel over vrijwel geheel 2x2 met maar twee rotondes. Van het oostportaal naar de A35 is wat bewerkelijker, enkelbaans en iets van vier rotondes. Maar het is een goede enkelbaans weg en Chatenois is de enige kom die je door moet.

Uiteindelijk denk ik wel dat je met deze route niet sneller zult zijn dan over de A4, maar het rijdt denk ik rustig genoeg om slapende passagiers niet wakker te maken.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 20:46

Na wat rondkijken lijkt die route me ook niks met al die rotondes nee.

Wat ik me net realiseer is dat over Oostenrijk ook een optie is nu een stukje van de A14 vignetvrij is...Dan wordt via Aachen en de A61 opeens ook wel aantrekkelijk. :?

Dan is er op die route alleen nog de keuze voor de B9 bij Speyer of de A65 verder om Walldorf heen. Maar goed, dat kan dan nog kort van tevoren bekeken worden.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Durashift » zo 19 jul 2020, 23:49

Wat is er mis om even in een Oostenrijks vignet te investeren?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 19 jul 2020, 23:51

Waarom zou ik als de A14 tolvrij is?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2020, 8:20

^^ Ik denk dat Durashift meer doelt op waarom een route in een keer een alternatief wordt omdat je niet € 9,40 hoeft te betalen. ;) Op een heel vakantiebudget is dat bedrag natuurlijk te verwaarlozen.

Ik heb zelf ook wel eens de route via Bregenz en de San Bernardinotunnel genomen richting Italië, dat was vanwege een sluiting van de Gotthardtunnel en de pas was nog niet open, dus ging de omleiding sowieso via de San Bernardinotunnel. Dan is de aanreis via de Duitse A7 en A96 en dan de Oostenrijkse A14 gewoon het meest prettig, en dus had ik voor die 27 km van de A14 tot aan Mäder ook gewoon een vignet gekocht. Met de Pfändertunnel heb je dan in ieder geval nog een beetje waar voor je geld. :D

Nu je tot aan Hohenems tolvrij kan rijden zou ik natuurlijk geen vignet meer kopen voor die paar km tot aan Mäder, maar toen die vignetplicht nog wel gold was het voor mij geen reden om af te zien van een route die kort Oostenrijk doorkruiste.

Ik meen wel dat Chris laatst wat plaatste over werkzaamheden aan de Zwitserse A13 rond de San Bernardino, dus dat zou ik wel even in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » ma 20 jul 2020, 9:40

Toen ik zei dat de route via Duitsland volledig snelweg is had m'n moeder de keuze snel gemaakt. :emo:

€9.40 op een vakantiebudget valt mee, maar als het niet nodig is vind ik het zonde van het geld. Ik moet daar 40 minuten voor werken, dus als het me niet minimaal 40 minuten bespaart vind ik het het niet waard.

San Bernardino wordt geen probleem, we gaan over de Splügenpas.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 jul 2020, 10:14

Chrysa schreef: ma 20 jul 2020, 9:40San Bernardino wordt geen probleem, we gaan over de Splügenpas.
Ik had even niet gekeken waar Morbegno ligt, maar nu zie ik dat de Splügen dan inderdaad het meest voor de hand ligt. :)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » zo 15 aug 2021, 18:13

Deze zomer gaan we weer naar hetzelfde huisje, maar ditmaal op dinsdag 7 september. Een weekdag na de vakanties dus. Moet ik dan met extra dingen rekening houden? We willen om 5-6 uur 's ochtends vertrekken.

Ik krijg nu 2 routes uit Google maps.
1. Via Luxemburg Metz en Strasbourg naar Basel, om daar via de Gotthard en Lugano Italië in te rijden.
2. Via Düsseldorf, de A3 naar Frankfurt, om daar via A67 en A5 naar Karlsruhe te rijden. Vanaf daar via de A8 naar Ulm en dan over Bregenz en de Zwitserse A13 naar de Splügenpass.

Zonder verkeer vind ik het allebei prima routes, en ze zijn ook net zo lang. De vorige keren dat we naar deze streek reden was dat in de zomervakantie, terwijl we er nu net na zitten. Daarom neig ik naar Route 1. Brussel in de ochtend is even druk, maar daarna rij je door dunbevolkte gebieden.

Vervelend rijdende wegen (Strasbourg wordt op het forum vaak genoemd) maken niet uit, als het voor de totale reistijd maar niet veel uitmaakt. We stoppen alleen als iemand naar de WC moet, of als de auto dorst heeft.
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 15 aug 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Pino » zo 15 aug 2021, 21:39

Tja, ik ben groot fan van Route 1. Denk ook dat je met je vertrektijd dan beter uitkomt met ochtendspitsen, waar route 2 je in de Rhein-Ruhr ochtendspits brengt en dan druk zal blijven tot aan Wiesbaden door het wegvallen van de A61.

Wat betreft Strasbourg: ik reed er vanochtend nog langs en ik zal eerlijk zeggen dat ik opgewekt heb verklaard dat dit de laatste keer was dat we door de stad moesten (als in: de A35 met de stukken 90). Ik zal met liefde de tol voor de A355 gaan aftikken. Maar buiten spits rijdt dat gewoon prima door en moet je dus vooral opletten niet geflitst te worden. Er werd trouwens gewerkt aan de beide knooppunten A35-A355, hetgeen wat mini-filetjes opleverde. En ach, er is natuurlijk ook altijd nog de optie om dit hele circus te vermijden met de afsteek Saverne-Molsheim.

Dit is althans mijn gedachte om in Zwitserland te komen. Voor het laatste stuk heb je buiten Route 2 natuurlijk nog de optie om de Splügen te benaderen vanuit Basel. Bespaar je jezelf de Gotthard (geen groot filerisico op een september-dinsdag, maar toch) en de doorsteek vanaf Lugano en langs de westkust van het Comomeer. Krijg je met de Splügen en de lange weg daarheen vanaf Basel (die vooral doet verlangen naar doortuffen op de Autobahn) natuurlijk wel ander ongemak voor terug, maar om de totale tijd en kilometers hoef je het niet te laten. Uiteraard ook een terugval-optie wanneer je 1 via Lugano kiest en onverwacht hoort over flinke Gotthard-files.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » ma 16 aug 2021, 23:19

Pino schreef: zo 15 aug 2021, 21:39 Wat betreft Strasbourg: ik reed er vanochtend nog langs en ik zal eerlijk zeggen dat ik opgewekt heb verklaard dat dit de laatste keer was dat we door de stad moesten (als in: de A35 met de stukken 90). Ik zal met liefde de tol voor de A355 gaan aftikken. Maar buiten spits rijdt dat gewoon prima door en moet je dus vooral opletten niet geflitst te worden. Er werd trouwens gewerkt aan de beide knooppunten A35-A355, hetgeen wat mini-filetjes opleverde. En ach, er is natuurlijk ook altijd nog de optie om dit hele circus te vermijden met de afsteek Saverne-Molsheim.
De ene persoon haat het, mij lijkt het wel een welkome afwisseling na een vrij saai stuk vanaf Brussel. :lol: De afsteek zou ik ook wel overwegen om eens wat anders te doen, maar de vele rotondes zijn wel een dealbreaker. Over het algemeen probeert mijn moeder slaap in te halen onderweg, en dan zijn die rotondes wel een probleem. Geen zin om tot diep in Zwitserland gechagrijn aan te moeten horen.
Pino schreef: zo 15 aug 2021, 21:39 Dit is althans mijn gedachte om in Zwitserland te komen. Voor het laatste stuk heb je buiten Route 2 natuurlijk nog de optie om de Splügen te benaderen vanuit Basel. Bespaar je jezelf de Gotthard (geen groot filerisico op een september-dinsdag, maar toch) en de doorsteek vanaf Lugano en langs de westkust van het Comomeer. Krijg je met de Splügen en de lange weg daarheen vanaf Basel (die vooral doet verlangen naar doortuffen op de Autobahn) natuurlijk wel ander ongemak voor terug, maar om de totale tijd en kilometers hoef je het niet te laten. Uiteraard ook een terugval-optie wanneer je 1 via Lugano kiest en onverwacht hoort over flinke Gotthard-files.
Mwah, lood om oud ijzer. Wanneer er files staan voor de Gotthardtunnel zal het wel inderdaad weer de Splügenpas worden inderdaad, maar anders wordt het denk ik Lugano. Rond het Comomeer rijdt niet prettig, maar Montespluga - Fuentes doet dat ook niet, dus dat ontloopt elkaar niet veel. Maar ik moet zowel de A2 als de A3 in Zwitserland nog afstrepen, dus ik gok dat het Gotthard wordt op de heenweg, en Splügen op de terugweg. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door Chrysa » wo 22 sep 2021, 14:10

Gisteravond thuis gekomen.

Zowel de heen als terugweg zijn erg vloeiend verlopen. Heen zijn we via Brussel naar Luxemburg gereden, waar we even getankt hebben. Daarna door naar Nancy, en via Saint Die en de col naar de A35 en Basel. In Zwitserland ben ik via de Gotthardtunnel naar Lugano gereden, om via de westkant van het Comomeer naar plaats van bestemming te rijden.
Terug ging over de Splügenpass, Chur en Zürich, om dan vanaf Basel weer dezelfde route als de heenweg te rijden.

Op de heenweg even gedoe gehad bij Brussel in de ochtendspits en Lugano in de middagspits. Op de terugweg was er een korte file door wegwerkzaamheden op de A35 vlak voor Colmar.

Beide keren hebben we de ~1000km afgelegd in 12 uur inclusief stop voor tanken en boodschappen, vond ik best netjes. Volgend jaar gaan we wel ergens anders heen, 3x is wel even genoeg. :)

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: Breda -> Morbegno 15/7

Bericht door H. » wo 22 sep 2021, 14:47

Splugenpass, altijd leuk!

Plaats reactie